Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:134, Did:0, useCase: 3

Viedoklis: Tendence un iemesli

Andrejs Siliņš

Viedoklis: Tendence un iemesli
Latvijas U-18 basketbola izlase
Foto: FIBA Europe

Latvijas U-18 basketbola valstsvienība cīņu Eiropas čempionātā turpinās par 9. vietu. It kā traģēdija nav notikusi, jo arī U-16 vecumā šie puiši tika pie devītās vietas, bet līdzšinējā izaugsmes tendence, kāda tā bijusi cita vecuma puišiem iepriekš, šoreiz nav sekojusi.

Šoreiz pievērsīsim uzmanību tieši puišiem. Līdz šim vislabākie rezultāti allaž bijuši U-18 čempionātos. Tieši tie mums atnesuši vienīgo medaļu (2007. gadā bronza), bet četras reizes tikts labāko astotniekā (2008. gadā 7. vieta, 2005. un 2000. gadā 8. vietas, 1998. gadā 4. vieta). Šogad vieta astotniekā izpaliks. Ierasts, ka U-18 vecumā puiši spēlē veiksmīgāk nekā U-16 vecumā. Visdrīzāk, tas saistīts ar to, ka ziemeļnieki, tatad arī latvieši nobriest vēlāk. Līdz ar to fiziski mūsu spēlētāji U-18 turnīros ir spēcīgāki nekā divus gadus iepriekš.

Šī brīža U-18 puiši pirms diviem gadiem Grieķijā U-16 čempionātā sasniedza augstāko pozīciju Latvijai pēdējo septiņu gadu laikā (9. vieta), kas lika domāt, ka tagad notiekošajā čempionātā mēs atkal varētu spēlēt ceturtdaļfinālā. Tomēr pēc vakardienas zaudējuma krieviem kļuva skaidrs, ka tā nenotiks. Būšu atklāts un teikšu, ka tā jau paredzēju, bet tai pašā laikā šī komanda arī pārsniedza manas prognozes, jo pirms turnīra biju stipri pesimistisks - šaubījos par vietas saglabāšanu A divīzijā, bet tas tika izdarīts.

Kāpēc tendence "ieņemt augstāku vietu nekā U-16 čempionātā" šoreiz neīstenojās? Iemesli var būt vairāki. Protams, kādi apšaubīs trenera Jāņa Rimbenieka izvēli, atlasot to divpadsmitnieku, kas tagad spēlē, taču diezin vai kāds no šiem apšaubītājiem ir bijis klāt treniņos vai redzējis visas pārbaudes spēles. Spriest tikai pēc statistikas regulārajā sezonā Jaunatnes līgā nebūtu īsti korekti un profesionāli. Trenerim ir savs funktieris, kā veidot komandu un kuri spēlētāji iekļaujas viņa sistēmā. Pie tam treneris Rimbenieks šī vecuma puišiem sekojis īpaši, pirms diviem gadiem speciāli brauca uz U-16 čempionātu vērot turnīru, tāpēc arī nekādu izbrīnu neradīja viņa apstiprināšana par U-18 izlases galveno treneri.

Drīzāk problēma jameklē pašos spēlētājos un tajā, ko tie darījuši šos divus gadus kopš U-16 čempionāta. Vai katrs var tiešām likt roku uz sirds un teikt, ka strādājis ar 100 un vairāk procentu atdevi? Vai veltījis sevi tikai basketbolam un mācībām? Vai basketbols patiešām bijis nostādīts augstāk par izklaidēm un vēliem nakts tusiņiem? Vai, ejot uz treniņiem vai spēlēm, galvā bijusi doma par spēli vai par to, kā tiks pavadīts vakars pēc sporta? Vai katram basketbolā ir uzstādīts mērķis un kāds mērķis? Cik augstu katrs sev uzlicis latiņu, ko tiekties pārvarēt? Kādi spēlētāji mums ir piemērs? (Vai Latvijas top basketbolisti maz var būt piemērs?) Kur šajā visā ir vecāki un kādu lomu vini ieņem savu atvašu-jauno spēlētāju (Latvijas pārstāvju) dzīvēs?

Šie ir dziļi filozofiski jautājumi, bet tas arī ir visa pamatā – dzīves filozofija un tās ķīmija ar realitāti. Tie neattiecas tikai uz visiem, ne tikai šiem U-18 izlases puišiem, bet viņi ir ta pa īstam pirmie šovasar, kas liek par to aizdomāties. Pēdējā laikā populāri kļuvis visā vainot "treknos gadus", bet arī šoreiz bez tā, šķiet, nevar iztikt... Dzīves kvalitāte ar katru brīdi arvien uzlabojusies (līdz šim) un tikai loģiski, ka tādos apstākļos rodas blakus intereses un iespējas. Jautājums ir par to, ko pats spēlētājs sev nostāda kā prioritāti. Un nevis vārdos, bet darbos un reālajā dzīvē...

  +4 [+] [-]

, 2009-07-30 13:49, pirms 15 gadiem
Rimbenieks ir jauks onluls, bet par to, cik labs treneris gan neesmu drošs. skrēja viņš tur visiem izlases čaļiem no pēcpuses un ucinājās, kā jūties, kas patīk, kas ne!neapšaubu viņa panākumus pagātnē, cepuri nost! bet basītis, tāpat kā viss cits attīstās, un vecie triki noveco!

žēl gan vienu, gan otru, bet gadās arī tā!

raxta autoram tiešām nevajadzētu sūkstīties par attieksmes problēmām, dažus pazīstu personīgi no spēlētājiem - sviedri un darbs!
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +1 [+] [-]

, 2009-07-30 14:01, pirms 15 gadiem
vaz2106 rakstīja: cik vinu zinu vins nedzerstas pa klubiem utt, ar atieksmi ari viss +/- ir ok, kas tad sastridejies ar treneri?
cik zinu Ankjis shogad beidza 12.klase, mosh vnk psihologjiskais spiediens pa lielu bija?? kaa nekaa Ekshi, izlasee kad nometne beidzas peec 2aam dienaam jau naakoshaa saakas utt :/

  -1 [+] [-]

, 2009-07-30 14:10, pirms 15 gadiem
Problēmu visdrīzāk rada konkurences trūkums jaunatnes līgā - katrā komandā ir vilcēji, kuri kkad 10 gados sasnieguši labu līmeni var spēlēt labi vai slikti -viņi būs laukumā. Pārējie marinējot uz rezervistu soliņiem , lielajam sportam nākotnē jau ir norakstīti. protams, ar retiem izņēmumiem. Šiem izlases džekiem vairs pārāk daudzi konkurenti pakausī neelpo. Ar nākamajiem gadiem būs tas pats. Gribētos jau slavēt un teikt būs ok. bet, pat Baltijas līgā jaunieši visās vecuma grupās senāk aizbrauca paņemt kausu -tagad mokās, secinājumus katrs pats var izdarīt. Kkas jāmaina pašos pamatos -sistēmā.

     [+] [-]

, 2009-07-30 14:18, pirms 15 gadiem
tāpēc jau jaunatnes treneri jāsūta stažēties uz lietuvu, spāniju, ja ir nauda uz asv. jo neviens treneris nevar iemācīt vairāk nekā pats zina.

  +3 [+] [-]

, 2009-07-30 14:19, pirms 15 gadiem
Hmm, a kur te viedoklis raksta? Udens un jautajumi...

  +1 [+] [-]

, 2009-07-30 14:20, pirms 15 gadiem
hmm. man liekas ka piemeram Antrops, ir dabujis visvisadas atzinibas visados baltijas kausos, turniros utt..un ne tikai latvija!!!! bet te pa jebkuru kljudu sezh 20 min.
vai nu puikam negribas vairs spelet un vinjsh pats prasa lai nelaizh laukumaa, vai nu trenners vinju vienkarshi ignoree.. !!!

saprotu ka katram trennerim ir savi uzskati, bet ja labs ir palicis pa sudu tikai vinja trennera amata laikaa.. nu tad sorry, kkas nav..

  +2 [+] [-]

, 2009-07-30 14:23, pirms 15 gadiem
turboezis rakstīja: Problēmu visdrīzāk rada konkurences trūkums jaunatnes līgā - katrā komandā ir vilcēji, kuri kkad 10 gados sasnieguši labu līmeni var spēlēt labi vai slikti -viņi būs laukumā. Pārējie marinējot uz rezervistu soliņiem , lielajam sportam nākotnē jau ir norakstīti. protams, ar retiem izņēmumiem. Šiem izlases džekiem vairs pārāk daudzi konkurenti pakausī neelpo. Ar nākamajiem gadiem būs tas pats. Gribētos jau slavēt un teikt būs ok. bet, pat Baltijas līgā jaunieši visās vecuma grupās senāk aizbrauca paņemt kausu -tagad mokās, secinājumus katrs pats var izdarīt. Kkas jāmaina pašos pamatos -sistēmā.
par sistēmu varu piekrist! sistēma vnm vainīga un čakarē visu!

bet par to konkurenci gan nepiekrītu, uz izlases treniņnometnēm bija tik daudz čaļu,ka bail! visiem šajā gadā tā sauktajiem vilcējiem savās komandās bija iespēja sevi parādīt. šitie puiki jau no pagājušā gada rudens plosās pa nometnēm. kandidātos bija kādi 40 spēlētāji (varu kļūdīties ar precīzu skaitli) konkurence bija afigenākā!

  +5 [+] [-]

, 2009-07-30 14:27, pirms 15 gadiem
Kārtējais neveiksmīgais Siliņa raksts

     [+] [-]

, 2009-07-30 14:37, pirms 15 gadiem
Lasot rakstu, spriežu, ka autors par U-18 basketbola aizkulisēm vispār nav informēts.
Sienāzi, tu laikam neesi dzirdējis Buļa vakardienas izteikumus par Šķēles attieksmi treniņos, ja izsakies tā: "Un Šķēli vispār nevienā normālā basketbola valstī, nemaz uz izlasi nesauktu!". Galvenais, ko mēs redzam uz laukuma nevis visādās Privātajās un KasJauns, un Šķēle uz laukuma ir lielisks
"Smieklīgi šķiet, Biedriņa apņemšanās iemācīties mest pustālos.....bet kas viņam liedza to izdarīt līdz šim, vai ar mēnesi izlases treniņos viņš iemācīsies mest arī pustālos, paplašinās savu uzbrukuma arsenālu?? " Ja nezināji, pačukstēšu tev priekšā, ka pie pustālajiem var piestrādāt ne tikai pa vasaru. Cik ir dzirdēts, Biedriņš sezonas laikā diezgan kārtīgi strādā pie saviem mīnusiem.

  -1 [+] [-]

, 2009-07-30 14:42, pirms 15 gadiem
to pantegana
nu tad griesti jāceļ treneru līmenī. Čaļi jau var plosīties nometnēs -bet lietderības koif vajag augstāku -laikam leišiem plosās kvalitatīvāk, ar lielāku jēgu kkā tā.

     [+] [-]

, 2009-07-30 14:58, pirms 15 gadiem
turboezis rakstīja: to pantegana
nu tad griesti jāceļ treneru līmenī. Čaļi jau var plosīties nometnēs -bet lietderības koif vajag augstāku -laikam leišiem plosās kvalitatīvāk, ar lielāku jēgu kkā tā.
daram tā!

  +1 [+] [-]

, 2009-07-30 14:59, pirms 15 gadiem
Chikotilo rakstīja: Kārtējais neveiksmīgais Siliņa raksts
Kā jau visi pārējie.

  -2 [+] [-]

, 2009-07-30 15:22, pirms 15 gadiem
Rimbinieks var izcili sagatavot spelei, sagatavot fiziski, bet speles zimejums un taktika vinjam ir diezgan tumsha bilde, bet ja godiigi shis gadagajums Latvijaa nav bijis iipashi talantiigs un taapeec vien ir prieks par to pashu pirmo 12 un notureeshanos 1.divizijaa.

par Antropu pats biju lielaa shokaa, jo speletajs vinhs tieshaam ir lielisks, un jaspelee vinjam bija 30-35 min speelee....te tiesham neko nesaprotu, striids ar treneri, vai trauma vieniigais ko speeju iedomaaties

  +6 [+] [-]

, 2009-07-30 15:31, pirms 15 gadiem
Mazliet no aizkulisēm:
1.Puiši trenējās ar pilnu atdevi, bet diemžēl mazliet akli, jo treniņprocess bija sagatavots neprofesionāli(vecmodīgi);
2.Lielāko pienesumu komandai treniņos deva TIKAI Jānis Laksa!;
3.Disciplīnu šai izlasei bija nepieciešams ieviest, tādēļ daži labi ''gailīši" tika atskaitīti;
4.Rimbenieks uz čempionātu mierīgi varēja braukt ar 8 cilvēkiem, jo savā karjerā viņš nekad nav vienas spēles ietvaros izmantojis vairāk spēlētājus, pie tam tikai sev simpātiskos;
5.Rimbeniekam ir savākts tik liels staff, lai būtu uz kādu novelt atbildību, nevis izmantot citu treneru padomus!
6.Komandas potenciāls ir pirmā astotnieka komanda, bet tikai , ja šo "kuģi" stūrē pareizais "kapteinis", nevis paši zvejnieki.

Atziņa:
Labi, ka džeki vismaz saglabāja vietu A grupā nākamajai U18 komandai, lai nebūtu, kā `90.g. dzimušajām meitenēm - iespēja pilnvērtīgi sevi apliecināt Eiropai tikai nākamgad pie saviem gadiem A divīzijā U20 čempionātā.

     [+] [-]

, 2009-07-30 15:52, pirms 15 gadiem
Robis rakstīja: Lielaaka probleema jau ir taa ka principaa Latvieshi ir dzeraaju tauta.. un taadi pashi ir sportisti - ietuseet un paraadiit cik kruta man ir mashiina... tieshaakais piemeers sportaa ir protams Skjeele, kam talants ir taa ka pat pa pakalju spiezhas aaraa, bet uz basiiti skataas kaa iespeeju pelniit, nevis izvirziit meerkjus un padariit savu dziivi par baudu kuraa dari visu laiku to kas vislabaak patiik.... Cerams jau ka shiem U-18 chaljiem viss ir vietaa un ka pie vainas ir tikai Rimbinieks (kaa treneris nav nekas labs un ar to shito secinaajumu vajadzeeja saakt, jo Kruuminjsh bija kudi labaaks treners un iespeejams tieshi taapeec bija medala) Bet tautas iziimes paradas arii sportaa....
Un nav jaastaasta, ka leishiem ir tikai viens sporta veids tajaa pashaa futenee vinji Franciju ir vinneejushi un speeletaaji ir augstaakas klases klubos laa letinji.... tik izlasee k.kaads nonsens vinjiem visu laiku notiek
Ko Tu te pļupini pa Šķēli, viņš padarīja savu dzīvi par baudu, viņš atūšās ar daugiem, kas sagādā viņam baudu, spēlē un pelna labu piķi, par kādiem mērķiem Tu runā,ja viņš trenētos dienu un nakti-Tu esi pārliecināts, ka viņš spēlētu labāk!!!

  +4 [+] [-]

, 2009-07-30 16:11, pirms 15 gadiem
ko te visi njemaas!? nevar iztureet, visi speeleetaaji normaali dzheki!

Antrops psihologjiski netiek galaa! tas arii viss.
Jonaats vispaar speelee uz pusi mazaak gadus kaa visi paareejie, un savam liimenim atbilstoshi rukaa.
kad iedomaajos,ka Pinete pie Petrova treneejies vispaar paliek zheel, tak viss ar vinjiem shtokos.
veel tik raxtaa truuka sex,drugs and rock`n`roll! jaasmejas
Slēpts komentārs: leks

     [+] [-]

, 2009-07-30 20:35, pirms 15 gadiem
Vitijs rakstīja: nu autor nebrauc auzaas, ja reaali laikam nepaziisti nevienu no shiem chaljiem! ja pa Antropu un Jonaatu jau teica ka vinji ir pirmie zaalee un peedeejie aaraa no taas, tad veel var Pineti piemineet, kuram Ventspils augstskolaa ir taads rezhiims kaadaa tu pat nedeelju nepavilktu!
diena saakas ar treninju 7.30 kas ilgst 2-2,5 stundas (zaalee tehnika un peec tam svari), peec taa pa taisno uz skolu...skola videeji beidzas ap 15.00...tad ir briivais laiks un beigaas ir vakara treninjsh...kaa kuru dienu vai nu 18.00 vai arii 20.00, ja treninjsh ir 20.00 vinjsh parasti maajaas (lasi: internaataa) ir ap 00.00! par to kaa tajos treninjos ir jaashancee ka peec tam kaajas pavilkt nevari + veel vinjsh maacaas vai nu pirms vai peec tiem treninjiem, te par kkaadu attieksmes truukumu ir PILNIIGI STULBI runaat! un maaciibaas vinjam arii slikti neiet...videejaa atziime ir paari 7iekam :p

pa vasaras treninjiem pie augstskolas nemaz nerunaasim...tur tu pat 3 dienas neizvilktu!
Nu par šito piekrītu, jo sencis viņam ir salicis pareizos mērķus dzīvē! Ja vēl nebūtu šim tās n tās traumas...