Atkritumi sportā
Izskatās, ka futbola pasaule ir nostājusies uz vēl viena pārmaiņu ceļa – uzstājoties par lielākajiem apsūdzētājām rasisma jautājumā, Anglijas futbola autoritātes ir paņēmušas pēc rokas savdabīgu problēmu, turklāt, tā varētu vienā brīdī pagriezties pret viņiem pašiem. Nēģeru jautājums vai jautājums par nēģeriem sporta laukumos – velk uz nekurieni...
Centībā atriebties FIFA prezidentam Zepam Blateram, kurš, Anglijas futbola asociācijas izpratnē, ar pasaules varenāko sabiedrisko organizāciju ir izrīkojies kā negausīgs mantrausis un kukuļņēmējs (visas apsūdzības bez pierādījumiem) – angļi mēģina izspēlēt rasisma kārti. Proti, ir acīmredzams, ka daļu no Blatera pozīcijām balsta Āfrikas kontinents, kur melnā rase ir loģiskā dominantē. Līdz šim melnie, dzeltenie utml. bez problēmām ir vienojušies ar Blateru par sadarbību. Tagad šos nosacītos svaru kausus mēģina vilkt uz otru pusi – proti, ar Anglijas futbola vadības pūlēm, kas joprojām jūtas aizvainota par FIFA gaiteņos un balsojumos piedzīvotajiem zaudējumiem, Blaters tiek metodiski padarīts par rasisma aizstāvi, kas, piekritīsiet – daļā sabiedrības ir visai viegli gremojama viela. Pāris FIFA prezidenta neveikli izteikumi, teikumi un angļu prese, kurai, starp citu, pasaules informatīvajā telpā pieder liels svars – dzen vareno Zepu kokā... Uz šī fona arī pašiem apsūdzētājiem ir jāizturas kā lieliem antirasistiem, kas neizbēgami rada ap futbolu anomālijas. Nu, piemēram, pēdējais gadījums ar Anglijas izlases treneri Fabio Kapello, kad pēdējais publiski vienkārši nepiekrita asociācijas – viņa darba devēju – aizmuguriski pieņemtajam lēmumam par kapteiņa Džona Trerija sodīšanu, liedzot viņam pildīt valsts izlases kapteiņa pienākumus. Kapello pateica īsi – Džons Terijs joprojām ir manas vadītās izlases kapteinis. Jau tajā brīdī bija skaidrs, ka Kapello stundas pie Anglijas izlases stūres ir noskaitītas, kas arī notika...Un visam pa vidu – rasisms!
Džona Terija gadījumu esam aprakstījuši. Aizvadītās nedēļas nogalē Anglijas futbolā notika vēl viens incidents – „Liverpool” zvaigzne urugvajietis Luišs Suaress, pirms spēles tradicionālajā sasveicināšanās aktā, atteicās dot roku „Manchester United” futbolistam Francijā naturalizētajam senegālietim Patrisam Evrā. Šim stāsta ir bārda: 15. oktobrī, kad abas komandas tikās pirmoreiz, Suaress pēc spēles no Evrā puses tika apsūdzēts rasistiskos izteicienos. Evrā bija tik uzvilcies, ka pēc saņemtā brīdinājuma par rupju spēli – tas notika jau mirkli pēc pirmās vārdu apmaiņas ar Suaresu – viņš tiesnesim pateica, ka sodīts tāpēc, ka esot melnais...
- Nepieskaries man - tu, Dievidamerikāni..., - tā viņš bija teicis Suaresam, savu pretinieku atgrūžot, kas mēģināja viņu puiciski apņemt... Tādi žesti notiek gandrīz vai katrā spēlē. Urugvajietis pavaicāja Evrā:
- Kāpēc, negro? – starp citu, šo jautājumu Suaress kā bērns vaicāja Evrā spēles laikā vēl kādas desmit reizes, kas laikam jau gudri nebija...
Turpinājums vienkāršs: futbola asociācija šo gadījumu izskatīja, uzklausīja trīs puses – abus futbolistus un tiesnesi – un piešķīra Suaresam astoņu spēļu diskvalifikāciju. Soda nauda par šo pārkāpumu, kas tika klasificēts kā rasistisks izlēciens, bija 40 000 mārciņu. Šo pirmo incidentu aprakstu, neizplūstot detaļās – „Liverpool” vadība, treneri Keniju Dalglišu ieskaitot, nostājās Suaresa pusē, kas ap gadījumu uzkurināju vēl vairāk kaislību. Tomēr futbola asociācija palika savā lēmumā nelokāma un nebija ilgi jāgaida, ka Suaresam pievienojās nākamais rasists – šoreiz Terija personā... Arī viņš bija kādam citam nēģeru futbolistam (Antonam Ferdinandam) veltījis atbilstošus apzīmējumus. Šī lieta šobrīd ir nodota tiesai, kas to izskatīs jūlijā. Tomēr, atgriežamies pie Suaresa.
Tas, ka nākamajā spēlē, kad sodu izcietušais Suaress atkal izgāja laukumā pret Evrā, bija elektrizēta atmosfēra, nevienu neizbrīnīja. Tāpat maz kādu pārsteidza fakts, ka Suaress pirmsspēles sasveicināšanā nedeva roku Evrā. To, ka abas puses bija rēķinājušās ar šādu notikumu pavērsienu, ir redzams daudzajos video atkārtojumos, kas tagad jau kļuvis par hītu. Tur arī labi redzams, ka Evrā nav mierā, ka viņš tiek ignorēts un niknumā parauj Suaeresu pēc rokas. Bet – vēl tur ir redzams, ka cits „United” spēlētājs Rio Ferdinands – starp citu, brālis tam pašam Ferdinandam, kas apsūdzēja rasismā Džonu Teriju un radīja visas tālākās mums zināmās sekas ap Anglijas izlasi – arī nolemj nedot Suaresam roku. Tā noteikti nebija atbildes reakcija uz Evrā ignoranci – vienkārši, bija acīmredzams, ka vismaz divi Mančestras spēlētāji bija jau pirms spēles vienojušies vai zināja, kā reaģēs pret viņiem netīkamo urugvajieti. Katrā ziņā, viņi to nodemonstrēja. Tostarp pēc spēles atkal sākās jaunā sāga par tematu – rasisms un futbols. Tagad jāsaka – rasisms un futbols Anglijā. Nav šaubu, ka šis incidents atkal tiks nolikts uz disciplinārās komisijas galda, tāpat kā nav nekādu ilūziju, ka visas jezga ap šo gadījumu nevis novērsīs, bet vēl vairāk uzkurinās rasisma jautājumu, kam sekas nav paredzamas. Nemieri pilsētu ielās būs tikai mazākais no turpinājumiem, jo angļu futbola līdzjutējs ir ne tikai patriots, bet arī agresīvs, ja viņam nodara pāri. Liverpūlē daudzi ir pārliecināti, ka Suaresam – tātad, arī viņa komandai – ir kaitēts. Rasisms dzirksteļos un nav tālu līdz ugunskuriem. Tostarp Suaress bauda dzimtās Urugvajas līdzjutēju atbalstu un nebūs pārspīlēti teikts, ka faktiski visa Dienvidamerika viņā saredz tādu kā futbola matadoru. Līdzīgas vēsmas jūt arī Eiropas dienvidu daļā. Ironiski, ka arī paša futbolista ģimenē ir atrodami melnādainie, bet vārds „negro” urugvajiešu sarunvalodā un kultūrā ir tāds pats, ja mēs sakām – nēģeris. Latviešu valodā melnas ādas krāsas cilvēkus sauc par nēģeriem un apvainoties var tikai tumsoņas... Zīmīgi, ka „Liverpoll” jau piespiedusi Suaresam nožēlot rokas nedošanu Evrā, tostarp neko nedzird, ka Rio Ferdinandam kāds prasītu nožēlot viņa demonstrāciju...
Profesionālajā sportā ir tāds termins kā „trash talk” (atkritumu runas) - tās ir sarunas spēles laikā, kuras netiek afišētas, bet – kur divas puses viena otrai pasaka tik daudz riebeklību, ka maz neliekas. Tā ir savdabīga nervu un izturības pārbaude – kurš neiztur, tas vājš. Slavenākais incidents – Pasaules kausa finālā starp Zidanu un Materaci. Spēles gaitā par sitienu ar galvu pretiniekam, no laukuma nodzina Zidānu, bet vēlāk FIFA sodīja abus spēlētājus – gan ar naudas sodu, gan spēļu diskvalifikācijām. Starp citu, NBA basketbolā par „trash talk” nekronēto karali ir pasludināts Maikls Džordans – tik asa un nesaudzīga mēle viņam bija, nešķirojot tematus, par ko runāt, kā arī ignorējot savā priekšā esošās autoritātes vai personības. Holivuda savulaik uzņēma filmu ar nosaukumu ¬ - White Men Can't Jump (aptuvena tulkotā doma - Baltais cilvēks nevar uzlekt) – kas ar humoru apspēlēja kāda baltā ielu basketbolista ambīcijas. Tostarp, astoņdesmitajos gados pret to pašu Bostonas balto zvaigzni Leriju Bērdu vai katrā NBA arēnā bija līdzīgi saukļi tribīnēs. Vai to arī nevarēja saukt par rasismu? Nesauca. „Es tikai vēlos pierādīt, ka baltais cilvēks, kas nevar uzlekt augstāk, vai paskriet ātrāk, var būt šajā līgā labākais”, tā savulaik uz neskaitāmajām provokācijām, pretnostatot rases un ādas krāsas, stoiciski atbildēja Bērds. Kas tagad notiek Anglijas futbolā? Ja kāds no melnādainajiem futbolistiem nav mierā ar savu vietu laukumā, viņš mierīgi to noraksta uz rasisma izpausmēm. Par skatienu vēl nav sodīti, bet no lūpām cenšas nolasīt futbolistu teiktos vārdus spēles laikā katrs otrais interneta lietotājs un - tiražē sensācijas.
Protams, ka Suaresam bija slikti padomdevēji, kas viņu iedvesmoja nedot Evrā pirms spēles roku, tostarp – pavaicājiet, kādos padomu vējos ieklausījās Rio Ferdinands, kas bija savā demonstrācijā tik pat aprobežots. Starp citu, viens no Anglijas futbola izlases līderiem. Tādā vīzē sports – un konkrēti, futbols – aizspēlēsies līdz absurda teātru skatuvēm. Pie sporta arēnām nedrīkst vairs pārdot ne tikai alkoholu, bet drīz nevarēs arī... banānus. Jo arī tas simbolizējot rasismu. Turklāt, teikt, ka latvietis ir fašists, vai tiesnesis – pederasts, tas savstarpējo attiecību kultūrā nenozīmē neko, bet – pieminēt vārdu „nēģeris”, skaitās jau noziegums.
- Vai kafiju dzersiet ar pienu vai cukuru?
- Nē, melnu...
Lūk, šajā mazajā dialogā ir vismaz divas rasistiskas pazīmes. Pirmkārt, cukuru iegūst arī cukurniedru plantācijās, kuras savulaik bija pilnas ar melnajiem vergiem... Otrkārt, melna kafija – paši saprotiet... Absurdi? Jā, bet, kāpēc rasisms ir kaut kas nicināms un nosodāms, kas – patiešām tā arī ir, bet jebkura cita izteiksmes un vulgaritātes forma, kas aizvaino cilvēku – paturama, kā sporta spēles neiztrūkstoša sastāvdaļa? Teiksiet – nav salīdzināmas lietas? Atbildēšu – ir gan. Ja sporta laukums ir teātris, tad tur valda cita atskaites sistēma. Citādi - mēs drīz arī baltus kreklus tribīnēs sauksim par rasistisku pazīmi...
+7 [+] [-]
+6 [+] [-]
Evrā uzvedās, kā mazs gailēns. Un tas izklupiens pirmajās minūtēs, kur viņš gribēja izslēgt Suaresu, bet gandrīz izslēdza Ferdinandu un pēc spēles kur skraidīja apkārt Suaresam un uzkurināja skatītājus. Lūk tas ir absurdi. Par šiem izgājieniem Evrā vajadzētu sodīt.
Futbols uz sabiedrība vispār kopumā ir nonākusi līdz absurdai situācijai kad vārds nēģeris ir sasists izteiciesn. Un ja nēģeris mani nosacu par balto vai baltādaino arī ir rasisms. Kurā brīdī melnādainā izteicieni par citas rases pārstāvi kļūst par rasismu? Vai rasisms ir tikai tad kad baltādainas aizskar melnādaino?
+13 [+] [-]
-2 [+] [-]
+8 [+] [-]
+2 [+] [-]
PS
Starp citu olimpiskajās spēlēs vislabāk skrien nēģeri, bet vislabāk šauj baltie (arī rasisms?)
+5 [+] [-]
+3 [+] [-]
Man kolēģis dienvidāfrikā gandrīz atrāvās, kad paprsaīja nevis filtrētu, bet melnu kafiju.
+4 [+] [-]
tad jau labāk regbijs vai kohejs, tur vismaz var jautājumus atrisināt vienkāršākā ceļā.
[+] [-]
[+] [-]
[+] [-]
[+] [-]
[+] [-]
+1 [+] [-]
Avotbet šī ir nedaudz dīvaina sintakse. Gandrīz vai Google/translate
+5 [+] [-]
+4 [+] [-]
+1 [+] [-]