Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:319, Did:0, useCase: 3

Viedoklis: FIFA nogalina godīgu spēli

Pēteris Neimanis
Pēteris Neimanis

Viedoklis: FIFA nogalina godīgu spēli
FIFA prezidents Zeps Blaters
Foto: AP

Dziļās sērās paziņojam, ka šodien traģiski bojā gājis "fair play" jeb godīgas spēles princips futbolā. Oficiālā versija – sirdstrieka pēc Starptautiskās futbola federācijas FIFA lēmumu nepārspēlēt Pasaules kausa kvalifikācijas maču starp Īriju un Franciju, kurā francūži guva vārtus, klaji pārkāpjot godīgās spēles principus.

FIFA darboņi paziņoja, ka pēdējais vārds šajā situācija piederēja mača tiesnesim, kurš izlēma, ka pārkāpuma no Francijas uzbrucēja Tjeri Anri puses nebija un vārtu guvumu jāieskaita. Vismaz dīvaini, jo pats Anri pēc mača nenoliedza, ka nospēlējis ar roku. Līdz šīs nedēļas trešdienas vakaram spēle ar roku futbolā nebija atļauta. Par to bija jāsoda futbolisti, kas nospēlējuši ar roku un tiesneši, kas nav pamanījuši vai pievēruši uz to acis. FIFA ar savu lēmumu "Anri rokas lietā" skaidri paziņo, ka noteikumi ir mainījušies – var darīt visu, ko atļauj (nepamana) tiesneši. Turklāt pēc mača ar to jāplātās. "Vai, cik es eleganti iespēru pa vēderu guļošajam X! Nekas par to man nebija, un es arī neko neteicu, neesmu taču tiesnesis!" Kāpēc gan nē? Tā pārkāpj godīgās spēles principus? Kam tas vairs interesē?

Pirmo zalvi pa "fair play" principu FIFA izdarīja īsi pirms kvalifikācijas grupu turnīru beigām, paziņojot, ka izslēgšanas mačos pārus dalīs, atbilstoši FIFA rangam. Nav jābūt Ņūtonam, lai saprastu, kāpēc tas darīts – lai samazinātu iespēju, ka uz finālturnīru netiek kāds no varenajiem, kam neizdevās kvalificēties uzreiz. Pirms tam izslēgšanas maču dalībniekus meta vienā grozā un no viena groza arī ņēma ārā, tādejādi pāri bija neprognozējami. FIFA neriskēja. FIFA spēcīgākajiem pielozēja teorētiski vājākos. No komas "fair play" izcēla slovēņi, noliekot pie vietas Gūsu Hidingu un Krievijas izlasi. Diemžēl atveseļošanās nebija veiksmīga – lēmums par Anrī roku izdzēsa godīgās spēles pēdējās dzīvības pazīmes. Kāpēc gan jebkuram tagad neprotestēt par jebkura tiesneša svilpi situācijā, kad nospēlēts ar roku? Jebkura tiesa, balstoties uz Anrī precedentu, apmierinātu iesniedzēja prasību! Futbolistu kungi, droši spēlējiet ar roku kaut vai apzināti!

Saukli par godīgu spēli varam aizmirst – FIFA pierādīja, ka tās ir muļķības –, bet ko tālāk? Atvainojamies leišiem par tiem pašiem francūžiem veltītu plakātu un paziņojam, ka arī "No racism!" ir tukša plātīšanās? Visai ērts brīdis. Kā nekā spēlēsim DĀR – visu laiku rasistiskākajā Āfrikas valstī! Un viņiem ir dimanti.

Grūti iedomāties, kā francūži spēs doties laukumā un spiest rokas saviem sāncenšiem Pasaules kausa finālturnīrā, tomēr viņus šoreiz gribas vainot mazāk. Gadīties mēdz dažādi, arī piespēlēt sev ar roku, taču pilnīgi kas cits ir paziņot, ka šādā situācijā viss bija kārtībā. FIFA skaidri norādīja, ka ir nozīmīgāki un mazāk nozīmīgi asociācijas dalībnieki. Varbūt arī nekādas kvalifikācijas, pārspēles un finālturnīri nav vajadzīgi? Lai visu izšķir reitings, kura līderis gada beigās saņem kausu?

1 2 3 101 komentārs
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

 +22 [+] [-]

, 2009-11-20 13:07, pirms 15 gadiem
jūtu blatera amats sāk šūpoties, ceru, ka tomēr nāks vienreiz pie prāta.

  +2 [+] [-]

, 2009-11-20 13:07, pirms 15 gadiem
Vispār jau ja pēc katra mača skaitīsim tiesnešu kļūdas, tad visi mači būs jāpārspēlē. Vienīgais, ja ir gūti vārti, tad tāpat kā hokejā varētu skatīties video. Bet nu tikai vārtu gūšanas gadījumā, jo ja skatīsies par katru strīdu, tad spēlei laika neatliks.
Slēpts komentārs: armands8888

  +1 [+] [-]

, 2009-11-20 13:08, pirms 15 gadiem
žēl,ka Govou neiesita to savu momentu pašās beigās tad vismaz nebūtu tāds tracis sacelts un francūži būtu guvuši vismaz vienus vārtus pēc noteikumiem
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

     [+] [-]

, 2009-11-20 13:09, pirms 15 gadiem
Interesanti.

  +6 [+] [-]

, 2009-11-20 13:11, pirms 15 gadiem
Slēpts komentārs: msz_no_sirds

 +19 [+] [-]

, 2009-11-20 13:14, pirms 15 gadiem
Ļoti interesants viedoklis! Diemžēl jau kādu laiku FIFA un UEFA organizācijas klaji pārkapj paši savus principus un noteikumus, monopolistu būšana tā teikt...

  +5 [+] [-]

, 2009-11-20 13:15, pirms 15 gadiem
ši nav pirmā reize kad roka izšķir spēles likteni.
tad kad vārti tika iesisti ar "Dieva roku "(Maradonas roku). vai spēle tika pārspēlēta, cik atceros, ka nē .Es neesmu Francijas pusē ( man šī izlase nepatīk)
Kas notiktu, ja šo spēli pārspēlētu - tad jebkurš nākošais nepareizais tiesneša lēmums( pendele, nepareizi ieskaitīti vai neieskaitīti vārti, aizmugures vārti utt) spēles izskaņā liks cietušai komandai rakstīt protestu, ar lūgumu spēli pārspēlēt.
Lai negribās atdzīt bet FIFA pieņēma pareizu lēmumu

  +3 [+] [-]

, 2009-11-20 13:20, pirms 15 gadiem
R.I.P. fair play !!!

     [+] [-]

, 2009-11-20 13:20, pirms 15 gadiem
Pēdējā laikā futbola bosi ju ne pirmo reizi pierāda, ka viņiem pie vienas vietas pašu sludinātā godīgā spēle. Atceros, kā Čempionu līgas priekšsacīkstēs UEFA par skaidru imulāciju iedeva 3 spēļu diskvalifikāciju Arsenal uzbrucējam Eduardo, taču pēc tam pārdomāja, tādējādi dodot zaļo gaismu zagļiem. Tagad FIFA atsakās pārspēlēt nogodīgu spēli, turklāt vēl neviens nav teicis, ka vismaz Zaglis saņems kārtīgu diskvalifikāciju.
Slēpts komentārs: mierinieks
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

 +12 [+] [-]

, 2009-11-20 13:23, pirms 15 gadiem
Raksts ļoti labs. FIFĀ ir nobendējusi Fair Play. Paldies jums. Besī ārā ka palīdz lielvalstīm. Varēsiet braukt uz DĀR un vērot savas lielvalstis. Zarazas bļ.eģ. Nav ko citu teikt. Bojā visu futbola burvību...
Slēpts komentārs: mierinieks

 +21 [+] [-]

, 2009-11-20 13:27, pirms 15 gadiem
mierinieks rakstīja: Tiesi taa vares braukt uz DAR verot kvalitatiivu futbolu nevis kaukadu seetas futbolu ja tur buutu tikusi iekssaa Irija vai Bosnija kur nu vel Albaanija
Īrija un Bosnija spēlē sētas futbolu? Varbūt Anglijas pašā zemākajā līgā tādu spēlē, bet ne Bosnija, ne Īrija, ne Albānija nespēlē sētas futbolu.
Slēpts komentārs: Jakalo

     [+] [-]

, 2009-11-20 13:28, pirms 15 gadiem
nekad nejutishu lidzi lielajam valstim !

PČ manas favorites - Slovākija un Slovēnija

  +5 [+] [-]

, 2009-11-20 13:29, pirms 15 gadiem
msz_no_sirds rakstīja: Un ko iesaka autors? Pārspēlēt visas spēles, kurās nav nozīmēti/nepareizi piešķirti 11m soda sitieni, nav fiksētas aizmugures vārtu brīdī utt?
Precedents kuru Īrija nosauca par labu pārspēlei, bija pārspēle nevis dēļ tā, ka tiesnesis ko nefiksēja, kas bija redzams atkārtojumā, bet gluži vienkārši nezināja noteikumus nenozīmējot atkārtotu 11m soda sitienu.
Jā, pilnībā Tev piekrītu, kā jau FIFA oficiālajā paziņojumā rakstīja - sāktos haoss. Pēc jebkura nepareidzi pieņemta lēmuma visi vēstos FIFA, un pieprasītu, lai pārspēlē maču, un ja atteiktu, tad prasītu - kapēc tad Francijas mačs tika pārspēlēts?

  -2 [+] [-]

, 2009-11-20 13:30, pirms 15 gadiem
Jakalo rakstīja: Tā nav žurnālistika, tikai tukša diršana emociju ietekmē.
Tiesi taa piekriitu tev..Par tiesnesa kluudam jatbild vinam pasam nevis visiem te jabruuk virsu Francijas izlasei..Ko tad Anri vajadzeja dariit skriet pie tiesnessa un teikt ev vecit skat es nospeleju ar roku mums nevajag ieskaitiit sos vartus? Nu tas ir pilniigis sviests

  +3 [+] [-]

, 2009-11-20 13:30, pirms 15 gadiem
mierinieks rakstīja: Tiesi taa vares braukt uz DAR verot kvalitatiivu futbolu nevis kaukadu seetas futbolu ja tur buutu tikusi iekssaa Irija vai Bosnija kur nu vel Albaanija
īri bija daudz labāki atbildes spēlē ar Franciju... tāpēc jāsaka ka tas sētas futbols laikam ir Francija...

 +18 [+] [-]

, 2009-11-20 13:30, pirms 15 gadiem
msz_no_sirds rakstīja: Un ko iesaka autors? Pārspēlēt visas spēles, kurās nav nozīmēti/nepareizi piešķirti 11m soda sitieni, nav fiksētas aizmugures vārtu brīdī utt?
bija vārti, tika apturēta spēle, bija iespējams pakonsultēties ar līnijnieku. jau pēc mača Anrī atzīst, ka ir spēlējis ar roku. FIFA saka - viss ok. tā nav ikdienišķa situācija ar 11m došanu/nedoshanu.

 +10 [+] [-]

, 2009-11-20 13:31, pirms 15 gadiem
mierinieks rakstīja: Tiesi taa vares braukt uz DAR verot kvalitatiivu futbolu nevis kaukadu seetas futbolu ja tur buutu tikusi iekssaa Irija vai Bosnija kur nu vel Albaanija
Par to kvalitatīvo futbolu Domeneka vadībā vēl var diskutēt. Viņi kvalifikācijā ir vairāk izmocījuši rezultātus nekā pārliecinoši spēlējuši (1-0 gan pret Austriju, gan Lietuvu, abas uzvaras pateicoties Gurkufa un Riberī tālsitieniem).
Cita lieta, ka Francijai ir daudz lielāks komerciālais potenciāls un par viņiem interesējas daudz lielāka auditorija nekā par Īriju - bet tas taču nav kritērijs, lai kvalificētos finālturnīram. Jākvalificējas ir par nopelniem un rezultātiem, nevis par statusu un uzvārdiem komandā. Diemžēl FIFA pierāda tieši pretējo.
Bosnija ir cita lieta - viņi arī pēc snieguma atbildes spēlē pret POR neko nebija pelnījuši. Bet īri Trapatoni vadībā pret Franciju (un ne tikai) spēlēja labi.

  +1 [+] [-]

, 2009-11-20 13:32, pirms 15 gadiem
Tagad vajadzētu vadošo valstu futbolu federācijām sacelties pret FIFA-lūgt pārspēli. īrija cieš = citi klusē, bet īrijas vietā kādreiz var nonākt-Grieķija, Turcija vai kāds cits-atkal klusēsim
Slēpts komentārs: mierinieks

  +7 [+] [-]

, 2009-11-20 13:33, pirms 15 gadiem
FIFA labāk ir , ka brauc Francija, jo iedomājaties, cik daudz fanu aizbraux no Francijas un kādu naudu viņi atstās.. FIFA vnk tīri par biznesu domā, ne jau Fair Play
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +9 [+] [-]

, 2009-11-20 13:38, pirms 15 gadiem
mierinieks rakstīja: Tiesi taa piekriitu tev..Par tiesnesa kluudam jatbild vinam pasam nevis visiem te jabruuk virsu Francijas izlasei..Ko tad Anri vajadzeja dariit skriet pie tiesnessa un teikt ev vecit skat es nospeleju ar roku mums nevajag ieskaitiit sos vartus? Nu tas ir pilniigis sviests
emocijas valdīt šobrīd nespēj tu. lasi uzmanīgāk un varbūt pamanīsi, ka neviens tā pa lielam neko Francijai nepārmet. un vispār, izvēlamies uzmanīgāk vārdus!
Slēpts komentārs: mierinieks
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +2 [+] [-]

, 2009-11-20 13:45, pirms 15 gadiem
Nepiekrītu.
Drusku abstrahējoties no tieši šī mača emocijām: problēma nav fair play principā, bet gan mehānisma izstrādē, ko darīt ar tiesnešu kļūdām - kad pieļaut pārspēles un kad nē. To nedrīkst aizlaist tik tālu, lai katrs varētu atsaukties uz tiesneša kļūdu un pieprasīt pārspēlēt, piemēram, ar 0:4 zaudētu maču, pasakot, ka konkrētā kļūda komandu morāli sagrāva.

Domāju, ka risinājums varētu būt vēl viens video tiesnesi, pie kura katra komanda drīkst griezties 1x spēlē. Tas operatīvi noskatās un pa rāciju paziņo austiņā galvenajam tiesnesim, kāds lēmums jāpieņem.

FIFA, manuprāt, ir konservatīvāka sporta organizācija. Bet nu futbols arī turās jau cik gadus galvagalī. Varbūt, ka viņu politka ir kurināt intrigas, veicinot ažiotāžu un popularitāti.

  -2 [+] [-]

, 2009-11-20 13:45, pirms 15 gadiem
Kā jau šeit viens minēja ko tad piedāvā autors?? Pārspēli?? un cerams saprot ka tas novestu pie tā, ka no futbola federācijām būtu prasības pēc pārspēlēm ik uz 4-5 spēlēm. Jo ir problēma tiesneši ir cilvēki un viņi arī var neredzēt un lēmumus viņiem jāpieņem bez 10 atkārtojumiem no dazādām kamerām. Ko tad izdarīja Anrī - ak tad pārkāpa Fair play principus, jo nepateica tiesnesim, ka spēlēja ar roku, kā rezultātā guva vārtus, kas bija izšķirošie ? ārprāts tā nekad nav bijis... Varbūt atcerēsimies neseno 2006. gada finālu - Itālija pret Franciju - ziniet kaut kā neatceros, ka Materacci būtu gājis un teicis tiesnesim, ka zini es te sarunāju rupjības noraidiet arī mani. Kāds bija rezultāts lielākā daļa atceras. tikpat labi arī tur varēja teikt - FIFA atbalsta rupjības pretinieku virzienā, ja vien tiesnesis nedzird. Ā un vēl Itālija ir lielāka lielvalsts nekā Francija, jo nekādu sankciju pret Itālijas izlasi nebija, arī Materaci savu medaļu dabūja (jo galu galā FIFA atbalsta tikai lielvalstis).
Slēpts komentārs: mierinieks
1 2 3 101 komentārs