Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:810, Did:0, useCase: 3

H. Rodke: "Ko darīt ar skolas sportu?!"

Helmuts Rodke
Helmuts Rodke

Es iedomājos – ja sporta skolotājam (jebkuram skolotājam) asas konkurences apstākļos būtu skolēniem “jāpārdod” sava stunda – kā uzreiz mainītos attieksme, saturs un pasniegšanas veids! Skolēni varētu veidot skolotāju reitingu… Protams, ir ļoti daudzi skolotāji, kurus bērni mīl, ciena un respektē, un kuru reitings arī šobrīd ir augsts, kurus atceras ar siltumu sirdī. Viss ir atkarīgs no personības.

Pēdējās divas nedēļas es maz gulēju un daudz domāju. Domāju par sava iepriekšējā raksta “Šausmas sporta stundā” rezonansi sabiedrībā. Statistika rāda, ka uz šo brīdi jūs esiet vairāk kā 23800, kas izlasījuši manu rakstu. Tagad, kad esam šajā tēmā satikušies “aci pret aci”, es jums teikšu – paldies! Paldies par komentāriem un 3600 fb like! Atzīšos – negaidīju un esmu patīkami pārsteigts!

Fiziskā kultūra. FIZISKĀ KULTŪRA! Ir tas, kas mums visiem ir vajadzīgs skolas sportā!

Ieklausīsimies katrā vārdā atsevišķi - “fiziskā” un “kultūra”… un viss kļūst skaidrs! Sports lai ir ārpusskolas nodarbību un ģimeņu izvēles kompetencē. Skolā – kustību pamatus, iemaņas, koordināciju, muskulatūras nostiprināšanu, spēles, prieku un izglītotību, bet padziļināti apgūt konkrētu sporta veidu – sporta skolu treniņos.

Ar šo es vēršos gan pie Tevis, izglītības un zinātnes ministre, gan pie tevis – stilīgā 8-klasniece, kura kādreiz grib būt protestā visam, kas notiek skolā!

To es saku Tev, Sporta akadēmijas rektor, un tev – muskuļainais čali no 11. klases. Tev, sporta skolotāj, un arī tev – katra skolēna mamma vai tēvs.

Uzskatu, ka mums ir nepieciešama pilnīgi jauna sporta stundas skolā filozofija, pavisam cits koncepts!

Skolas sporta stunda ir ļoti īpaša. Īpaša ar slodzi, pulsu, elpošanu un vielmaiņu. Īpaša ar to, ka skolas gados bērniem veidojas ķermenis un kustību prasmes, kas viņam saglabāsies visu mūžu. Ja skolēns pavirši mācās fiziku vai mūziku, būtībā tas nekaitē veselībai. Vienīgi inteliģencei. Kļūdas sportā var ietekmēt veselību ļoti ilgi!

Kā sportistu treneris es varu droši apgalvot, ka labu rezultātu fiziskajā attīstībā dod vienkāršība, atkārtošana un tehnika. Labs treniņš ir nevis tas, kurā vairs nav ko pielikt, bet gan tas, kam vairs nav ko atņemt! Ja ir labi izpildīts kaut vai viens uzdevums tas jau ir veiksmīgs treniņš. Tāpat ir ar sporta stundu.

Vienalga vai tu esi liels čempions, vai tikai skolēns, visu tavu fizisko darbību pamatā ir kustību kultūra. Pārvietošanās spējas sportā un ikdienā.

Tā kā esmu vieglatlēts ar 30 gadus aktīva sportista un 18 gadus ilgu trenera stāžu, uzstājos semināros, meistarklasēs, pats mācos un apmācu topošos trenerus funkcionālajā fiziskajā sagatavotībā, atļaušos teikt, ka esmu zināmā mērā “kustību un fiziskās sagatavotības” eksperts.

Kā speciālists varu pavēstīt, ka visiem sporta spēļu pārstāvjiem, kas pie manis ir trenējušies un trenējas ir bijušas problēmas ar skriešanu, atsperīgumu un kopējām kustību iemaņām. Pasīva pēda, nefunkcionāls gurns, vāja mugura un hamstringi, un racionālas tehnikas izpratnes trūkums. Un tie jau ir sportisti ar vairāku gadu stāžu!

Kustību pamati atbilstoši vecumam ir jāmāca visus 12 skolas gadus. Tenisists Ernests Gulbis kā bērnībā, tā arī tagad trenē savu sitienu no labās. Gan būdams iesācējs gan arī šobrīd viņš cenšas uzlabot starta uzrāvienu un spēli pie tīkla. Sprinteris Useins Bolts šodien dara tos pašus sprinta vingrinājumus, ko pirms 10 gadiem. Tikai jau citā līmenī. Viņš piestrādā pie zemā starta tehnikas gadiem, gadiem un gadiem…

Ko tad darīt ar skolas sporta stundām? Ko darīt, lai meitenēm pēc sporta stundas būtu laiks ieiet dušā, nevis smirdīgām, lipīgām un nepaēdušām sēdēt un rakstīt matemātikas kontroldarbu? Ko darīt, lai ar pilnu kuņģi pēc pusdienu starpbrīža nebūtu jāskrien kross vai citādi mokoši jāvingro? Ko darīt, lai bērniem būtu gan attīstība, gan prieks? Gan izglītība, gan motivācija?

Daži ieteikumi:

- Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijā uzlabot sporta skolotāju sagatavošanas programmu.
- Sporta stunda var būt tikai viena nedēļā, bet tai ir jābūt stundu pārim, kurš beidzas 10-20 min. pirms otrās stundas beigu zvana. Izņemot jaunākās klasītes, 45 min. ir parodija un izsmiekls!
- Visus 12 mācību gadus notiek pamata kustību iemaņu uzlabošana – vēziens ar rokām, ar kāju, atspēriens, piezemēšanās, skrējiena tehnikas un vienkāršāko lēcienu pilnveidošana, mešanas kustība, rāpšanās, smaguma pacelšana, prasme ieslēgt darbībā atsevišķas muskuļu grupas.
- Sporta spēļu un to elementu apmācība atkarībā no skolas iespējām un skolotāja kompetences. Nodarboties tikai ar jēgpilnām lietām.
- Iemācīt skolēniem elpot vingrinājumu izpildes laikā, un ko darīt savainojuma gadījumā.
- Dot zināšanas kā racionāli izpildīt spēka vingrinājumus.
- Iemācīt fizioloģijas pamatus, ko ēst pirms, ko pēc sporta, utt.
- Garo pusdienu starpbrīdi ideālā variantā pēc sporta stundas.
- Uzlabot stāju, novērst plakano pēdu, uzlabot lokanību.
- Ieviest sporta video skatīšanos. Veikt kustību tehnikas analīzi.
- Netrenēt izturību! Tas nav skolā paveicams. Tāpēc arī nekādu krosu uz atzīmi!
- Sporta stundas nedrīkst būt nomācoši nopietnas kā smags, drūms treniņš. Jābūt arī regulārai iespējai skolēniem vienkārši izskrieties un papriecāties kādā bumbas spēlē.
- Sporta skolotāji, nekritizēsim bērnus, ka viņi ir tizli, vai ka tikai sēž savos iphone. Viņi to darīs arī turpmāk. Pieņemsim jauno realitāti, vienkārši darīsim, ko varēsim kopējās lietas labā, un sniegsim bērniem maksimālu psiholoģisko atbalstu.
- Un pats galvenais - nekādu vieglatlētikas lēcienu uz asfalta!

Vislabāk būtu, ja mēs, sporta speciālisti, kuriem rūp, aizmirstu visas programmas, “paņemtu baltu lapu” un sāktu ar nepieciešamāko. Ar ģenerālo līniju, kas iet cauri visiem 12 mācību gadiem. Un tad, drosmīgi uzsitot dūri galdā, pavēstītu: “Vajag šitā!”. “Pat ja mēs neizdarīsim daudz ko citu – šo mums vajag obligāti!”

Un šis “obligāti” varētu būt fiziski funkcionāli spējīgs jaunietis, kuram ir iemācīta kustību kultūra. “Obligāti” ir iedvesmot apaļīgu meiteni pusaudzi, kura nesporto, un nekad arī nesportos, ka viņa var lieliski kustēties, graciozi dejot un ka viņa var būt stipra. “Obligāti” ir pašiem nīkulīgākajiem jauniešiem radīt sajūsmu par fiziskām aktivitātēm, nevis riebumu. Galu galā “obligāti” ir prieks no sporta to bērnu acīs, kuriem ir īpašas vajadzības! Un atmetīsim visu neobligāto.

Uzlabosim programmu, taču uzlabosim arī to, kā mēs “aiznesam mesidžu” līdz skolēniem. Uzlabosim savas publiskās uzstāšanās iemaņas. Bērni nav muļķi, un viņiem ir svarīgi zināt, kādu labumu dos tas, ko liekam mācīties. Vārdu sakot – kāds būs ieguvums no ieguvuma.

Un tagad, kad mums ir jauniešiem (un viņu vecākiem) sakarīgs piedāvājums, teiksim tā – skolas sporta stundas ir obligātās pamata un vidējās izglītības ļoti svarīga sastāvdaļa. Jums tā ir jārespektē!

Skolēn, man ļoti patīk teiciens no vienas filmas: “Vieni piedzimst diženi, bet citiem diženums tiek uzspiests, un viņi par to vēlāk saka paldies!”. Zinu, sporta stundas ir saistītas ar fizisku piepūli, kas nepieradušam var radīt sliktas sajūtas. Nevairies no sportošanas, pamazām pierodi pie slodzes, tu mazāk slimosi, iemācīsies kustības, un tu būsi sajūsmā par to, ko tu vari!

Kurš no jums ir gatavs ieiet vēsturē izdarot mūsu bērnu labā ko paliekošu? Kuram ir drosme sākt būvēt ko jaunu, nevis tikai veikt paviršu kosmētisko remontu? Kurš ir gatavs “bīdīt kontinentus” tā vietā, lai tikai kulstītu putas pa virspusi? Tas noteikti būs ārpus tavas komforta zonas… Atsaucies!

  +1 [+] [-]

, 2015-05-12 14:35, pirms 10 gadiem
Baraks Osama rakstīja: Mums te daudziem jau kopš PSRS sabrukuma patīk ņirgt par rietumu skolnieku tupumu un kā bijušās PSRS imigranti viņus vienmēr pārspējot, bet kaut kā tur ir gan augstāks darba ražīgums, gan vairāk inovāciju un uzņēmējspējas. Ķīnieši vispār visiem ieliek iekalšanā, bet viņu izglītības sistēma tiek uzskatīta par neelastīgu un trafaretu, līdz ar to radošumu bremzējošu.
Protams, ka vairāk inovāciju. Vairāk resursu ko ieguldīt zinātnē. Mums labākajā tehniskajā augstskolā Latvijā strādā ar 50 gadus vecām iekārtām, jāgaida kamēr oscilogrāfi iesilst 15 min, tad sākam mācības. Kautkā tā.

Un ja kas, tās krutās rietumu universitātes piesaista gan mācībspēkus, gan labākos studentus no VISAS pasaules.

  +4 [+] [-]

, 2015-05-12 14:36, pirms 10 gadiem
Juris Miņins rakstīja: Tieši tā un tieši par to es arī runāju - vajag panākt to, lai cilvēki domātu par fizisko kultūru, kas nekādīgi nenotiks laikā, kad jādomā par to kā apmaksāt visus rēķinus, nopirkt bērnam jaunas pavasara kurpes un aizsūtīt viņu skolas ekskursijā un nepalikt mīnusos.
Ja Latvijas sabiedrībā sports būtu cieņā, tad tas atspoguļotos gan ikdienas fizisko aktivitāšu daudzumā, gan piekopēju masveidībā, gan "profesionālā" sporta līmenī un popularitātē. Man sāk likties, ka visi PSRS laiku tautas sporta masveidības rekordi nav bijuši nekas cits kā citu sabiedrisku izklaižu trūkums, bet Dinamo, Daugava u.c. augstu sasniegumu sports bija retā legālā iespēja bez bailēm no varas iestādēm priecāties, ka "mūsējie" sasit "tos krievus".

  +1 [+] [-]

, 2015-05-12 14:38, pirms 10 gadiem
Onslovs rakstīja: Protams, ka vairāk inovāciju. Vairāk resursu ko ieguldīt zinātnē. Mums labākajā tehniskajā augstskolā Latvijā strādā ar 50 gadus vecām iekārtām, jāgaida kamēr oscilogrāfi iesilst 15 min, tad sākam mācības. Kautkā tā.
Skarbā dzīves realitāte ir tāda, ka mazākās augstskolas sev ir iegādājušās daudz labāku tehnisko aprīkojumu un iekārtas nekā Latvijā labākā augstskola (lai gan, ja pareizi nojaušu, tā ir universitāte). Kā pēc tā - tas jau cits jautājums, taču nav jau tā, ka visur strādā riktīgā oldskūla režīmā.

  +2 [+] [-]

, 2015-05-12 14:38, pirms 10 gadiem
Juris Miņins rakstīja: Es atkal runāju, ka tā ir pilnīga vecāku atbildība, lai iemācītu bērnam elementāras lietas, pat ja viņiem pašiem tas ir dziļi pie kājas.
Kā cilvēks kuram visu iepriekšējo dzīvi ir stāstīts un uzskatāmi rādīts, ka iniciatīva ir sodāma, ka valsts viņa vietā visu domās un darīs, valsts aparāts parāda, ka atbildības šajā valstī nav, utt., tagad ar rītdienu sāks tevis piesaukto atbildību realizēt? Naivums.

     [+] [-]

, 2015-05-12 14:39, pirms 10 gadiem
Juris Miņins rakstīja: Te uzreiz arī sākas problēmas - kā kas, tā biedēšana.

Ja vecāki nesaprot fizisko aktivitāšu nozīmi savā un sava bērna dzīvē, tad viņiem... būšu ļoti skarbs... tad viņiem būtu smagi jāpārdomā vai viņi vispār drīkst būt vecāki.
Kā uz to skatās. Ja tiem vecākiem ir draugi, kuri centušies kļūt par profesionāliem sportistiem(70-tie), bet rezultāts= ir tikai traumas un nekas nav sasniegts, tad ko teiksi šajā gadījumā?
Vecākiem rodas priekštats par sportu no saviem līdzcilvēkiem, radiem un tikai tad no TV, avīzēm, utt.

  +1 [+] [-]

, 2015-05-12 14:40, pirms 10 gadiem
Juris Miņins rakstīja: Inovācijas, uzņēmējspējas, darba ražīgums un izglītība tiešā veidā nemaz tik ļoti nekorelē kā gribētos domāt.
Kurš ir cēlonis, kurš sekas, bet skaidrs ir tas, ka Latvijas izglītības sistēma iedvesmo tikai reto. Ja nu paveicies ar harizmātisku skolotāju vai pašam Dies' devis spējas, tad jā, bet kopumā? Sākot jau no bērnudārza un beidzot ar augstskolu. Reti kur redz azartu, tieksmi pēc izcilības, kaut vai elementāru ticību savai varēšanai. Vai tad ārvalstu investori par Latviju nesaka, ka te grūti atrast darbaspēku? Uzņēmējiem nepieciešami darba ņēmēji un otrādi - nekad nebūs, ka visi grib un var abas lomas vienlīdz labi pēc vajadzības veikt.

     [+] [-]

, 2015-05-12 14:40, pirms 10 gadiem
Juris Miņins rakstīja: Skarbā dzīves realitāte ir tāda, ka mazākās augstskolas sev ir iegādājušās daudz labāku tehnisko aprīkojumu un iekārtas nekā Latvijā labākā augstskola (lai gan, ja pareizi nojaušu, tā ir universitāte). Kā pēc tā - tas jau cits jautājums, taču nav jau tā, ka visur strādā riktīgā oldskūla režīmā.
+ pasniedzēji, kuri vēl dzīvo 70s. Pamati protams ir vajadzīgi, bet ja nav nekā no mūsdienām, tad... Kad sāc strādāt nozarē, tad brīnumi, wow šito mums nemācīja, jeb neko no tā nemācīja uņiverā.

  +1 [+] [-]

, 2015-05-12 14:41, pirms 10 gadiem
Baraks Osama rakstīja: Ja Latvijas sabiedrībā sports būtu cieņā, tad tas atspoguļotos gan ikdienas fizisko aktivitāšu daudzumā, gan piekopēju masveidībā, gan "profesionālā" sporta līmenī un popularitātē. Man sāk likties, ka visi PSRS laiku tautas sporta masveidības rekordi nav bijuši nekas cits kā citu sabiedrisku izklaižu trūkums, bet Dinamo, Daugava u.c. augstu sasniegumu sports bija retā legālā iespēja bez bailēm no varas iestādēm priecāties, ka "mūsējie" sasit "tos krievus".
Es jau par to pašu - NAV! Pie mums uz parastu skrējēju skatās kā uz trako, kurš vakarā izgājis mazus bērnus un pensionārus baidīt. Cilvēks, kurš iet uz svaru zāli vispār uzreiz tiek norakstīts kā kompleksains impotents utt.

Jebšu sabiedrībā kopumām, kā es jau teicu ir anti-fizkultūras idejas, kas tiek paš-attaisnontas ar kaut kādiem mītiem un puspatiesībām.

     [+] [-]

, 2015-05-12 14:42, pirms 10 gadiem
Onslovs rakstīja: + pasniedzēji, kuri vēl dzīvo 70s. Pamati protams ir vajadzīgi, bet ja nav nekā no mūsdienām, tad... Kad sāc strādāt nozarē, tad brīnumi, wow šito mums nemācīja, jeb neko no tā nemācīja uņiverā.
Skolotājs var mācīt, bet skolēnam/studentam ir jāmācās. Nevajag domāt, ka viss, kas profesionālajā karjerā būs vajadzīgs, tiks iedots augstskolā. Augstskola pat pie visas gribēšanas nevar reaģēt uz katru sīkāko izmaiņu reālā darba tirgū.

     [+] [-]

, 2015-05-12 14:45, pirms 10 gadiem
Onslovs rakstīja: + pasniedzēji, kuri vēl dzīvo 70s. Pamati protams ir vajadzīgi, bet ja nav nekā no mūsdienām, tad... Kad sāc strādāt nozarē, tad brīnumi, wow šito mums nemācīja, jeb neko no tā nemācīja uņiverā.
Es Tev vēl vairāk pastāstīšu, savā laikā RVT (RIP) mācoties par mehāniķiem topošie speci mācījās no tāfeles un zīmētām shēmām. Nekādas darbošanās ar dzelžiem, nekādu ražotņu. Tad brīnāmies, ka servisos strādā plānā galdiņa urbēji. Es baidos, ka pa lielam tas tā ir daudzās nozarēs.

  -1 [+] [-]

, 2015-05-12 14:46, pirms 10 gadiem
Juris Miņins rakstīja: Skolotājs var mācīt, bet skolēnam/studentam ir jāmācās. Nevajag domāt, ka viss, kas profesionālajā karjerā būs vajadzīgs, tiks iedots augstskolā. Augstskola pat pie visas gribēšanas nevar reaģēt uz katru sīkāko izmaiņu reālā darba tirgū.
Nejau par to iet runa... Ja uņiverā māca tādu programmēšanas valodu, kuru reāli vairs neviens neizmanto. Ja māca programmēt vecos IBM čipus.

     [+] [-]

, 2015-05-12 14:47, pirms 10 gadiem
Juris Miņins rakstīja: Es jau par to pašu - NAV! Pie mums uz parastu skrējēju skatās kā uz trako, kurš vakarā izgājis mazus bērnus un pensionārus baidīt. Cilvēks, kurš iet uz svaru zāli vispār uzreiz tiek norakstīts kā kompleksains impotents utt.

Jebšu sabiedrībā kopumām, kā es jau teicu ir anti-fizkultūras idejas, kas tiek paš-attaisnontas ar kaut kādiem mītiem un puspatiesībām.
Ja tā padomā, cik un kur tad mums vispār sabiedrībā ir pro-kautko idejas? Visur dominē neuzņēmība, bailes no mazākajām izmaiņām, īstermiņa domāšana. Bauro pret katru lielāku infrastruktūras projektu, dzelzceļu nevajag, rūpnīcas nevajag, eiro un ES daudziem nevajadzēja. Ne mirkli nešaubos, ka ne vienu vien spējīgu jaunu cilvēku no valsts aizdzinis nevis naudas trūkums, bet nespēja izturēt šo vidi, kur visos līmeņos valda provinciālisms un absolūta impotence, kad runa ir par nopietnu problēmu sistemātisku apspriešanu un risināšanu.

     [+] [-]

, 2015-05-12 14:48, pirms 10 gadiem
Baraks Osama rakstīja: Ja tā padomā, cik un kur tad mums vispār sabiedrībā ir pro-kautko idejas? Visur dominē neuzņēmība, bailes no mazākajām izmaiņām, īstermiņa domāšana. Bauro pret katru lielāku infrastruktūras projektu, dzelzceļu nevajag, rūpnīcas nevajag, eiro un ES daudziem nevajadzēja. Ne mirkli nešaubos, ka ne vienu vien spējīgu jaunu cilvēku no valsts aizdzinis nevis naudas trūkums, bet nespēja izturēt šo vidi, kur visos līmeņos valda provinciālisms un absolūta impotence, kad runa ir par nopietnu problēmu sistemātisku apspriešanu un risināšanu.
To var saprast, jo visu laiku tiek sists pamats no kājām..

     [+] [-]

, 2015-05-12 14:51, pirms 10 gadiem
Juris Miņins rakstīja: Skolotājs var mācīt, bet skolēnam/studentam ir jāmācās. Nevajag domāt, ka viss, kas profesionālajā karjerā būs vajadzīgs, tiks iedots augstskolā. Augstskola pat pie visas gribēšanas nevar reaģēt uz katru sīkāko izmaiņu reālā darba tirgū.
Tāpēc arī skolās ir skolotāji, bet augstskolās pasniedzēji. Skolā tevi skolo, bet augstskolā pašam jāmācās. Te arī ir tā izglītības plaisa, skolā tevi baro ar faktiem (ne pa labi, ne ap kreisi), kuri jāiekaļ vai jāizpilda, bet augstskolā pašam jāatrod materiāls, jāizlasa, jāizkonspektē un jāpiedāvā risinājums (kursa darbs, diplomdarbs).

     [+] [-]

, 2015-05-12 14:53, pirms 10 gadiem
Onslovs rakstīja: Nejau par to iet runa... Ja uņiverā māca tādu programmēšanas valodu, kuru reāli vairs neviens neizmanto. Ja māca programmēt vecos IBM čipus.
Pa lielam laba līmeņa programmētāji zina 7-10 sintakses, valodas. Tāpēc sākt no tavuprāt kaut kā vēsturiska, ko it kā masveidā vairs neizmanto, nav nepareizi.

     [+] [-]

, 2015-05-12 14:55, pirms 10 gadiem
Onslovs rakstīja: Nejau par to iet runa... Ja uņiverā māca tādu programmēšanas valodu, kuru reāli vairs neviens neizmanto. Ja māca programmēt vecos IBM čipus.
Tavs arguments nav līdz galam pārdomāts. Dažos no vislielākajiem pasaules skaitļošanas centriem šodien superdatori tiek programmēti valodā FORTRAN 77. Tieši 77, un ne 92. Arī jaunās programmas. 77 nosaukuma beigās nozīmē gadu "1977". Esmu ar viņiem darbojies un sadarbojies, un viņu galvenais jautājums bija "pārrakstiet, lūdzu, to visu Fortranā".

     [+] [-]

, 2015-05-12 14:57, pirms 10 gadiem
PuLVeris rakstīja: Pa lielam laba līmeņa programmētāji zina 7-10 valodas. Tāpēc sākt no tavuprāt kaut kā vēsturiska, ko it kā masveidā vairs neizmanto, nav nepareizi.
Mācību efektivitāti var paaugstināt, izvērtējot mācību programmas attiecīgo lekciju aktualitāti mūsdienās. Manuprāt. Protams pamatus jāzina, bet jāseko mūsdienu tendencēm, īpaši eksaktajās zinātnēs. Tam, protams, nepieciešami lieli resursi ilgtermiņā.
P.S.: Tas piemērs par programmēšanu nav tas labākais.

  -1 [+] [-]

, 2015-05-12 14:59, pirms 10 gadiem
Onslovs rakstīja: Mācību efektivitāti var paaugstināt, izvērtējot mācību programmas attiecīgo lekciju aktualitāti mūsdienās. Manuprāt. Protams pamatus jāzina, bet jāseko mūsdienu tendencēm, īpaši eksaktajās zinātnēs. Tam, protams, nepieciešami lieli resursi ilgtermiņā.
P.S.: Tas piemērs par programmēšanu nav tas labākais.
Eksaktajās zinātnēs vienu un to pašu studiju programmu Francijā, Itālijā, Lielbritānijā, Krievijā un Vācijā interpretē piecos pilnīgi dažādos, nesalīdzināmos un nesavietojamos veidos. Un ko nu?

  +1 [+] [-]

, 2015-05-12 15:00, pirms 10 gadiem
Veids, kā sporta skolotājs, varētu vērtēt katra sniegumu sporta stundā, būtu nevis par skolēna sasniegto rezultātu ( laiku, attālumu, utt), bet gan novērtēt viņa pašatdevi katrā stundā. Nezinu gan, vai to var izdarīt 10 baļļu sistēmā, jo to izdarīt objektīvi tad būs grūti, taču kaut kā vienkāršāk ar ieskaitīts, neieskaitīts, domāju, var sadomāt.

Piekrītu, ka sporta stundām jābūt garākām - 2 pēc kārtas. Varbūt pietiek ar 2 tādām nodarbībām nedēļā, plus vēl trešo, parasto mācību stundu nedēļā noziedot kaut kādai teorijai, jo te kāds pieminēja, ka skolniekus vajag arī izglītot par uzturu un citu teoriju, kas ir ļoti laba ideja un skolās netiek realizēta, vismaz cik es zinu no savas pieredzes.

Problēma ir tur, ka skolotājam jātiek galā ar (vidēji 20?) skolēniem vienā klasē, kuriem sporta stundā pēc iespējas ātrāk gribās uzspēlēt basketbolu vai futbolu.

Paturpinot raksta autora iesākto domu, uzskatu, ka pilnīgi katram cilvēkam sporta stundā ir iespējams atrast kādu stipro pusi, līdz ar to piemeklēt attiecīgo sporta veidu. Loģiski, ka 50% skolēnu tāpat nenomotivēsi aiziet ārpus stundām uz kaādiem treniņiem un daļa vecāku to nemaz nevarētu atļauties bērnam. Bet daļu bērnu noteikti šādi var ieinteresēt kaut ko darīt.

     [+] [-]

, 2015-05-12 15:01, pirms 10 gadiem
M rakstīja: Eksaktajās zinātnēs vienu un to pašu studiju programmu Francijā, Itālijā, Lielbritānijā, Krievijā un Vācijā interpretē piecos pilnīgi dažādos, nesalīdzināmos un nesavietojamos veidos. Un ko nu?
Tas bija joks vai ka ? Fizikas/Kimijas/Metematikas aksiomas neizmainisi, fizikas likumi ari visas valstis darbojas pec viena principa.

     [+] [-]

, 2015-05-12 15:02, pirms 10 gadiem
Onslovs rakstīja: Mācību efektivitāti var paaugstināt, izvērtējot mācību programmas attiecīgo lekciju aktualitāti mūsdienās. Manuprāt. Protams pamatus jāzina, bet jāseko mūsdienu tendencēm, īpaši eksaktajās zinātnēs. Tam, protams, nepieciešami lieli resursi ilgtermiņā.
P.S.: Tas piemērs par programmēšanu nav tas labākais.
Tā tas it kā būtu, bet ja mēs paklausāmies ko stāsta restauratori par vecajām celtnēm, tad mati stāvus ceļas, jo kaut ko tādu, grandiozu ar tā laika metodēm paveikt mūsdienās ir nereāli. Tas pats Doms, Rastrelli būvētās pilis, utt.

     [+] [-]

, 2015-05-12 15:03, pirms 10 gadiem
JanisSTA rakstīja: Veids, kā sporta skolotājs, varētu vērtēt katra sniegumu sporta stundā, būtu nevis par skolēna sasniegto rezultātu ( laiku, attālumu, utt), bet gan novērtēt viņa pašatdevi katrā stundā. Nezinu gan, vai to var izdarīt 10 baļļu sistēmā, jo to izdarīt objektīvi tad būs grūti, taču kaut kā vienkāršāk ar ieskaitīts, neieskaitīts, domāju, var sadomāt.

Piekrītu, ka sporta stundām jābūt garākām - 2 pēc kārtas. Varbūt pietiek ar 2 tādām nodarbībām nedēļā, plus vēl trešo, parasto mācību stundu nedēļā noziedot kaut kādai teorijai, jo te kāds pieminēja, ka skolniekus vajag arī izglītot par uzturu un citu teoriju, kas ir ļoti laba ideja un skolās netiek realizēta, vismaz cik es zinu no savas pieredzes.

Problēma ir tur, ka skolotājam jātiek galā ar (vidēji 20?) skolēniem vienā klasē, kuriem sporta stundā pēc iespējas ātrāk gribās uzspēlēt basketbolu vai futbolu.

Paturpinot raksta autora iesākto domu, uzskatu, ka pilnīgi katram cilvēkam sporta stundā ir iespējams atrast kādu stipro pusi, līdz ar to piemeklēt attiecīgo sporta veidu. Loģiski, ka 50% skolēnu tāpat nenomotivēsi aiziet ārpus stundām uz kaādiem treniņiem un daļa vecāku to nemaz nevarētu atļauties bērnam. Bet daļu bērnu noteikti šādi var ieinteresēt kaut ko darīt.
Pielikt vel stundas klat ir neprata darbs, ta jau skola jasezh lidz vakaram. Bet tadas veselibas macibas/etikas stundas vajadzetu ieklaut taja fiziskas kulturas attistiba.

     [+] [-]

, 2015-05-12 15:03, pirms 10 gadiem
varenais_eksperts rakstīja: Tas bija joks vai ka ? Fizikas/Kimijas/Metematikas aksiomas neizmainisi, fizikas likumi ari visas valstis darbojas pec viena principa.
Tas nav joks. Zinātnisko skaitļošanu vai parciālos diferenciālvienādojumus pasniedz pēc pilnīgi atšķirīgiem principiem. Eksperti sanāk kopā "paneļdiskusijā" un piekrīt nepiekrist cits citam. Es tajā konferencē biju klāt. Fizikā daudz ko nosaka, kādas iekārtas, instrumenti, institūti ir pieejamas konkrētajā zemē vai universitātē.

Toties vienojās, ka studentiem ir vērts vismaz vienu, labāk divus semestrus pastudēt citā zemē un apgūt citu skolu.

     [+] [-]

, 2015-05-12 15:06, pirms 10 gadiem
JanisSTA rakstīja: Veids, kā sporta skolotājs, varētu vērtēt katra sniegumu sporta stundā, būtu nevis par skolēna sasniegto rezultātu ( laiku, attālumu, utt), bet gan novērtēt viņa pašatdevi katrā stundā. Nezinu gan, vai to var izdarīt 10 baļļu sistēmā, jo to izdarīt objektīvi tad būs grūti, taču kaut kā vienkāršāk ar ieskaitīts, neieskaitīts, domāju, var sadomāt.

Piekrītu, ka sporta stundām jābūt garākām - 2 pēc kārtas. Varbūt pietiek ar 2 tādām nodarbībām nedēļā, plus vēl trešo, parasto mācību stundu nedēļā noziedot kaut kādai teorijai, jo te kāds pieminēja, ka skolniekus vajag arī izglītot par uzturu un citu teoriju, kas ir ļoti laba ideja un skolās netiek realizēta, vismaz cik es zinu no savas pieredzes.

Problēma ir tur, ka skolotājam jātiek galā ar (vidēji 20?) skolēniem vienā klasē, kuriem sporta stundā pēc iespējas ātrāk gribās uzspēlēt basketbolu vai futbolu.

Paturpinot raksta autora iesākto domu, uzskatu, ka pilnīgi katram cilvēkam sporta stundā ir iespējams atrast kādu stipro pusi, līdz ar to piemeklēt attiecīgo sporta veidu. Loģiski, ka 50% skolēnu tāpat nenomotivēsi aiziet ārpus stundām uz kaādiem treniņiem un daļa vecāku to nemaz nevarētu atļauties bērnam. Bet daļu bērnu noteikti šādi var ieinteresēt kaut ko darīt.
Pār ārpusstundu apmeklējumu. Te atkal mēs atgriežamies pie infrastruktūras un sistēmas paradigmas. Ja skola būtu komplekss veidojums, kurā bērns ne tikai mācās, bet arī pavada lielāko daļu no savas dienas, tad puse no mūsu pieminētajām lietām būtu viegli realizējams.

     [+] [-]

, 2015-05-12 15:07, pirms 10 gadiem
M rakstīja: Zinātnisko skaitļošanu vai parciālos diferenciālvienādojumus pasniedz pēc pilnīgi atšķirīgiem principiem. Eksperti sanāk kopā un piekrīt nepiekrist cits citam.
Ka var pasniegt PDE pec atskirigiem principiem ? Saprotu, ka vienai vai otrai valstij vesturiski ir kada "tuvaka" metode ,ko izmanto PDE atrisinasana, bet rezultatam jau nu butu jabut tam pasam. Tas ir butiba ,kas lidzigs matematiskajai analizei (calculus) ,kur UK izmanto Njutona pierakstisanas metodi, bet Vacija Leibnica.

  +1 [+] [-]

, 2015-05-12 15:11, pirms 10 gadiem
Vidusskolā skolotājiem būtu jāparāda bērniem, ka ir interesanti saprast tos vienādojumus un fizikas likumus (piemēram, parādīt praktiski, kā tie strādā dabā), vai fizkultūras vingrinājumus. Cilvēks pēc tam pats meklēs informāciju, ja tas viņam būs iepaticies. Tas viss.
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +1 [+] [-]

, 2015-05-12 15:13, pirms 10 gadiem
varenais_eksperts rakstīja: Ka var pasniegt PDE pec atskirigiem principiem ? Saprotu, ka vienai vai otrai valstij vesturiski ir kada "tuvaka" metode ,ko izmanto PDE atrisinasana, bet rezultatam jau nu butu jabut tam pasam. Tas ir butiba ,kas lidzigs matematiskajai analizei (calculus) ,kur UK izmanto Njutona pierakstisanas metodi, bet Vacija Leibnica.
Ne-e, ir būtiskas atšķirības uzsvaros, problēmu izvēlē, pat definīcijās par to, ko nozīmē atrisināt problēmu Oksfordā un Parīzē nemāca vienu un to pašu.

Mēs novirzāmies no tēmas par izglītību. Skolā ir jāiemāca kritiski domāt, nevis konkrētas prasmes, tādas kā zināt no galvas zivs skeleta uzbūvi, zināt, kas ir Kotdivuāras galvaspilsēta vai tangensa pusleņķa formulas. Sportā vajadzētu iemācīt kaut kādu fiziskās kultūras bāzi, bet arī neatņemt vienkāršu prieku kustēties. Nevar teikt: es pēc skolas izgāju šādu dzīves ceļu un dikti daudz iemācījos, tagad to visiem mācīsim skolās. Lai jaunatne pati noiet savu ceļu!

     [+] [-]

, 2015-05-12 15:13, pirms 10 gadiem
M rakstīja: Izšķir balto, zaļo bioloģiju un bioloģisko sistēmu modelēšanu. Zaļā (tā, kurā iet pa mežiem un laukiem, un novēro) zinātniski ir pati nenozīmīgākā, un Tu iesaki nodarboties tikai ar to?

Starp citu, ideja par tādām "visu aptaustīt" skolām ir ļoti, ļoti sena, un praksē ir pierādījies, ka šīs Valdorfa skolas vairumam audzēkņu neko lielu nedod.
Tad kāpēc Somija tagad pāriet uz starpdisciplīnu izglītību?

     [+] [-]

, 2015-05-12 15:15, pirms 10 gadiem
PuLVeris rakstīja: Tad kāpēc Somija tagad pāriet uz starpdisciplīnu izglītību?
Nezinu. Tas ir eksperiments, un ja Somijas skolas beidzēju dzīves kvalitāte mūža garumā tāpēc būtiski uzlabosies, tad skriesim viņiem pakaļ, bet pagaidām labāk paskatīsimies. Pārāk daudzi eksperimenti ir izgāzušies.

     [+] [-]

, 2015-05-12 15:19, pirms 10 gadiem
M rakstīja: Nezinu. Tas ir eksperiments, un ja Somijas skolas beidzēju dzīves kvalitāte mūža garumā tāpēc būtiski uzlabosies, tad skriesim viņiem pakaļ, bet pagaidām labāk paskatīsimies. Pārāk daudzi eksperimenti ir izgāzušies.
Drīzāk nevis izgāzušies, bet nav novesti līdz galam. Sāk kaut ko darīt, tad pusceļā sāk labot labojamo, un tā bez mitas. Tad raudam, ka viss sačakarēts.

     [+] [-]

, 2015-05-12 15:20, pirms 10 gadiem
Onslovs rakstīja: Vidusskolā skolotājiem būtu jāparāda bērniem, ka ir interesanti saprast tos vienādojumus un fizikas likumus (piemēram, parādīt praktiski, kā tie strādā dabā), vai fizkultūras vingrinājumus. Cilvēks pēc tam pats meklēs informāciju, ja tas viņam būs iepaticies. Tas viss.
Ja kādā diskusijā pamēģina ieteikt, ka mācību vielai jābūt saistošai, tad sabirst atbildes, ka dzīve nav rožu dārzs un ka jāmācās darīt arī to, kas nepatīk. Respektīvi - ja tev interesē tas, ko dari, tad acīmredzot esi vai nu ģēnijs vai sliņķis, kas nemēģina/kam nevajag piepūlēties un pārvarēt sevi. Vismaz es citādi kā par kaut kādu mazohistu mentalitāti to nevaru nosaukt.

     [+] [-]

, 2015-05-12 15:22, pirms 10 gadiem
M rakstīja: Ne-e, ir būtiskas atšķirības uzsvaros, problēmu izvēlē, pat definīcijās par to, ko nozīmē atrisināt problēmu Oksfordā un Parīzē nemāca vienu un to pašu.

Mēs novirzāmies no tēmas par izglītību. Skolā ir jāiemāca kritiski domāt, nevis konkrētas prasmes, tādas kā zināt no galvas zivs skeleta uzbūvi, zināt, kas ir Kotdivuāras galvaspilsēta vai tangensa pusleņķa formulas. Sportā vajadzētu iemācīt kaut kādu fiziskās kultūras bāzi, bet arī neatņemt vienkāršu prieku kustēties. Nevar teikt: es pēc skolas izgāju šādu dzīves ceļu un dikti daudz iemācījos, tagad to visiem mācīsim skolās. Lai jaunatne pati noiet savu ceļu!
Ne tikai kritiski domāt, bet kaut kāda bāze tomēr ir jāieliek, tās paša vairāku svešvalodu zināšanas un prasmes jau ar netraucētu, piemēram, mācīties, apgūt vielu, utt.

  -2 [+] [-]

, 2015-05-12 15:22, pirms 10 gadiem
Slavens rokmūziķis rakstīja: Tu pārstāsti 10 gadus senu pagātni.
Ja tā būtu... es stāstu tikai savus novērojumus (tēzi par skriešanu kārtējo reizi apstiprināju aizvakar, šodien vakarā atkal skriešu un, domāju, ka nekas nebūs mainījies).

  -1 [+] [-]

, 2015-05-12 15:24, pirms 10 gadiem
Onslovs rakstīja: Vidusskolā skolotājiem būtu jāparāda bērniem, ka ir interesanti saprast tos vienādojumus un fizikas likumus (piemēram, parādīt praktiski, kā tie strādā dabā), vai fizkultūras vingrinājumus. Cilvēks pēc tam pats meklēs informāciju, ja tas viņam būs iepaticies. Tas viss.
Man jau liekas, ka fizikas/ķīmijas interesantumus ir jārāda nevis vidusskolā (tad jau ir par vēlu), bet sākot no... nu pamatskolas sākumā toč būtu jābūt (iespējams sākumskolā, ik pa laikam), kas arī paredzētu fizikas/ķīmijas agrāku iekļaušanu programmā.