Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:319, Did:0, useCase: 3

Viedoklis: FIFA nogalina godīgu spēli

Pēteris Neimanis
Pēteris Neimanis

Viedoklis: FIFA nogalina godīgu spēli
FIFA prezidents Zeps Blaters
Foto: AP

Dziļās sērās paziņojam, ka šodien traģiski bojā gājis "fair play" jeb godīgas spēles princips futbolā. Oficiālā versija – sirdstrieka pēc Starptautiskās futbola federācijas FIFA lēmumu nepārspēlēt Pasaules kausa kvalifikācijas maču starp Īriju un Franciju, kurā francūži guva vārtus, klaji pārkāpjot godīgās spēles principus.

FIFA darboņi paziņoja, ka pēdējais vārds šajā situācija piederēja mača tiesnesim, kurš izlēma, ka pārkāpuma no Francijas uzbrucēja Tjeri Anri puses nebija un vārtu guvumu jāieskaita. Vismaz dīvaini, jo pats Anri pēc mača nenoliedza, ka nospēlējis ar roku. Līdz šīs nedēļas trešdienas vakaram spēle ar roku futbolā nebija atļauta. Par to bija jāsoda futbolisti, kas nospēlējuši ar roku un tiesneši, kas nav pamanījuši vai pievēruši uz to acis. FIFA ar savu lēmumu "Anri rokas lietā" skaidri paziņo, ka noteikumi ir mainījušies – var darīt visu, ko atļauj (nepamana) tiesneši. Turklāt pēc mača ar to jāplātās. "Vai, cik es eleganti iespēru pa vēderu guļošajam X! Nekas par to man nebija, un es arī neko neteicu, neesmu taču tiesnesis!" Kāpēc gan nē? Tā pārkāpj godīgās spēles principus? Kam tas vairs interesē?

Pirmo zalvi pa "fair play" principu FIFA izdarīja īsi pirms kvalifikācijas grupu turnīru beigām, paziņojot, ka izslēgšanas mačos pārus dalīs, atbilstoši FIFA rangam. Nav jābūt Ņūtonam, lai saprastu, kāpēc tas darīts – lai samazinātu iespēju, ka uz finālturnīru netiek kāds no varenajiem, kam neizdevās kvalificēties uzreiz. Pirms tam izslēgšanas maču dalībniekus meta vienā grozā un no viena groza arī ņēma ārā, tādejādi pāri bija neprognozējami. FIFA neriskēja. FIFA spēcīgākajiem pielozēja teorētiski vājākos. No komas "fair play" izcēla slovēņi, noliekot pie vietas Gūsu Hidingu un Krievijas izlasi. Diemžēl atveseļošanās nebija veiksmīga – lēmums par Anrī roku izdzēsa godīgās spēles pēdējās dzīvības pazīmes. Kāpēc gan jebkuram tagad neprotestēt par jebkura tiesneša svilpi situācijā, kad nospēlēts ar roku? Jebkura tiesa, balstoties uz Anrī precedentu, apmierinātu iesniedzēja prasību! Futbolistu kungi, droši spēlējiet ar roku kaut vai apzināti!

Saukli par godīgu spēli varam aizmirst – FIFA pierādīja, ka tās ir muļķības –, bet ko tālāk? Atvainojamies leišiem par tiem pašiem francūžiem veltītu plakātu un paziņojam, ka arī "No racism!" ir tukša plātīšanās? Visai ērts brīdis. Kā nekā spēlēsim DĀR – visu laiku rasistiskākajā Āfrikas valstī! Un viņiem ir dimanti.

Grūti iedomāties, kā francūži spēs doties laukumā un spiest rokas saviem sāncenšiem Pasaules kausa finālturnīrā, tomēr viņus šoreiz gribas vainot mazāk. Gadīties mēdz dažādi, arī piespēlēt sev ar roku, taču pilnīgi kas cits ir paziņot, ka šādā situācijā viss bija kārtībā. FIFA skaidri norādīja, ka ir nozīmīgāki un mazāk nozīmīgi asociācijas dalībnieki. Varbūt arī nekādas kvalifikācijas, pārspēles un finālturnīri nav vajadzīgi? Lai visu izšķir reitings, kura līderis gada beigās saņem kausu?

  +4 [+] [-]

, 2009-11-20 13:46, pirms 15 gadiem
uztulko angliski un ieliec kautkur lielākā mēdijā, un būs labs rezultāts

  +4 [+] [-]

, 2009-11-20 13:47, pirms 15 gadiem
mierinieks rakstīja: Izprintesu to tavu rakstu un aiziesu uz poda d.... noslauciit
Jaa Peeterim ar pacietiibu viss Ok! Nobanot Tev vajadzeetu par taadiem izteikumiem!

     [+] [-]

, 2009-11-20 13:47, pirms 15 gadiem
njaa...izkatās pasaule vel ilgi raudās par īriem

     [+] [-]

, 2009-11-20 13:49, pirms 15 gadiem
Ļoti subjektīvs viedoklis - būtībā jau šeit nav diskusija par to vai rezultāts ir godīgs (protams, ka nav..), bet padomājiet paši, kas notiktu, ja tiesneša kļūdas dēļ rīkotu pārspēli? Kur būs tā robeža vai kritēriji, pēc kuriem noteiks cik rupja kļūda un vai vajag pārspēlēt - tas tiešām būtu haoss..
Piemēram, tad LV čempī varētu rīkot tikai 2 apļus, jo spriežot pēc regulārajām diskusijām par tiesneša darbību vajadzētu pārspēlēt pusi spēļu un visa sezona būtu aizpildīta..

  +2 [+] [-]

, 2009-11-20 13:49, pirms 15 gadiem
Vismaz tiesnesis un Anri varētu īriem atvainoties, nevis bravūrīgi, krievu stilā lielīties un teikt ka karā visi līdzekļi labi, muļķi laiž, īri šajā ciklā rādīja saturiski skatāmu futbolu, ko neteiksu par Franciju...

  -2 [+] [-]

, 2009-11-20 13:50, pirms 15 gadiem
pietiks miizt un naaksies vien noriit to saapi.

  +1 [+] [-]

, 2009-11-20 13:51, pirms 15 gadiem
Fair Play My Ass!

  +3 [+] [-]

, 2009-11-20 13:52, pirms 15 gadiem
mierinieks rakstīja: Tad jau sanaak taa ka rezultaats 1:0 neskaitaas uzvara ko a? Vai nav vienalga kada spele tas izcinits galvenais ir 3 punkti un Francija bij otraa grupaa un tika uz parspelem un ari uz cempi un nav ko te piekasities par vinnu speli jo Iriem kvalifikacija ari bija daudz neparliecinossu spelu..ta jau sanaak ka Sveice ari nebija pelniijusi tikt ka nospeleja ar LV 2:2
Tu rakstīji par kvalitatīvu futbolu. Šīs uzvaras Francijai bija izmocītas. Tagad runā, ka galvenais ir rezultāts, kur tad palika Tavs arguments par kvalitatīvo futbolu?
Tu domā, ka ir nejaušība, ka Francijā teju visi jau sen grib Domeneka atkāpšanos, jo viņa vadībā futbolisti ar skaļiem uzvārdiem ne tuvu nerāda gaidīto sniegumu? Visi, izņemot federāciju, kurai nez kāpēc liekas apmierinoši, ka Francija paliek savā kvaļa grupā 2. vietā aiz Serbijas un pārspēlēs knapi ar negodīgi gūtiem vārtiem izvelk uzvaru 2 spēļu summā pret Tevis noniecināto Īriju.
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  -1 [+] [-]

, 2009-11-20 13:53, pirms 15 gadiem
march_2k rakstīja: Tu rakstīji par kvalitatīvu futbolu. Šīs uzvaras Francijai bija izmocītas. Tagad runā, ka galvenais ir rezultāts, kur tad palika Tavs arguments par kvalitatīvo futbolu?
Tu domā, ka ir nejaušība, ka Francijā teju visi jau sen grib Domeneka atkāpšanos, jo viņa vadībā futbolisti ar skaļiem uzvārdiem ne tuvu nerāda gaidīto sniegumu? Visi, izņemot federāciju, kurai nez kāpēc liekas apmierinoši, ka Francija paliek savā kvaļa grupā 2. vietā aiz Serbijas un pārspēlēs knapi ar negodīgi gūtiem vārtiem izvelk uzvaru 2 spēļu summā pret Tevis noniecināto Īriju.
Domeniks taa jau ir cita dziesma..man vins personiigi ari nesimpatize

  -1 [+] [-]

, 2009-11-20 13:53, pirms 15 gadiem
Nevajadzeja parspelet speli. Vajadzetu parspele to speles dalu, kad Anri sev piespeleja un spelei vajadzetu sakties no soda sitiena, jo, vispar, jau bija diezgan atklats aizmugures stavoklis: divi francijas izlases speletaji atradas aizmugures stavoklii piespeles briidii un, cik nu tur jabut akliem tiesneshiem, lai to mepamanitu?? Nospelet lidz galam papildlaiku un tad rubti tik kompensacijas laiku

  +3 [+] [-]

, 2009-11-20 13:53, pirms 15 gadiem
Ievieshat video atkaartojumus, otherwise neraudiet tad par nepamaniitaam lietaam.

  +3 [+] [-]

, 2009-11-20 13:54, pirms 15 gadiem
especterz rakstīja: Vismaz tiesnesis un Anri varētu īriem atvainoties, nevis bravūrīgi, krievu stilā lielīties un teikt ka karā visi līdzekļi labi, muļķi laiž, īri šajā ciklā rādīja saturiski skatāmu futbolu, ko neteiksu par Franciju...
Henry uzreiz pēc finālsvilpes piegāja pie Dunne un atzinās ka spēlēja ar roku un atvainojās,nevajag tagad arī par pēdējo mēslu Henry pataisīt

  -1 [+] [-]

, 2009-11-20 13:54, pirms 15 gadiem
INVINCIBLE rakstīja: Ievieshat video atkaartojumus, otherwise neraudiet tad par nepamaniitaam lietaam.
ja buus video tad pazudiis viss futbola temps un interese.

  +2 [+] [-]

, 2009-11-20 13:55, pirms 15 gadiem
INVINCIBLE rakstīja: Ievieshat video atkaartojumus, otherwise neraudiet tad par nepamaniitaam lietaam.
100% piekrītu ja nemaldos tad arī regbijā ir

  +2 [+] [-]

, 2009-11-20 13:55, pirms 15 gadiem
raksts patiesam labs, paklanos!

     [+] [-]

, 2009-11-20 13:55, pirms 15 gadiem
mierinieks rakstīja: ja buus video tad pazudiis viss futbola temps un interese.
Tad reekjinieties ar shaadaam kljuudaam
Visu gribeet nevar. 1 or 2.

     [+] [-]

, 2009-11-20 13:56, pirms 15 gadiem
Viennozimigi speeli nevajadzeja parspeleet,tad jau tiesam pec katras speles,kur tiks iedota nepamatota pendele VAI atkal neiedota pendele,aizmugure guuti varti butu japarspele,tad reali katra 5 spele butu japarspele. Te atkal ir jasak velreiz apsvert domu var video noskatisanos. Atceros,ka par to video ir bijusas runasanas,bet beigas skiet,ka lemums bija taads,ka tas bojatu speeli,utt. Tad peec sii gadijuma ir verts padomat velreiz,proti,kas tad vairak bojatu speli,video noskatisanas vai atstaat visu kaa ir liidz sim,un tad saadi gadijumu buus veel un veel. Atcerejos vienu Vpils speeli,kad aiz vartiem staveja tiesnesis,kurs veroja notikumus vartsarga laukuma. Varbut tad,lai ari sadi specialie tiesnesi ir aiz katriem vaartiem,kuriem uzdevums ir skatities,kas notiek soda laukumaa?!

     [+] [-]

, 2009-11-20 14:00, pirms 15 gadiem
No komas "fair play" izcēla slovēņi, noliekot pie vietas Gūsu Hidingu un Krievijas izlasi.

sis gan ir stulbums!! it ka Portugale un Griekija ari uzvareja negodigi vai ari autors parada savu "milestibu" pret Krieviju

  +1 [+] [-]

, 2009-11-20 14:00, pirms 15 gadiem
MIshels jau ir ieviesis kaut ko , kas ljauj tiesaat skurpulozaak - sogjus aiz vaartiem. tas noteikti shajaa situaacija noteikti nostraadaatu.

  +2 [+] [-]

, 2009-11-20 14:02, pirms 15 gadiem
Lai mūsu bērni mums piedod par to, kas nolemts pret Īriem...

     [+] [-]

, 2009-11-20 14:02, pirms 15 gadiem
mierinieks rakstīja: ja buus video tad pazudiis viss futbola temps un interese.
tu ka francu viesstradnieks varetu noskaidrot cik taja gailu izlase iir istu francu

     [+] [-]

, 2009-11-20 14:03, pirms 15 gadiem
Manuprāt, viss ir godīgi..tas taču ir sports, kuru vienmēr ietekmēs cilvēka faktors! Ja spēles gaitā tiesnesis, ko nepamana tās ja uir pavisam citas problēmas..Ja likti pārspēlēt vai atcelt visas spēles dažādos sporta veidos tad būtu liels haoss..
pareizi Therī teica.. tiesnesis nenosvilpa un es spēlēju tālāk, tā darītu ikviens.

  +4 [+] [-]

, 2009-11-20 14:04, pirms 15 gadiem
neitrals23 rakstīja: No komas "fair play" izcēla slovēņi, noliekot pie vietas Gūsu Hidingu un Krievijas izlasi.

sis gan ir stulbums!! it ka Portugale un Griekija ari uzvareja negodigi vai ari autors parada savu "milestibu" pret Krieviju
slovēņi nebija pie pēdējā brīdī izsētājiem,. bet gan pie "vājajiem", tomēr spēja uzvarēt, kas fair play lika uz brīdi noticēt, ka viss ir ok.

     [+] [-]

, 2009-11-20 14:06, pirms 15 gadiem
refresh rakstīja: Henry uzreiz pēc finālsvilpes piegāja pie Dunne un atzinās ka spēlēja ar roku un atvainojās,nevajag tagad arī par pēdējo mēslu Henry pataisīt
es domāju publiski to izdarīt, nevis spēlēs laukumā, kur vēl varēja no kāda kādu stingrāku vārdu dzirdēt...tas vnk., parāda līmeni, pēcspēles preses konfernce varēja arī atvainotie, nevis tiesnesis tiesnesis...

     [+] [-]

, 2009-11-20 14:07, pirms 15 gadiem
chespis rakstīja: Manuprāt, viss ir godīgi..tas taču ir sports, kuru vienmēr ietekmēs cilvēka faktors! Ja spēles gaitā tiesnesis, ko nepamana tās ja uir pavisam citas problēmas..Ja likti pārspēlēt vai atcelt visas spēles dažādos sporta veidos tad būtu liels haoss..
pareizi Therī teica.. tiesnesis nenosvilpa un es spēlēju tālāk, tā darītu ikviens.
pilnigi pareizi!ja ne svilp, tad jaspele talak, nevis ka ventspils spele pret sporting.
tiesnesis ne svilp, bet musejie tapat stav un un rada viens otram ka bija roka, vai aizmugure
nedomaju ka kads cits speletajs apstatos un pateiktu sorry veci bet es speleju ar roku!! nedomaju ka ir tadi speletaji.

     [+] [-]

, 2009-11-20 14:12, pirms 15 gadiem
Pēteris Neimanis, VB rakstīja: slovēņi nebija pie pēdējā brīdī izsētājiem,. bet gan pie "vājajiem", tomēr spēja uzvarēt, kas fair play lika uz brīdi noticēt, ka viss ir ok.
es laikam nevaru saprast tavu domu gajienu!!
sanak ka, ja Slovenija nebutu uzvarejusi tad visas speles bet zem unfair play?
krievija ari saka ka tiesnesis kludijas, jo Kerzakovs neuzbruka vartsargam, bet cinijas par bumbu, jo vartsargs to izlaida no rokam.
ta ka ari taja spele Fair play ir uz jautajuma zimes

     [+] [-]

, 2009-11-20 14:22, pirms 15 gadiem
Ja tiesnesis ir pārliecināts par savu taisnību, tad viņam nevienam nekas nav jāprasa. Tiesnesis pieņēma pareizu lēmumu un FIFA pieņēma pareizu lēmumu.
Futbolā ir neskaitāmu gadījumi, kad vārti tiek gūti nepareizi, kādēļ par to runāt pēč šīs konkrētās spēles, bet par citām reizēm klusēt? Jo citas reizes autors saprot, ka tas ir futbols un tā mēdz gadīties, bet šoreiz tādēļ, ka emocijas sakāpušas?

     [+] [-]

, 2009-11-20 14:24, pirms 15 gadiem
Ja runājam par godīgas spēles nogalināšanu, tad Francijas tikšana PČ ir bērna šļupsti salīdzinājumā ar uzpirktiem rezultātiem 200 (!) spēlēs:
news.bbc.co.uk: BBC News - Match-fixing inquiry probes 200...
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

     [+] [-]

, 2009-11-20 14:34, pirms 15 gadiem
Pilnībā piekrītu rakstā izteiktajai domai.

     [+] [-]

, 2009-11-20 14:41, pirms 15 gadiem
mierinieks rakstīja: Ko tad Anri vajadzeja dariit skriet pie tiesnessa un teikt ev vecit skat es nospeleju ar roku mums nevajag ieskaitiit sos vartus?
youtube.com: YouTube
- Fair Play! Player REFUSES penalty!

Noskaties šo video un tad secini, ko Anrī vajadzēja darīt.

     [+] [-]

, 2009-11-20 14:51, pirms 15 gadiem
totaals sviests. sezonu vareetu pagarinaat par treshdalju, ja katru reizi paarspeeleetu speeles, kuraas izshkjiroshaa banka iesista, kaut kaadaa uzbrukuma momentaa paarkaapjot kaadu noteikumu punktu.
ko var njemties?

     [+] [-]

, 2009-11-20 14:53, pirms 15 gadiem
Es varu pateikt tikai vienu-video novērošana ir novēlota un tagad FIFA var grauzt nagus,ka nepieņēma to ātrāk,kad jau tā prasījās.Domaju,ka tagad gan ieviesīs video novērosanu,jo nav vairs atkāpšanas ceļa,ja gribēs saglabāt kaut ko vairs no tīrās spēles...

  +3 [+] [-]

, 2009-11-20 14:58, pirms 15 gadiem
Es nepiekrītu autoram. Neviens neko nav nogalinājis. FIFA paziņojums ir labākais, kas iespējams, jo ja nozīmētu pārspēli, tieši tad futbolam būtu uzsākta iznīcība.

1) Notikušais incidents ir spēles epizode, kur fiksēta tiesneša kļūda (neredzēšana), nevis noteikumu nezināšana. Ja būtu bijusi absurda situācija, piemēram, kad par pārkāpumu laukuma centrā būtu nozīmētu pendeli uz vārtiem, tag gan tas būtu kautkāds absurds, kur viennozīmīgi būtu nepieciešama pārspēle (jo ir bijusi aplama interpretācija).
2) Laukuma spēlētājs = tiesnesis. viens bez otra nevar iztikt. Tiesneši kļūdās, spēlētāji kļūdās. Spēlētājs pēdējā minūtē aizsit garām tukšiem vārtiem (kas ir fatāla spēlētāja neveiksme (pēc profesijas kļūda) un komanda zaudē. Vai komandai ir iemesls prasīt pārspēli? Nē. Tiesnesis kļūdās, neredzot pārkāpumu, svilpe klusē, bet nav nekas izdomāts. Man škiet , ka neredzēšana ir daudz pieļaujamāka un attaisnojošāka nekā izdomājums (pendele). Vai tāpēc nepieciešama pārspēle, ka kāds kautko nav redzējis? Spēlētājam ir piedodami kļūdīties, bet tiesnesis jābūt robotam?
3) Anrī nespēlēja tīšām ar roku.
4) Anrī pats neguva vārtus, līdz ar to maradonas dieva rokai Anrī nestāv klāt pat 10%.
5) šādi atgadījumi ir nepārtraukti un ir futbola sastāvdaļa.

Es saprastu šo diskusiju vētru, ja Anrī ar roku volejbola stilā būtu bumbu iesitis vārtos, un tad vēl varētu šaubīties par pārspēli (ja nu vienīgi tiesnesis acu pārbaudē izrādītos akls), bet tas kas bija šeit uz kopējā fona ir tik nenozīmīgs, jo pēc spēles ar roku, tika vēl izdarīta piespēle un vēl sitiens ar galvu vārtos. Un ne jau roka šeit izšķīra vārtus, bet gan piespēle un sitiens.

Ko tad lai dara basketbols un hokejs pēc nenosvilptiem sodiem un piezīmēm? Taisīsim pārspēles?

Un galu galā, kas futbolistiem liedz pašiem sasist n-tos golus un netaisīt spēles laikā 100 kļūdu, lai uzvarētu stabili, nevis gaidīt lai viena tiesneša kļūda izšķir visu? Kas liedza īriem realizēt savas iespējas jau pirms tam? Tāpēc mūļķīgi apgalvot , ka viena tiesneša kļūda (pret 100-tiem pašu futbolistu kļūdām (kļudām aizsardzībā, izgājienu realizēšana u.c.) spēles laikā) izsķīra spēles likteni.

Tiesnesis ir spēles sastāvdaļa un arī viņš spēlē līdzi.