Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:14, Did:0, useCase: 3

Futbols pret dambreti – turpinās darbs pie prioritāro sporta veidu noteikšanas

Futbols pret dambreti – turpinās darbs pie prioritāro sporta veidu noteikšanas
Foto: Latvijas Futbola federācija un Latvijas Dambretes federācija

Oktobrī plašu rezonansi – lielākoties negatīvu – izsauca Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) publicētā informācija par prioritāro sporta veida sadalījumu, kur Top10 iekļuva arī dambrete un sporta dejas. Savukārt ārpus tā palika masveidīgais futbols, bet tautas sportā iecienītajai riteņbraukšanai vieta atradās vien piektajā desmitā. IZM sporta departamenta direktors Edgars Severs sarunā ar portālu Sportacentrs.com gan uzreiz norāda, ka tabulas šobrīd ir tikai informatīvam nolūkam un piedāvājums vēl tiks uzlabots, turklāt sākti pirmie darbi pie pētījuma, kam vajadzētu sniegt ārēju ekspertīzi un pilnveidot kritērijus.

IZM radītajā Latvijas sporta veidu rangā virsotnē atrodas basketbols, volejbols, vieglatlētika, florbols un hokejs, bet šim pieciniekam seko dambrete, sporta dejas, vingrošana, peldēšana un brīvā cīņa. Uzreiz aiz desmitnieka savukārt ir Latvijā gana populārie teniss, handbols un futbols. Ja šāda sadale tiktu apstiprināta jau šobrīd, tad šie sporta veidi no valsts neiegūtu tik lielu atbalstu kā dambretisti un dejotāji. Par laimi – vai dažiem par skādi –, tabulai pašlaik ir tikai informatīva nozīme, jo atbildīgais darbs pie prioritāro sporta veidu noteikšanas turpinās.

"Šobrīd prioritāro sporta veidu jautājumā ir komats. IZM un tās sporta departaments ir sagatavojis priekšlikumu prioritāro sporta veidu noteikšanai, ar to saprotot atbalstu sporta veidam nevis individuālam sportistam. Esam definējuši astoņus kritērijus – sasniegumi, masveidība, jauniešu sports, pieejamība, vienlīdzība, nākotnes potenciāls, sacensības Latvijā, rentabilitāte," skaidro Severs. Ministrijas izveidotajā sporta veidu rangā gan vērā ņemti tikai pieci no astoņiem kritērijiem. Lielākā nozīme bija sasniegumiem un masveidībai (katram pa 30%), kam sekoja jauniešu sports (20%), pieejamība (15%) un vienlīdzība (5%).

"Modelējām matemātiski, kā tas izskatās, ja šāda veida pieeju attiecinātu uz sporta veidiem. Ir arī sakarīgas lietas, piemēram, basketbols vasaras sporta veidiem un hokejs – ziemai. No neolimpiskajiem sporta veidiem tas ir florbols, bet no individuālajiem – vieglatlētika, kamēr starp neolimpiskajiem parādās šahs un dambrete. Tieši par šiem uzdoti visvairāk jautājumu. Mēs šobrīd gan skatāmies nevis uz rezultātu, bet gan uz kritēriju elementiem," uzsver Severs.

Jautājumi arī pašiem

Severs neslēpj, ka provizoriskie rezultāti arī ministrijā un darba grupā radījuši daudz jautājumu arī pašiem. Neizpratnē bija arī sporta sabiedrība, taču tā pēc jūlijā notikušās darba sēdes ieņēma kūtru pozīciju. "Pēc pēdējās darba grupas sēdes, kas bija vasaras vidū, izsūtījām visu sporta organizāciju pārstāvjiem, kuri bija deleģēti šajā darba grupā, dokumentāciju un lūdzām mēneša laikā sniegt savu redzējumu. Diemžēl atsaucība bija pilnīgi nekāda."

Sporta organizācijas varēja nākt klajā ar saviem ierosinājumiem prioritāro sporta veidu noteikšanā, taču klusēja. Lielāka ažiotāža sākās brīdī, kad, pateicoties Latvijas Televīzijas raidījumam "Sporta studija", prioritāro sporta veidu noteikšanas kritērijus un to provizoriskos rezultātus ieraudzīja plašāka sabiedrība. Severs ir priecīgs, ka diskusijas sākušās vismaz tagad, un nekas vēl nav nokavēts.

Izglītības un zinātnes ministres Ilgas Šuplinskas vadītajā darba grupā kompetentu cilvēku sporta nozares jautājumos netrūkst. Tajā ir Severs, vēl viens IZM pārstāvis Kristaps Reinfelds, Latvijas Pašvaldību savienības padomnieks sporta jautājumos Guntis Apīnis, Artūrs Balodis-Rozītis no Latvijas Sporta federāciju padomes, Līga Šulce no Finanšu ministrijas, Latvijas Paralimpiskās komitejas vadītāja Daiga Dadzīte un šīs organizācijas pārstāve Liene Apine, Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centra direktors Uģis Iskrovs, Raitis Keselis no Latvijas Olimpiskās komitejas (pēdējā sēdē piedalījās arī jaunais ģenerālsekretārs Kārlis Lejnieks), Lāsma Piķele no Veselības ministrijas, Saeimas Sporta apakškomisijas vadītājs Sandis Riekstiņš, Guna Začeste no Aizsardzības ministrijas, Jānis Žīdenis no Sporta pedagoģijas akadēmijas, Latvijas Komandu sporta spēļu asociācijas izpilddirektors Kaspars Gorkšs, Motosporta federācijas prezidents Mārtiņš Lazdovskis, Orientēšanās sporta federācijas vadītājs Dagnis Dubrovskis un Jānis Upenieks no premjera biroja, kurš iesaistīties, kad būs tālāka virzība, lai ir korelācija ar sporta padomes priekšsēdētāju Krišjāni Kariņu.

Lielākās galvassāpes raisa prestižs

Severs gan vērš uzmanību, ka darba grupa nav tikai prioritāro sporta veidu noteikšanai. Tā tika izveidota pagājušā gada rudenī un darbojas ar sporta nozares stratēģiskiem lēmumiem. Darba grupa ir iesaistīta gan sporta politikas pamatnostādņu, gan sporta finansēšanas un pārvaldības modeļa jautājumos.

"Nākamais darbs ir ar "svariem" – cik lielu nozīmi šajā sistēmā dot sasniegumiem, masveidībai, jauniešu skaitam, kas nodarbojas ar šo sporta veidu. Šeit jau parādās profesionālas diskusijas, jo ir sporta veidi, kur ir ļoti augsti sasniegumi un pat olimpiskās medaļas, bet nav masveidības, piemēram, bobslejs, skeletons, kamanas. Tie ir tikai piemēri, taču tajos, par spīti lielajiem sasniegumiem, objektīvu iemeslu dēļ masveidība nevar būt," atzīmē Severs. "Otra lieta ir par sacensību prestižu. Skaidrs, ka starp kamanu suņu sportu un futbolu ir ļoti liela atšķirība, un sākotnējā doma bija piemērot kritēriju "prestižs", taču pēc tam to kritizēja un norādīja, ka tas ir jāskatās kontekstā ar sasniegumiem. Līdz ar to mūsu pilnveidotajā versijā prestižs tiek skatīts kontekstā ar sasniegumiem. Proti, cik sportista sasniegums ir prestižs un cik prestižā sporta veidā tas sasniegts. Tas maina visu izkārtojumu, jo futbolā mums vispār nav sasniegumu, tāpēc tas automātiski nemaz netiek pie prestiža vērtējuma. Savukārt sporta veids, kuram ir sasniegumi, bet ir mazāk prestižs, tik un tā paceļas augstāk par futbolu. Arī šajā situācijā rodas iebildes, un sistēmu sauc par greizu."

Ministrijā nupat noslēdzies iepirkums "Sporta finansēšanas modeļa pilnveide". Tajā par pieticīgo 9500 eiro summu uzvarējusi reklāmas aģentūra "VIA Media", kas saistīta ar iepriekš Latvijā veidoto sporta veidu topu. Uzņēmumam būs jāveic ārēja ekspertīze par esošo sistēmu prioritāro sporta veidu noteikšanā, kā arī jāsniedz priekšlikumi par kritērijiem.

Līdz 18. decembrim aģentūrai ir jāsniedz sākotnējais vērtējums, tad līdz 22. janvārim ir ekspertu ieteikumi modeļa pilnveidei, bet līdz 26. februārim ir jābūt ieteikumiem attiecībā uz kritēriju "prestižs". Savukārt starplaikā, kad būs saņemti vērtējumi un ieteikumi no sporta sabiedrības, atkal tiks sasaukta darba grupa. "Ārējiem ekspertiem jāsniedz arī objektīvi priekšlikumi, kā novērtēt prestižu sasniegumu. Jo ir atšķirība – Aļona Ostapenko uzvar "French Open" vai kāds iegūst trešo vietu Pasaules kausa posmā kamanu suņu sacensībās."

Igaunija – atkal kā piemērs

"Skeletonā, bobslejā un kamaniņās netrūkst izcilu sportistu. Mēs viņus individuāli atbalstām, ja ir izpildīti augstu sasniegumu kritēriji. Ja sporta veids nav prioritāro sarakstā, tas nenozīmē, ka izcilības tajā nav vispār. Līdzīgi ir ar neolimpiskajiem sporta veidiem. Ja runājam par izcilību, ar ko, piemēram, Pauls Jonass vai Kaspars Stupelis ir sliktāki par kādu no mūsu olimpiskās vienības sportistu? Tikai ar to, ka viņam nav iespējas startēt olimpiskajās spēlēs? Arī olimpiskajā programmā ir disciplīnas, kurām pasaule seko līdzi vairāk un kurām mazāk," Severs vērš uzmanību, ka līdz šim Latvijā bijusi liela dalīšana olimpiskajos un neolimpiskajos sporta veidos. "Tas, mūsuprāt, nav pareizi. Fakts, ka esi olimpiskais sporta veids, nenozīmē tev jābūt būtiski augstākā kastā. Mums kastu sistēma, atvainojiet, nav. Jā, prioritāro sporta veidu noteikšanā vari iegūt papildus punktus, ja esi olimpiskajā sporta veidā un guvis tajā sasniegumus, bet tas nevar būt vienīgais kritērijs."

"Nerunājam par Jonasa vai Stupeļa individuālu atbalstu, bet gan tā sniegšanu Motosporta federācijai. Ja tā ir prioritāro sporta veidu tuvumā, tai būtu pietiekams finansējums, lai aizvestu Latvijas izlasi uz Nāciju kausu. Piemēram, pirms pāris gadiem Nāciju kauss bija ārpus Eiropas, un Latvija tajā nepiedalījās. Domāju, tas nav labi. Kad pie mums notiek motorsporta sacensības, tajās tomēr iesaistās daudz cilvēku," pauž Severs.

Atgriežoties pie tādiem sporta veidiem kā dambrete un sporta dejas, Severs salīdzinājumu meklē Igaunijā, kur uz līdzīgiem principiem kā Latvijas Olimpiskā vienība izveidota "Team Estonia" un tajā iekļauti tādi sporta veidi kā šahs, orientēšanās un arī sporta dejas. Viņš arī vērš uzmanību uz interneta sociālo tīklu lielo nozīmi mūsdienu sabiedrībā, un bieži tieši motosporta pārstāvji ir ar lielu sekotāju skaitu. "Piemēram, viens Jonasa ieraksts, ka sportot ir forši un jābūt kustīgiem, uzreiz sniedz pievienoto vērtību sporta veidam un visai nozarei. Sportisti ir mūsu vēstneši, tam ir sasaiste ar Latvijas ārējo tēlu."

Nākamie gadi sportam valsts līmenī gan būs uzaicinoši. Jau 2021. gada valsts budžeta projektā sporta nozarei bija samazinājums par 2,8 miljoniem eiro. Valdība oktobrī gan atbalstīja IZM iekšējo pārdali, lai šo deficītu mazinātu, bet tikai uz nākamo gadu. Līdz ar to 2022. gada sporta budžetam ir mīnus 2,8 miljoni eiro, ja salīdzinot ar šo gadu. "Būs jautājums par papildus finansējumu prioritārajiem sporta veidiem, bet vienlaikus mums jārunā par esošās sistēmas efektīvāku darbību, jo šobrīd katra federācija, kas ir atzīta Latvijas Sporta federāciju padomē, saņem kaut nelielu finansējumu gan par sasniegumiem, gan par masveidību. Vai tā vajag – tas ir jautājums."

Prioritāro sporta veidu sadalījums (darba variants)

VietaSporta veidsPunkti
1.Basketbols94.59
2.Volejbols91.76
3.Vieglatlētika86.55
4.Florbols86.35
5.Hokejs79.17
6.Dambrete75.06
7.Sporta dejas74.62
8.Vingrošana71.18
9.Peldēšana69.31
10.Brīvā cīņa68.97
11.Teniss68.9
12.Handbols68.54
13.Futbols68.33
14.Karatē67.86
15.Šahs67.3
16.Džudo60.59
17.Bokss60.28
18.Taekvondo58.16
19.Pauerliftings56.52
20.Aerosports50.72
21.Kanoe/smaiļošana49.6
22.Orientēšanās47.64
23.Loka šaušana42.4
24.Pludmales volejbols42.23
25.Galda teniss41.45
26.3x3 basketbols40.39
27.Ielu vingrošana39.78
28.Alpīnisms39.13
29.Motosports38.89
30.Bodibildings38.49
31.Slēpošana38.03
32.Slidošana36.89
33.Kikbokss36.51
34.Šaušana34.38
35.Armrestlings33.95
36.Badmintons33.63
37.Bobslejs/skeletons31.79
38.Ūdens motosports30.84
39.Makšķerēšana30.68
40.Zēģelēšana30.02
41.Kamanu suņu sports28.5
42.Riteņbraukšana28.07
43.Kamaniņu sports26.28
44.Novuss23.4
45.Kērlings23.2
46.Svarcelšana23.05
47.Autosports22.18
48.Lakross21.57
49.Biatlons20.91
50.Regbijs20.18
51.Svarabumbu celšana19.43
52.Inline hokejs19
53.Airēšana18.97
54.Jāšana18.73
55.Frisbijs18.07
56.Biljards17.14
57.Paukošana16.87
58.Krosmintons16.15
59.Skrituļslidošana15.45
60.Ūdenspolo14.78
61.Sambo14.1
62.U-šu sports13.89
63.Triatlons13.78
64.Modernā pieccīņa13.16
65.Skvošs12.98
66.Muay Thai12.55
1 2 3 4 132 komentāri

  +1 [+] [-]

, 2020-11-02 18:33, pirms 4 gadiem
Armvrestlings zemāk par bodibildingu? Smejaties?

  +2 [+] [-]

, 2020-11-02 18:40, pirms 4 gadiem
Makšķerēšana ir sports?

  +1 [+] [-]

, 2020-11-02 18:46, pirms 4 gadiem
Pirmajam kritērijam vajadzētu būt "vai šis ir visu sporta veidu karalis"?

  +6 [+] [-]

, 2020-11-02 18:51, pirms 4 gadiem
pilnīgs idiotisms.

Primāri ir jānodala PRO sports un tautas veselība (amatieru sports). Un NEKAD tas nav jājauc kopā.
Tautas veselība - primāri skriešana, nujošana, peldēšana, pārgājieni. Basta. Tālāk masu sporti (pēc masveidības un pieejamības) - basis, futene, florbols, arī volejbols. Nu kaut kā tā.
PRO sportam ir jau citas mērauklas. Piemēram, futene saņem ievērojamas finasiālas piešprices no UEFA - jautājums, visticamāk, šeit (PRO līmenī) vispār NEKĀDS atbalsts nav nepieciešams. Savukārt, piemēram, Siguldas renei kaut kāds atspaids tomēr būtu nepieciešams... nu apmēram, tā.

  +1 [+] [-]

, 2020-11-02 18:52, pirms 4 gadiem
kasisk rakstīja: Makšķerēšana ir sports?
es teiktu, kas nē. Tad jau medības arī ir sports.

     [+] [-]

, 2020-11-02 18:53, pirms 4 gadiem
san4ito rakstīja: Armvrestlings zemāk par bodibildingu? Smejaties?
da kāda starpība. ne viens, ne otrs nav "key player" Latvijas sporta veidu saimē - ne PRO līmenī, ne arī amatieru vidē.

  -4 [+] [-]

, 2020-11-02 19:05, pirms 4 gadiem
Abrag, Siguldas rene steidzīgi jālikvidē ! Vai uzdāvināt to Šķēlem ,Goodmann, Rumpitim, Lembergam,Buldozeram.......

     [+] [-]

, 2020-11-02 19:05, pirms 4 gadiem
Birokrātu sapnis - turēt visu savā kontrolē!

     [+] [-]

, 2020-11-02 19:06, pirms 4 gadiem
Abrags rakstīja: da kāda starpība. ne viens, ne otrs nav "key player" Latvijas sporta veidu saimē - ne PRO līmenī, ne arī amatieru vidē.
Ja runājam par Amatieru sportu pēc definīcijas, tad Armvrestlings noteikti ir topa augšgalā, jau vien pēc PČ un EČ rezultātiem. Jā varbūt nav tādas masveidības, taču progress ir ievērojams.

  +2 [+] [-]

, 2020-11-02 19:07, pirms 4 gadiem
strops rakstīja: Abrag, Siguldas rene steidzīgi jālikvidē ! Vai uzdāvināt to Šķēlem ,Goodmann, Rumpitim, Lembergam,Buldozeram.......
Jālikvidē vispirms tos, kuri grib likvidēt citus!

  +2 [+] [-]

, 2020-11-02 19:10, pirms 4 gadiem
"Ministrijas izveidotajā sporta veidu rangā gan vērā ņemti tikai pieci no astoņiem kritērijiem. Lielākā nozīme bija sasniegumiem un masveidībai (katram pa 30%), kam sekoja jauniešu sports (20%), pieejamība (15%) un vienlīdzība (5%)." / Rezultātā sporta veidi, kas Latvijai līdz šim sagādājuši visvairāk uzvaru un medaļu - bobslejs un skeletons - ir tikai 37.vietā, aiz badmintona, bet kamaniņas vēl zemāk - 43. Tas nav nopietni. Šī pieeja ir greiza jau saknē, jo renes sporta veidi nevar būt masveidīgi jau pēc definīcijas. Piekrītu Abragam, ka jauniešu sports ir jānodala no pro sporta.

  +1 [+] [-]

, 2020-11-02 19:10, pirms 4 gadiem
Izrādās ne tikai futbola cilvēki, bet visa sporta sabiedrība tādi dīvainīši.

Izskatās, ka E.Severs viens no retajiem ar saprātīgu domāšanu, neskatoties, ka aldziņa ne pārāk.

Labi, ka ir salikti kritēriji. Nenopietni, ka paskatoties rezultātu pēc kritērijiem sāk koriģēt, lai sporta veidi saliktos "loģiskā un pareizā" secībā. Tad neākstieties ar kritērijiem, bet vienkārši nosakiet loģisko sarakstu.

Diemžēl lielais darbs būs nez jēgas. Kopā jau vairāk naudas nebūs. Cik tad atņemsi tādiem suņu kamaniņu sportam vai makšķerniekiem, lai iedotu klāt futbolam??! kapeikas

  +3 [+] [-]

, 2020-11-02 19:10, pirms 4 gadiem
Futbolam manā skatījumā vispār vajadzētu nogriezt valsts finansējumu, tie 300 000k lieti noderētu citur. Par tiem līdzekļiem topa 20-40 vietai varētu nodrošināt normālus apstākļus attīstībai.

  +2 [+] [-]

, 2020-11-02 19:18, pirms 4 gadiem
strops rakstīja: Abrag, Siguldas rene steidzīgi jālikvidē ! Vai uzdāvināt to Šķēlem ,Goodmann, Rumpitim, Lembergam,Buldozeram.......
kāpēc?
savā ziņā tāda maziņa Latvijas vizītkarte, diezgan populārs tūrisma objekts, u.t.t.

  +1 [+] [-]

, 2020-11-02 19:19, pirms 4 gadiem
san4ito rakstīja: Ja runājam par Amatieru sportu pēc definīcijas, tad Armvrestlings noteikti ir topa augšgalā, jau vien pēc PČ un EČ rezultātiem. Jā varbūt nav tādas masveidības, taču progress ir ievērojams.
kādā augšgalā??? Pričom PČ un EČ rezultāti, ja runā par tauatas veselību (amatieru sportu) - tam nav nekāda sakara ar kaut kādām tur medaļām, vienīgais rādītājs ir masveidība.

  +2 [+] [-]

, 2020-11-02 19:20, pirms 4 gadiem
Daniel rakstīja: ...

Diemžēl lielais darbs būs nez jēgas. Kopā jau vairāk naudas nebūs. Cik tad atņemsi tādiem suņu kamaniņu sportam vai makšķerniekiem, lai iedotu klāt futbolam??! kapeikas
a kāpēc futbolam ir kaut kas klāt jādod??? Tā jau futbolā ienāk neslikts naudas apjoms!

     [+] [-]

, 2020-11-02 19:26, pirms 4 gadiem
Abrags rakstīja: kādā augšgalā??? Pričom PČ un EČ rezultāti, ja runā par tauatas veselību (amatieru sportu) - tam nav nekāda sakara ar kaut kādām tur medaļām, vienīgais rādītājs ir masveidība.
Tad nejauc visu vienā katlā, Amatieru sports iedalās Augstu sasniegumu sportā (kur sportisti trenējas un ievēro visas normas kā PRO sportā, vienīgā atšķirība ,ka algu par to nesaņem. Un tad ir Tautas sports (visi pārējie, kas skrien, lec savam priekam) - tādi vispār nav jāņem nopietni.

     [+] [-]

, 2020-11-02 19:28, pirms 4 gadiem
Abrags rakstīja: pilnīgs idiotisms.

Primāri ir jānodala PRO sports un tautas veselība (amatieru sports). Un NEKAD tas nav jājauc kopā.
Tautas veselība - primāri skriešana, nujošana, peldēšana, pārgājieni. Basta. Tālāk masu sporti (pēc masveidības un pieejamības) - basis, futene, florbols, arī volejbols. Nu kaut kā tā.
PRO sportam ir jau citas mērauklas. Piemēram, futene saņem ievērojamas finasiālas piešprices no UEFA - jautājums, visticamāk, šeit (PRO līmenī) vispār NEKĀDS atbalsts nav nepieciešams. Savukārt, piemēram, Siguldas renei kaut kāds atspaids tomēr būtu nepieciešams... nu apmēram, tā.
Zināmā mērā piekrītu, bet arī šeit ir koks ar diviem vienādiem galiem, jo, piemēram, ir profesionāli makšķernieki, kuri makšķernieku starptautiskos mačos pelna nesliktas prēmijas. Un tā ir viņu pamata nodarbošanās un iztikas avots.

     [+] [-]

, 2020-11-02 19:29, pirms 4 gadiem
Abrags rakstīja: es teiktu, kas nē. Tad jau medības arī ir sports.
Šaušana no medību ieročiem arī ir sports, un pie tam, arī tajā ir profesionāļi. Un tā ir OS programmā.

     [+] [-]

, 2020-11-02 19:34, pirms 4 gadiem
Abrags rakstīja: pilnīgs idiotisms.

Primāri ir jānodala PRO sports un tautas veselība (amatieru sports). Un NEKAD tas nav jājauc kopā.
Tautas veselība - primāri skriešana, nujošana, peldēšana, pārgājieni. Basta. Tālāk masu sporti (pēc masveidības un pieejamības) - basis, futene, florbols, arī volejbols. Nu kaut kā tā.
PRO sportam ir jau citas mērauklas. Piemēram, futene saņem ievērojamas finasiālas piešprices no UEFA - jautājums, visticamāk, šeit (PRO līmenī) vispār NEKĀDS atbalsts nav nepieciešams. Savukārt, piemēram, Siguldas renei kaut kāds atspaids tomēr būtu nepieciešams... nu apmēram, tā.
Kā tu vari nodalīt skriešanu? Ja tā ir vieglatlētikas disciplīna un ir OS spēļu programmā un top sportisti ar to neslikti nopelna? Gribi teikt ka visi 100m sprinteri, maratona skrējēji ir tautas sportisti, kas skrien savai veselībai? Nav viss tik vienkārši. Ej pasaki Felpsam par tautas veselību kaut ko.

  +4 [+] [-]

, 2020-11-02 19:38, pirms 4 gadiem
sjamba rakstīja: Birokrātu sapnis - turēt visu savā kontrolē!
bet tāpēc jau ir birokrāti, lai visu samesto naudu nebūtu tik viegli izzagt un izsaimniekot.

Daļa to federāciju ir tikai aizsegi, tāpēc jau nebija atsaucības. Tiem lielajiem masveidīgajiem sportiem federācijas ir ar lielu čekas un bandītisma piesitienu. Ministrijai patiešām ir ko galvu palauzīt, jo primāri jāatbalsta ir jauniešu sports un jākultivē sports masveidībā, lai mums būtu veselāka tauta. Panākumi ir fanātu un profu pārziņā, kur finansējuma piesaiste tomēr būtu jāatstāj pašu ziņā.

Piemēram, tehnikumos/profenēs maksā stipendijas, lai nišas darba rokas mācās, bet pēc diploma saņemšanas valsts atbalsts skaidras naudas formā beidzas. Ar sportu jārīkojas līdzīgi - kamēr esi jauns un apgūsti pamatus, valsts ir aiz tevis. Kad kļūsti par profesionāli, tad nauda jāpelna pašam.

Esošais rangs būtu ideāls, ja skatās izlašu, t.sk. jauniešu izlašu, atbalsta prioritātes. Top-5 vispār bez jautājumiem.
Kas ir lieki, manuprāt, tad motosportam, autosportam, ūdens motosportam, zirgu sportam un zēģelēšanām, burāšanām vispār nepienāktos valsts atbalsts. Manuprāt, nav normāli, ka valsts nauda tiktu, kaut daļēji, tērēta zirgu barībai, karburatoriem, eļļām...

Daudziem arī renes sporti ir svarīgi. Bet atkal, kad jāliek valsts nauda, tad neliekas normāli, ka renes sporta veidi, kuros apgrozās ļoti ierobežots cilvēku apjoms (skeletonā laikam pat desmit braucēju pa abiem dzimumiem kopā nav), saņemtu pārlieki lielu atbalstu. Rene ir ļoti nerentabls sporta veids, kura panākumi protams ir patīkami, bet vai tie ir tik vērti? Nedomāju.

Nepārprotiet. Man ir svarīgāk, lai mediķi strādā bez pārtraukumiem, lai skolās ir skolotāji, lai zinu, ka policija katru dienu ir darbā.... un tikai tālu pēc tam man rūp izklaides vajadzības, kurās ietilpst arī pro sports, tāpēc es vispār nekreņķētos, pat ja pilnīgi visiem sporta veidiem valsts finansējums tiktu drastiski apcirpts.

  +3 [+] [-]

, 2020-11-02 19:51, pirms 4 gadiem
Pro un amatieru sports nedalās pēc sporta veida, bet gan pēc sportistu sagatavotības līmeņa. Piemēram, skriešana. Vieglatlētikas čempionātos garajās distancēs reizēm medaļu ir vairāk nekā skrējēju, bet taku skriešanā elites grupās skrien simtiem dalībnieku, no tiem labāko desmitniekā vismaz puse ir orientieristi. Kam dosim naudu? Meistarīgākajiem (orientieristiem), olimpiskajiem (vieglatlētikai) vai masveidīgākajiem ( taku skrējējiem)? Vai kāds skatās uz sporta veida konkurenci? Kaut kādās neskaitāmajās pauerliftinga asociācijās, kur piedalās četru postpadomju valstu dalībnieki, bet kurš tiek saukts par pasaules čempionātu savāktā medaļu kaudze ir kaut cik vērtīga, lai to papildus finansētu? Tāpat 64 lauciņu dambretē, kur pārdesmit valstu pārstāvji cīnās uz vella pārraušanu... Un vēl. Kāpēc finansējumā neiekļauj kapitālieguldījumus? Nodokļu maksātāji katru gadu apmaksā LOK ņemtos, bet neatmaksātos aizdevumus futbola haļļu un stadionu, hokeja haļļu, volejbola un vieglatlētikas manēžu un haļļu būvniecībai. Vai ir atdeve? Renei ir, par to šaubu nav. Varbūt skaitīt arī reģistrēto federāciju un sportistu skaitu pasaulē? Citādi suņu pajūgu vai zemledus makšķerēšana vienmēr var gadīties augstāk par tenisu, riteņbraukšanu vai orientēšanos. Un LOK ir jāreorganizē, citādi katru gadu jaunas megabūves un lielākas algas administrācijai, bet sportisti paliek aizvien liesāki un lielāki...

     [+] [-]

, 2020-11-02 19:59, pirms 4 gadiem
Parasts Futbola līdzjutējs rakstīja: Pro un amatieru sports nedalās pēc sporta veida, bet gan pēc sportistu sagatavotības līmeņa. Piemēram, skriešana. Vieglatlētikas čempionātos garajās distancēs reizēm medaļu ir vairāk nekā skrējēju, bet taku skriešanā elites grupās skrien simtiem dalībnieku, no tiem labāko desmitniekā vismaz puse ir orientieristi. Kam dosim naudu? Meistarīgākajiem (orientieristiem), olimpiskajiem (vieglatlētikai) vai masveidīgākajiem ( taku skrējējiem)? Vai kāds skatās uz sporta veida konkurenci? Kaut kādās neskaitāmajās pauerliftinga asociācijās, kur piedalās četru postpadomju valstu dalībnieki, bet kurš tiek saukts par pasaules čempionātu savāktā medaļu kaudze ir kaut cik vērtīga, lai to papildus finansētu? Tāpat 64 lauciņu dambretē, kur pārdesmit valstu pārstāvji cīnās uz vella pārraušanu... Un vēl. Kāpēc finansējumā neiekļauj kapitālieguldījumus? Nodokļu maksātāji katru gadu apmaksā LOK ņemtos, bet neatmaksātos aizdevumus futbola haļļu un stadionu, hokeja haļļu, volejbola un vieglatlētikas manēžu un haļļu būvniecībai. Vai ir atdeve? Renei ir, par to šaubu nav. Varbūt skaitīt arī reģistrēto federāciju un sportistu skaitu pasaulē? Citādi suņu pajūgu vai zemledus makšķerēšana vienmēr var gadīties augstāk par tenisu, riteņbraukšanu vai orientēšanos. Un LOK ir jāreorganizē, citādi katru gadu jaunas megabūves un lielākas algas administrācijai, bet sportisti paliek aizvien liesāki un lielāki...
Par finansējuma/prēmiju piešķiršanu runājot, jau tagad ir kritērijs, ka jābūt vismaz 10 valstu pārstāvniecībai PČ un EČ savā kategorijā (ja tada ir), lai varētu vispār pretendēt uz kkādu finansējumu. Bija stāsts, ka ieguva 2. vietu (viens no tehniskajiem sporta veidiem), it kā labs sasniegums, bet startēja 2 ekipāžas, protams, ka tādi finansējumu nesaņem. Tāpēc nevajag bļaut un pārspīlēt par 4 postpadomju valstu dalībniekiem, visticamāk viņi par to saņem tikai paldies.

  -1 [+] [-]

, 2020-11-02 20:00, pirms 4 gadiem
Abrags rakstīja: a kāpēc futbolam ir kaut kas klāt jādod??? Tā jau futbolā ienāk neslikts naudas apjoms!
manuprāt, nav tā ka obligāti jādod. 1) bet kāpēc futbola tagad dod daudz mazāk nekā basketam vai hokejam? 2) ja nedos klāt futbolam, tad kam?
sašutums jau publikā par to, ka pēc kritērijiem nesanāk "pareizajiem" sporta veidiem.

ps - futbola vietā (vai citu lielo sportu) man būtu kauns iesaistīties šādā diskusijā un cīnīties par kapeikām.

     [+] [-]

, 2020-11-02 20:01, pirms 4 gadiem
Daniel rakstīja: manuprāt, nav tā ka obligāti jādod. 1) bet kāpēc futbola tagad dod daudz mazāk nekā basketam vai hokejam? 2) ja nedos klāt futbolam, tad kam?
sašutums jau publikā par to, ka pēc kritērijiem nesanāk "pareizajiem" sporta veidiem.

ps - futbola vietā (vai citu lielo sportu) man būtu kauns iesaistīties šādā diskusijā un cīnīties par kapeikām.
Priekš kam futbolam kaut ko dot? Par kādiem nopelniem? Ja ar FIFA UEFA 11 miljoniem nepietiek, tad valsts 500k neko nemainīs.

     [+] [-]

, 2020-11-02 20:39, pirms 4 gadiem
Tenisam un futbolam jãbût augstãk, ari biatlons par zemu!

     [+] [-]

, 2020-11-02 20:48, pirms 4 gadiem
Jānis Derums rakstīja: Tenisam un futbolam jãbût augstãk, ari biatlons par zemu!
Biatlonam, kurš visus šos n-tos gadus ir spējis sagatavot vienu vīriešu, un vienu sieviešu biatlonisti, kuri ir spējīgi konkurēt pasaules mērogā? Nu, sorry.
Par futbolu jau te precīzi uzrakstīja, ja šis sporta veids neko nevar izdarīt ar salīdzinoši lielo šī sporta veida jumta organizāciju piešķirto finansējumu, tad priekš kam vel valstij tajā vel ko jāiegulda?

  -2 [+] [-]

, 2020-11-02 20:49, pirms 4 gadiem
Izteikšos par 2 sporta veidiem - futbolu un svarcelšanu.

Lai kādi nekluptu LFF un futbola izlases prestižs, futbols ir sporta spēle nr.1
Masveidība ir.
Mājsaimnieces atpazīst pasaules zvaigznes.
Algas un profesionāļu ir visvairāk Latvijā.
Par izlases labākajām spēlēm un klubu sekmēm ilgi runā visā pasaulē.
Rangu var taisīt pēc jebkuriem kritērijiem, bet futbols ir Nr.1.
Ļoti demokrātisks un pieejams.

Svarcelšana noteikti nav tik viegla kā pauerliftings tehniskā ziņā. Taču pie svarcelšanas, pieliekot klāt krosfitu, masveidībā es domāju, ka ir virs 3cīņas. Panākumi ir bijuši visus neatkarības gadus, kopš R. Bergmaņa bronzas Rijekā EČ 1993. Pie tam svarcelšanas smagsvaru OČ ir top 3 atlēts. Tas ir sens standarts, ka OS noskaidro ātrāko cilvēku 100m, ātrāko peldētāju 50m br.st. un spēcīgāko planētas cilvēku.
Rebekai Kohai ir ap 100 000 instagramm sekotāju. Labi, šobrīd viņa vairs nav sportā.

  +3 [+] [-]

, 2020-11-02 20:55, pirms 4 gadiem
Aerosports nepelnīti zemu - tikai 20.vieta!
valdībai steidzami jālabo tāda kļūda!

     [+] [-]

, 2020-11-02 21:12, pirms 4 gadiem
NAMEJS 9999 rakstīja: Biatlonam, kurš visus šos n-tos gadus ir spējis sagatavot vienu vīriešu, un vienu sieviešu biatlonisti, kuri ir spējīgi konkurēt pasaules mērogā? Nu, sorry.
Par futbolu jau te precīzi uzrakstīja, ja šis sporta veids neko nevar izdarīt ar salīdzinoši lielo šī sporta veida jumta organizāciju piešķirto finansējumu, tad priekš kam vel valstij tajā vel ko jāiegulda?
Man likās, ka Jūs esat gudrāks, bet laikam būšu kļūdījies
Ieguldam 1 miljonu futbolā un 1 miljonu florbolā?
Kurā sporta veidā ir vieglāk atpelnīt šo naudu un iegūt vēl vairāk naudas?

  +2 [+] [-]

, 2020-11-02 21:20, pirms 4 gadiem
san4ito rakstīja: Kā tu vari nodalīt skriešanu? Ja tā ir vieglatlētikas disciplīna un ir OS spēļu programmā un top sportisti ar to neslikti nopelna? Gribi teikt ka visi 100m sprinteri, maratona skrējēji ir tautas sportisti, kas skrien savai veselībai? Nav viss tik vienkārši. Ej pasaki Felpsam par tautas veselību kaut ko.
Skriešana kā tautas veselība (lasi: tautas sports) ir tikai un vienīgi skriešana, tai NAV NEKĀDA sakara ar vieglatlētiku.

  +2 [+] [-]

, 2020-11-02 21:22, pirms 4 gadiem
flipsider rakstīja: Man likās, ka Jūs esat gudrāks, bet laikam būšu kļūdījies
Ieguldam 1 miljonu futbolā un 1 miljonu florbolā?
Kurā sporta veidā ir vieglāk atpelnīt šo naudu un iegūt vēl vairāk naudas?
ja runā par naudas ieguldīšanu, finasiālu atbalstu nbo valsts puses, tad tas ir nepieciešams tur, kur to NEVAR atpelnīt.
Tur, kur to var atpelnīt, vajadzības gadījumā var mierīgi paņemt kredītu, tur valsts atbalsts nav vajadzīgs.

  +1 [+] [-]

, 2020-11-02 21:23, pirms 4 gadiem
Bodybuildings vispār nav sports! Futbolam vispār te nebūtu jābūtu un to jāaizliedz ar likumu pēc tā vājprāta, kas notiek ar futbola spēlēm un futbola sabiedrību kopumā. Svarcelšanai jābūt noteikti augstāk. Bobslejam un skeletonam arī. Sporti, kuros tev nereālu fizuhu vajag, lai tiktu līdz augstumiem, šahā kauliņus pastumdīt nav viens un tas pats! Domājat, kad veidojat šīs tabulas un netaisat kaunu sportam!

  +1 [+] [-]

, 2020-11-02 21:24, pirms 4 gadiem
flipsider rakstīja: Man likās, ka Jūs esat gudrāks, bet laikam būšu kļūdījies
Ieguldam 1 miljonu futbolā un 1 miljonu florbolā?
Kurā sporta veidā ir vieglāk atpelnīt šo naudu un iegūt vēl vairāk naudas?
Latvijas gadījumā abos minētos sporta veidos identiski grūti, vai pat gandrīz neiespējami to atpelnīt.
Pasaules kontekstā, protams, futbols vieglāk šo summu atpelnīs.

     [+] [-]

, 2020-11-02 21:25, pirms 4 gadiem
Daniel rakstīja: manuprāt, nav tā ka obligāti jādod. 1) bet kāpēc futbola tagad dod daudz mazāk nekā basketam vai hokejam? 2) ja nedos klāt futbolam, tad kam?
sašutums jau publikā par to, ka pēc kritērijiem nesanāk "pareizajiem" sporta veidiem.

ps - futbola vietā (vai citu lielo sportu) man būtu kauns iesaistīties šādā diskusijā un cīnīties par kapeikām.
1) par futbolu jau atbildēju
2) labs jautājums - varbūt ir jādod nevis sporta veidiem (federācijām), bet gan konkrētiem pasākumiem, piemēram? (man nav viedokļa, vienkārši varbūt jāmaina naudas piešķiršanas principi)
1 2 3 4 132 komentāri