Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:1601, Did:0, useCase: 3

Viedoklis: 24 izlases "Euro2016" – forši vai galīgi garām?

Edmunds Novickis
Edmunds Novickis @EdmundsN

Viedoklis: 24 izlases "Euro2016" – forši vai galīgi garām?
Francija rīkos "Euro2016" - vēsturisku turnīru ar 24 komandām

Noslēgumam tuvojas „Euro2012” un, kā zināms, šis ir pēdējais turnīrs, kad finālturnīrā piedalās 16 izlases. Jau nākamajā, „Euro2016”, finālturnīrā redzēsim 24 valstsvienības. Tas ir labi vai slikti?

Uz virsrakstā pausto jautājumu atbildēšu ar „jā” un „nē”.

Kāpēc jā? Finālturnīrs kvalitātes ziņā necietīs dramatiski, jo Eiropā ir masveidīgs vidēja līmeņa izlašu pulks, un neredzu būtisku starpību, vai tajā piedalās septiņi grandi (pieņemsim, ka tās ir Spānija, Vācija, Nīderlande, Francija, Anglija, Itālija un Portugāle) un deviņas vidēja līmeņa komandas vai septiņi grandi un 17 vidēja līmeņa komandas. Eiropā taču atrastos vēl ekstra astoņas finālturnīra cienīgas izlases, vai ne? „Euro2012” direktors Martins Kallens sauca daļēji neveiksmīgus piemērus, bet skaidrs, ka tādas izlases kā Šveice, Austrija, Turcija, Rumānija, Beļģija, Serbija, Bosnija un Hercegovina, Norvēģija, Skotija kopējo fonu nebojātu un diez vai būtu īpaši sliktākas par tādām „Euro2012” finālturnīra dalībniecēm kā Polija, Čehija, Grieķija, Īrija, Zviedrija. Pozitīvais finālturnīra efekts būtu lielāka Eiropas pārstāvniecība, vienlaikus izteikti nebojājot turnīra kvalitāti. „Euro” finālturnīram seko visa Eiropa, tomēr 24 komandu piedalīšanās šo interesi vēl vairāk palielinātu – piekritīsiet, ka, piemēram, Turcijā šim turnīram sekotu jūtami azartiskāk un vairāk, ja piedalītos arī šīs valsts izlase.

Iespējams, pluss būtu arī lielāka nauda futbolā – visticamāk, visu 24 izlašu futbola federācijas saņemtu prēmijas, kuras UEFA savukārt atpelnītu uz lielāku ieņēmumu (vairāk spēļu) rēķina. Citiem vārdiem, kopējā naudas masa palielinātos, un futbols kā sporta veids vēl vairāk nostiprinātu pozīcijas un nospiestu pārējos sporta veidus – ne tikai lielākas naudas dēļ, bet arī popularitātes dēļ. Kvalificējoties, piemēram, Baltkrievijai un/vai Slovākijai, futbols piedzīvotu vēl lielāku uzplaukumu (pie reizes aizēnojot kaut vai to pašu hokeju). Futbola pagaidām nav par daudz, potenciāls vēl ir un sporta veida popularitāte nekrīt (un nekritīs), pieaugot spēļu skaitam.

Kāpēc nē? Finālturnīrs norit tikai vienu mēnesi, bet pirms tam divu gadu laikā norit kvalifikācijas turnīrs. Tas vienmēr ir saistošs – katra izlašu diena tiek gaidīta ar jo īpašu interesi un ļoti bieži problēmas kvalificēties rodas pat tā sauktajiem grandiem. Ja arī grandiem lielākoties viss beidzas labi, tad manis iepriekš pieminētais vidējais slānis parasti līdz pēdējam cīnās par tikšanu finālturnīrā. „Euro2012” A grupā Turcija aiz sevis atstāja Beļģiju un Austriju, vēlāk gan zaudējot „play-off”, B grupā Krievija apsteidza Īriju (tika caur „play-off”), Armēniju un Slovākiju, C grupā pat mazā izlase Igaunija spēja kvalificēties „play-off” un atstāt aizmugurē Serbiju, Slovēniju utt. – šo visu rakstu no galvas, jo kvalifikācijas turnīrs ir ilgstošs, saistošs un atmiņā ļoti paliekošs.

Ja tiks pāriets uz 24 izlašu modeli, tad lielā mērā tam (atlases ciklam) zudīs jēga. Jo nosaucot potenciāli spēcīgākās Eiropas 24 izlases, aiz svītras pārāk daudz kvalitātes nepaliks – jā, varbūt Latvija parādīs zobus, teiksim, tādai Ukrainai, varbūt somi kādu reizi tiks finālturnīrā, apsteidzot Horvātiju u.tml., bet tas vairs nebūs tas. Jo virkne lielo izlašu (un pat ne tik lielo) kvalificēsies viegli, intrigu tām būs maz, kamēr lielākā sportiskā intriga būs starp salīdzinoši vājākām izlasēm… Varbūt Latvijai tas būtu izdevīgi, bet Eiropas futbolam kopumā – manuprāt, nē. Vācija un Spānija pat pie šī brīža sistēmas „Euro2012” kvalificējās savlaicīgi, bet pie 24 izlašu modeļa to paveiks ar vienu kāju, slīpējot saspēli, būvējot komandu, bet… neiespringstot par rezultātu, jo varētu atļauties ne vienu vien klupienu – sportiskā jēga zustu, lielajām izlasēm tās būtu gluži kā pārbaudes spēles!

Starp citu, ja apskatītos uz (daudzu kritizēto) FIFA rangu šobrīd, tad „uz papīra” 24 labākās izlases, kurām teorētiski būtu jāspēlē „Euro2016” finālturnīrā, būtu Spānija, Vācija, Nīderlande, Anglija, Horvātija, Dānija, Portugāle, Itālija, Krievija, Francija, Grieķija, Zviedrija, Īrija, Šveice, Norvēģija, Čehija, Bosnija un Hercegovina, Slovēnija, Ungārija, Turcija, Serbija, Velsa, Slovākija un Skotija. Uzreiz aiz svītras nākamās 15 izlases būtu Melnkalne, Armēnija, Rumānija, Ukraina, Beļģija, Igaunija, Austrija, Polija, Baltkrievija, Somija, Latvija, Albānija, Izraēla, Lietuva un Bulgārija. Kā redzams, pat TOP24 ir pāris ne tās spēcīgākās komandas (ungāri, velsieši) – ticu, ka reālā kvalifikācijas turnīrā tās aizvietotu sakarīgākas (tie paši ukraiņi un poļi – saimniekiem vieta FIFA rangā ir maldinoša), tomēr paši redziet, ka aiz TOP24 īpaši lielas izvēles vairs nav. Tātad atkārtošos – robežlīnija „tikt/netikt” būtu ievērojami pazemināta un intriģējošākā cīņa kvalifikācijas turnīrā būtu starp salīdzinoši viduvējām izlasēm. UEFA pārstāvis Infantino sola, ka tiks izgudrota interesanta atlases sistēma, lai kvalifikācija nebūtu garlaicīga, taču grozies kā gribi – finālturnīrā spēlēs 24 no 53 izlasēm jeb gandrīz puse komandu. Ja vēl atskaita virkni pundurvalstu, tad droši var teikt, ka no „normālām” izlasēm finālturnīrā iekļūs vairāk nekā puse, un tas daudzām spēcīgām izlasēm kvalifikāciju padarīs par formalitāti.

Pie paša finālturnīra mīnusiem savukārt var pieminēt, ka vēl mazāk valstu būs spējīgas vienatnē uzņemt 24 komandu finālturnīru. To spēs pacelt tikai lielvalstis, vai arī... turpināsies divu mājinieču kooperēšanās, kas nešķiet (vismaz man) pārāk simpātiski - gribētos redzēt pēc iespējas vairāk sportisko principu, kad tikai vienai izlasei ir garantēta spēlēšana finālturnīrā.

Kas ir lielāks - jā vai nē? Baidos, ka „nē” ir lielāks, un kopumā finālturnīra komandu skaita palielināšana no 16 līdz 24 izlasēm nav pozitīvi vērtējama. Divus gadus būtu (salīdzinoši) garlaicīga ikdiena izlašu futbolā, lai pēc ilgas gaidīšanas viena mēneša garumā beidzot sagaidītu saldo ēdienu (un nenoliegsim – UEFA šai laikā cer nosmelt vēl lielāku naudu). Labāk tomēr ēst mēreni trīs reizes dienā, nevis pierīties kā lopiem vakarā…

Vai atbalsti komandu skaita palielināšanu līdz 24 komandām?

  • 234

  • 124


1 2 41 komentārs

  +5 [+] [-]

, 2012-06-26 08:53, pirms 12 gadiem
man gan patīk pierīties

  +2 [+] [-]

, 2012-06-26 09:01, pirms 12 gadiem
Bet mērķis palielinot izlašu skaitu finālturnīrā jau bija tāds lai dotu iespēju arī mazajām valstīm pacīnīties par vietu turnīrā, savādāk tādas vispār tiek aizmirstas un maz ticams ka kādreiz spēltu finālturnīros...(Latvijas gadījums bija vienkārši liela veiksmes sakritība visA atlases cikla laikā

  +7 [+] [-]

, 2012-06-26 09:20, pirms 12 gadiem
no piedāvātajiem argumentiem izriet, ka svarīgākais kritērijs ir intriga un ažiotāža, bet kas ir svarīgākais - intriga un interese kvalifikācijā vai interesants finālturnīrs? manuprāt, pēdējais, līdz ar to mana atbilde būtu "jā"

  +6 [+] [-]

, 2012-06-26 09:27, pirms 12 gadiem
cik vietas ir eiropai pasaules kausā? 2010 gadā saskaitīju 13 eiropas komandas... līdz ar to manuprāt jautājums atbildēts paliekam pie 16 valstu formāta!

  +8 [+] [-]

, 2012-06-26 09:28, pirms 12 gadiem
Nepārprotami- jā.
Šogad Euro nepiedalās virkne komandu, kuras galīgi tur nekristu ārā - Turcija, Beļģija, Šveice, Rumānija, Skotija, Norvēģija, Serbija, Slovākija, Bulgārija, Velsa.... Jau sanāk vairāk par 24. Tas dotu jaunu elpu vairākās klasiskās futbola valstīs, kuru izlases jau kādu lauku nogājušas no lielās skatuves (Skotija, Austrija, Beļģija, Ungārija), tāpat liela ažiotāža būtu daudzās "mazajās" futbola valstīs, kas nekad nav izbaudījušas šos svētkus (Velsa, Somija, Bosnija, Gruzija). Mīnusus vispār neredzu. Atlase būtu vēl interesantāka, jo grandi tāpat gandrīz vienmēr tiek, bet, piemēram, Latvija vai Lietuva varētu pa īstam cīnīties par ceļazīmi, nevis tikai stāstīt, ka cīnās.
P.S. Kāpēc futbolam būtu jāatpaliek no citiem sporta veidiem? Piemēram, hokejs pasaulē kaut ko nozīmē kādās desmit valstīs, bet pasaules čempionātā spēlē uz pusi vairāk komandu.
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

 +12 [+] [-]

, 2012-06-26 09:48, pirms 12 gadiem
šitas formāts netika izdomāts lai palīdzētu mazajiem, tieši pretēji, tas tika darīts lai aizsargātu grandus no iespējamiem nelaimes gadījumiem. Pie jaunā formāta tādi gadījumi kā Anglijas fiasko euro2008 kvalifikācijā būs praktiski neiespējami, tāpat arī finālturnīrā grupas sadalīsies vienmērīgāk un lielvalstis mierīgāk varēs tikt no grupas ārā

  +6 [+] [-]

, 2012-06-26 10:03, pirms 12 gadiem
Es tomēr arī vairāk sliecos uz "Jā" pusi, jo parasti katras pārmaiņas tiek uztvertas ar skepsi. Agrāk EČ bija tikai 8 komandas un pēc tam paplašināja uz 16, pieņemu, ka diskusijas bija tādas pašas. Un vēl jau arī politiskais stāsts, par to, ka valstu ir vairāk nekā, piemēram 1990. gadā, jo vairs nav PSRS, bet ir 12 uz Eiropas fona konkurētspējīgas valstis, vairs nav arī Dienvidslāvija, bet ir 7 spēcīgas izlases.
Un interesantie atlases cikli būs uz Pasaule čempionātu, jo tur vēljoprojām būs tikai šīs 13 vietas, kur iespringt vajadzēs arī grandiem, bet EČ atlase būs laba iespēju grandu tuvākajām rezervēm izpausties.
Galu galā arī basketbolā tikko palielināja no 16 uz 24 komandām un bija interesanti.

  +2 [+] [-]

, 2012-06-26 10:03, pirms 12 gadiem
Galīgi neforši.

Sakarīgs, argumentēts raksts, Edmund. Par lopiem +

Bet vidusmēra letiņam jau tā pierīšanās svētkos tīri labi piedien.
Slēpts komentārs: Lobite

  +2 [+] [-]

, 2012-06-26 10:20, pirms 12 gadiem
24 tiešām ir par daudz, tad kvalifikācijas turnīram vairs nav pilnīgi nekādas jēgas un krīt turnīra prestižs. Ja būtu 20 komandas, vēl vērtētu pozitīvi, jo vēl viena komanda katrā grupā veidotu papildus konkurenci, un atļautu mazliet vairāk no vidus mēra komandām.

  +2 [+] [-]

, 2012-06-26 11:05, pirms 12 gadiem
Man nepatīk. Manuprāt, palielinoties komandu skaitam, samazināsies intriga, jo grupas vairs nebūs tik neprognozējamas. Šogad tas bija īpaši manāms. Līdz pēdējai grupu turnīra kārtai vēl nebija skaidrs, kuras divas komandas tad izies 1/4 finālos. Ja būs 24 komandas, tad arī lielajiem grandiem būs pavisam viegli kvalificēties.
Tātad liels "NĒ"

  +1 [+] [-]

, 2012-06-26 11:07, pirms 12 gadiem
Ā aizmirsu pajautāt. Kā vispār notiktu finālturnīrs, ja būtu 24 izlases? 6 grupas pa 4 vai kā savādāk?

  +5 [+] [-]

, 2012-06-26 11:33, pirms 12 gadiem
Turnīra pamatmērķis tāpat ir noskaidrot čempionu,nevis taisīt burzmu. Kāda jēga piebāzt ar vēl 8 viduvējam izlasēm? Vairs arī nebūs tik prestiži,ja Latvija tiks.
Formāts arī nejēdzīgs, ja būs 6 grupas pa 4. nekam neder tās "4 labākās 3.vietas".
Bet nevienam neinteresēs kā ir objektīvi labāk, ja ir iespēja vairāk nopelnīt.
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +3 [+] [-]

, 2012-06-26 11:44, pirms 12 gadiem
forši bus lielaka iespeja Latvijai tikt cempi
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +1 [+] [-]

, 2012-06-26 12:24, pirms 12 gadiem
vienkārši:

+ un galvenais arguments: bizness.
- diemžēl sportiskais līmenis.

Līdz šim iekļūšana finālturnīrā bija liels sasniegums. Tagad operē ar argumentu, ka nespēlējot VISI labākie .. tad jau populāros Final 4 turnīrus arī vajag paplašināt (ko basketbolā jau dara). Ja finālturnīrā tiek 50% no kvalifikācijas dalībniekiem, tad tāda turnīra reputācija kritīsies.. Tas kā kamaniņās dot 3 zelta 3 sudraba un 3 bronzas medaļas. Domāju pēc 2 -3 tādiem turnīriem sāks domāt par samazināšanu, jo būs valstu kas varēs organizēt tik lielu turnīru. Vai denagoga Platinī vietā nāks kāds opozicionārs ar savām izmaiņām.
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +1 [+] [-]

, 2012-06-26 12:38, pirms 12 gadiem
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  -4 [+] [-]

, 2012-06-26 12:48, pirms 12 gadiem
Mr.matiss rakstīja: Es gan komandu skaitu palielināšanu uzstveru pozitīvi. Jā var piekrist sākumā tas varbūt vidējo līmeni nolaidīs zemāk, bet tas noteikti ilgtermiņā cels futbola līmeni mazajās valstīs tādā kā Latvija. Un noteikti vietējie čempji gūs lielāku popularitāti.
+ Mazo valstu talantīgie futbolisti varēs izsisties uz augšu, jo būs iespēja parādīties tādā vietā kā Euro, kur nemazums bagāto klubu īpašnieki skatās.
tu laikam arī domā, ka khl ceļ hokeja līmeni Latvijā

  -1 [+] [-]

, 2012-06-26 12:52, pirms 12 gadiem
Nepiekritīšu verdiktam.
Mums tāpat katra izlases spēle ir svarīga, jo mākam (reizi to pierādījām, cerams, ka ne pēdējo)
būt gan augšā gan apakšā, un tāpēc tāpat interesi par mūsu izlasi tas nemainīs, top izlasēm ir gana liels fanu pulks, kas tāpat sekos līdzi!
+
Atlases cikls ir atlases cikls. Lielajām izlasēm tas ir mazsvarīgs, normālajām tikai iespēja sevi pazemot un jā, mums zaudējums pret teiksim Japānu hokejā saucās tieši tā, tāpēc arī šajā gadījumā tā arī teikšu!
Bet pats EIRO... tie jau ir svētki! un tagad viņūs palielina!

Vienīgi kāds būs PO formāts?
Kā noprotu būs 4 grupas pa 6?
Ja tā tad būs 1/4finaalu vai 1/8finaalu formaats?
Vai arī būs formāts kur skatās labākās 2./3. vietas un būs pa 4 komandām grupā?

  +1 [+] [-]

, 2012-06-26 12:58, pirms 12 gadiem
pilnīgi piekrītu tam argumentam, ka ''lielajām izlasēm'' kvalifikācijas spēles līdzināsies pārbaudes spēlēm, taču nobalsoju ''par'', jo Latvijai tas ir lielais šanss !!!

  +2 [+] [-]

, 2012-06-26 14:10, pirms 12 gadiem
Intriga zudīs kvalif. kārtā un intriga zudīs ar EČ, jo tad diez vai mums būs tādas <nāves grupas> ar 3 grandiem...
Pārmaiņas radītas priekš grandiem, nevis lai attīstītu videjo līmeni.Pret

     [+] [-]

, 2012-06-26 14:38, pirms 12 gadiem
arvids1991 rakstīja: Vienīgi kāds būs PO formāts?
Kā noprotu būs 4 grupas pa 6?
Ja tā tad būs 1/4finaalu vai 1/8finaalu formaats?
Vai arī būs formāts kur skatās labākās 2./3. vietas un būs pa 4 komandām grupā?
Finālturnīra formāts mani gan neapmierina - uefa.com

  +3 [+] [-]

, 2012-06-26 14:48, pirms 12 gadiem
20 komandas būtu atslēga šīs situācijas atrisināšanai.

     [+] [-]

, 2012-06-26 14:58, pirms 12 gadiem
Skaidrs, ka tas tiek darīts, lai vairāk nopelnītu.
Man liekas nav pareizi palielināt komandu skaitu, tā jau EČ gados pārtraukums starp sezonām ir ļoti īss, būs vēl vairāk spēļu un vēl sagurušāki spēlētāji. Arī finālturnīra līmenis kritīsies, jau šogad Īrija bija diezgan liels fails.

     [+] [-]

, 2012-06-26 14:58, pirms 12 gadiem
Paldies!
Ulmeens rakstīja: Finālturnīra formāts mani gan neapmierina - http://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/Regulations/uefa/Others/84/03/26/840326_DOWNLOAD.pdf

     [+] [-]

, 2012-06-26 15:30, pirms 12 gadiem
Garām. Man ļoti patika sākotnējais variants ar 4 komandām. Arī iFons ir parādījis, ka vienkāršībā ir pievilcība!

     [+] [-]

, 2012-06-26 16:04, pirms 12 gadiem
24 komandas būs ideāli.

  +4 [+] [-]

, 2012-06-26 16:34, pirms 12 gadiem
Hokejā 80-gados elitē spēlēja 8 komandas, tagad 16. Toreiz bija Top 5, tagad var runāt par top 7 (?) Futbolā ir tas pats. Var čempionātu atšķaidīt cik gribi, Top komandas tāpat vairāk vai mazāk ir tās pašas. Protams Latvijai lielākas iespējas tikt finālturnīrā, tas pats par sevi jau ir labi. Bet, lai vinnētu čempionātu, tāpat kā iepriekš ir jābūt labākajam tieši šajā brīdī. Pa lielam nekas nemainīsies

  +1 [+] [-]

, 2012-06-26 16:40, pirms 12 gadiem
Un vēl viena lieta. FIFA Eiropas limitu uz PČ diez vai pacels uz 24 komandām. Tātad PČ atlase - tā būs tā īstā rubka, bet EČ kvalifikācija - nu tā sev. Neiekļūt būs pazors

     [+] [-]

, 2012-06-26 16:52, pirms 12 gadiem
" Kā redzams, pat TOP24 ir pāris ne tās spēcīgākās komandas (ungāri, velsieši) – ticu, ka reālā kvalifikācijas turnīrā tās aizvietotu sakarīgākas"

Jautājums autoram - uz kāda pamata Ungārijas izlase ir nosaukta par TOP24 necienīgu?

     [+] [-]

, 2012-06-26 16:59, pirms 12 gadiem
tapirs19 rakstīja: pilnīgi piekrītu tam argumentam, ka ''lielajām izlasēm'' kvalifikācijas spēles līdzināsies pārbaudes spēlēm, taču nobalsoju ''par'', jo Latvijai tas ir lielais šanss !!!
Vai tad tā jau tagad? Paskaties, piemēram, Vācijas izlases spēles Euro 2012 kvalifikācijā.
1 2 41 komentārs