Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:459, Did:0, useCase: 3

Biju susliks, tagad – surikāts

Biju susliks, tagad – surikāts
Valdis Muižnieks uzbrukumā...

Foto: fiba.com

Nupat, ap Latvijas izcilākajiem basketbolistiem diskutējot, atkal uzpeldējis mūžvecais jautājums: mēs vai viņi? Kas labāks – iepriekšējās basketbola paaudzes vai mūsdienu censoņi? Galu galā: kurš gan vinnētu, ja būtu fantastiskā iespēja paaudzēm satikties zem groziem? Krists T ir pārliecināts: „Nav absolūtās taisnības. Ja Latvijas veco laiku basketbola slavenības uzliktu uzspēlēt ar pēdējo 20 gadu slavenībām, vecie piedzīvotu pamatīgu sagrāvi.” Piekrītu, bet... Bet!

Motorolers2 rakstīja: „Varu iedomāties, kā ir jauniešiem, tiem pat Vētra ir nezināms spēlētājs, par Valdi Valteru nerunājot.” Kas negrib palikt nezinītis, tas meklē rakstos. Patlaban palīdzu gādāt basketbola literatūru piecpadsmitgadīgam basketmīlim – kad redzi acis aizrautībā spīdam, tad gribas to aizrautību piepildīt un attaisnot. Un tāpēc: visu iepazīst salīdzinot.
Vecākā Latvijas basketbola paaudze (pirms kara) kļuva par pirmajiem Eiropas čempioniem 1935. gadā, izcīnīja otro vietu trešajās Eiropas meistarsacīkstēs, par uzvarām Vispasaules Universiādēs nemaz nerunājot.
Vidējā paaudze piecdesmitajos gados ieguva kopskaitā 11 olimpiskās sudraba medaļas, trīsreiz izcīnīja Eiropas kausu, četras reizes kļuva par PSRS čempioniem.
Jaunākā paaudze vienu reizi tika pie PSRS bronzas medaļām, Barons nesen guva uzvaru Eiropas kausā (kurā vairs nepiedalās kontinenta basketbola grandi – kā sendienās), bet Latvijas izlase paliek vēstures piemiņā ar 16. (pēdējo) vietu Eiropas meistarsacīkšu finālcīņās 1997. gadā un, neapšaubāmi, ar „tagad vai nekad” pārplīsušo pūsli pirms nepilniem pāris gadiem.
Šķiet, ka salīdzināt augšminēto paaudžu sasniegumus ir gandrīz vai nepieklājīgi...

Labi. Tad izrunāsim to „kā būtu, ja būtu”. Par to, kā tagad trenējas un gatavojas (ja gatavojas) mūsdienu basketbolisti, laipnie lasītāji gan būs lietas kursā. Divi treniņi dienā. Pirmskara paaudzei (līdz 1937. gadam) parasti notika... divi treniņi nedēļā. Galvenokārt telpu trūkuma dēļ. Secinājumi par gatavību un iespējām – jūsu ziņā!
Astoņdesmitajos gados, strādājot pie Andra Slapiņa filmas par Latvijas basketbolu, bija iespēja pārlūkot itin daudz uzfilmēta materiāla gan par trīsdesmito, gan piecdesmito gadu notikumiem zem groziem. Ja godīgi, tad šis un tas izskatījās pat komiski. Bet tādi tajos gados bija noteikumi un apstākļi: soda laukums metru plats, bumbu turi, cik vien ilgi vari noturēt, trejačus nepazīst, Latvijas izlases centra uzbrucēja augums ir 185 centimetri...
Tagad noliksim līdzās mūsdienu CD plazmas televizoru un pirmo piecdesmito gadu (mūsu basketbola slavas gadu!) tālrādi KVN ar pastkartes lieluma ekrānu un destilēta ūdens linzu attēla kroplīgai palielināšanai. Abi pārraida attēlu, tikai dažādās, laika gaitā mainītās kvalitātēs. Tāpat ar basketbolu: kā vecā, tā jaunā paaudze lūko iedabūt bumbu grozā – katra savam laikam attīstītā prasmē un iespējās. Plazmas televizors taču laikam ir pārāks par KVN – tur nekāda pārliecināšana un strīdiņi vairs nav nepieciešami, fakts acīmredzams. Laiki mainās: biju kungs, tad biedrs, nu atkal – kungs.

Bet! Pavaicāsim tam, kam ir. Valdis Muižnieks basketbolā izcīnījis trīs olimpiskos sudrabus, trīs Eirokausus un četrus PSRS zeltus.
--Valdi—cik korekti, cik godīgi ir salīdzināt vecus laikus ar šodienu?
--Salīdzināt var vienmēr. Tikai... kāds iznāk secinājums? Ja kāds saka, ka mūsdienu sports līdzinās piecdesmitajiem gadiem, tad tas nav īsti gudrs. Jebkurā sporta veidā: ja noliec blakus piecdesmit gadus vecus rezultātus šodienas sasniegumiem, tad skaidrs, ka salīdzināšana nav iespējama. Jo salīdzināt, lai izsecinātu labāko, var vienīgi ko līdzvērtīgu. Sporta spēlēs tagad ir pavisam citi ātrumi, tehnika, izpildījums, pat domāšana. Varbūt var mēģināt salīdzināt vienīgi sportistu morālo stāju, kā šodien saka: motivāciju. Manas domas ir nemainīgas: manai paaudzei tā bija skaidrāka un stabilāka, nekā šodienas jauniešiem. Pastāvēja, protams, arī sociālisma ievazātā liekulība, taču attiecībā pret basketbolu izturējāmies godīgi.
--Labi, tad lai salīdzina tie, kas grib un var to darīt. Dosim viņiem izejmateriālu iz tavas jaunības...
--Sāku basketbolu spēlēt pavēlu, tikai 16 gadu vecumā. Tehniski necik labs nerādījos, bet pusaudža gados dažādos sportos iegūtais rūdījums ļāva samērā īsā laikā apgūt groza bumbas pamatus. Mums, sporta biedrības “Dinamo” puišiem (Valda pirmā komanda – I.O.), par elku tūdaļ pēc 1952. gada olimpiskajām spēlēm kļuva Valdmanis. Ne jau es viens par viņu jūsmoju! 18 gadu vecumā iekļūt tādas milzu valsts kā PSRS izlasē spēj tikai retais. Tā kā arī viņš toreiz bija “Dinamo”, tad mums bija, pēc kā līdzināties. Arī mazliet vēlāk, jau ASK. Un radās ticība: ja jau Maigais var, tad kāpēc gan mēs ne? Vajag tik rakt – ik treniņā ar pilnu klapi. No aizraušanās basketbols pamazām pārvērtās par dzīvesveidu.
Tolaik ieguvumus un privilēģijas, kuras var dot sports, nerēķināja. ASK komandā bija iespēja visu savu laiku, visu sevi atdot mīļotajam basketbolam. Apģērbts biji, paēdis biji, bumbu un laukumu deva – ko tad vēl vairāk bēdāt? Uz salāpīto bikšdibenu nebija laika paskatīties – un cik tad arī tās garās bikses bija kājās? Vairāk īsajās pa laukumu skraidīja.
--Jau tolaik dažs ņirdza par latviešu basketbolistiem, kuri pārdevušies krievu armijai. Tagad pienākušas jau pāris paaudzes, kuras redzējušas nav, nezina, ko domāt. Jo tā komanda – saki, ko sacīdams – tomēr bija padarmijas komanda.
--Zini, man dažubrīd šķiet, ka tādas pļāpas tiek izplatītas tīšuprāt, un ne tikai ar muļķu prātu vien. Padomju armijas komanda, gandrīz vai čekas filiāle, latvieši tur – augstu pakāpju krievu dienesta virsnieki – tas ir pilnīgs stulbums un galīgi aplama informācija. Varbūt tīša dezinformācija? Šajā komandā tikmēr, kamēr guvām augstākos panākumus, bija tikai latvieši, obligātā dienesta zaldāti, pēc dienesta laika armijas kalpotāji. Vienīgais virsnieks skaitījās treneris Gomeļskis, nelatvietis.
--Bet man acu priekšā mālējas bilde: Valdmanis, Krūmiņš, Muižnieks un visi citi ierindā, miera stājā, padomju virsnieku formām mugurā stāv kā brieži Teherānas lidostā…
--Tas bija brauciens, kurā mūs viesos uzaicināja Irānas armija. Bija jāievēro etiķete, tiešām tikām ietērpti armijas formās. Ne jau parastajās zaldātiņu, bet gan virsnieku parādes diagonālaudumā šūtās. Ja ieskatīsies, nekādus “ģenerāļu” uzplečus uz mūsu pleciem nesaskatīsi.
--Gadus piecus biji arī vefietis. Vari salīdzināt to un šito Vefu?
--Ko tu mani vajā ar to salīdzināšanu?! Toreiz komandā bijām savākti veterāni ar domu atgūt Latvijas vīru basketbola gaistošo slavu. Kā jau viss, kas sportā mākslīgs, arī tas eksperiments neizdevās. Varu vienīgi novēlēt, lai šodienas komandā būtu cik iespējams daudz sporta prieka un cik tik var izturēt – maz savtīguma, pašlabuma, amatnieciskuma...
--Tagad nu atzīsties: vai tu ar savu kādreizējo Eiropas kausa ieguvēja meistarību varētu ietikt šodienas kausa komandā?
--Tā atkal nedrīkst salīdzināt. Ja man būtu jātiek šodienas komandā, tad man arī tiktu iepriekš uztrenēta šodienas prasībām atbilstoša basketbola prasme. Aizgājušos 50 gados cilvēku fiziskās iespējas, pamatbāze, nav tik krasi izmainījusies, lai uz tās nevarētu izkopt to, kas atbilst katra laika garam un prasībām. Jā, treniņprocess, pat zinātnes iesaistīšana sportā ir ievērojami progresējuši. Izmainījušies basketbola noteikumi, uzņemti lielāki ātrumi, spēle kļuvusi atlētiskāka. Vienalga – es domāju, ka mana paaudze tāpat spētu pieņemt arī šādus noteikumus un vidi – tiktu ar to galā!
--Jaunā paaudze mums uzrūc, ka esot palikuši sešdesmito – astoņdesmito gadu spriešanas un vērtēšanas līmenī, šodienas būtību nevaram un negribam saprast. Tā ir?
--Par visiem, protams, nezinu, vecuma marasms ir pasaulē izplatīta kaite. Par sevi... Negribu zīmēties baigi iedomīgais, tomēr jūtos drošs par saviem loģiskiem un objektīviem spriedumiem apkārtējos notikumos. Ja jau mēs še runājam, tad ir, par ko runāt un spējam ko pateikt. Jebkurš kaut cik domājošs un objektīvs cilvēks taču nesāks klāstīt, ka tikai tad, kad viņš auga, viss bija pareizi, savukārt pašlaik viss iet šķērsām tikai tāpēc, ka viņam, lūk, vairs nav pietiekama iespaida uz notiekošo.

Pēdējo punktu šajā daudzpunktē lai pieliek skudrinieks: „Tā diemžēl ir un tā būs, ka jo vairāk laika paiet, jo mazāk sportistus atceras. Pieļauju, ka 21. gadsimta 50 gados tikai smiesies, kad kādam TOPā sauks Bagatski, kambalu, vēl jo vairāk Valteru. Smiesies un teiks, vai tad tas bija basketbols, un vai tad vispār kāds atceras, kā viņi spēlēja? Vot tagad – tas ir basketbols, nevis kaut kādi 40-60 gadi atpakaļ. Nu tāda ir tā realitāte.”

  +1 [+] [-]

, 2011-02-02 11:31, pirms 14 gadiem
...nu normāli - neko pielikt, neko atņemt......varbūt vēlāk parādīsies komentāri, kko gudru pateikšu....

 +10 [+] [-]

, 2011-02-02 11:59, pirms 14 gadiem
Ivar,Tu esi malacis-vienīgais žurnālists,kurš raksta par sporta vēsturi,un dari to,lai sc publika sāk izglītoties!!!
Slēpts komentārs: spoT

  +1 [+] [-]

, 2011-02-02 13:08, pirms 14 gadiem
spoT rakstīja: Jā, jo parasti te tikai pilnīgi idioti uzturās (ironija vieglā). Twiterī garlaicīgi palika vai vajag savu ego arī šeit apmierināt?

Ošiņa kungs, raksts labs, taču lāga nevar piekrist pēdējai rindkopai- vismaz pasaules pieredze rāda, ka "vecās" zvaigznes nekur neizzūd, drīzāk iegūst teiksmaināku oreolu (sak, "vecajos, labajos laikos").
Nu, nu... Paprasi 15 gadīgajam, lai nosauc savus izcilos basketbolistus, paprasi 25 gadīgam, paprasi tā pa dekādēm uz priekšu... Jo vecāks būs cilvēks, jo grūtāk viņam būs izvēlēties, jo viņš zin, gan tā, gan šā laika izcilniekus. Bet jaunie tos, kas ir 2K11 vai redzami apskatos, var apskatīties tikai hall of fame un teorētiksi kaut ko izsecināt, labi, vismaz, ka Video mums ir pieejami.
Diezin vai jaunais letiņu puika zin, ka Zeidaks un Kambala ir guvuši kādreiz 100 punktus spēlē (lai vai kādā līmenī) viņiem ir Kobe ar 81 labi ja tādu Čemberlenu kāds zin... Parādīs viņiem video ar Ervinga dankiem un pēc tam tos pašu Džordana izpildījumā viņi vēl ilgi kasīs pakausi, jo visu dzīvi domāja, ka Džordnas ir unikāls...

  +3 [+] [-]

, 2011-02-02 13:20, pirms 14 gadiem
paldies par interviju! Prieks dzirdēt Muižnieka viedokli- īstenībā pat ļoti labprāt redzētu garāku interviju

  +2 [+] [-]

, 2011-02-02 16:29, pirms 14 gadiem
Skatos mans iepriekšējais komentārs ir pat raksta virspusē.
Rakstam piekrītu un tāds jau arī bija mans viedoklis - nav iespējams salīdzināt dažādus laikus, jo, kaut gan mūsdienās ir cita līmeņa basketbols, senāko laiku sasniegumu runā paši par sevi un ir daudz augstāki.
Vispār, ja reiz sāk salīdzināšanu - kāds zinošāks varbūt var padalīties ar informāciju - cik apmēram pirmskara Latvijā un padomju laikā līdz 60 gadiem vispār bija komandas, kas Latvijā daudz maz kaut kādā līmenī nodarbojās ar basketbolu, kaut vai studentu līmenī? Konkurence starp spēlētājiem bija liela? Jo šobrīd, lai spēlētu profesionālā līmenī, katram spēlētājam sākotnēji nākas izturēt ļoti daudz spēlētāju konkurenci. Vai tajā laikā nebija tā, ka katrs, kas zināmu laika periodu uzcītīgi trenējās basketbolā, varēja sasniegt lielus panākumus?

  +6 [+] [-]

, 2011-02-02 17:05, pirms 14 gadiem
Ivar! Vai piekritīsi tam ,ka agrāk zāle bija zaļāka ,saule spožāka un sporta zvaigznes ,,zvaigžņotākas''? Proti: ja reiz bija zvaigzne tad galvas tiesu pārāks par citiem. Tak jau atceries Balderi,Lūsi,Valteru ?Piemērus ņemu no dažādiem sporta veidiem ,tādēļ varētu piesaukt vēl simtiem ārzemju sportistus.Es pats to skaidroju ar to ka ,agrāk vēlākā vecumā sāka trenēties,nebija visādu zinātnisku treniņmetožu u.t.t. Un ja reiz bija talants tad uz pārējo fona tas varēja mirdzēt visā savā krāšņumā.Tur pretīm mūsdienās, vidusslānis ir tik labi sagatavots,ka izcelties ir ļoti grūti.

  +1 [+] [-]

, 2011-02-02 22:59, pirms 14 gadiem
Vienmēr patīkami lasīt Ošiņa kunga rakstus.

  +1 [+] [-]

, 2011-02-03 09:52, pirms 14 gadiem
Onslovs rakstīja: Vienmēr patīkami lasīt Ošiņa kunga rakstus.
Vienmēr patīkami dzirdēt labu vārdu.

     [+] [-]

, 2011-02-03 12:11, pirms 14 gadiem
ooooo Valteram pirmais komentārs

     [+] [-]

, 2011-02-03 22:40, pirms 14 gadiem
Interesanti.. Daudzi piemin kā savalaika augstas klases spēlētāju Valteru...No tā laika Vefiņa komandas man gan ar attieksmi pret basketbolu,pašatdevi vairāk palicis atmiņā Ivars Žvīgurs,kurš ik spēlē bija maksimālists.Valters,domāju Valdi-tāds pats meistarībā un attieksmē "šūpojošs" kā viņa dēli-basketbola viduvējības. Manuprāt, sportista vērtība ir nevis tas,cik viņš būtu varējis izdarīt, bet gan cik izdara katrā spēlē,sacenšībā no iespējamā. ja kā pedējo laiku vienu no etaloniem liekam valteru senioru,tad nav jābrīnās,ka viņa sekotāji- tādi paši zudušās paaudzes un viena turnīra (Valteram -Eiropas čempionāts) spēļētāji,. Ļurpaks rada aiz sevis citus ļurpakus. Valdmanis aiz sevis- Olimpiādes sudraba medaļniekus.

  -1 [+] [-]

, 2011-02-04 05:22, pirms 14 gadiem
Vai, vai tranuli, būtu redzējis kaut vienu Valtera maču pret Leningradas Spartaku vai Karnīti pŗet PSRS izlasi - tad var mierīgi mirt. Ar piepildītas apziņas sūrmi.

     [+] [-]

, 2011-02-07 09:49, pirms 14 gadiem
Khe,khe,normāli... pat te ir cenzūra.... Ieliku savu viedokli par to,ka šo to esmu pat redzējis no Vefiņa tajos laikos,kad spēlēja Juris Birznieks,Balodis, un ka tik nestabils spēļētājs kā Valterēns ne ko īpaši neizcēlās( domāju senioru). Labi,dažu spēli labi nospēlēja,bet karjera-kā pa viļņiem. Visvaldi Eglīti reedzēju televīzijā karjeras noietā, un dzīvajā jau tikai Dārtijas sastavā. Nebija Valterēns nekas īpašs uz kopējā fona. tad jau Kijevas Saļņikovs ar savu metienu bija simtreiz labāks un stabilāks, kaut dusmas par tādu kijevieša precizitāti, skatoties spēli bija lielas. Es pat nezinu,kādēļ Valters kā spēlētājs bija tik nesimpātisks,kaut žurnālisti, ieskaitot Ošiņu viņu cēla pat debesīs. Liekas, Ošiņš pat sarakstījis mazu grāmateli bija par Valteru. Daudz jau nebija ko rakstīt, tāpēc arī lasīt bija tā dīvaini - lielā basketbola zvaigzne,bet nav nekādu panākumu,ja neskaita to čempionātu, kurā galvenās vijoles bija lietuvieši un viens krievs. Jo tajā līmenī Valterītim nebija īsti ko parādīt. paveicās,ka uz doto brīdi PSRS pāŗejie bija vēl švakāki. Un visu pamatpiecinieku nokomplektēt ar lietuviešiem nebūtu politkorekti. Mākslīgi zvaidzni neradīsiet, Ošiņa kungs, kaut arī slavas dziesmas dzīiedājāt Valterītim, viņam vēl spēlējot.STABILAI MEISTARĪBAI jābūt katrai zvaigznei , ja ne-tad ošiņiem jārada teiksmas par valteriem un savstarpēji jāglaimo portālā,atceroties vecos laikus un cerot,ka paleik arvien mazāk to,kas redzēja viņu reāli spēlējot.