Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:14, Did:0, useCase: 3

Šaha leģenda Garijs Kasparovs piesakās Latvijas pilsonībai

Māris Noviks
Māris Noviks @MarisNoviks

Šaha leģenda Garijs Kasparovs piesakās Latvijas pilsonībai
Garijs Kasparovs
Foto: Photoshot

Ilggadējais pasaules čempions šahā Garijs Kasparovs iesniedzis pieteikumu uzņemšanai Latvijas pilsonībā, otrdien, 5. novembrī, ziņo Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas vadītājs Ainars Latkovskis (Vienotība).

Saeimas frakcijām nosūtītais iesniegums rakstīts latviešu valodā, pievienojot pamatojumu, teica Latkovskis. “Iemesli ir tādi, kas manā skatījumā nav pietiekami. Viņš lūdz piešķirt pilsonību par īpašiem nopelniem Latvijas labā, jo to var darīt tikai Saeimas deputāti un saglabājot Krievijas pilsonību. Kasparovs min, ka 1970-ajos gados Latvijā ir uzvarējis kādās jauniešu sacensībās.”

1985. gadā Kasparovs divdesmit divu gadu vecumā kļuva par jaunāko neapstrīdēto pasaules čempionu šahā, titula cīņā sakaujot lielmeistaru Anatoliju Karpovu. Kasparovs saglabāja pasaules čempiona nosaukumu FIDE versijā līdz 1993. gadam, kad izveidoja konkurējošu organizāciju – Profesionālā Šaha asociāciju. Kasparovs klasiskā šaha virsotnē noturējās līdz 2000. gadam, kad atzina Vladimira Kramņika pārākumu.

Azerbaidžānas galvaspilsētā Baku dzimušais Kasparovs par šaha lielmeistaru kļuva 17 gadu vecumā. Elo rangā viņš gandrīz nepārtraukti bija pirmais numurs, pozīcijas noturot no 1986. līdz 2005. gadam, kad paziņoja par atvadām no sporta. 1999. gada jūlijā un 2000. gada janvārī Kasparovs sasniedza visu laiku augstāko reitingu – 2851, savukārt, aizejot no šaha, viņa reitings bija 2812.

2005. gada 10. martā četrdesmit divus gadus vecais Kasparovs paziņoja par profesionālās karjeras beigām, pievēršoties politikai un rakstniecībai. Viņš izveidoja “Apvienoto Pilsoņu Fronti” un kļuva par koalīcijas “Cita Krievija” dalībnieku, protestējot pret Krievijas prezidenta Vladimira Putina politiku.

Piecpadsmit gadu vecumā Kasparovs kļuva par visu laiku jaunāko šahistu, kuram izdevies kvalificēties Padomju Savienības čempionātam šahā. 1978. gadā viņš uzvarēja Šveices sistēmas 64 lauciņu turnīrā Daugavpilī un izcīnīja vienīgo ceļazīmi uz finālturnīru.

2013. gada 7. oktobrī FIDE 84. kongresa laikā Tallinā kādreizējais pasaules čempions izvirzīja savu kandidatūru FIDE prezidenta amatam.

2009. gads: Garijs Kasparovs Gdaņskā tiekas ar Polijas kustības “Solidaritāte” līderi, Nobela Miera prēmijas laureātu Lehu Valensu. Foto: AFP/Scanpix

2009. gada septembrī Kasparovs Spānijas pilsētā Valensijā aizvadīja 12 partiju paraugspēli pret bijušo pasaules čempionu Anatoliju Karpovu, atzīmējot 25 gadu jubileju kopš pirmās cīņas par titulu

Kasparovs un Norvēģijas šaha brīnumbērns Magnuss Karlsens (Magnus Carlsen)

Kasparovs un partijas “Cita Krievija” līderis, anarhists Eduards Ļimonovs

2012. gada 17. augusts: Krievijas policija Maskavā aiztur Kasparovu par piedalīšanos panku grupas “Pussy Riot” atbalsta akcijā

Saeima 2013. gadā pieņēma dubultpilsonības likumu, atļaujot Latvijas pilsoņiem vienlaikus būt citas valsts pavalstniecībā. Pilsonības likums paredz, ka personu, kurai ir īpaši nopelni Latvijas labā, var uzņemt Latvijas pilsonībā ar Saeimas lēmumu.

Uzņemot pilsonībā personu par īpašiem nopelniem Latvijas labā, uz to netiek attiecināti naturalizācijas ierobežojumi, un tai var izveidoties dubultā pilsonība. Persona, kura vēlas, lai tā tiktu uzņemta Latvijas pilsonībā par īpašiem nopelniem Latvijas labā, iesniedz Saeimai iesniegumu. Iesniegumam pievienojama attiecīgās personas autobiogrāfija un paziņojums, ka nav faktu, kas varētu liecināt, ka uz šo personu būtu attiecināms kāds no naturalizācijas ierobežojumiem. Šādai personai gan būs jādod solījums par uzticību Latvijas Republikai.

Izmantotie resursi:
Ziņu aģentūra LETA

     [+] [-]

, 2013-11-05 19:09, pirms 11 gadiem
Viņa cilvēki par Latviju ir rakstījuši arī daudz tendenciozu muļķību, turklāt Kasparovs aizstāv Lindermani, līdz ar to es pret viņa pilsonības iegūšanas centieniem esmu stipri rezervēts. Uzturēšanās atļauju - OK. Bet pilsonību, lūdzu, parastajā ceļā - ar latviešu valodas un vēstures zināšanām.
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +1 [+] [-]

, 2013-11-05 20:29, pirms 11 gadiem
žirga88 rakstīja: Par kādiem nopelniem ????Kāds sakars viņam ar Latviju ?? tāpēc ka turnīrs bija daugavpilī ,tg būtu jāpiešķir pilsoniba

Lai uzvana ņilam..
Širovs un Kasparovs šaha ābeci apguva Avotu ielā!
Avotu ielā ir dzimis arī humorists A.Raikins...
Avotu ielas garums 1270 metru....

  +2 [+] [-]

, 2013-11-05 20:51, pirms 11 gadiem
Vai arī tas noveda pie Latvijas valsts dibināšanas, miera līguma ar Padomju Krieviju parakstīšanas, rūdītu strēlnieku piedalīšanās Brīvības cīņās un pirmās brīvvalsts laika?
Vēsture nav vienpersoniska, nav ko muti virināt un taisīties par visiem gudrākam.
Šis ir klasisks pašcieņas jautājums. Visticamāk jau, ka mēs noraustīsimies un nepiešķirsim pilsonību, kas būtu klasiskā LV garā. Un tiem, kas saka, ka viņš mums neko nedotu - palasiet ārzemju medijus. Kasparovs jau izteicies un tas izskanējis gan Reuters, gan AFP, gan BBC, u.tml. ka LV ir valsts, kur tiek aizsargāta vārda brīvība, pilsoņu tiesības ievērotas un tamlīdzīgi. Šādu dižu cilvēku izteikumi rietumu publiskajā telpā var tikai palīdzēt lai tiktu galā ar Eiropas liberastiem, kas 9. maija aizliegumu komentētu kā cilvēktiesību pārkāpumu, u.tml.
Argonauts rakstīja: Acīmredzot, Karliss runā par latviešu politiķu un strēlnieku ļoti aktīvu iesaistīšanos 1917. g. oktobra boļševiku apvērsumā, sarkanajā terorā un Krievijas pilsoņu karā.
Ar ko tas beidzās?
- Ar 1936-38 "lielo tīrīšanu"- sarkanā terora kulmināciju- miljonu cilvēku iznīcināšanu, t.sk. pašu sarkano latviešu- politiķu, čekistu un sarkanarmijas komandieru- apšaušanu.
-ar 1940.-41. "Baigo gadu", pēckara sarkano teroru utt, utjp...

  -1 [+] [-]

, 2013-11-05 21:00, pirms 11 gadiem
reinz rakstīja: Vai arī tas noveda pie Latvijas valsts dibināšanas, miera līguma ar Padomju Krieviju parakstīšanas, rūdītu strēlnieku piedalīšanās Brīvības cīņās un pirmās brīvvalsts laika?
Vēsture nav vienpersoniska, nav ko muti virināt un taisīties par visiem gudrākam.
Šis ir klasisks pašcieņas jautājums. Visticamāk jau, ka mēs noraustīsimies un nepiešķirsim pilsonību, kas būtu klasiskā LV garā. Un tiem, kas saka, ka viņš mums neko nedotu - palasiet ārzemju medijus. Kasparovs jau izteicies un tas izskanējis gan Reuters, gan AFP, gan BBC, u.tml. ka LV ir valsts, kur tiek aizsargāta vārda brīvība, pilsoņu tiesības ievērotas un tamlīdzīgi. Šādu dižu cilvēku izteikumi rietumu publiskajā telpā var tikai palīdzēt lai tiktu galā ar Eiropas liberastiem, kas 9. maija aizliegumu komentētu kā cilvēktiesību pārkāpumu, u.tml.
kasparovs arī labprāt redzētu Latgali kā autonomu apgabalu...
bet tas tā, bbc jau par to viņš nesaka, tik raksta savos penteros...
Kā jau pats teici- nevajag izlikties gudrākam par visiem....

  -1 [+] [-]

, 2013-11-05 21:07, pirms 11 gadiem
Jāuzņem- viennozīmīgi. Pasaules mēroga šaha leģenda- ar to viss pateikts.

  +2 [+] [-]

, 2013-11-05 21:19, pirms 11 gadiem
===Širovs un Kasparovs šaha ābeci apguva Avotu ielā!
Avotu ielā ir dzimis arī humorists A.Raikins...
Avotu ielas garums 1270 metru....===
Eh...kur TU paliki Leģendārais Rīgas Šaha Klubs?
...bij reiz ar tāds M.Tāls....Vērmanītī (Kirova parkā) uz kārtīm spēlēja....
P.S. Ir vēl mums Šaha Federācija?....vai kā to saukt - par kopu vai entuziastu sabied-ribu?
Un cik ģenerālis saņem par neko?....

  +1 [+] [-]

, 2013-11-05 21:21, pirms 11 gadiem
OK, faktu par Latgali nezināju, bet vai tas būtiski ko maina? Manuprāt, tāda cilvēka kļūšana par pilsoni (+ iespējams, pat ar valodas un vēstures eksāmeniem) būtu mūsu valstij nopietns ieguvums starptautiskajā politikā un reputācijā.
Protams, ka nepiekrītu tādām idejām kā Latgales autonomija un vēl visādiem murgiem, bet šeit es domāju stāsts nav par to, bet gan ko valsts iegūtu. Vismaz man tā šķiet.
Ogļracis Feodosijs rakstīja: kasparovs arī labprāt redzētu Latgali kā autonomu apgabalu...
bet tas tā, bbc jau par to viņš nesaka, tik raksta savos penteros...
Kā jau pats teici- nevajag izlikties gudrākam par visiem....

     [+] [-]

, 2013-11-05 21:40, pirms 11 gadiem
reinz rakstīja: OK, faktu par Latgali nezināju, bet vai tas būtiski ko maina? Manuprāt, tāda cilvēka kļūšana par pilsoni (+ iespējams, pat ar valodas un vēstures eksāmeniem) būtu mūsu valstij nopietns ieguvums starptautiskajā politikā un reputācijā.
Protams, ka nepiekrītu tādām idejām kā Latgales autonomija un vēl visādiem murgiem, bet šeit es domāju stāsts nav par to, bet gan ko valsts iegūtu. Vismaz man tā šķiet.
Ko valsts iegūtu, es tiešām nezinu.
Iegūstot pilsonību viņš vare'tu oficiāli kļūt par krievu tiesību un interešu lobētāju šeit pat, tā sakot- aizstāvēt krievvalodīgo intereses, līdzīgi jau agrāk minētājiem. neesmu ne reizi dzirdējis vai lasījis kasparova apgalvojumus, kuros viņš uzsvērtu- krievvaldoīgajiem ir jāintegrejas un un cienot valsti kurā dzīvo- jāmācās vaslts valoda.
jautājums, cik labilatviešu valodu pārvalda viņa bērna māte, nerunājot jau par pašu dēlu, kuram ir nevis pilsonība, bet uzturēšanās atļauja....
Viņš pārstāv krievu intereses krievijā, itkā un lai to darītu- LR pilsonība, saglabāot Krievijas pilsonību, viņam nav vajadzīga...
vai Latvijai ir vajadzīgs pilsonis, kurš rīkojot maskavā protestus saista savu darbību ar Latvijas vārdu???? Kam tas vajadzīgs? Kremlim pirms Latvijas prezidentūras ES? iespējams, un jā, viņām nepienākas tāds bonuss kā dubultpilsonība, ja kas....

     [+] [-]

, 2013-11-05 21:47, pirms 11 gadiem
Un jā, parasti jau deklarē, ka par LR būtu jākļūst valstij lojājiem cilvēkiem, bet cik lojāls LR varētu būt Krievijas patriots(vismaz pēc paustajiem uzskatiem)?

     [+] [-]

, 2013-11-05 22:35, pirms 11 gadiem
Ogļracis Feodosijs rakstīja: Un jā, parasti jau deklarē, ka par LR būtu jākļūst valstij lojājiem cilvēkiem, bet cik lojāls LR varētu būt Krievijas patriots(vismaz pēc paustajiem uzskatiem)?
Šovakar noklausijos Echo Moskvi vakara ziņas, komunisti un putinieši viņam novēl skaķerķu doroga, (lai tik kratās prom).
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +1 [+] [-]

, 2013-11-05 23:17, pirms 11 gadiem
Melissa rakstīja: Viņi visi savā starpā kasās un kā vēl! Bet Latvijas sakarā viedokļi neatšķiras, krievu sakarā tie ir pat vienādi. Šo faktu īpaši patīk Saskaņas Centram atgādināt.
Tā tas ir, bet vispār jau nepilsoņa statuss mūsu krieviem, nav nekas īpaši loģisks. Ja viņi nebūtu tik daudz šeit sabraukuši cccp laikā, tāda statusa nebūtu, tāpat kā Lietuvā. Tas bija politisks lēmums, lai Latvijas valsts varētu eksistēt un to Krievijā nesaprot vai negrib saprast. Mūs šajā jautājumā atbalsta laikam tikai viens atpazīstams cilvēks, padomju disidente un Putina kritiķe Valērija Novodvorska.
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja