Layout: current: getContentLayoutLoad (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayoutLoad (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:459, Did:0, useCase: 3

Karogs, ģerbonis, himna. Un valoda

Karogs, ģerbonis, himna. Un valoda
Uzbrucējs Artjoms Rudņevs ar nesenajiem izteikumiem, šķiet, sevi palicis zem pamatīga sitiena. Foto: Romāns Kokšarovs, "f64 Photo agency"

Lai arī Artjoma Rudņeva sāgā tiek likts akcents uz dažādu pušu atšķirīgo interpretāciju par viņa teikto latviešu valodas sakarā, manuprāt, šī nebija tā reize, kad uzbrucējam būtu pasprucis kaut kas tāds, ko viņš nebūtu gribējis pateikt publiski, vai arī būtu pateicis kaut ko tādu, ko nedomātu. Drīzāk vietā ir cita Latvijas valstsvienības spēlētāja Edgara Gaurača citāts tviterī: "Vajag domāt, ko tu saki!"

Es biju viens no tiem trijiem žurnālistiem, kurš svētdien sēdēja pie viena galda ar Rudņevu. Jautājumus mēs uzdevām visi trīs. Intervija ritēja raiti, Artjoms bija pietiekami atsaucīgs. Jautājām pa blokiem - piemēram, par valstsvienības spēli pret slovākiem, par karjeru bundeslīgā, līdz kolēģis pavaicāja par latviešu valodu...

Protams, žurnālistikā interpretācijas moments var pastāvēt vienmēr, bet šoreiz tomēr jāņem vērā pasniegšanas formāts. Tā bija intervija, kurā Rudņeva viedoklis par viņa attieksmi pret valodu šonedēļ izskanēja pirmo reizi, taču intervija jau tās pasniegšanas etapā pati par sevi tomēr ierobežo interpretāciju, jo ir jautājums - atbilde, jautājums - atbilde. Ja esi profesionālis, pats no sevis tur klāt neko nepieliksi. Piemēram, atšķirībā no apraksta, kurā iespraustus citātus vari apaudzēt ar savām domām un neskaitāmām interpretācijām. Taču ne par žurnālistikas rutīnu un tās žanriem ir stāsts.

Sēdēju Artjomam pretī un redzēju viņa attieksmi, viņa mīmiku un smaidu jautājuma par latviešu valodu laikā. Šī, ko rakstu, būs mana interpretācija, bet nedomāju, ka Rudņevs pateica kaut ko tādu, ko ļoti nebūtu gribējis pateikt, ko tādu, kas liktu viņam tagad sarkt. Manuprāt, viņš pateica to, ko mēs jau labi zinām - latviešu valoda viņam nav vajadzīga. Proti, viņam tā nav svarīga, tā viņam nenozīmē neko īpašu. Mani tas nepārsteidz.

Taču man šķiet nepieņemami, ka to saka futbolists, kurš spēlē Latvijas valstsvienībā, kuram vajadzētu stāvēt un krist par valsts simboliem - karogu, ģerboni, himnu. Arī valodu. Valstsvienība ir īpaša komanda, tajā nespēlē tikai valsts labākie futbolisti. Manuprāt, tajā jāspēlē labākajiem futbolistiem, kuri reizē arī ciena valsti, ko pārstāv. Bet cienīt valsti - tas nozīmē cienīt arī tās simbolus. Tai skaitā valodu, tāpēc Rudņeva attieksme ir nosodāma.

Ja vaina šajā sāgā būtu meklējama tikai interpretācijā un konkrētajos pāris teikumos, tad vēl varētu mēģināt ticēt Artjoma "grēksūdzei". Taču izteikumi, kā "latviešu valoda Latvijā it kā skaitās oficiāla", vēlreiz tikai apliecina, ka Rudņevs netika saprasts nepareizi. Ja viņš būtu pārprasts un viņa attieksme pret latviešu valodu būtu cita - "labāka", lojālāka, tad viņš "grēksūdzē" LFF lapā kaut vismaz vienā teikumā to arī būtu paudis. Piemēram, ar standartfrāzēm, ka "es tā nebiju domājis, es cienu latviešu valodu, tas būtu pareizi, ja es to zinātu labāk..." un tamlīdzīgi. Neko tādu izlasīt mums nebija lemts. Neko tādu viņam acīmredzot nebija apetītes teikt. Tas būtu pret viņu pašu. Taču tas, kas ir pateikts, šobrīd ir pret daudziem Latvijas valstsvienības līdzjutējiem. Daži no viņiem man personīgi jau pateikuši, ka tamdēļ neies uz izlases spēli pret Lihtenšteinu. Bet varbūt tieši vajag atnākt, lai paustu attieksmi. Protams, arī, lai atbalstītu tos, kas to ir pelnījuši. Katrā ziņā viena vai otra līdzjutēja palikšana mājās nav vienīgās sekas, ar ko jārēķinās Latvijas valstsvienībai, bet, jo īpaši, Rudņevam pašam.

Ja godīgi, es ļoti labi saprotu tos Latvijas valstsvienības līdzjutējus, kuri pēc Rudņeva izteikumiem arī man rakstīja meilus un zvanīja ar lielu sašutumu. Viņi nevēlas sarkanbaltsarkanajā kreklā redzēt futbolistu, kuram latviešu valoda ir mazāk nozīmīga par ungāru, poļu, vācu - par jebkuru citu. Rudņevs bija godīgs, jo pateica to, ko domā. Taču viņš reizē arī rupji kļūdījās. Viens ir dzīvot ar savu pārliecību, ko šoreiz gudrāk būtu bijis paturēt pie sevis, pavisam cits - to pateikt publiski, kad esi Latvijas valstsvienības spēlētājs. Rudņevam otrdien "Skonto" stadionā jābūt gatavam, ka viņam "par godu" svilps vai ūjinās. Viņš pats šo attieksmi būs nopelnījis. Ja, protams, Artjoms spēlēs...

1 2 67 komentāri
Slēpts komentārs: labtec

 +19 [+] [-]

, 2012-10-16 01:05, pirms 12 gadiem
Kā naglai uz galvas, Ilvar! Piekrītu katram vārdam.
Slēpts komentārs: denebs

 +12 [+] [-]

, 2012-10-16 01:50, pirms 12 gadiem
Ļoti precīzi. Tā sagadījās, ka Rudņevs ar savu izteikumu iekrita pirmais, bet nav pārsteigums, ka tas notika tieši ar futbolistu.

Jau sen Latvijā futbolā viss notiek krieviski.

Kas notiek pēcspēles preses konferencēs? Lūk kas:
Pertija: "Ko darīt ar Eltermani..."
Treneru pēcspēles komentāri pēc spēles Liepājā

Nevienā brīdī, pat piesakot trenerus, netiek lietota valsts valoda.

Pret Paharu un citiem sportistiem, kas pārstāv karogu, bet nemāk valodu, man nav absolūti nekādas cieņas un man ir pilnīgi vienalga cik lielu devumu sportists ir devis pašas komandas labā. Neaizmirsīsim, ka izlase jebkurā sporta veidā daudziem ir izcila iespēja pierādīt sevi, lai izsistos augstāk, tādēļ mazākais, ar ko varētu atdarīt, ir cienīt karogu, zem kura spēlē.

  +9 [+] [-]

, 2012-10-16 02:04, pirms 12 gadiem
denebs rakstīja: Jā, Rudņevs lielus podus nogāza un lielas ziepes savārīja ar šo savu "atklāsmi", bet tomēr nedomāju, ka viņš tādēļ būtu jāizsvilpj. Vislabāk pateica Gorkšs - tā bija muļķība. Un muļķību "nolaist" dažreiz gadās jebkuram. Neticu, ka viņam Latvija pie vienas vietas, jo tādā gadījumā viņš izlasē nespēlētu.
Un es personīgi uzskatu, ka ne mazākus podus izlases mača priekšvakarā ir savārījuši mediju pārstāvji, kas šo visu "palaida gaisā". It kā tāpat jau viss sporta pagalms pēdējā laikā gana nesmirdētu...
Shita lishana viena vieta ir vienkarsi pretiga, krievs kurs spele izlase atklati uzcura visiem latviesu faniem virsu, bet daziem liekas ka tas bija lietus kas uzlija uz galvas. Manis pec lai vins sit ieksa kaut vai 5 golus katra spele, vai tapec vins var atlauties ta runat ? Ja izlases treneris butu ar mugurkaulu tad publiska atvainosanas te butu pirmais kas prasitos, ne jau kadam ir nepieciesam lai vins vai kads cits no izlases sniegtu interviju LV valoda, ta ir LV realitate, tacu ja atlaujas sadi izteikties, tad vienkarsi ir jaizsledz no izlases.
Slēpts komentārs: lhf2
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja
Slēpts komentārs: zefons

 +13 [+] [-]

, 2012-10-16 03:54, pirms 12 gadiem
lonja rakstīja: Kārtējie dubultie standarti!Kāpēc neviens nestresoja,kad Alekss Šturms vai Bruno Pētersons nerunāja latviski?A šeit par vienu krieviņu baigā cepšanās!Aizbrauciet uz D-pili,pamēģiniet tur veikalā iepirkties latviski.Domāju,reti kurā veikalā jūs sapratīs.Tā ka neko jau jaunu viņš nepateica.Un vēl-vai,piem.,Polijas izlasē šovasar visi spēlētāji mācēja poļu valodu?Cik varēja lasīt presē,tad nē.Vai tāpēc stadioni Polijā nebija pilni?Vai tāpēc savu izlasi kāds atteicās atbalstīt?Jā,protams,Rudņevs ir riktīgs D-pils krievs,bet vai tad tas kādam nebija zināms?Tā ka neredzu neko tādu,par ko cepties...Manuprāt visstulbākais šinī situācijā bija žurnālists,kas uzdeva šo jautājumu!Acīmredzot pastulbu prievīšpatriotu mums joprojām netrūkst....
Pats vispar saproti ko raksti, vai ari ne ? Jebkurs sevi cienosh arzemnieks kurs seit nodzivo vairak ka 2 gadus kaut cik minimali prot lv komunicet, bet viens krievs izdoma ka lv valoda nav vajadziga lai komunicetu seit. Par to kadu piemeru jaunajiem speletajiem vins rada varbut esi padomajis ?
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  -1 [+] [-]

, 2012-10-16 06:24, pirms 12 gadiem
[quote lonja]
Kārtējie dubultie standarti!Kāpēc neviens nestresoja,kad Alekss Šturms vai Bruno Pētersons nerunāja latviski?A šeit par vienu krieviņu baigā cepšanās!Aizbrauciet uz D-pili,pamēģiniet tur veikalā iepirkties latviski.Domāju,reti kurā veikalā jūs sapratīs.Tā ka neko jau jaunu viņš nepateica.Un vēl-vai,piem.,Polijas izlasē šovasar visi spēlētāji mācēja poļu valodu?Cik varēja lasīt presē,tad nē.Vai tāpēc stadioni Polijā nebija pilni?Vai tāpēc savu izlasi kāds atteicās atbalstīt?Jā,protams,Rudņevs ir riktīgs D-pils krievs,bet vai tad tas kādam nebija zināms?Tā ka neredzu neko tādu,par ko cepties...Manuprāt visstulbākais šinī situācijā bija žurnālists,kas uzdeva šo jautājumu!Acīmredzot pastulbu prievīšpatriotu mums joprojām netrūkst....
[/quo
Tas Tu Linderman?

  +6 [+] [-]

, 2012-10-16 06:29, pirms 12 gadiem
lonja rakstīja: Kārtējie dubultie standarti!Kāpēc neviens nestresoja,kad Alekss Šturms vai Bruno Pētersons nerunāja latviski?A šeit par vienu krieviņu baigā cepšanās!Aizbrauciet uz D-pili,pamēģiniet tur veikalā iepirkties latviski.Domāju,reti kurā veikalā jūs sapratīs.Tā ka neko jau jaunu viņš nepateica.Un vēl-vai,piem.,Polijas izlasē šovasar visi spēlētāji mācēja poļu valodu?Cik varēja lasīt presē,tad nē.Vai tāpēc stadioni Polijā nebija pilni?Vai tāpēc savu izlasi kāds atteicās atbalstīt?Jā,protams,Rudņevs ir riktīgs D-pils krievs,bet vai tad tas kādam nebija zināms?Tā ka neredzu neko tādu,par ko cepties...Manuprāt visstulbākais šinī situācijā bija žurnālists,kas uzdeva šo jautājumu!Acīmredzot pastulbu prievīšpatriotu mums joprojām netrūkst....
Šturms un Pētersons dzimuši un mācījušies Latvijā?
Rudņevam ir dubultpilsonība?
Dubultie standarti ir Tev ,ja Tu šos cilvēkus vari salīdzināt!

 +14 [+] [-]

, 2012-10-16 07:17, pirms 12 gadiem
Raksts labs,bet kopumā jāsaka žurnālistiem un ne tikai sporta žurnālistiem .Jums jābeidz jautājumi uzdot krieviski Latvijas sportistiem ,uzņēmējiem ,māksliniekiem un citiem ,jo jau sen visiem Latviešu valoda bija jāiemācās.
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +7 [+] [-]

, 2012-10-16 07:49, pirms 12 gadiem
Ir arī patīkami izņēmumi, jo ,teiksim, tas pats D. Kalašņikovs vienmēr cenšas runāt latviski. Un pie tam labas kvalitātes.

  +6 [+] [-]

, 2012-10-16 07:53, pirms 12 gadiem
lonja rakstīja: Kārtējie dubultie standarti!Kāpēc neviens nestresoja,kad Alekss Šturms vai Bruno Pētersons nerunāja latviski?A šeit par vienu krieviņu baigā cepšanās!Aizbrauciet uz D-pili,pamēģiniet tur veikalā iepirkties latviski.Domāju,reti kurā veikalā jūs sapratīs.Tā ka neko jau jaunu viņš nepateica.Un vēl-vai,piem.,Polijas izlasē šovasar visi spēlētāji mācēja poļu valodu?Cik varēja lasīt presē,tad nē.Vai tāpēc stadioni Polijā nebija pilni?Vai tāpēc savu izlasi kāds atteicās atbalstīt?Jā,protams,Rudņevs ir riktīgs D-pils krievs,bet vai tad tas kādam nebija zināms?Tā ka neredzu neko tādu,par ko cepties...Manuprāt visstulbākais šinī situācijā bija žurnālists,kas uzdeva šo jautājumu!Acīmredzot pastulbu prievīšpatriotu mums joprojām netrūkst....
Ja nespēj iebraukt domā, tad der paklusēt, jo savādāk var iznākt kā Rudņevam. Idiotiski.
Nevar salīdzināt iebraucēju ar cilvēku, kas Latvijā dzīvo n-tos gadus. Un tam nav attaisnojuma vai tu dzīvo D-pili vai Krāslavā. Tas ir tīri attieksmes jautājums, bet tas ka lielai daļai LV krievu ar normālu attieksmi pret šo valsti ir šavi, nevienam nav noslepums.

  -4 [+] [-]

, 2012-10-16 08:22, pirms 12 gadiem
Davai dzenam prom no izlases,varbūt atņemam vēl pilsonību,valstij nevēlamu personu sarakstā ierakstam!!
Un kas tad ir ka tā viņš pateica??!!
pašiem LV bāleliņiem nav kārtībā ar patriotismu......brēka nevietā!!
ceru ka Rudnev uzmetīs izlasi!!

  +1 [+] [-]

, 2012-10-16 08:23, pirms 12 gadiem
Un ja Rudņevs iesitīs vārtus - neviens nepriecāsies?
Muļķības.
Sen jau zināms, ka futbols ir viskrieviskākais sports LV pat apsteidzot hokeju.
Un ja vēl D-pilī ielu nosaukumi ir krievu valodā, ko tur brīnīties.
Vainīga ir sistēma un valsts, kas ko tādu pieļauj.

  +5 [+] [-]

, 2012-10-16 08:30, pirms 12 gadiem
lonja rakstīja: Kārtējie dubultie standarti!Kāpēc neviens nestresoja,kad Alekss Šturms vai Bruno Pētersons nerunāja latviski?A šeit par vienu krieviņu baigā cepšanās!Aizbrauciet uz D-pili,pamēģiniet tur veikalā iepirkties latviski.Domāju,reti kurā veikalā jūs sapratīs.Tā ka neko jau jaunu viņš nepateica.Un vēl-vai,piem.,Polijas izlasē šovasar visi spēlētāji mācēja poļu valodu?Cik varēja lasīt presē,tad nē.Vai tāpēc stadioni Polijā nebija pilni?Vai tāpēc savu izlasi kāds atteicās atbalstīt?Jā,protams,Rudņevs ir riktīgs D-pils krievs,bet vai tad tas kādam nebija zināms?Tā ka neredzu neko tādu,par ko cepties...Manuprāt visstulbākais šinī situācijā bija žurnālists,kas uzdeva šo jautājumu!Acīmredzot pastulbu prievīšpatriotu mums joprojām netrūkst....
pārnāksi no pamatskolas, pārlasi vēlreiz rakstu, moš uzķersi domu. Kaut laikam nē. Runa neiet par valodas prasmi vai neprasmi, bet par attieksmi pret to. Un par iespēju paklusēt...

  +1 [+] [-]

, 2012-10-16 08:44, pirms 12 gadiem
nu pagaidaam rudnevs izlase neko nerāda,nav vērts ar vinu auklēties rezervē un viss,verpakovskis uznāca slovākijā un saāsināja spēli,tas pats gauračs pagaidām ir labāks manuprāt,uzskatu ka vajadzētu publiski padzīt no izlases,par piemēru pārējiem,tas celtu prestižu izlasei,jo nav vins tāds stārs ka nevarētu iztikt.
Slēpts komentārs: mazinais

  +1 [+] [-]

, 2012-10-16 08:48, pirms 12 gadiem
Krišjāni kapēc aizgāji no futbola?

  +3 [+] [-]

, 2012-10-16 08:49, pirms 12 gadiem
Un Laizāns ar savu Krievijas izlases formu. Tāda mums tā LPSR futbola izlase.

     [+] [-]

, 2012-10-16 08:51, pirms 12 gadiem
viņš runaa perfekti,biju uz baltijas mačiem valgā,pēc uzvaras pienāca pie tribīnēm un pl''apājām,kā arii viens no retajiem kurš atdeva ne tikai savu maiku mums,bet arī šortus,un staigāja apenēs,būtu prasījis bučus arii tos iedotunormāls kadrs

  +2 [+] [-]

, 2012-10-16 08:53, pirms 12 gadiem
NAMEJS 9999 rakstīja: Ja nespēj iebraukt domā, tad der paklusēt, jo savādāk var iznākt kā Rudņevam. Idiotiski.
Nevar salīdzināt iebraucēju ar cilvēku, kas Latvijā dzīvo n-tos gadus. Un tam nav attaisnojuma vai tu dzīvo D-pili vai Krāslavā. Tas ir tīri attieksmes jautājums, bet tas ka lielai daļai LV krievu ar normālu attieksmi pret šo valsti ir šavi, nevienam nav noslepums.
Šoreiz Tev piekrītu par 1000%

  +1 [+] [-]

, 2012-10-16 08:58, pirms 12 gadiem
Krišjānis Kļaviņš rakstīja: Kā naglai uz galvas, Ilvar! Piekrītu katram vārdam.
Kriš, kad tu vienreiz izgulēsies? Cik var kapāt? Tāds pelēks izkaties...

  -2 [+] [-]

, 2012-10-16 09:11, pirms 12 gadiem
Krišjānis Kļaviņš brokastīs ēda zirņus ar speķi

  +3 [+] [-]

, 2012-10-16 09:25, pirms 12 gadiem
Man jau liekas, ka Rudņevam nav ko daudz pārmest, jo viņš visu mūžu ir nodzīvojis vidē (D-pilī), kur tiešām latviski neviens nerunā. Nu un, kā izskatās, viņš vēl ir pavisam nenobriedis, jo nemāk īstajā brīdī paklusēt (nemaz nerunājot par to, ka tomēr varētu kaut ko pamācīties).
Bet nu kas nav normāli, ka Latvijā var izveidoties tādas zonas, kur latviešu valodas vispar nav - tur no kaut kas valdībai beidzot būtu jādara.

  +5 [+] [-]

, 2012-10-16 09:28, pirms 12 gadiem
lhf2 rakstīja: Nu un pasakiet cik taalu mees esam tikushi ar savu pliko patriotismu, simboliem un dziedaashanu?
Pateicoties šim Tu dzīvo Latvijā, nevis psrs. Pateicoties tieši šīm lietām, Latvija atguva neatkarību.

  +5 [+] [-]

, 2012-10-16 09:29, pirms 12 gadiem
mazinais rakstīja: Tas pats Edgars(!) Gauračs nav dzirdēts runājam latviski
VIŅŠ PROT LATVISKI! Edgars Gauračs pēc spēles pret Gruziju - YouTube

     [+] [-]

, 2012-10-16 09:34, pirms 12 gadiem
anjo rakstīja: VIŅŠ PROT LATVISKI! http://www.youtube.com/watch?v=uCF68_MXurE
Paldies, man prātā intervijas LTV no baltijas kausa, tajās viņš krieviski runāja.
Ir labāk, nekā domāju

     [+] [-]

, 2012-10-16 10:18, pirms 12 gadiem
Značokam arī karogs, valoda un LV vērtības bija ir un būs pie vienas vietas, (Uz žurnālista jautājumu, vai Krievijas izlase ir pretendente uz medaļām, Znaroks atbild apstiprinoši: «Es domāju, ka jā (trīs reizes nospļaujas pār kreiso plecu).» Vai jutīsiet līdzi Krievijas izlasei? «Mēs vienmēr pārdzīvojam par krieviem, tāpēc, ka mēs principā… esam krievi.»), bet atceros, kā viņš reiz vienā intervijā teica, ka viņš spēlējot par Latviju ir atdevis sevi pilnībā, spēlējis ar lauztu roku, caur sāpēm utt. Lai ko un kā par viņu teiktu, uzskatu Znaroku par daudz lielāku valsts patriotu nekā dažu labu prievīti...

  +7 [+] [-]

, 2012-10-16 10:24, pirms 12 gadiem
Valodas zināšana (vai nezināšana) ir viens no patriotisma aspektiem vai savas valsts uzticības/lojalitātes rādītājiem. Taču ne jau tikai pēc valodas zināšanām var spriest par kkāda cilvēka attieksmi pret valsti. Piemēram G.Vētra sevi pozicionē kā basketbola patriotu un tas nozīmē, ka tādas lietas kā valsts, karogs, nacionāla izlase ir tikai otršķirīga lieta, galvenais ir basketbola karjera un tiekšanās ''pēc zvaigznēm''. Līdzīgi ir ar Kasparu Kambalu, kuram, ja godīgi, ir uzspļaut LAT izlasei, kura ir tikai kā nenozīmīgs ķēdes posmiņš visā basketbola karjerā....un tas nekas, ka viņi zina valodu, bet pēc attieksmes abi divi ne par mata tiesu nav labāki par Rudņevu ...

...kas attiecās uz A.Rudņevu - es neatbalstu viņa izteikumus, jo diezgan uzkrītoši spiežās ārā pofigisms...es pat teiktu - muļķība plašā nozīmē, prātīgs cilvēks diez vai tā varētu pateikt...

  +1 [+] [-]

, 2012-10-16 10:29, pirms 12 gadiem
lonja rakstīja: Aizbrauciet uz D-pili,pamēģiniet tur veikalā iepirkties latviski.Domāju,reti kurā veikalā jūs sapratīs.
Tu pats esi mēģinājis vai arī tikai muldi kaut ko sagrābstītu? Protams, ka Daugavpilī lielākā daļa ir krievvalodīgie, tomēr tajā dažās reizēs, cik nācies tur pabūt, man nav bijušas problēmas tur ierodoties veikalā vai Statoilā saņemt atbildi latviešu valodā.

  +2 [+] [-]

, 2012-10-16 10:32, pirms 12 gadiem
mazinais rakstīja: Paldies, man prātā intervijas LTV no baltijas kausa, tajās viņš krieviski runāja.
Ir labāk, nekā domāju
Diemžēl ir šāda situācija. Ir vēl kāda valsts pasaulē, kurā par izlases futbolista valsts valodas prasmēm uzzinām (ja uzzinām) no youtube video 2x gadā? Tas nav konkrēti par tevi, bet gan par sabiedrību kopumā.
1 2 67 komentāri