Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:262, Did:0, useCase: 3

Balderis, Vasiļonoks, Samoilovs... Girgensons?

Juris Miņins
Juris Miņins

Balderis, Vasiļonoks, Samoilovs... Girgensons?
Zemgus Girgensons jau ir spēlējis NHL "All Stars" izlasē. Vai spēlēs Eiropas izlasē Pasaules kausā?
Foto: AFP/Scanpix

2016. gadā Nacionālā hokeja līga (NHL) plāno aizvadīt astoto Pasaules kausa turnīru, kurā spēlēs arī apvienotā Eiropas komanda. Šajā vienībā daudzi jau redz spēlējam Latvijas hokejistu Zemgu Girgensonu, kuram ir visas iespējas kļūt par ceturto Latvijas hokejistu, kas ir piedalījies Pasaules kausā.

Pasaules kauss hokejā pašlaik daudziem liekas mākslīgi izdomāts turnīrs, lai NHL hokejistus nodarbinātu starptautiskajā arēnā un Garijam Betmenam būtu iespēja atteikties no dalības Olimpiādē. Protams, nevar izslēgt kaut kādus zemūdens akmeņus šajā visā procesā, taču Pasaules kauss noteikti nav mākslīgs un sasteigts veidojums, jo par šo kausu, ko sākotnēji sauca par Kanādas kausu, cīnās jau kopš 1976. gada un tieši ar šo turnīru ir saistītas daudzas no spilgtākajām lappusēm pasaules hokeja vēsturē.

Lai vai kā, bet 2016. gada turnīrs tiks izspēlēts īpašā komandu sastāvā, klāt sešām nacionālajām izlasēm piespēlējot divas komandas – Ziemeļamerikas U-23 izlasi un Eiropiešu izlasi, kurā spēlētu to valstu pārstāvji, kuras nav uzaicinātas piedalīties ar savām nacionālajām izlasēm. Protams, ka šādam solim ir arī tīri saprotams skaidrojums, proti, divu valstu vietā interesi par turnīru var paplašināt visas Eiropas mērogos.
Tieši šis apstāklis paver iespējas piedalīties Pasaules kausā Zemgum Girgensonam, kurš jau ir iekļauts dažādu hokeja apskatnieku provizoriskajā Eiropas izlases sastāvā. Protams, var gadīties visādi, taču, ja vien tas būs iespējams un atklāti nebūs pret sportiskajiem principiem, kāds no Latvijas hokejistiem tiks uzaicināts uz šo komandu, par ko liecina ne tikai šādi provizoriskie sastāvi, bet arī Latvijas karoga iekļaušana oficiālajā turnīra simbolikā un prezentācijas materiālos.

Jaunākajiem hokeja līdzjutējiem var likties, ka šī Latvijas hokejam ir unikāla iespēja un, ka Girgensons varētu būt pirmais Latvijas hokejists, kurš spēlē Pasaules kausā. Daļa taisnības šeit, protams, ir, jo, ja vien viss būs kārtībā, tad Girgensons patiešām varētu arī būt pirmais mūsu valsts hokejists, kurš ir spēlējis tieši Pasaules kausā, taču kopumā, ja mēs uzskatām, ka esošais Pasaules kauss ir Kanādas kausa mantinieks, šajā turnīrā ir spēlējuši jau trīs Latvijas hokejisti. Kā viņiem ir veicies?

Jāsaka, ka pie reālas teikšanas šajā turnīrā ir ticis vien Helmuts Balderis, kurš kopā ar Mihailu Vasiļonoku un pārējo PSRS izlasi piedalījās pašā pirmajā, 1976. gada turnīrā. Tolaik 24 gadus vecais Helmuts piecos mačos izcēlās ar pieciem (2+3) punktiem un sešām soda minūtēm. Tiesa, visus punktus viņš guva pirmajās trijās spēlēs – iemeta vārtus zaudētā mačā Čehoslovākijai (3:5), ar vārtiem palīdzēja izcīnīt neizšķirtu pret Zviedriju (3:3) un visas trīs rezultatīvās piespēles atdodot spēlē, kurā PSRS ar 11:3 sagrāva Somijas valstsvienību.

Tālāk turnīrā sekoja PSRS uzvara pār ASV ar 5:0 un zaudējums Kanādai ar 1:3, kas liedza viņiem iekļūt finālā un par pirmo Kanādas kausu cīnījās paši Kanādieši un Čehoslovākija. Sērijā līdz divām vienas komandas uzvarām Kanādieši triumfēja ar 6:0 un 5:4.

Šajā turnīrā, kā minēts iepriekš, PSRS sastāvā tika pieteikts arī Mihails Vasiļonoks, kurš bija viens no trim vārtsargiem un sastādīja kompāniju Viktoram Zingeram un Vladislavam Tretjakam. Tomēr, kā jau var noprast, ne mūsu vārtsargam Vasiļonokam, ne Zingeram neizdevās no vārtiem izbīdīt tā laika neapšaubāmo pirmo numuru Tretjaku.

1981. un 1984. gada Pasaules kausā PSRS izlase iztika bez Latvijas hokejistiem. Pa šo laiku viņi gan paspēja tikt pie Kanādas kausa (1981. gadā), gan sarīkot nelielu starptautisko skandālu (Kanādieši viņiem neļāva izvest pašu kausu no valsts), gan 1984. gadā, pēc perfekti aizvadīta grupu turnīra, pusfinālā piekāpties Kanādai un palikt ārpus fināla.

Trešais Latvijas hokejists, Vitālijs Samoilovs, Kanādas kausā piedalījās 1987. gadā un šis turnīrs tiek uzskatīts par vienu no visu laiku spilgtākajiem starptautiskā hokeja turnīriem.

Grupu turnīrā Kanāda spēlēja bez zaudējumiem, taču no piecām spēlēm uzvarēt prata vien trijās un arī pret PSRS viņi spēja panākt vien neizšķirtu (3:3). Savukārt PSRS, kuri ierindojās otrajā vietā, arī tika pie trim uzvarām, taču vienu reizi arī piedzīvoja zaudējuma rūgtumu (pirmajā spēlē, 3:5 pret Zviedriju).
Izslēgšanas mačos abas hokeja lielvaras tika galā ar saviem oponentiem visai viegli (PSRS-Zviedrija 4:2; Kanāda-Čehoslovākija, 5:3) un tas nozīmēja, ka finālā tiksies abas labākās grupu turnīra komandas.

Tieši šī fināla dēļ 1987. gada Kanādas kausu arī sauc par visu laiku labāko starptautiskā hokeja turnīru. Pirmajā spēlē, tikai pagarinājumā, ar 6:5 uzvarēja PSRS, otrajā mačā uzvarētāja noskaidrošanai bija nepieciešami pat divi pagarinājumi, lai Kanāda gūtu izšķirošos vārtus (spēles rezultāts – 6:5), bet trešajā mačā, kurš beidzās gan pamatlaikā, atkal uzvarēja Kanāda ar rezultātu... jā, 6:5.

Vitālijs Samoilovs gan visas turnīra spēles vēroja no malas, jo arī uz 1987. gada turnīru PSRS veda trīs vārtsargus – Samoilovu, Sergeju Miļņikovu un Jevgeņiju Belošeikinu, taču spēles laiku savā starpā sadalīja tieši Miļņikovs un Belošeikins. Interesanti, ka pēc gada, 1988. gadā, pēc līdzīga scenārija tika aizvadīts Olimpiskais turnīrs, kura gaitā visas spēles aizvadīja Miļņikovs, kamēr Samoilovs tika atstāts rezervē, taču tas viņam nekādā gadījumā netraucēja kļūt par līdz šim vienīgo Latvijas hokeja Olimpisko čempionu.

Atgriežoties pie Zemgus, jāsaka, ka, protams, nekādā gadījumā nevar salīdzināt aizgājušo gadu PSRS izlasi un pašlaik veidošanas stadijā esošo Eiropas komandu, jo tās ir kardināli atšķirīgas komandas, gan spēlētprasmes, gan komplektācijas principu, gan turnīra mērķu ziņā. No otras puses, kā redzam, Latvijā nav nemaz tik daudz hokejistu, kuriem ir bijusi izdevība piedalīties Pasaules/Kanādas kausā, tāpēc, ja vien Girgensons tiks iekļauts eiropiešu komandā, tad tas noteikti būs ne tikai plusiņš hokejista CV, bet arī jauna lappuse Latvijas hokeja vēsturē.

Vai Zemgus Girgensons tiks iekļauts Eiropas izlases sastāvā startam Pasaules kausā?

  • 262

  • 36

  • 22


  +6 [+] [-]

, 2015-09-17 23:12, pirms 9 gadiem
Šis ir mākslīgs turnīrs ar mākslīgām izlasēm. Un ar 70-80 gadu Kanādas kausu, tam ir tikpat daudz sakara kā vecajam RD ar jauno, kad izdevīgi, tad piesauc šo itkā saikni, lai gan reāli te rīko, te nerīko, nekāda konsekvence un pēctecība šeit nav, tik vien tas, ka NHLs to rīko.
Slēpts komentārs: demarkus
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  -1 [+] [-]

, 2015-09-17 23:19, pirms 9 gadiem
Rietumu vilciens rakstīja: Juri, taču nomaini virsrakstu

Balderis, Rietumu_vilciens, Mr. Eksperts....Girgensons?
tu degradē manu niku ar savu debīlo poustošanu!

  -2 [+] [-]

, 2015-09-18 08:44, pirms 9 gadiem
Banss rakstīja: Šis ir mākslīgs turnīrs ar mākslīgām izlasēm. Un ar 70-80 gadu Kanādas kausu, tam ir tikpat daudz sakara kā vecajam RD ar jauno, kad izdevīgi, tad piesauc šo itkā saikni, lai gan reāli te rīko, te nerīko, nekāda konsekvence un pēctecība šeit nav, tik vien tas, ka NHLs to rīko.
Nu un? Ko gribēji pateikt? Kad grib tad spēlē!

     [+] [-]

, 2015-09-18 09:24, pirms 9 gadiem
1976. gada turnīrā spēlēja t.s. otrā jeb eksperimentālā PSRS izlase.Laikam lai attaisnotos zaudējuma gadījumā. Skatījos tās spēles. Kaut gan tie paši vēži vien bija

  +1 [+] [-]

, 2015-09-18 09:25, pirms 9 gadiem
Virsraksts jau graujoš...es jau domāju ka rakstā tiks salīdzināts Balderis ar Girgensonu...nu Balderis jau laikam bija čalis,ko jebkura no rakstā minētajām izlasēm būtu bijusi laimīga redzēt savā sastāvā!

     [+] [-]

, 2015-09-18 09:37, pirms 9 gadiem
Jaunajai paaudzei šis turnīrs varbūt liekās mākslīgs,bet hokeja līdzjutēji ar stāžu gan tā nedomā.Tā kā man ir laimējies redzēt visus šos turnīrus,tad ar nepacietību gaidīšu atkal atgriežamies pasaules kausu TV ekrānos.Vienīgi jācer ,ka neizgāzīsies ideja ar divām "mākslīgām" izlasēm.Katrā ziņā uz papīra viņas būs spēcīgas izlases,bet kā būs uz ledus?Jācer ,ka ideja attaisnosies.Spēlēs kāds mūsējais Eiropas izlasē,būs tad arī par ko pārdzīvot.

  -1 [+] [-]

, 2015-09-18 09:39, pirms 9 gadiem
Tunīrs būtu teicams, ja nebūtu pseido-komandas. Kuras tās ir miniet paši...

  +3 [+] [-]

, 2015-09-18 09:57, pirms 9 gadiem
Erikovič rakstīja: Virsraksts jau graujoš...es jau domāju ka rakstā tiks salīdzināts Balderis ar Girgensonu...nu Balderis jau laikam bija čalis,ko jebkura no rakstā minētajām izlasēm būtu bijusi laimīga redzēt savā sastāvā!
Tas gan, Balderis bija VIENS no labākajiem tās ēras hokejistiem pasaulē... tas būtu tas pats, ja mums tagad būtu Malkina, Krosbija līmeņa spēlētājs.

  -1 [+] [-]

, 2015-09-18 09:58, pirms 9 gadiem
pernambucano rakstīja: Tunīrs būtu teicams, ja nebūtu pseido-komandas. Kuras tās ir miniet paši...
Varēja, tiešām, kko interesantāku izdomāt. Man patika te izskanējusī doma par KHL izlasi.

  +2 [+] [-]

, 2015-09-18 10:06, pirms 9 gadiem
alguns rakstīja: Jaunajai paaudzei šis turnīrs varbūt liekās mākslīgs,bet hokeja līdzjutēji ar stāžu gan tā nedomā.Tā kā man ir laimējies redzēt visus šos turnīrus,tad ar nepacietību gaidīšu atkal atgriežamies pasaules kausu TV ekrānos.Vienīgi jācer ,ka neizgāzīsies ideja ar divām "mākslīgām" izlasēm.Katrā ziņā uz papīra viņas būs spēcīgas izlases,bet kā būs uz ledus?Jācer ,ka ideja attaisnosies.Spēlēs kāds mūsējais Eiropas izlasē,būs tad arī par ko pārdzīvot.
es galīgi nepiederu pie jaunās paaudzes, jo esmu redzējis laukumā Balderi, Vasiļonoku, Repsi, bračkas Vasiļjevus... Taču tāpat uzskatu, ka šis turnīrs ir mākslīgs, lieks... gan pēc satura, gan pēc laika, kad tas tiks aizvadīts. Kā teica senie grieķi, vienā upē divreiz neiekāpsi...

     [+] [-]

, 2015-09-18 10:08, pirms 9 gadiem
Kaspars_Biedriņš rakstīja: Varēja, tiešām, kko interesantāku izdomāt. Man patika te izskanējusī doma par KHL izlasi.
tas galīgi nav rīkotāju plānos - viņu primārais mērķis ir lai turnīrā piedalītos 100% NHL spēlētāji (vai vismaz tuvu tam).

     [+] [-]

, 2015-09-18 10:17, pirms 9 gadiem
Abrags rakstīja: es galīgi nepiederu pie jaunās paaudzes, jo esmu redzējis laukumā Balderi, Vasiļonoku, Repsi, bračkas Vasiļjevus... Taču tāpat uzskatu, ka šis turnīrs ir mākslīgs, lieks... gan pēc satura, gan pēc laika, kad tas tiks aizvadīts. Kā teica senie grieķi, vienā upē divreiz neiekāpsi...
lūk tā algun...banss, kurš pirmais nokomentēja mākslīgumu, ar nav nekāds skolnieks kuram hokejs sācies ar Savicka TRTD nodibināšanu!

     [+] [-]

, 2015-09-18 11:06, pirms 9 gadiem
Kaspars_Biedriņš rakstīja: Varēja, tiešām, kko interesantāku izdomāt. Man patika te izskanējusī doma par KHL izlasi.
Pārāk bīstami...zaudējuma gadījumā tēls būs iedragāts un mīts par neuzvaramību sagrauts.

  -1 [+] [-]

, 2015-09-18 11:09, pirms 9 gadiem
alguns rakstīja: Jaunajai paaudzei šis turnīrs varbūt liekās mākslīgs,bet hokeja līdzjutēji ar stāžu gan tā nedomā.Tā kā man ir laimējies redzēt visus šos turnīrus,tad ar nepacietību gaidīšu atkal atgriežamies pasaules kausu TV ekrānos.Vienīgi jācer ,ka neizgāzīsies ideja ar divām "mākslīgām" izlasēm.Katrā ziņā uz papīra viņas būs spēcīgas izlases,bet kā būs uz ledus?Jācer ,ka ideja attaisnosies.Spēlēs kāds mūsējais Eiropas izlasē,būs tad arī par ko pārdzīvot.
Ja arī Girgensons spēlēs tajā Eiropas komandā, diez vai kāds par to komandu baigi pārdzīvos...drīzāk sekos viņa individuālajam sniegumam. Tu taču zvaigžņu spēlē nepārdzīvo ne par vienu komandu?

  -1 [+] [-]

, 2015-09-18 11:11, pirms 9 gadiem
Mākslīgs vai nē - kāda starpība? Būs turnīrs, kurā spēlēs lielākā daļa no pasaules labākajiem hokejistiem. Atliek vien skatīties un baudīt redzēto.

  -1 [+] [-]

, 2015-09-18 11:23, pirms 9 gadiem
pernambucano rakstīja: Pārāk bīstami...zaudējuma gadījumā tēls būs iedragāts un mīts par neuzvaramību sagrauts.
Tas gan. KHL izlase nebūtu švakāka par vienu otru dalībnieci.

  -1 [+] [-]

, 2015-09-18 11:30, pirms 9 gadiem
zzk rakstīja: Mākslīgs vai nē - kāda starpība? Būs turnīrs, kurā spēlēs lielākā daļa no pasaules labākajiem hokejistiem. Atliek vien skatīties un baudīt redzēto.
3 naktī ar sarkanām acīm, kad nākamajā dienā jāiet uz darbu. Diezgan apšaubāma bauda. Ja nu vienīgi izvairīties no rezultāta uzzināšanas un skatīties ierakstā.

  -1 [+] [-]

, 2015-09-18 12:00, pirms 9 gadiem
pernambucano rakstīja: 3 naktī ar sarkanām acīm, kad nākamajā dienā jāiet uz darbu. Diezgan apšaubāma bauda. Ja nu vienīgi izvairīties no rezultāta uzzināšanas un skatīties ierakstā.
Tā taču ir katra paša izvēle. Gribi skaties, negribi neskaties.

Tikai ir diezgan jocīgi čīkstēt, ka turnīrs slikts, ja kādam savi privātie apstākļi traucē to skatīties.
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  -1 [+] [-]

, 2015-09-18 12:38, pirms 9 gadiem
Dzoniy rakstīja: Vates kundzei gan daudz pretenziju saradušās pret turnīru, kuru veido nīstie jeņķi...
No šīs dienas pieņemu striktu un un nelokāmu lēmumu: uz slimnieku, fobiju nomocīito, dzimtcilvēku un dažādu citu dzīves pabērrnu replikām nereaģēt!

  -1 [+] [-]

, 2015-09-18 12:41, pirms 9 gadiem
zzk rakstīja: Tā taču ir katra paša izvēle. Gribi skaties, negribi neskaties.

Tikai ir diezgan jocīgi čīkstēt, ka turnīrs slikts, ja kādam savi privātie apstākļi traucē to skatīties.
Tas, ka turnīrs notiek naktī ir drīzāk globāls apstāklis nevis privāts. Labs vai slikts būs redzams tā laikā, kad būs iespēja vērtēt ar kādu pašatdevi Eiropas komanda darbosies.
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

     [+] [-]

, 2015-09-18 13:22, pirms 9 gadiem
Piekrītu zzk, kāda starpība mākslīgs vai nemākslīgs (vispār interesanti, kurš ir tas turnīrs, kas organizējas nemākslīgi jebšu pats no sevis? ), tie, kuriem interesē hokejs ka tāds, tā pat skatīsies un tā pat būs interesanti. Smieklīgi arī tas, ka visi jau zin, ka 'mākslīgās' izlases būs izgāšanās, lai gan pat gatavošanas process nav sācies, kur nu vēl kāda spēle aizvadīta

     [+] [-]

, 2015-09-18 13:25, pirms 9 gadiem
pernambucano rakstīja: Tas, ka turnīrs notiek naktī ir drīzāk globāls apstāklis nevis privāts. Labs vai slikts būs redzams tā laikā, kad būs iespēja vērtēt ar kādu pašatdevi Eiropas komanda darbosies.
Nakts būs tikai šajā pasaules pusē, citur būs vakars. Tā ir katra personīga darīšana, kurā laika joslā viņš atrodas un var atļauties skatīties vai nevar. Tas viss ir relatīvi, vienā dienā cilvēks var būt Amerikā, citā dienā jau Eiropā, lidmašīnas ir visiem pieejamas un cilvēki pārvietojas pa pasauli. Daudziem tā ir ikdiena.

Eiropa nav nekāds pasaules centrs, pēc kura būtu jālīdzinās (īpaši jau NHL rīkotam pasākumam) un šīs vienas komandas sniegums uzreiz nenozīmēs kaut kādu visa turnīra vērtējumu. Tur būs gandrīz visi spēcīgākie planētas hokejisti un tas ir tas, ar ko šis turnīrs ir nozīmīgs. Vienas vai citas komandas sportiskais sniegums ir tālākajā plānā, šeit akcents ir uz zvaigznēm.

     [+] [-]

, 2015-09-18 13:36, pirms 9 gadiem
Necentos pateikt ka turnīrs ir slikts, viņs vēl nemaz nav noticis

  +1 [+] [-]

, 2015-09-21 10:24, pirms 9 gadiem
demarkus rakstīja: jauks raksts,bet....kuras izlases tad piedalisies Pasaules kausa?
Kanāda, Somija, Krievija, Zviedrija, Amerika, Čehija. Jeb tās izlases kuras visu valstvienību var nokomplektēt no NHL spēlētājiem
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

     [+] [-]

, 2015-09-28 11:49, pirms 9 gadiem
Kaspars_Biedriņš rakstīja: Tas gan, Balderis bija VIENS no labākajiem tās ēras hokejistiem pasaulē... tas būtu tas pats, ja mums tagad būtu Malkina, Krosbija līmeņa spēlētājs.
Piekrītu. Tāda līmeņa spēlētājs kā Balderis latviešiem varbūt ir reizi 100 gados, tur pat nav ko mēģināt salīdzināt ar vēl kādu citu. Viņš pat starp hokeja zvaigznēm izcēlās, bija zvaigzne starp zvaigznēm.

     [+] [-]

, 2015-09-28 15:16, pirms 9 gadiem
purva_velns rakstīja: 1976. gada turnīrā spēlēja t.s. otrā jeb eksperimentālā PSRS izlase.Laikam lai attaisnotos zaudējuma gadījumā. Skatījos tās spēles. Kaut gan tie paši vēži vien bija
Ja pareizi atceros, tad PSRS izlasē tajā turnīrā dažas spēles nospēlēja arī Krikunovs, kas toreiz pārstāvēja "Kriļja Sovetov", bet pēc tam uzreiz pārnāca uz RD.