Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:459, Did:0, useCase: 3

Mums vajag vairāk krievu, nēģeru un leišu!

Mums vajag vairāk krievu, nēģeru un leišu!
Afanasijs Kuzmins
Foto: Romāns Kokšarovs, Sporta Avīze

Lai gūtu panākumus profesionālajā sportā, mikstūras receptē nepieciešamas vairākas sastāvdaļas – dabas dotības, darbs, farmakoloģija un tāds „sīkums” kā uzvarētāja psiholoģija.

No Rīgas „Dinamo” 1987./1988. gada sudraba sezonas izskaņā visvairāk palikusi atmiņā nevis Artūra Irbes „zvaigznes” uzlēkšana, bet maiņa, kurā spēlēja Ustjkatavā dzimušais Čeļabinskas hokeja audzēknis Oļegs Znaroks un divi Maskavas „Dinamo” „pensionētie” hokejisti Vladimirs Šašovs un Nikolajs Varjanovs. Tā nebija rezultatīvākā maiņa, bet komandai deva morālo dopingu, mīcot pretiniekus pie apmalēm viņu zonā. Vienalga, vai pretiniekos bija toreiz švakais Ufas „Salavats Julajevs” vai „armijas mašīna” un nenoliedzams padomju hokeja līderis ACSK.

Kāpēc padomju laikā labi ja pieci latvieši augstākās līgas spēlēs „Dinamo” sastāvā tika laukumā? Varbūt kārtējais treneris iebraucējs (V. Tihonovs, V. Jurzinovs) priekšroku deva tādiem pašiem iebraucējiem? Bet varbūt tāpēc, ka viņi bija latvieši? Galu galā bez Irbes no „lieliskā sešinieka” dažādu iemeslu dēļ „noplīsa” gan Ilmārs Tomanis, gan Ulvis Katlaps, gan Mārtiņš Grundmanis, gan Ainārs Hehts, kurš nekautrējās apskādēt atzītas PSRS izlases vērtības Vjačeslava Fetisova sejas pantus. Tālāk tika vien pašreizējais Rīgas „Dinamo” ģenerālmenedžeris Normunds Sējējs un Znaroka „ieroču nesējs” Balašihas MVD un Latvijas izlasē Harijs Vītoliņš Trešais.

Kāpēc krievs uz starta iziet ar vārdiem „da, kto ti takoj???” (krievu val. - kas tu vispār tāds esi?), bet latvietis ar domu „ko tad es ar tiem amerikāņiem, krieviem un vāciešiem?” Kur bija latviešu sportisti, kas ļāva pirmo olimpisko zelta medaļu neatkarīgās Latvijas vēsturē izcīnīt Igoram Vihrovam? Kāpēc „bagātākie” no brīvvalsts sportistiem ar divām olimpiskajām medaļām ir Saeimas deputāts svarcēlājs Viktors Ščerbatihs un bijušais kanoe airētājs Ivans Klementjevs? Kāpēc tas nevarētu būt kāds latvietis ar skaistu un retu latvisku uzvārdu, piemēram, Freibergs vai Kalvītis? Acīmredzot latviešiem tas kantes nerīvē.

Par spīti statistikai, kas liecina, ka latviešu Latvijas iedzīvotāju sastāvā 1989. gadā bijis 52,05%, 2000. – 57,65%, bet 2009. – 59,20%, no 14 vasaras olimpiskajām medaļām pēc „lielās un nedalāmās” sairšanas tikai piecas nopelnījuši pamatnācijas pārstāvji... Visu cieņu Mārtiņam Rubenim, kuram tas vienīgajam izdevies ziemā.

Kāpēc virsrakstā minēti leiši? Ir teiciens „nekaunīgs kā leitis”. Un tieši tādam sportistam ir jābūt – sportiski nekaunīgam! Tādam kā Andrjum Mažutim basketbolā, kurš savam sedzamajam „pielīp” un sāk krist viņam uz nerviem. Tādam kā kādam manam paziņam lietuviešu tautības basketbolistam amatierim, kurš 1992. gadā uz jautājumu, kas uzvarēs Barselonas olimpiskajās spēlēs basketbolā, kā no ložmetēja izšāva „Lietuva!” Kad ilgi biju mēģinājis viņu pārliecināt par to, ka ASV pārstāvēs „Dream Team” ar Maiklu Džordanu un „Maģisko” Džonsonu priekšgalā, beigās viņš viedokli nebija mainījis: „Man liekas, ka Lietuva vienalga uzvarēs.” Un viņš tā Lietuvā nedomāja vienīgais.

Ja pat Mārim Štrombergam pēc izcīnīta BMX zelta Pekinā pirmajās sacensībās ASV profesionālajās līgās kājas trīcēja, ja sportisti pēc mačiem stāsta, ka viņam traucējušas līdzjutēju pārāk lielās cerības un prasība pēc medaļas vai ja medaļu kandidāts brauc uz olimpiādi ar vārdiem „var jau būt, ka kaut kas sanāks”, ar kādām domām uz turieni brauc kvalifikācijas normā knapi iekļāvušies mūsu sportisti?

Protams, Latvija savā vēsturē ir piedzīvojusi ne mazums „loga ciršanu” dažādos virzienos, un Latvijas iedzīvotāji, atšķirībā no zemgaļiem, kuri, nevarot pieņemt sakāvi, pamuka Dienvidu virzienā, bija spiesti klanīties daudzajiem kungiem. Acīmredzot dabiskās atlases ceļā tautā palikuši tie, kam muguras locīšana padevusies visbrangāk, bet savu uzskatu paušana un sava spēka izrādīšana noslēpta aiz tālākā pakša. Tāpēc tie latviešu sportisti, kas tomēr tiek pie panākumiem, ir godājami vairāk par brīvības cīņu varoņiem, savukārt citu tautību medaļniekiem jāsit uz abiem pleciem, ka palīdz valsts integrācijas jautājumā vairāk par Nacionālo īpatnību valdību.

Ja Saeima (ko esam ievēlējuši mēs), tātad mēs, var „par vērienīgu finansiālu atbalstu Latvijas Olimpiskajai komitejai, valsts kultūrai, sportam un veselībai” un nopelniem „finanšu struktūras sakārtošanā, banku darbības normalizēšanā Latvijas tirgū, ekonomikas atjaunošanā un veiksmīgā sadarbībā ar Latvijas Banku un Finansu ministriju” ne tikai iebalsot Latvijas pilsonību Valērijam Karginam un Viktoram Krasovickim, kuri ir tik veiksmīgi sadarbojušies, ka Latvijas valstij par brīvu atdevuši uzturēšanai nabagmāju, t.i., „Parex banku”, tad kāpēc mēs nevaram iedot pilsonību lietuviešiem, krieviem, amerikāņiem, kaut vai Šeišeļu salu sportistiem, ja viņi ir labāki par mūsējiem, ja mēs gribam uzvarēt un pašu spēkiem to nevaram paveikt. Būs gan panākumi, gan piemēri, no kā mācīties. Un nav, ko skaust citus par to, ka viņi paveic to, ko paši nevaram.

P.s. Visdziļākā cieņa pret tiem nacionālo kadru sportistiem, kas neatbilst aprakstam, kā arī tiem, kas par spīti atbilstībai tam ir sasnieguši panākumus. Un, protams, tiem citu tautību sportistiem, kas bez vaidēšanas latviešu vietā vilkuši sporta panākumu vezumu.

P.p.s. Ja kādu uztrauc virsrakstā izmantotais apzīmējums "nēģeris", iesaku pameklēt skaidrojumu Konversācijas vārdnīcā vai vienkārši latviešu tautas pasakās.

  -1 [+] [-]

, 2009-12-08 20:42, pirms 15 gadiem
Izklausās pēc kaut kāda nacionālista.... Dēļ šādiem un līdzīgiem arī ir konflikti starp krievu tautības/latviešu tutības pārstāvjiem...
Baigais letiņš, vai? Prievīti uzsien!

  -1 [+] [-]

, 2009-12-08 20:43, pirms 15 gadiem
pat neatvainojoties- kurs ir tas muli aizlejusais pajolins, kas uzrakstija so murgu ?! kas ritdien atrak pazudis- komentari vai raksta tizlumi ?
tu imbecili autor, pastasti, ko tas nozime (Kur bija latviešu sportisti, kas ļāva pirmo olimpisko zelta medaļu neatkarīgās Latvijas vēsturē izcīnīt Igoram Vihrovam) ??? kaada jega sim teikumam ? kur vini bija ?
kada vella pec te ir ieliktas sis rindkopas, katras pilnas kludam ?!

man ir 30+ bet kkauko tik loti tizlu nebiju lasijis sava muza.

mrPO rakstīja: nu taisnība gan šajā rakstā ir. Man vislabāk patīk tas - leitis. Mums tik tuva tauta, taču pēc mentalitātes pavisam savādāka un ar īstu cīnītāju raksturu!
cik Tev gadu puis ? Lietuvas krievu % pamekle, tur pat banditi un citi salasnas leisi parsvara ne ta ka pie mums...

     [+] [-]

, 2009-12-08 20:47, pirms 15 gadiem
zināma taisnība ir, bet nokomentēšu tikai šito par krievu tipa nekaunību "da kto ti takoj?"

krievu prese ir pilna ar tekstiem par to, ka viņu labāko sportistu lielākais trūkums ir tieši to pašu īpašību trūkums ko piedēvē latviešiem - gan hokejā pret kanādiešiem un čehiem, gan futbolā pret eiropiešiem u.c.

  +5 [+] [-]

, 2009-12-08 21:03, pirms 15 gadiem
Man tieši pretēji ir radies iespaids, ka latviešiem ir kāds īpatns "sporta gēns", kas ļauj vinnēt arī tad, kad tam nav nekādu loģisku priekšnoteikumu un ar šo gēnu tiek aplipināti arī cittautieši. Ir sportiskas nācijas ar panākumiem dažādos sporta veidos (piemēram, slovēņi) un ir tādas kur ir 1 sports un arī tur reti kaut kas sanāk. Tie paši leiši - jā baskets ir augšā, un ... kaut kāds diska metējs vēl viņiem ir bijis. Ukraina - liela valsts - hokejs ir zem mums, baskets zem mums, futbolā ir pāris reizes kaut kur izsitušies, pa reizei kāds individuāli paspīd. Tie paši baltkrievi - 4 vairāk kā mūs, neviltots batjkas atbalsts sportam, bet ... mēs kopumā uzvaram biežāk un viņi nepraktizē nemaz tik daudz sporta veidu daudz maz augstā līmenī kā mēs. ļoti daudzas nācija Eiropā, par pasauli nemaz nerunājot, nevar palepoties ar tādiem panākumiem sportā un sprota daudzveidību kā mazā Latviju, kur pēdējos gandrīz 20 gadus sportā nav vispār nekādas valsts politikas vai daudz maz sistemātiska atbalsta, par finansējuma apmēru nemaz nerunājot. Un visi mūsu pašreizējie sportisi ir izauguši šādā "sistēmā", bet joprojām tiek gūti panākumi un nav nemaz tādā paka.ā, kā 90-to sākumā, kad mums bija tikko PSRS skolu izgājusi sportistu plejāde. Varbūt "kāju trīcēšana" ir tieši noderīga sporta sacensībās. Vismaz komandu sportā ar blicēm, kas ir spēkos līdzīgas un kur tiek izteikta pārliecība, ka vajag ņemt, nemaz tik viegli neklājas.
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +1 [+] [-]

, 2009-12-08 21:47, pirms 15 gadiem
suvass rakstīja: Kopumā varētu piekrist, ka latviešiem bieži trūkst sportiskās nekaunības, ka trūkst uzvarētāja mentalitātes, taču sāk apnikt šie teksti - latvietis tāds un šitāds, pārējā pasaulē tā nav (Āzena k-gs to tieši nav pateicis, bet es vismaz tā sapratu). Lūk, tās gan ir tīrākās muļķības. Latvijā ir ļoti daudz stereotipu par latvietim piemītošām negatīvām iezīmēm. Bet tādu individīdu ir visā pasaulē. Gan starp lielajiem mutes brūķētājiem amerikāņiem, gan pie nekaunīgajiem lietuviešiem. Un tas nenozīmē, ka visi latvieši ir vienādi. Vienkārši negatīvo ir daudz vieglāk ieraudzīt, bet pozitīvais aizmirstas.
Ne tikai latviešiem kājas pirms starta trīc, ne tikai latvieši liecas publikas spiediena dēļ. Tā ir visā pasaulē. Gan Anglijā, gan Lietuvā, gan ASV...

Latvijā ir bijis ļoti daudz talantu, kas pazūd. Un tādējādi rodas visādi stereotipi par mentalitāti un tādā garā. Bet nav iespējams visiem kļūt par izciliem sportistiem. Procentuāli nezinu, kāda ir attiecība, bet nekur pasaulē nav tā, ka visi talanti nokļūst slavas zenītā.
Pilnīgi piekrītu! Autors pats izskatās ka ir daudz klanijies!

  -1 [+] [-]

, 2009-12-08 21:58, pirms 15 gadiem
Raksts ir pilnīgs sviests, Latvijai procentuāli uz iedzīvotāju skaitu ir ļoti daudz izcili sasniegumi sportā. Un latviešiem (kā tautībai) ir ne mazāk sportiski sasniegumi, kā citu tautību Latvijas pilsoņiem.
Pieminot leišus, viņi bez basketbola ar citiem sporta veidiem maz nodarbojas, tāpēc viņi basketbolā ir priekšā gan pēc sasniegumiem, gan organizatoriskā ziņā. Latviešiem savukārt ir augstākā līmenī futbols, daudz augstākā līmenī hokejs, volejbols, florbols, ziemas sporta veidi.

  +1 [+] [-]

, 2009-12-08 21:59, pirms 15 gadiem
Autora viedoklis ir tāds kā ir, bet galīgi negribu piekrist - kāpēc mēs nevaram iedot pilsonību lietuviešiem, krieviem, amerikāņiem, kaut vai Šeišeļu salu sportistiem.
Nevienam nekas nav jadod, ja kāds grib pārstāvēt Latviju, tad attiecīgas instances izskata un rīkojas. Mēs esam kādi esam un neba kļūsim krutāki savelkot puspasaules pie sevis. Tas ir vieglākais ceļš. Ir alternatīva - saskatīt problēmas cēloņus un tos risināt, cilvēkā uzvarētāja garu var arī ieaudzināt.
Resursu mums ir tik cik ir, tapēc ir greznība piem. hokeju atdot latviešiem, bet futbolu krievalodīgajiem, visiem jastrādā lai attiecīgais sporta veids būtu pieejams visiem, neatkarīgi no nacionalitātes. piem. hokejam obligāti jāpieslēdz Latgale, šā reģiona iedzīvotājiem ir lielākas caursišanās spējas un uzskatu ka talantu būtu ne viens vien, bet halle tikai D- pilī...
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  -2 [+] [-]

, 2009-12-08 22:35, pirms 15 gadiem
RedStar rakstīja: Serģis ar Rasmani arī ir krievi? Un Sandis Ozoliņš, Helmuts Balderis un Artūrs Irbe ir leiši, ja? Bet Biedriņš - nēģeris?
Tāda sajūta, ka autors apzināti vienpusēji apskata situāciju. Tikpat labi kāds varētu uzrakstīt arī tieši pretēju rakstu. Tikai to ļoti ātri nobanotu, jo sāktos kliegšana, ka fašisti latvieši apspiež minoritātes krievus.
Nu ir autoram taisnība lai cik grūti tev būtu to sagremot. Tevis nosauktie sportisti ir pārāk maza daļiņa no tā kam būtu jābūt normālā valstī ar pareizu psiholoģiju un audzināšanu.

     [+] [-]

, 2009-12-08 23:05, pirms 15 gadiem
Pilnībā piekrītu viedoklim, ka pilsonība nav dāvājama kā kartupeļu maisi pa labi un pa kreisi. Ja šobrīd sportā arī atrodas kāds talants, kurš vēlas pārstāvēt Latviju un viņam nav LV pilsonības, jautājums tiek risināts. Bet sākt piedāvāt, klau Tev šogad būs grūti tikt LT basketbola izlasē, varbūt vēlies uzspēlēt pie mums..? Muļķības! Mums trūkst tādu piemēru - Bruno Pētersons, Aleks Šturms un tas jenķis Ostlers, kuriem jau sen tāda LV ir pie kājas. Tāpat hokejā, neesmu dzirdējis, ka šobrīd kāds ''supertārs'', kurš nav iekļuvis Krievvijas izlasē, būtu izteicis vēlmi pārstāvēt Latviju....Podziņš it kāgrib spēlēt Rīgas Dinamo? Nu un? Pirmkārt viņš nav tīrs krievs un varēšanu spēlēt izlasē vispirms ir jāredz laukumā.

     [+] [-]

, 2009-12-08 23:18, pirms 15 gadiem
Ja runā par pilsonības piešķiršanu Karginam, un pie tā piesauc dot pilsonību citiem arzemjiem, tad varam atgriezties pagātne un paskatīties, cik daudz mums palīdz latvietis Ostlers...

     [+] [-]

, 2009-12-08 23:56, pirms 15 gadiem
kur var uzdot jautājumu Dainim?

  -1 [+] [-]

, 2009-12-09 00:26, pirms 15 gadiem
tak eejjj diiiiiirsstt

     [+] [-]

, 2009-12-09 00:46, pirms 15 gadiem
francesko rakstīja: tā nu tas ir mīkstie latvieši!
Eu, Fraņčeska tev cieto iespraust?

  +1 [+] [-]

, 2009-12-09 08:21, pirms 15 gadiem
mums nevajag nekaadus krievus, ne melnjus..pirmais ko vajag ir paarstaat ar mazohismu nodarboties un stulbus rakstus publiceet

     [+] [-]

, 2009-12-09 09:31, pirms 15 gadiem
autor es tevi labpraat taa sirsniigi iekaustiitu jo vai nu pats esi krievs vai pilniigs idiots ja vari atļauties uzrakstiit: Tāpēc tie latviešu sportisti, kas tomēr tiek pie panākumiem, ir godājami vairāk par brīvības cīņu varoņiem...
ja nebuutu to briiviibas cieņu varoņu šaubos ka mums taadi sportisti vispaar buutu, tadeelj luudzu sho teikumu izlabot, jo taa ir klaja necienja pret latvieshu tautu un valsti!!!!

  +1 [+] [-]

, 2009-12-09 10:52, pirms 15 gadiem
Autoram būtu stipri jāpārdomā uzrakstītais. Atkārtošu to pašu, ko jau te ir teikuši - mazajai Latvijai ir TEICAMI panākumi sportā bijuši un ir joprojām, turklāt, kas ir vispārsteidzošākais, mums ir labas komandas kolektīvajos sporta veidos - futbolā esam pasaulē piecdesmitniekā pēc jaunākā FIFA ranga, sieviešu basketbolā esam stipri Eiropas kontekstā, vīriešu basketbolā kaut jaunieši ieņem labas vietas, hokejā gan pieaugušie, gan jaunieši, juniori spēlē elitē... es teiktu, ka tikai Slovēnija no mūsu apmēra zemēm ir tādā pašā līmenī sports, bet tad ja tā plašāk paskatās - pat tik lielas Eiropas valstis kā Rumānija un Ukraina var mūs mierīgi apskaust

  +1 [+] [-]

, 2009-12-09 10:56, pirms 15 gadiem
P.S.

Katrā gadījumā es 100% zinu, ka leiši mūs apskauž par futeni (izlase un Ventspils), hokeju, bobsleju u.t.t. Un daudzi Lietuvā uzskata, ka basketbola dēļ pārāk daudz sporta veidu ir ticis nogremdēts.

  +1 [+] [-]

, 2009-12-09 11:29, pirms 15 gadiem
kam vajadzīgs šāda tipa raksts? Mūsu gara stiprināšanai? Mūsu gēnu noniecināšanai? Vai SA norādījuma pildīšanai katru dienu te iepīt vairākus rakstus, tā ceļot interesi par savu orgānu?
Nu un kas, ka daļa taisnība tur ir? Daļa taisnība ir arī tur, ka VVF ir kanādiete, vai ka Kalvītis ir kārns, salīdzinot ar Ščerbatihu...

  +5 [+] [-]

, 2009-12-09 16:18, pirms 15 gadiem
Kāpēc tādiem idiotiem ļauj šeit rakstīt ?

     [+] [-]

, 2009-12-10 21:46, pirms 15 gadiem
Spararats rakstīja: Mums vajag mazaak mutes bajaaru, Āzena kungs, taadu kaa juus, un tad jau lietas aatri saaktu iet uz augshu!
Domāju, ka tieši otrādi: nepieciešams daudz vairāk un dziļāk runāt ( bet ar patiesām zināšanām ). Tikai dziļās diskusijās varētu rasties kas labs un noderīgs nākotnei. Manuprāt, mums problēmas sagādā nekompetence, kopsakarību neredzēšana ( sekli peldam ).

  +1 [+] [-]

, 2009-12-10 21:49, pirms 15 gadiem
carlito rakstīja: Man tieši pretēji ir radies iespaids, ka latviešiem ir kāds īpatns "sporta gēns", kas ļauj vinnēt arī tad, kad tam nav nekādu loģisku priekšnoteikumu un ar šo gēnu tiek aplipināti arī cittautieši. Ir sportiskas nācijas ar panākumiem dažādos sporta veidos (piemēram, slovēņi) un ir tādas kur ir 1 sports un arī tur reti kaut kas sanāk. Tie paši leiši - jā baskets ir augšā, un ... kaut kāds diska metējs vēl viņiem ir bijis. Ukraina - liela valsts - hokejs ir zem mums, baskets zem mums, futbolā ir pāris reizes kaut kur izsitušies, pa reizei kāds individuāli paspīd. Tie paši baltkrievi - 4 vairāk kā mūs, neviltots batjkas atbalsts sportam, bet ... mēs kopumā uzvaram biežāk un viņi nepraktizē nemaz tik daudz sporta veidu daudz maz augstā līmenī kā mēs. ļoti daudzas nācija Eiropā, par pasauli nemaz nerunājot, nevar palepoties ar tādiem panākumiem sportā un sprota daudzveidību kā mazā Latviju, kur pēdējos gandrīz 20 gadus sportā nav vispār nekādas valsts politikas vai daudz maz sistemātiska atbalsta, par finansējuma apmēru nemaz nerunājot. Un visi mūsu pašreizējie sportisi ir izauguši šādā "sistēmā", bet joprojām tiek gūti panākumi un nav nemaz tādā paka.ā, kā 90-to sākumā, kad mums bija tikko PSRS skolu izgājusi sportistu plejāde. Varbūt "kāju trīcēšana" ir tieši noderīga sporta sacensībās. Vismaz komandu sportā ar blicēm, kas ir spēkos līdzīgas un kur tiek izteikta pārliecība, ka vajag ņemt, nemaz tik viegli neklājas.
Par Lietuvas vieglatlētiku te ir galīgi auzās. Paskatieties viņu federācijas mājas lapā vai Eiropas vieglatlētikas top listēs. Viņi šobrīd ir stipri priekšā mums un pat igauņiem ar nu jau 10 gadu nopietnām investīcijām.
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja