Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:538, Did:0, useCase: 3

Anete, Džordžs un latvieši

Jānis Matulis
Jānis Matulis

Anete, Džordžs un latvieši
Georgioss Dikeoulakoss vadot Latvijas izlasi.
Foto: Romāns Kokšarovs, Sporta Avīze/f64

No pamatdarba brīvajā laikā labprāt skatos basketbolu, futbolu, volejbolu - praktiski jebkuru sporta spēli, it sevišķi, ja spēlē Latvijas izlase. Ceturtdien TV piedāvāja Latvijas sieviešu izlases basketbola spēli ar Lielbritāniju. Priekšpēdējā pārbaude pirms Katovices: jāapskatās, ko spēj mūsu meitenes.

Man šī bija pirmā spēle kopš 2009. gada Eiropas čempionāta finālturnīra, tāpēc viens otrs uzvārds šķita svešāks, taču ne galīgi svešs.

Uz mirkli TV kastē savu aci iemeta arī mana sieva, un viņai pirmais vaicājums bija, vai tad tā Žogota arī spēlē. Atbildēju: "Nē, nespēlē, laikam jau izlasei teikusi ardievas." Bet nu jau biju ieintriģēts, kas tad noticis ar 2007. gada Eiropas labāko basketbolisti. Slima, guvusi traumu, vai devusies uz WNBA? Kā pērn un aizpērn.

Kopš Latviju pārņēmis googlisms, tīmeklī atrast var gandrīz visu. Lūk, ko par Aneti Jēkabsoni-Žogotu raksta "Kas jauns?" 24. maijā: "Ziņa, ka viena no rezultatīvākajām basketbolistēm Anete Jēkabsone-Žogota šogad nespēlēs Eiropas čempionāta finālturnīrā, patiesi saskumdināja. Izrādās - paņēmusi pauzi, lai jau rudenī atkal būtu pirmā..

- Teikšu godīgi - es gribēju drusku atpūsties no basketbola. Deviņus gadus strādāju bez pārtraukuma gan vasaras, gan ziemas sezonā.

- Sporta zinātāji jau agrāk norādīja, ka tik lielu fizisku slodzi kā tu reti no sportistēm spēj izturēt.

- Pirms kāda laika pat nepieļāvu domu, ka man būs šādas problēmas, nejutu, ka man vajadzēs atelpu. Bet... Spēle vairs nedeva to prieku, ko iepriekš, tāpēc arī pagājušā sezona man nebija tā pati veiksmīgākā. Visu izvērtējot, sapratu, ka Latvijas izlasei visdrīzāk es nevarētu palīdzēt par visiem 100%. Šovasar atpūtīšos, savedīšu savu organismu kārtībā, kas gan, protams, nenozīmē, ka neko nedarīšu un tikai ēdīšu (smejas). Tāpat būs jātrenējas, jāgatavojas jaunajai sezonai, kas sāksies septembrī. Domāju, ka tā ir labāka izvēle nekā piedalīšanās čempionātā, kamēr jūtos emocionāli tukša, nekāda."

Pag, pag! Kaut kur dzirdēti teikumi... Njā, tā pirms kādiem diviem mēnešiem runāja hokejists Jānis Sprukts, saņemot gana plašu nosodījumu par savu atklāsmi. Jautāju kolēģim, kurš sieviešu basketbola aizkulisēs jūtas tikpat zinošs kā Jaunupa j-s t.s. "Jaunajā laikā". Atbilde mani mazliet šokēja: "Anetei šogad nebija pamata atteikties no spēlēšanas izlasē. Bet viņa taču ir naudas vergs..."

Bitīt, matos! Atkal kaut kur jau dzirdētas frāzes. Ka jāatpūšas, jāsaved kārtībā veselība, ka profesionālā sportista maizes darbs ir klubā, ka sportista mūžs ir īss utt. Man kaut kā galvā iesēdusies vēsts, ka katra sportista lielākais sapnis ir olimpiskās spēles, bet tiem, kas tur pabijuši vienu reizi, ir vēlme šo sporta augstāko lidojumu izbaudīt vēl un vēl. Saka, ka no Katovices pa taisno varēšot tikt uz 2012. gada olimpiskajām spēlēm Londonā... Tie, kas nebūs emocionāli iztukšoti.

Spēles pārtraukumā klausos, kā Uģis Joksts un Mudīte Zandere pārrunā, kas labs un kas vēl darāms. Vajagot no soliņa aktīvāk atbalstīt spēlētājas. Jā, Ainārs Zvirgzdiņš iepriekšējā čempionātā bija tik aktīvs, ka skraidīja gar laukuma malu un savu sieviešu kori diriģēja atraktīvāk par brāļiem Kokariem, brīžam arī prasīgāk par Leonīdu Vīgneru. Atšķirībā no kora, kur pavēles tiek nodotas ar rokām, sporta spēlēs tā ir trenera balss. Un ir diezgan būtiski, lai to sadzirdētu visi bez pastiprinātāja un surdo tulkojuma.

Lai neiznāk kā Latvijas hokeja izlasei 2002. gada pasaules čempionātā, kad zviedrs Kurts Lindstrēms angliski kaut ko saka, bet puse no laukumā esošajiem spēlētājiem izdara kaut ko citu. Ne jau tāpēc, ka nesaprastu angliski, bet uztraukumā vai ugunsgrēkā labāk ir saņemt pavēles mātes valodā.

Minūtes pārtraukumā Džordžs, George, vai kā viņu tur pareizi sauc, kaut ko stāsta, basketbolistes klausās, bet dzirdams arī, ka viena otrai kaut ko stāsta latviski (tulko?). Spēles komentētājs Edgars Buļs vēl izmet frāzi, ka mēs tikko dzirdējām, ko saka abu komandu treneri. Dzirdēt jau dzirdējām, bet, vai visi, kam to vajadzēja, arī saprata?

Un atkal dabūju kā ar mietu pa galvu: kad hokeja izlases galvenais treneris Oļegs Znaroks Latvijas izlases spēli vada krieviski, daudziem skatītājiem ir iebildes par t.s. urlismu. Kad grieķis Džordžs, George, vai kā viņu tur pareizi sauc, to dara angļu valodā, tad viss ir OK.

Jo visas meitenes taču spēlē ārzemju klubos un angliski prot. Bet hokejisti, kas trīs sezonas spēlējuši pie Šuplera "Dinamo" vai piecus gadus pie Znaroka izlasē prot arī krieviski... Kur tad suns aprakts? Ka mums viena valoda ir pretīga, bet otru pieņemam kā pašsaprotamu? Varbūt Raivim Dzintaram un Co tad nemaz nevajadzēja inicēt parakstu vākšanu par latviešu valodu kā vienīgo mācību valodu Latvijas skolās? Varēja uzreiz prasīt šādu statusu angļu valodai. Vai vēl labāk - ķīniešu. Mēs tam esam gatavi.

Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

 +18 [+] [-]

, 2011-06-10 21:56, pirms 13 gadiem
Es ļoti atvainojos, bet man tā arī nepalika skaidrs, par ko tieši ir šis stāsts, kas īsti bija galvenā doma, ko autors gribēja pateikt? Viss kaut kādā vienā putrā - Anete, Zvirgzdiņš, valoda...

  -3 [+] [-]

, 2011-06-10 21:59, pirms 13 gadiem
sviests, ne raksts.

  +4 [+] [-]

, 2011-06-10 22:01, pirms 13 gadiem
Takš attīstiet savu IQ, lai saprastu

  +7 [+] [-]

, 2011-06-10 22:08, pirms 13 gadiem
Perfekts rakstiņš!! Matuļa stilā. Janka nesaka kas melns un kas balts. Viņš ar saviem rakstiem liek aizdomāties un pareizas atbildes atrast katram pašam. Tā turēt....

 +11 [+] [-]

, 2011-06-10 22:15, pirms 13 gadiem
nezinu,Jāni, kas tas pa ''zinošo kolēģi'' Anetes jautājumā, bet šitāds pašpuiciski lecīgs vērtējums mani uzvedina uz teicienu - ''pasaki kas ir tavi draugi un es pateikšu kas esi tu...''

  +3 [+] [-]

, 2011-06-10 22:22, pirms 13 gadiem
Pareizi jau Matulis saka. Sieviešu izlasei šis ir izšķirošs čempis cīņā par olimpiādi, tāpēc Anete rīkojās cūciski. Tāpat taisnība par angļu valodu, kāpēc to ceļ tādā godā? Tādi paši draņķi okupanti kā krievi.

  -1 [+] [-]

, 2011-06-10 22:27, pirms 13 gadiem
Nu piemet bišku to aliņu mierā,Jāni,ir jau karsts,bet pārspīlēt nevajag.

  +7 [+] [-]

, 2011-06-10 22:36, pirms 13 gadiem
1. nevajag vairuma komentētāju viedokli uzdot par patieso;
(es domāju ka vajag gan krievu gan angļu valodu zināt perfekti un pilnīgi vienalga kurā runāt)
2. saprātīgiem cilvēkiem tādu problēmu vispār nav;
(cilvēki kas ciena sevi un citus nekad nelīdīs otram dvēselē, nu atteicās, nu un? nu naudu grib vairāk nekā citi, nu un? tāda ir cilvēku daba, mani pēc 'sportisti' var žēloties katru dienu, bet ja pateici ka spēlēsi izlasē, tad nu lūdzu esi mīļš un kapā līdz asinīm, vairāk cieņas pret spruktu nekā pret visādiem bērziņiem un ādolfiiem, protams, vēl vairāk cieņas ir pret tiem kas neatsaka un kapā, nespēju pat dažreiz viņus saprast jo tas ir smagi katru gadu ziedot mēnesi/pusotru, tomēr cilvēks ir vāja būtne un psiholoģiski sevi smagi "apzagt" kad var haļavot, un labi ka mums daudz tādu ir, nevis spruktveidīgo vai citu, cilvēki dažādi un tas ir labi, lai spēlē kas grib un var nevis tikai kas varbūt var mēģināt uzspēlēt)
3.cilvēki ir vāji, kā minēju, bet arī pastulbi un ar īsu atmiņu;
(neatceras to labo ko darīja, kaut vai sprukts un anete, cik reizes steidzās palīgā, ziedoja sevi valsts labā bez lielas atdeves no tās pašas valsts, tā kā..spruktu ar skudru vispār nevar salīdzināt, kaut abi atteica, tā kā nevajag lēkāt uz vienas kājas ar sūdainu mietu draudot citiem, lai dara ko grib, var jau izteikties par viņiem negatīvi, bet tad vajag objektivitātei uzraksīt visus nopelnus).

katru gadu kāds atteiksies un tas ir normāli, mēs bijām pieraduši, ka sportisti vairumā skrien uz izlasi, bet nevajag aizmirst ka tie parasti bija nabagi kas sevi izlika "tirgū" izlases formās, tādu patriotu kā irbe mums laikam tuvākā simtgadē neredzēt, viss iet uz priekšu, jaunā paaudze ir ar pavisam citām vertībām nekā pirms 10-15gadiem, tas ir jāpieņem un viss.

  -1 [+] [-]

, 2011-06-10 23:13, pirms 13 gadiem
heh rakstīja: 1. nevajag vairuma komentētāju viedokli uzdot par patieso;
(es domāju ka vajag gan krievu gan angļu valodu zināt perfekti un pilnīgi vienalga kurā runāt)
2. saprātīgiem cilvēkiem tādu problēmu vispār nav;
(cilvēki kas ciena sevi un citus nekad nelīdīs otram dvēselē, nu atteicās, nu un? nu naudu grib vairāk nekā citi, nu un? tāda ir cilvēku daba, mani pēc 'sportisti' var žēloties katru dienu, bet ja pateici ka spēlēsi izlasē, tad nu lūdzu esi mīļš un kapā līdz asinīm, vairāk cieņas pret spruktu nekā pret visādiem bērziņiem un ādolfiiem, protams, vēl vairāk cieņas ir pret tiem kas neatsaka un kapā, nespēju pat dažreiz viņus saprast jo tas ir smagi katru gadu ziedot mēnesi/pusotru, tomēr cilvēks ir vāja būtne un psiholoģiski sevi smagi "apzagt" kad var haļavot, un labi ka mums daudz tādu ir, nevis spruktveidīgo vai citu, cilvēki dažādi un tas ir labi, lai spēlē kas grib un var nevis tikai kas varbūt var mēģināt uzspēlēt)
3.cilvēki ir vāji, kā minēju, bet arī pastulbi un ar īsu atmiņu;
(neatceras to labo ko darīja, kaut vai sprukts un anete, cik reizes steidzās palīgā, ziedoja sevi valsts labā bez lielas atdeves no tās pašas valsts, tā kā..spruktu ar skudru vispār nevar salīdzināt, kaut abi atteica, tā kā nevajag lēkāt uz vienas kājas ar sūdainu mietu draudot citiem, lai dara ko grib, var jau izteikties par viņiem negatīvi, bet tad vajag objektivitātei uzraksīt visus nopelnus).

katru gadu kāds atteiksies un tas ir normāli, mēs bijām pieraduši, ka sportisti vairumā skrien uz izlasi, bet nevajag aizmirst ka tie parasti bija nabagi kas sevi izlika "tirgū" izlases formās, tādu patriotu kā irbe mums laikam tuvākā simtgadē neredzēt, viss iet uz priekšu, jaunā paaudze ir ar pavisam citām vertībām nekā pirms 10-15gadiem, tas ir jāpieņem un viss.
Tā jau nu gan gluži nav. Tikai žēl, ka tie "nevarīgie", "pārgurušie" ir komandu līderi. Un te gan kaut kas "neštimmē". Vai tiešām līderi?

     [+] [-]

, 2011-06-10 23:47, pirms 13 gadiem
zzk rakstīja: Es ļoti atvainojos, bet man tā arī nepalika skaidrs, par ko tieši ir šis stāsts, kas īsti bija galvenā doma, ko autors gribēja pateikt? Viss kaut kādā vienā putrā - Anete, Zvirgzdiņš, valoda...
1.Hokejisti angliski nesaprot, bet basketbolistes saprot.
2. Ja Raivis Dzintars ierosinātu referendumu par angļu nevis latviešu valodu kā mācību valodu, tad hokeju Latvijā pamazām varētu likvidēt, bet basketbolu attīstīt.

  -2 [+] [-]

, 2011-06-11 06:00, pirms 13 gadiem
Jāni 7grādīgos lūdzu nelieto!

  +2 [+] [-]

, 2011-06-11 06:36, pirms 13 gadiem
Pilnīgi piekrītu Matuļa kungam.Un par valodu arī. No nesenās vēstures , piemērs-,Pēc neatkarības atgūsanas ,visiem veikaliem bija jānomaina uzraksti, jo tie bija krievu valodā,uz latviešu.Labi ,piekrītu un tas arī ir pareizi.Bet kāpēc tagad puse veikaliem uzraksti ir angliskoti ,un neviens neko nesaka?Tāpēc man tagad angļu valoda vairāk riebjas nekā krievu. Ja latviski tad latviski.Un nevajag klubus jaukt ar izlasi.Izlasē jābūt latviešu valodai,ar latviešu treneri.Nenoniecināsim pašmāju trenerus.

  +2 [+] [-]

, 2011-06-11 08:47, pirms 13 gadiem
nelda rakstīja: Pilnīgi piekrītu Matuļa kungam.Un par valodu arī. No nesenās vēstures , piemērs-,Pēc neatkarības atgūsanas ,visiem veikaliem bija jānomaina uzraksti, jo tie bija krievu valodā,uz latviešu.Labi ,piekrītu un tas arī ir pareizi.Bet kāpēc tagad puse veikaliem uzraksti ir angliskoti ,un neviens neko nesaka?Tāpēc man tagad angļu valoda vairāk riebjas nekā krievu. Ja latviski tad latviski.Un nevajag klubus jaukt ar izlasi.Izlasē jābūt latviešu valodai,ar latviešu treneri.Nenoniecināsim pašmāju trenerus.
Par valodu pilnīgi piekrītu. Tagad TV3 jau sāk angliski filmas laist, drīzumā TV latviešu valodu nedzirdēsim. Teiks visi jau tāpat saprot angliski, priekš kam to latviešu valodu vajag. Tieši tas pats , kas krievu laikos, kad Rīgas kinostudija ieskaņoja filmas krieviski, jo visi tāpat to valodu saprot.

  +3 [+] [-]

, 2011-06-11 11:14, pirms 13 gadiem
Anete ir Zvirgzdiņa cilvēks un kopš Ainārs nestrādā ar izlasi, te nav vairs redzēta. Lai puika Jaunups ieliek atpakaļ Zvirgzdiņu - klāt būs arī Anete

  +1 [+] [-]

, 2011-06-11 11:36, pirms 13 gadiem
Nu shoreiz Matulja raxts atstaaj saules duuriena dabuujusha cilveeka murgojumu.
1) Anete par savu nespeeleeshanu izlasee pazinjoja jau labu laiku atpakalj. Pirms tam vinjas kontekstaa nekad netika dzirdeets kautkas par speeleeshanu pa briivu, preemijaam utt. Par dazhu labu hokejistu shaadas runas bija dzirdamas janvaarii/februaarii
2) Anete tieshaam ir kapaajusi nonstopaa peedeejo desmitgadi. Cepuri nost. Lai jau meitene atpuushaas. Jautaajums Matulim, cik reizes peedeejos 10 gados tu esi bijis atvaljinaajumaa?
3) Par valodu. Daljeeji piekriitu, nav ko piesieties kaadaa valodaa runaa treneri, bet Jaani, pirms murgo kautko par VL ierosinaato parakstu vaakshanu, izlasi vismaz skaidraa esot kaads noluuks bija vinjam. Ne jau taapeec, lai tikai LV valodu maaciitu Latvijas skolaas.

Ir patikushi tavi raxti, citi nav bijushi tik labi, bet sorry, shis raxts ir paliels murgs.

     [+] [-]

, 2011-06-11 12:07, pirms 13 gadiem
Par uztraukumu un mātes valodu gan ir pilnīgas muļķības. Tad jau neviens no Latvijas spēlētājiem nevarētu spēlēt ne NHL, ne NBA, ne vispār kādā citā komandā ārpus Latvijas, jo tur treneri noteikti nerunā latviski. Bet varbūt speciāli mācās, lai varētu izteikt pareizos vārdus pareizajā valodā īstajā brīdī?

     [+] [-]

, 2011-06-11 12:21, pirms 13 gadiem
zanessa rakstīja: Par uztraukumu un mātes valodu gan ir pilnīgas muļķības. Tad jau neviens no Latvijas spēlētājiem nevarētu spēlēt ne NHL, ne NBA, ne vispār kādā citā komandā ārpus Latvijas, jo tur treneri noteikti nerunā latviski. Bet varbūt speciāli mācās, lai varētu izteikt pareizos vārdus pareizajā valodā īstajā brīdī?
Es jau teicu .Nejauksim izlasi ar klubiem.Klubos runājiet kādā VALODĀ GRIBIET.

  +1 [+] [-]

, 2011-06-11 14:08, pirms 13 gadiem
nelda rakstīja: Es jau teicu .Nejauksim izlasi ar klubiem.Klubos runājiet kādā VALODĀ GRIBIET.
Labi, bet kur mums Latvijā ir tie augsta līmeņa sieviešu basketbola treneri latvieši? Nevajag taču pārspīlēt. Mums taču nav augsta līmeņa klubu. Tā jau var aizrunāties līdz pilnīgai bezjēgai.

  +1 [+] [-]

, 2011-06-11 14:25, pirms 13 gadiem
zanessa rakstīja: Labi, bet kur mums Latvijā ir tie augsta līmeņa sieviešu basketbola treneri latvieši? Nevajag taču pārspīlēt. Mums taču nav augsta līmeņa klubu. Tā jau var aizrunāties līdz pilnīgai bezjēgai.
Mēs esam maza Valsts ,Bet nevajag jau noniecināt mūsu sasniegumus.Un vispār jau laikam mēs esam izlutināti ar sporta sasniegumiem ,dažādos sporta veidos.Un tagad ja kautkas nepaveicas , mēs kurnam. Kur mums ir augsta līmeņa treneri?-Ja jau viņi ir tik slikti, tad kāpēc viņus aicina uz ārzemju klubiem .Kaut vai tas pats Vētra, krievijas sieviešu basketbola klubā ir sasniedzis atzīstamus rezultātus.Mums ir daudzi, bet mēs viņus nenovērtējam.

     [+] [-]

, 2011-06-11 16:50, pirms 13 gadiem
nelda rakstīja: Mēs esam maza Valsts ,Bet nevajag jau noniecināt mūsu sasniegumus.Un vispār jau laikam mēs esam izlutināti ar sporta sasniegumiem ,dažādos sporta veidos.Un tagad ja kautkas nepaveicas , mēs kurnam. Kur mums ir augsta līmeņa treneri?-Ja jau viņi ir tik slikti, tad kāpēc viņus aicina uz ārzemju klubiem .Kaut vai tas pats Vētra, krievijas sieviešu basketbola klubā ir sasniedzis atzīstamus rezultātus.Mums ir daudzi, bet mēs viņus nenovērtējam.
Nevajag runāt par nenovērtēšanu. Un tās runas par mazajām valstīm jau arī ir apnikušas. Un arī runas par Vētru. Labi ir viens Vētra, bet vai viņš bija gatavs trenēt Latvijas sieviešu izlasi? Un kur tad ir citi augstas klases treneri, kuri var un grib trenēt izlasi?

  -1 [+] [-]

, 2011-06-11 19:35, pirms 13 gadiem
Ja trenē tā kā grieķis, tad gan no ārzemnieka nekādas jēgas. Komanda vispār nespēlē aizsardzībā, murgs ne komandas spēle. Uzbrukumā arī nekādas izdoma un kombinācijas netiek rādītas. Esmu ļoti sliktā noskaņojumā pirms tik svarīga EČ .

  +1 [+] [-]

, 2011-06-11 20:03, pirms 13 gadiem
zanessa rakstīja: Nevajag runāt par nenovērtēšanu. Un tās runas par mazajām valstīm jau arī ir apnikušas. Un arī runas par Vētru. Labi ir viens Vētra, bet vai viņš bija gatavs trenēt Latvijas sieviešu izlasi? Un kur tad ir citi augstas klases treneri, kuri var un grib trenēt izlasi?
Kas aizveda dāmu izlasi līdz 4. vietai eiropas čempionātā?Kādas tautības? P.S.Tikai prieks,ja jūtamies lepni.Patiesi.

  +1 [+] [-]

, 2011-06-12 12:38, pirms 13 gadiem
nelda rakstīja: Pilnīgi piekrītu Matuļa kungam.Un par valodu arī. No nesenās vēstures , piemērs-,Pēc neatkarības atgūsanas ,visiem veikaliem bija jānomaina uzraksti, jo tie bija krievu valodā,uz latviešu.Labi ,piekrītu un tas arī ir pareizi.Bet kāpēc tagad puse veikaliem uzraksti ir angliskoti ,un neviens neko nesaka?Tāpēc man tagad angļu valoda vairāk riebjas nekā krievu. Ja latviski tad latviski.Un nevajag klubus jaukt ar izlasi.Izlasē jābūt latviešu valodai,ar latviešu treneri.Nenoniecināsim pašmāju trenerus.
Varbūt par maz interesējies, ja nepamani, jo ir cilvēki, kas runā arī par to (angliskajiem uzrakstiem). Cita lieta, cik daudziem medijiem ir interese par to runāt.
Tādā ziņā piekrītu viedoklim, ko dzirdēju pirms kāda laika vienā TV raidījumā - viena lieta ir, ja veikals ir ārzemju, nosaukums diezgan loģiski ir svešvalodā, bet ir pavisam draņķīgi, ja latviešu uzņēmējs savu veidojumu Latvijā speciāli nosauc anglu valodas vārdā. Tas gan norāda uz problēmām.

  -1 [+] [-]

, 2011-06-12 15:30, pirms 13 gadiem
labs!