Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:1, Did:0, useCase: 3

Kā izaugt par izcilu basketbolistu?

Lai kļūtu par izcilu basketbolistu, ir nepieciešamas vairākas lietas – sākot ar gēniem un pareizu treniņprocesu agrā jaunībā un beidzot ar spēcīgu motivāciju, kļūstot par profesionāli.

Pirmā fāze ir gēni. Pēc savas pieredzes varu pateikt, ka cilvēkam ir daudz lielākas iespējas kļūt par izcilu basketbolistu, ja viņam ir labi gēni - vecāki un vecvecāki nodarbojušies ar sportu. Daudz retāki ir gadījumi, kad rodas izcils basketbolists bez labiem gēniem, piemēram, Uļjana Semjonova. Otrais moments - ir jābūt labam augumam, garam cilvēkam. Piemēram, Raitim Grafam nav ļoti gari vecāki, bet viņš jau agrā jaunībā bija ļoti garš. Viņu ievēroju, kad viņš gāja vienā bērnudārzā kopā ar Kristapu Valteru. Paņēmu viņu pie sevis uz basketbola skolu, un viss aizgāja.

Kā pareizi trenēties?

Visas darbības ar bumbu un bez bumbas - kustības jātrenē jau 3-8 gadu vecumā. Šajā vecumā ir visvieglāk to iemācīties. Jo cilvēks kļūst vecāks, jo sarežģītāk ir apgūt visas nianses – tehniku, metienu, pareizu driblu. Ja tas nav ''ielikts'' jau bērnībā, tad pēc tam ir ļoti grūti. Tagad galvenā problēma ir tāda, ka jaunajiem basketbolistiem jau bērnībā nav ielikti pareizi pamati. Basketbola pamatā ir trīs lietas – skriešana, mešana un lēkšana. Agrāk skolās sporta nodarbības bija labā līmenī un ar to nebija papildus jānodarbojas. Tagad sporta nodarbības praktiski ir divreiz nedēļā, un tajās nekas netiek darīts – nav plānveidīgas programmas.

Mūsu sporta skolā notika kompleksā sagatavošana – gan basketbola spēlēšana, gan fiziskais un taktiskais, bet lielākajā daļā citu skolu tikai spēlē basketbolu un neko citu netrenē. Piecas reizes nedēļā tikai spēlējot un neko citu nedarot, jaunais sportists kļūst traumatisks. Galvenais savainojumu iemesls ir nepareizi uzlikta slodze. Maniem audzēkņiem nekad nav bijušas problēmas ar ceļgaliem. Tagad daudz savainojumu rodas krusteniskajām saitēm, tas ir nepareizu slodžu rezultātā.

Pārāk daudz uzmanības tiek veltīta spēlēm, kuru skaits ir pārāk liels, bet nepietiekami tiek veltīts laiks individuālajai sagatavotībai, tāpēc mums pēdējā laikā nav daudz labu jauno basketbolistu. Ja sporta skolas neizmainīs savas programmas, tad mums būs arvien mazāk talantīgu basketbolistu. Vēl viena nianse - mēs attīstāmies par 3-4 gadiem lēnāk nekā dienvidu valstīs. Attīstību veicina režīms, ar ko pie mums ir problēmas. Visām Latvijas basketbola skolām vajadzētu izstrādāt vienotu sistēmu kā attīstīt basketbolistu no bērna kājas līdz ieiešanai lielajā basketbolā. Tādas sistēmas mums nav. Katrs strādā pēc sava individuāla plāna. Ja visas sporta skolas strādātu pēc vienotas sistēmas, būtu par vismaz pieciem labiem basketbolistiem vairāk.

Kāds ir izcils basketbolists?

Savulaik ASV 80.gados bija izstrādāta sistēma pēc pieciem kritērijiem desmit baļļu sistēmā.
1) augums. Saspēlēs vadītājam divi metri, otrajam numuram - 2,05 m, 3 .numuram - 2,10 m, 4. numuram - 2,15m un centram 2,20m.
2) ātrums. Galvenais ir starta ātrums.
3) reaģēšanas situācija - cik ātri basketbolists reaģē ar un bez bumbas - piespēļu atdošana, saņemšana un pārtveršana.
4) motivācija. Jābūt mērķim. Basketbola dēļ jāupurē pilnīgi viss, daudz jātrenējas. Režīms, disciplīna. Latvijā motivācijas jautājums ir viszemākā līmenī no visiem šiem kritērijiem, arī daudzu elkam Andrim Biedriņam.
5) adaptācija. Adaptācija pie jaunas komandas, treneriem, slodzēm utt. Es pēc šiem pieciem principiem vienmēr esmu strādājis.

Andra Biedriņa analīze

Analizēsim pēc šīs shēmas Andri Biedriņu. Viņam ir augums 8-9 balles, ātruma īpašības - desmit balles, kā centrs ļoti ātrs. Reaģēšana - 6-7 balles, viņš daudz spēlē bez bumbas. Adaptācija ir uz 9-10. Viņam nebija nekādas problēmas adaptēties NBA. Visvājākais punkts Biedriņam ir motivācija. Motivācija nav tikai laba līguma sasniegšana. Tā ir upurēšanās basketbolam, trenēšanās brīvajā laikā. Andris vasarā neko nedara, ar basketbolu nav nekādas saistības, vienkārši atpūšas. Ja viņš tā turpinās, tad ilgu basketbolista karjeru nesasniegs, jo ķermenis nespēs izturēt. Jau šogad viņam sākās savainojumi. Viņam agrāk vispār nebija savainojumu. Ja tāda tendence turpināsies, tad viņam vasarā būs jāstrādā, jāsagatavo ķermenis. Tā ir motivācija, upurēšanās. Viņam nav blakus trenera, nav autoritātes. Vasarā pie viņa atbrauc 20 draugi... Tā ir lieta, kas viņam traucē. Kas viņam pietrūkst, lai kļūtu par labāku basketbolistu? Viņam ir jāuzlabo sava individuālā tehnika. Kāpēc viņam nedod bumbu? Tāpēc, ka viņam nav metiena. Un tas ir tāpēc, ka viņš to netrenē.

Latvijā ar motivāciju visiem ir švaki. Nezinu nevienu tādu, kurš būtu kā Kobe Braients, kurš nedēļu pēc sezonas beigām jau trenējas nākamajai sezonai. 20 gados neviens neko nedomā. Kad pienāk 30 gadu vecums, tad sāk kaut ko domāt. Tas ir saistīts ar to, kas notiek ģimenē, sabiedrībā. Kas mūsu jaunajiem basketbolistiem ir motivācija? Motivācija ir labi nospēlēt dažas spēles. Kad tas notiek, tad viss apstājas. Pēc tam viņš ir liela personība. Kamēr paiet ''zvaigžņu slimība'', laiks ir zaudēts. Tāpēc ir vajadzīga spēcīga autoritāte, kas šos jaunos basketbolistus vaktētu visu laiku. Un jāteic, ka Latvijā nav pozitīvu piemēru basketbolistu vidū, no kuriem ņemt piemēru. Man nav ideju kā uzlabot jaunajiem basketbolistiem motivāciju. Varbūt viņi jātur internātos stingrā režīmā?

1 2 3 101 komentārs

 +29 [+] [-]

, 2009-03-18 14:56, pirms 16 gadiem
joprojaam zobs uz Biedrinu

  +5 [+] [-]

, 2009-03-18 14:56, pirms 16 gadiem
Vasarā pie viņa atbrauc 20 draugi... Tā ir lieta, kas viņam traucē

Tad no rīta līdz vakaram zālē un būsi labs,tik bez draugiem,bet kad beigsi spēlēt basīti,Tev vairsz nebūs draugu pie kā aiziet,varēsi viens mājās sēdēt nevienam nevajadzīgs

 +15 [+] [-]

, 2009-03-18 15:01, pirms 16 gadiem
"Varbūt viņi jātur internātos stingrā režīmā?"

Nu daljeeji jau taisniiba ir, lai saprastu ka taas lietas dziivee nenaak tik viegli...
Slēpts komentārs: bukka

 +24 [+] [-]

, 2009-03-18 15:01, pirms 16 gadiem
Kobe visu dzīvi dzīvo Losandželasā,viņam tur visi draugi,bet Andris uz LV 2x gadā atbrauc,tā ir starpība.Es arī gribētu draugus satikt kaut vai 2x gadā.

  -4 [+] [-]

, 2009-03-18 15:04, pirms 16 gadiem
Vot šoreiz nepiekritīšu, Valdis ir vecās skolas piekritējs, taču nevajag dzīvot tikai pēc astoņdesmito standartiem - basketbols, manuprāt, ir kļuvis par radošāko sporta veidu, cik saspēles vadītājiem tagad ir divi metri? Pirmais prātā nāk Papalukass un tāpat šobrīd par viņa augumu un posteni daudzi labestīgi pasmīkņā, jo skat - 90% saspēles vadītāju un tagad arī aizsargu, ir zem diviem metriem.

Kā tad tas pats Sandis var par trešo numuru spēlēt ar 190+ cm? Dabas fenomens? Tak basketbols mainās un arī spēlētāji uz vietas nestāv.

Lai arī Valda raksti ir interesanti ir ieteiktu mazāk lietot vārdus man, es, pie mums, manējie...

Par Biedriņu nemaz nelasīšu..

 +12 [+] [-]

, 2009-03-18 15:04, pirms 16 gadiem
suicidakuilis rakstīja: Vasarā pie viņa atbrauc 20 draugi... Tā ir lieta, kas viņam traucē

Tad no rīta līdz vakaram zālē un būsi labs,tik bez draugiem,bet kad beigsi spēlēt basīti,Tev vairsz nebūs draugu pie kā aiziet,varēsi viens mājās sēdēt nevienam nevajadzīgs
tu būsi vismaz leģenda, gan jau atrastos bars dupsī līdēji.. he

bet nu, kā jau teicu atjaunot VBS!

 +24 [+] [-]

, 2009-03-18 15:06, pirms 16 gadiem
Liela daļa ir taisnība,it sevišķi par biedrinu,tie mulkji kuri domas,ka zobs gluži otrādi,ja vien Valdim butu bijusas tadas iespejas ka tagad,vinsh butu NBA zvaigzne,ar to talantu un meistaribu apveltito.

 +18 [+] [-]

, 2009-03-18 15:10, pirms 16 gadiem
100% piekrītu...valdim valteram.....

 +18 [+] [-]

, 2009-03-18 15:13, pirms 16 gadiem
sport80 rakstīja: Kobe visu dzīvi dzīvo Losandželasā,viņam tur visi draugi,bet Andris uz LV 2x gadā atbrauc,tā ir starpība.Es arī gribētu draugus satikt kaut vai 2x gadā.
Nedzīvo, bērnība itālijā dzīvoja

 +40 [+] [-]

, 2009-03-18 15:18, pirms 16 gadiem
crisam polam cik ir par augumu?? kādas 3-4 balles??
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +9 [+] [-]

, 2009-03-18 15:19, pirms 16 gadiem
"Visām Latvijas basketbola skolām vajadzētu izstrādāt vienotu sistēmu kā attīstīt basketbolistu no bērna kājas līdz ieiešanai lielajā basketbolā. Tādas sistēmas mums nav. Katrs strādā pēc sava individuāla plāna. Ja visas sporta skolas strādātu pēc vienotas sistēmas, būtu par vismaz pieciem labiem basketbolistiem vairāk."

Paldies, Valdi, ka tu esi!
Gribētos redzēt tevi šādos darbos, jaunatnes attīstībā, tev galav ir uz pleciem, vajag tik rīkoties. Latvija ir sadalīta pa novadiem un katrā novada centrā uztaisi savu jaunatnes basketbolu skolu, būtu liels prieks pie tevīm, vai pie taviem treneriem ar tavu trenniņu programu, vest savu dēlu un trenēt! Un pēc tam atlasīt no Latvijas labākos, ar nākotni pēc tavām kritērijām!!!
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

 +20 [+] [-]

, 2009-03-18 15:22, pirms 16 gadiem
Skudrinieks rakstīja: Varbūt viņam ir toties laba motivācija un adaptācija!
Noskatījies dok. filmu par Polu, varu teikt, ka motivācijā un adaptācijā viņš tiešām ir pelnījis 10.

  +7 [+] [-]

, 2009-03-18 15:23, pirms 16 gadiem
bet vai tad taa nav? varat runat par zobiem utt., bet fakts ir un paliek. velak to nogurumu kas vinjam ir noraksta uz vasaras speelem izlasee, tgd vismaz palasot specialista teikto daudzkas paliek skaidraaks!

  +9 [+] [-]

, 2009-03-18 15:24, pirms 16 gadiem
* Motivācija. Šī īpašība rodas bērnībā vērojot kādu kurš uz tevi kā bērnu atstāj paliekošu iespaidu un tu gribi viņam līdzināties. Diemžēl Latvijā pēdējās divās dekādēs nav bijušu tādu spilgtu basketbolistu kuriem līdzināties un kuri būtu kā "role player", šeit runāju par pašmāju apcirkņiem. 80ajos gados Latvijā tādu bija, kaut vai tu pats Valdi Valter, laiki mainījušies, par basketbola ešalonu jaunatnei ir kļuvuši tādi, kas spēj tikai iespraust, apmeklē naktsklubus un draudzējas ar vieglajām narkotikām. Šajos laikos pat spēcīgs treneris nespēj uzveikt tīņu gadu sērgu, neiespējami. Un ja vēl vecākiem pa lielam viss ir pie di..sas, tad jaunā talanta karejera ir norakstīta ap 16-17 gadiem.

* Valdis noteikti zin visu daudz labāk par Biedriņu, bet manuprāt, čalis ir sasniedzis visu ar nenormālu darbu un tieši ar maksimālu motivāciju. Cita lieta, kad tu to visu esi sasniedzis nevajag ieslīgt pašapmierinātībā, tā varbūt ir Andra viena no problēmām pašlaik. Tāpat diez vai kāds no mums neapdullinātos pēc tāda daudzmiljona līguma parakstīšanas. Ceru un ticu, ka šis puisis pārkāps šim slieksnim ātri vien, jo viņam ir visai gaiša galva.

  +2 [+] [-]

, 2009-03-18 15:26, pirms 16 gadiem
vispaar jau vienmeer W runaa perfekti, jasak dariit, laidiet vinju pie darbiibas, vai nejm un dari pats, vinsh bvaretu izvest lv basketu peec gadiem 20 atkal eiropas kalngalaa!

par to atdevi, apskatiitos ko tgd dara rouzs, ari to pat var teitk, un tikai tadi speletaji nonak pasha virsotnee, biedrs jau ari nba nonacis ar lielu darbu, tikai vienmeer varetu vairak un izksataas ka shoriid vinsh ir palaidies un ja ta turpinas ka tik gsw nesak nozhelot vinja liigumu

  +5 [+] [-]

, 2009-03-18 15:27, pirms 16 gadiem
Savulaik lasīju rakstus par Kobi. Precīzi teikts, džeks jau pāris nedēļu pēc sezonas atsāk trenniņu savā piemājas laukumā. Tas nenozīmē, ka nedrīkst satikt draugus, un ka jātrennējas katru dienu pa 8 stundām, vnk katru dienu , bet uzturēt sevi formā. Te nu pievienojos Valdim, mūsējiem šī tēma ir sveša un nesaprotama, pirmāmkārtām jau pašiem mazajiem valterēniem
Par slodzēm un ceļu saitēm un kāju traumām- atļaušos nepiekrist! Piemērs- Raitis Grafs! Hroniskas problēmas ar kājām un ceļiem, tai skaitā. Arī Kristapam un Sandim ir problēmas, šķiet, ka abi regulāri spēlē ar apsējiem. Visi nosauktie ir tīri VBS produkti! Pat neminēšu citus, kas savulaik trenējušies pie Valtera- Jahovičs, Vītols, Helmanis...

  -3 [+] [-]

, 2009-03-18 15:30, pirms 16 gadiem
nu re,tad basketbolu talantu Lv ir daudz

 +33 [+] [-]

, 2009-03-18 15:32, pirms 16 gadiem
Vot hoķī Irbem bij motivācija uz visiem 10+ !!!

     [+] [-]

, 2009-03-18 15:35, pirms 16 gadiem
Man liekas ka lai kļūtu par izcilu basketbolisu, vispirms ir svarīgi 3g.

Tie ir gēni. gēni. un gēni.

Tas ir materiāls ar ko var strādāt un tāds (sevišķi baltajiem) piedzims 1 no 5000.

Viss pārējais jau strādājams. Lebrons.. Da labi, kāds tur Lebrons, tas pats Šiškauskas-Macijauskas-Ilgauskas arī sētā uzaugtu par Eirolīgas spēlētājiem.

Piemēram - NBA ir papilnam drafta kandidātu un arī draftēto, kas nav līdz vidusskolai (!!!) vispār spēlējuši organizēti basketbolu un tiek līdz visaugstākajma līmenim. Visi viņi ir melnie, protams.

Pie gēniem jau daudzmaz arī varēja palikt.

     [+] [-]

, 2009-03-18 15:36, pirms 16 gadiem
Kura pēv VV domām ir vislabākā sporta skola, kura vismaz trenējas pēc VV ieteikta modeļa?

  +4 [+] [-]

, 2009-03-18 15:38, pirms 16 gadiem
Par to trenēšanos un gatavošanos vasarā pilnīga taisnība...jo mazāk tur ziedo jo īsaka ir profu karjera... salīdziniet kaut vai Irbi ar Ozoliņu(viens vēl 40 gados rāvās laukumā, otram ap 33-34 gadiem sākas smagas traumas).. Domāju šī paaudze turpinot šādi atpūsties augstākais augstā līmenī spēlēs līdz 30-32 gadu vecumam..
Slēpts komentārs: Jurchiks_pe4o

 +21 [+] [-]

, 2009-03-18 15:42, pirms 16 gadiem
ja godīgi, es vispār brīnos, ka šodien kāds jaunietis spēj nopietni pievērsties sporta treniņiem. Agrāk mums nebija citas iespējas, kā tikai trenēties, tā bija labākā un gandrīz vai vienīgā laika pavadīšana, ja negribēja tikt cietumā. Šodien ir datori, kafejnīcas, azartspēles, ripas, alkohols, un viss kas cits, tikai ne treniņi līdz devītajiem sviedriem, katru dienu un pat vairākas reizes dienā. Tikai vecāku un trenera autoritāte var kaut ko līdzēt, bet tādu bērnu, kas vienlaikus ir arī talantīgi un ar nesačakarētu veselību, gandrīz vairs nav.
Motivācija. Kas tā tāda? Tāds ir jautājums!!!

  +9 [+] [-]

, 2009-03-18 15:43, pirms 16 gadiem
Pareizi jau visu chals saka - jaunajiem baskebolistiem vispaar taada "gailju" slava Latvijaa.
Slēpts komentārs: garais_999
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +1 [+] [-]

, 2009-03-18 15:52, pirms 16 gadiem
Tomijs rakstīja: Nedzīvo, bērnība itālijā dzīvoja
un ne tikai Itālijā - pārceļoties uz štatiem Filadelfijā...ta kā būtībā Losandželosā viņš ir tikai profesionāļa karjeras laikā dzīvojis...

 +21 [+] [-]

, 2009-03-18 15:58, pirms 16 gadiem
piekriitu valteram, vinjsh vienmeer argumentee savu viedokli; un savus deelus vinjsh nav saucis par super basketbolistiem !!

 +15 [+] [-]

, 2009-03-18 16:04, pirms 16 gadiem
suicidakuilis rakstīja: Vasarā pie viņa atbrauc 20 draugi... Tā ir lieta, kas viņam traucē

Tad no rīta līdz vakaram zālē un būsi labs,tik bez draugiem,bet kad beigsi spēlēt basīti,Tev vairsz nebūs draugu pie kā aiziet,varēsi viens mājās sēdēt nevienam nevajadzīgs
Tie nav draugi,bet ir pudeles brāļi!Tiklīdz beigsi tusēt visi viņi izgaisīs kā nebijuši

  +4 [+] [-]

, 2009-03-18 16:04, pirms 16 gadiem
interesants viedoklis...

  +1 [+] [-]

, 2009-03-18 16:05, pirms 16 gadiem
99% taisnība, 100% jau dabā nav nekā... par slodzēm un ceļiem gan laikam visi 100...

  +3 [+] [-]

, 2009-03-18 16:08, pirms 16 gadiem
Piekrītu Valdim, pilnīga tainība!
1 2 3 101 komentārs