Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:1, Did:0, useCase: 3

Viedoklis: Lokālpatriotisma laiks ir garām

Pēteris Neimanis
Pēteris Neimanis

Reizē ar jauno basketbola sezonu dzīvība atgriezusies arī dažādās ar šo sporta veidu saistītās diskusijās, kurās viena no viskarstāk apspriestajām tēmām ir leģionāru skaits komandās.

Protams, kam gan nepatiktu, ja mūsmāju spēcīgākajos klubos spēlētu vietējie basketbolisti, taču jābūt reālistiem – šo klubu izvirzītie mērķi neļauj tā rīkoties. Atcerieties (kāds taču noteikti atcerēsies!) kādreiz populāro saukli "Kaut vai pastalās, bet brīvā Latvijā"? Līdzīgi būtu, ja basketbola fani skandētu: "Kaut vai pēdējie Baltijā, bet tikai ar savējiem". Tāpat kā lielie pastalu valkāšanas piekritēji ātri vien sāka prasīt firmas "laķenes", tā basketbola līdzjutēji tomēr sāktu prasīt uzvaras. Iespējams, kāda daļa tiešām tikai sajūsminātos par nacionālo kadru klātbūtni, tomēr lielākā daļa būtu neizpratnē. Jā, ir jau atrodami labi piemēri tam, ka var atzīstami spēlēt tikai ar savas valsts spēlētājiem. Piemēram, serbi, tomēr te runa ir par citu pieredzi, citu sistēmu un citu atlases iespēju – kā nekā šajā zemē dzīvo 10 miljoni. Turklāt, ko tad ievērojamu pēdējā laikā serbi ir vinnējuši starptautiskajā arēnā?

Gribētos apgalvot, ka lokālpatriotisma laiks ir pagājis un tas, ka tavā komandā nespēlē leģionāri, nepierāda viss to, ka tu esi liels nacionālists un tautas garamantu sargātājs, bet gan, kāds ir komandas budžets. Tāpat gan ir pagājis arī laiks, kad melnīgsnēji spēlētāji parādījās komandās tikai, lai piesaistītu publiku – no šiem zeļļiem tagad pilnīgi noteikti prasa rezultātu un atbildību. Ja šis spēlētājs tiešām palīdz komandai uzvarēt, ja viņš labi pilda savu darbu, tad kāda gan starpība no kādas valsts viņš ir? Vai tiešām slinks un ne īpaši meistarīgs letiņš ir labāks par centīgu un produktīvāku, teiksim, čehu? Pirms sakāt "Jā!", apdomājiet, kurš no šiem scenārijiem jums patiktu labāk – ne īpaši meistarīgais latvietis pēdējās sekundēs pazaudē bumbu un reizē arī uzvaru; centīgais čehs iemet sarežģītu metienu un izrauj vinni? Godīgi sakot, atteikties no leģionāriem vienkārši atteikšanās pēc vai kaunēties par to, ka komandā tādu ir daudz, ir vienkārši dumji! Tā tagad dara visur, tad kāpēc mums būtu jāstāv malā? Cik poļu izgāja laukumā "Prokom Trefl" komandā, kas spēlē ULEB Eirolīgā? Futbolā ir vēl trakāk – gadās, ka Londonas "Arsenal" komandā neviens anglis pat nav pieteikts spēlei. Vai tāpēc par šo komandu uzvarām līdzjutēji priecājas mazāk?

Tikai un vienīgi muļķīgi ir pārmest kādam (parasti jau sāncenšu fanam), ko viņa komanda darītu bez tā vai šitā leģionāra un ka bez leģionāriem komanda neko nevarētu. Kāpēc, lai būtu bez? Tikpat labi varētu pārmest sprinterim, ka viņš skrien sporta apavos! Komandās ir cilvēki, kas rūpējas par komplektāciju, uz brīvajām vietām aicinot viesspēlētājus. Tāpēc nevajag runāt par to, ka šie viesspēlētāji ir, bet kādi tie ir. Ja amerikānis, lietuvietis, krievs vai burkinafasoietis ir labāks par tajā pašā pozīcijā spēlējošu vietējo un iederas komandā, tad kāpēc lai viņš tur nebūtu? Starp citu, galīgi nepiekrītu tiem, kas saka, ka lielais leģionāru skaits traucē basketbola attīstībai, jo jaunieši vairs neredz sev mērķi. Vai tad pievilcīgāks mērķis ir nīkuļojošs klubs, kurā čum un mudž no Lejiņiem, Māliņiem un tamlīdzīgiem Pētersoniem, vai tāds, kurā ir pa kādam Džonsonam un Smitam, bet kurš labi sitas ne vien pašmāju, bet arī Eiropas turnīros?

Ir jau patīkami pakacināt sāncenšu fanus, bet nebūtu slikti tam sameklēt citu tēmu. Ja vien mēs negribam basketbola lauciņā klīst tikai pastalās un pa nomalēm, nāksies vien iet līdzi visām tendencēm – arī leģionāru piesaistīšanai.

Leģionāri LBL klubos
ASK Rīga
Kērtiss Miledžs (ASV)
Ārons Bramlets (ASV)
Dveins Broils (ASV)
Aeriks Sanderss (ASV)
Ramūns Butauts (treneris, Lietuva)

BK Ventspils
Džons Gilkrists (ASV)
Džimijs Baksters (ASV)
Džastins Lavs (ASV)
Akins Akingbala (Nigērija)
Gašpers Okorns (treneris, Slovēnija)

Barons/LMT
Daiņus Adomaitis (Lietuva)
Giedrs Gusts (Lietuva)
Mihals Hlebovickis (Polija)
Kebu Stjuarts (ASV)
Demetriuss Aleksanders (ASV)

Valmiera
Vladimirs Stimacs (Serbija)
Jozs Ramanausks (Lietuva)
Bārnabuss Vaitlijs (ASV, uz pārbaudes laiku)

Liepājas lauvas
Stīvs Ričs (ASV)

VEF Rīga
Romāns Gumeņuks (Ukraina)
Maksims Šeļeketo (Krievija)

Foto: Romualds Vambuts, eSports.lv

  +2 [+] [-]

, 2007-10-18 18:11, pirms 17 gadiem
Nevar nepiekrist autoram! Un leģionāri tāmdēļ jau arī ir, lai viņi gūtu vienu punktu pēc otra! Taču nereti ir tā, ka leģionāram pilnīgi pie sēžas, kā iet komandai, taču treneris viņu tur laukumā, lai ārzemnieks atpelnītu katru latiņu, kurš ieripo viņa makā! Atplenīt, ta atpelna, tomēr, vai tas tiek izdarīts komandas interesēs!? Jo ļoti bieži nākas redzēt, ka leģionārs to vien kā dara, ka velk deķi uz savu pusi (jo īpaši pavasarī), bet par komandas interesēm - da vienalga jeb who cares! Moš iepatīkas kādam Eirolīgas komandas vadītājam! Otrs punkts, ārzemnieks ir laba "štelle", taču arī jaunajiem jādod izspēlēties pieredzes gūšanai! Ja par piemēru ņemam Eiropas "lielo" līgu komandas, tad, protams, tur tāda lieta kā "nacionalitāte" ir visnotaļ abstrakts jēdziens, taču tajā pašā laikā vieta komandas mehānismā valsts jaunajiem talantiem tiek atvēlēta un savas minūtes (nemaz ne tik īsas) viņi laukumā atstrādā. Piemēram, spāņu Rūdis (Rudy Fernandezs) būdams tikai 20 gadus vecs lieliski kapāja Spānija izlases sastāvā Olimpiskajās spēlēs, jo treneris viņam uzticējās (tas pats, protams, arī klubā). Savukārt mūsu platuma grādos nereti pietrūkst uzticība jaunajiem, jo tiklīdz pāris metieni tiek aizžvadzināti garām, tā bams - tupi, dēls, uz soliņa, skaties un mācies. Un tamdēļ mūsu pašu censoņiem zūd ticība saviem spēkiem, savukārt jaunajiem NEUZTICĪBA ir gluži kā... Kalvītim vēl viena pumpa uz "nāses"...
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

     [+] [-]

, 2007-10-18 18:33, pirms 17 gadiem
jeromanovam trīc Ļipa??? Viņš Barona izejot laukumā uz 5 min bij daudz aktīvāks par kkādu Maceinu kas pats par sevi jau ir basketbola leģenda... lai nu kam bet šamam toč netrīc..
Šēnhofam? nu ar to jau man liekas vispār cits stāsts

     [+] [-]

, 2007-10-18 18:41, pirms 17 gadiem
labi teikts petrini
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  -1 [+] [-]

, 2007-10-18 19:13, pirms 17 gadiem
Petrini ir tas autors kura viedokli es atbalstu pārsvarā vienmēr... Un petrini ir viens no uzticamākajiem Ventspils faniem, BET šoreiz ir jāpastrīdās nedaudz... Saprotiet to, ka katrs mēs esam savādāks un katram mums ir citādi mērķi, uzskati, vēlmes un es piemēram uzskatu, ka leģinoāru skaitam būtu jābūt mazākam un būtu iespējams pārvilināt divu meistarīgu ārzemnieku vietā vienu meistarīgu latvieti nevis kā tagad - četri amerikāņi ir norma, diemžēl. Kas tad būs nākamgad? ASK iespējams spēlēs Eirolīgā (vai pēc paŗis gadiem) Ventpils arī, Barons Uleb kausā - tad būs vajadžigi 6 amerikāņi, vai varbūt visi 10 ? Uz ko mēs ejam? Un tas, ka tāds Bertāns, Zaķis, Strēlnieks sāks spēlēt savu komandu pamatsastāvos tikai 25 un vairāk gadu vecumā būs baigais labums Latvijas basketbolam? Kas notiks kad Vītols, Helmanis, Sandis Valters aizies no izlases ? Ko liksim viņu vietā? Vairogu, Veselovu ??? Viņi vēl nav gatavi tam līmenim ... diemžēl. Un kas tam ir par iemeslu? Tāpēc, ka viņi nespēlē pietiekami ... daži spēlētāji izlauzīsies neskatoties uz to cik bieži / reti viņu laidīs sastāvā, bet vai ar to pietiks? Labi ka ir tādi Bumerangi , Lauvas un VEF kuri tiešām rūpējas par jaunajiem, daļēji dēļ naudas trūkuma, bet tomēr. Es būtu par to, lai mēs būtu turpat kur pagājušajā gadā, bet ar latviešiem, es skatītos basi neatkarīgi no nekā, bet nu varbūt daļai tas liktos neinteresanti... nu grūti pateikt kā būtu ja būt, bet ASK pozitīvās lomas novērtēšana ir pārspīlēta jo ASK ir četri ārzemnieki un Ventspilij un Baronam, lai konkurētu ir jāskrien līdzi ASK, diemžēl...

     [+] [-]

, 2007-10-18 19:13, pirms 17 gadiem
--> rusher

Tieši tā, ne jau visi bāžami vienā maisā, un Spānijā iespējas ir nesalīdzināmi lielākas, taču tas nenozīmē, ka varam laist vējā tos pāris jaunos, kuri nudien varētu kļūt par stabiliem basketbolistiem! Tamdēļ arī ar prieku lūkojos uz VEFiņu, kur Valtera stingrā roka ierādīs pāris jaunajiem to, ka līdz slavas virsotnēm tiem vēl garš ceļš ejams!!!
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  -1 [+] [-]

, 2007-10-18 19:32, pirms 17 gadiem
Nu es nezinu, bet man liekas, ka pašreizējā situācija ir nepareiza. 4 ārzemnieki!!! 4 !!! tie vairs nav 2 un es neparasu lai ārzemnieki vispār nebūtu, bet nu 4 ir pa daudz... it sevišķi situācijā kad mēs jau trešo čempi pēc kārtas nespējam izkļūt no grupas...

     [+] [-]

, 2007-10-18 19:48, pirms 17 gadiem
Bukiem der shis sauklis

     [+] [-]

, 2007-10-18 19:51, pirms 17 gadiem
Tiešām labs raksts un lielā mēra tev piekrītu
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

     [+] [-]

, 2007-10-18 20:09, pirms 17 gadiem
ai, da mani vienmeer tas ir smiidinaajis, cik lv ir labi centri? un cik komandas vareetu nokomplekteet no tiem? pat LBL nepietiku, jaanjem papildinaajums obligaati, tikai jaanjem tajaas poziicijaas kur nav vieteejo.

agraak smiekliigi bija skatiities uz dazhiem klubiem kuri njeema nigas 1-2 poziicijaas, mums latvieshu maz tur? vot tas ir idiotisms, bet 4-5 bez aarzemniekiem latvijaa nevarees iztikt nekad...nu ja vien nesaaks biedrinjus kloneet..
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

     [+] [-]

, 2007-10-18 20:54, pirms 17 gadiem
patiesiibaa 4 legjionaari ir MAZ, 1-2 to praktiski nav, 3-4 ir optimaals skaits, un daudz jau ir tad kad to skaits tuvojas 7-8...teiksim vaacijas bundesliiga, tur vaacieshi tikai masee un slauka griidas...un arii ne vienmeer
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

     [+] [-]

, 2007-10-18 21:09, pirms 17 gadiem
A man patika raxc.Tomēr nevaru piekrist autora viedoklim,jo lielais leģionāru skaits mūsu blicēs tomēr nenāk par labu Latvijas basketbolam.Jā,neapšaubāmi tas ceļ klubu līmeni,bet...Bet dažam vietējam džekam tāpēc būs daaaaaaaaaaaaaaaaaudz nereālāk sasniegt augstu līmeni.Kādēļ ņemt perspektīvu jauno,ja var pagrābt jau gatavu!Jo spēlējot otrā ešelona "jauno kalvēs" izaugt ir niecīgas iespējas.Un cik leišiem tad kāstu bez leģionāru armijas ar -30< punktiem?Tiem pašiem LR un Žalgiris.Kā šobrīd.Varbūt vēl Šauļiem dažreiz.Protams,nevar un nevajag atteikties no leģionāru pakalpojumiem,bet pārlieka leģionāru piesaiste tiešām nenāk par labu Latvijas basketbolam.Vot!

     [+] [-]

, 2007-10-18 21:19, pirms 17 gadiem
šauļi ir labs piemers ka nevajag legionarus! lai gan tagad vinjiem laikam ir...bet vienalga

     [+] [-]

, 2007-10-18 21:25, pirms 17 gadiem
>>Western
Un arī Liepāja.

     [+] [-]

, 2007-10-18 21:59, pirms 17 gadiem
Neticami bet fakts... Saskan man viedoklis ar petrini 1:1
Nu bieži tā negadās...

     [+] [-]

, 2007-10-18 22:02, pirms 17 gadiem
īpatnis,
Bet tāpēc jau rakstā pareizi ir minēts ka 17-21 gadīgie brauc kaut kur pierādīt sevi... Vot ja tāds zaļš gurķis kaut kur izsitās un pierāda sevi.. Laipni lūdzu es domāju nebūtu nekādu šķēršļu lai spēlētu ASK Baronā V-pilī kaut Žalgirī... Bet ņemt jauno tikai tāpēc ka jauns manuprāt ir muļķīgi...
Bet nu tas ir mans personīgais viedoklis...

     [+] [-]

, 2007-10-18 22:04, pirms 17 gadiem
Daljeeji piekriitu petrini viedoklim. Kaadeelj tikai daljeeji?
Piekriitu taadaa zinjaa, ka jaa muusdienaas pie globalizaacijas apstaakljiem arii no legjionaariem nekur neizbeegsi, it iipashi ja ir augsti meerkji uzstaadiiti un buutiibaa kvalitatiivi viesspeeleetaaji vai treneri ir tikai ieguvums.

Bet, manupraat probleema rodas kur citur. Kaads legjionaaru skaits ir optimaalais un kaads ir tas cipars kursh, manaa uztveree jau ir biistams visam Latvijas basketbolam kopumaa.

Manupraat biistamiiba var rasties tajaa briidii, kad kaada komanda var saakt izdomaat, ka tai izdeviigaak un vienkaarshaak ir vnk nopirkt jau gatavu aarzemnieku, nekaa izaudzinaat kvalitatiivu vieteejo sportistu.

Autors apgalvoja, ka arii 5 legjionaari ir pozitiivi. Bet jautaajums kam??? Klubam? Jaa varbuut, ja vinji sasniedz rezultaatus un izvirziitos meerkjus. Bet vai visam Latvijas basketbolam, izlasei? Domaaju, ka nee. Jo jaunais, daudzsoloshais un talantiigais basketbolists ir spiests deldeet solinju, kameer aarzemnieks speelee. Taadejaadi neieguustot attieciigo speelju praksi un no jaunaa un daudzsoloshaa ar laiku kljuust par muuzhiigi perspektiivo liidz beidzot norakstiito talantu.
Vai tas ir tas, ko mees veelamiems?
Petrini mineeja piemeeru ar Arsenaalu, kuraa citreiz nav neviena anglja laukumaa. Jaa komanda rezultaatus sasniedz, bet kaa ir ar nacionaalo pashlepnumu??? Vai anglim tas nekremt, ka vinja komandaa nav neviena anglja?

Mana nostaaja ir taada, ka legjionaaru nedriikst njemt, tikai kaa vietas aizlaapiitaaju. Vinjsh ir jaanjem, kaa liideris, kursh dod rezultaatu un nes uzvaras. Bet ja vieteejais ir vienliidz labs kaa viesspeeleetaajs, tad noteikti vieteejam ir jaadod priekshroka.

Manupraat tas nav normaali, ja Latvijas klubaa lielaakaa dalja buutu aarzemnieku. Shis viesspeeleetaaju skaits, kaads ir dazhaas komandaas. proti 5 ir maksimaalais, ko driikst pieljaut, vairaak toch nee. Savaadaak taa buus katastrofa visam Latvijas basketbolam un izlasei galvenokaart.
Vai varbuut tu arii ierosini, naturalizeet dalju no legjionaariem???

     [+] [-]

, 2007-10-18 22:12, pirms 17 gadiem
petrini ko saki par ukrainas klubu azowmash kur tikai 2 saveejie spelee...

     [+] [-]

, 2007-10-18 22:13, pirms 17 gadiem
Izlasot virsrakstu, ka Lokālpatriotisma laiks ir garām </B> sapratu pavisam ko citu...Lokāpatriotisms ir tad, kad kādi cilvēki lokālpatriotisko jūtu pārņemti uzvērtu nepieiešamību Rīgas klubā iekļaut rīdziniekus, Ventspils klubā ventspilniekus....
Man šķiet, ka autors īsti nesaprot šo jēdzienu - lokāpatriotisms
Neapšaubāmi leģionārus vajag. Bet es personīgi labprātāk redzētu tik pat labu latviešu spēlētāju kāda kluba rindās....tāds ir mans viedoklis un sajūtas un neviens autors neliks man justies savādāk...

Tāpat vairrākārt ir norādīts, ka (pirms gada - diviem), ka latviešu klubus velk lietuvieši (šķiet, ka kāds Lietuvas kluba treneris)....utt...nu man tas neliek justies baigi forši!

  +1 [+] [-]

, 2007-10-18 22:13, pirms 17 gadiem
lielā mērā daudz kas tomēr ir atkarīgs arī no trenera. spilgts piemērs tam ir ASV izlase - pilns ar zvaigznēm, bet jēgas nekādas..kad atnāca maiks Krževskis - visu salika pa plauktiņiem un viss kārtībā. arī Krievijas izlase ir spilgts piemērs - Deivids Blats - treneris, kurš tos pašus spēlētājus, ko pirms tam vadīja Miša, Petka un Vaņa - savaldīja un ieviesa džekiem cieņu pret sevi. domāju, ka tieši no cieņas atkarīgs ir arī rezultāts.
vari sapulcināt kaut visu komandu ar Miledžiem, bet ja treneris neieviesīs viņos cieņu ,tad čiks no tā visa sanāks.
tāpēc ir lieka diskusija, cik kurai komandai ir leģionāru, kurš ir Dievs utt... - galvenais, lai ir skaists basketbols un pats galvenais - rezultāts

  -1 [+] [-]

, 2007-10-18 22:33, pirms 17 gadiem
Labi legionari tikai cel BBL un LBL limeni , punkts.

     [+] [-]

, 2007-10-18 22:40, pirms 17 gadiem
straka
un, aks velk lietuviesu klubus ?

  +1 [+] [-]

, 2007-10-18 22:41, pirms 17 gadiem
Ir tikai viena atbilde - "Šiauliai" tikai ar vietējiem spēlētājiem vairākkārt uzvarējis visus mūsu "superklubus", ieguvis 3. vietu SEB BBL. Piemēram, 2006./2007. pārspēja 4/5 sākumsastāva viespēlētāju "ASK Rīga" pārliecinoši, atstājot "ASK Rīga" aiz "Final four". Līdzīgi arī BK "Ventspils" ir uzvarējuši, kuru sastāvā gan toreiz viesspēlētājiem nozīme bija mazāka, nekā pērn "ASK Rīga"...

     [+] [-]

, 2007-10-18 22:52, pirms 17 gadiem
mekto....nu to adresē ne man bet lietuviešu treneriem.
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  -2 [+] [-]

, 2007-10-18 23:47, pirms 17 gadiem
PIMKĀRT JAU JĀATGĀDINA "PETRINI", KA SERBI ŠOGAD VINNĒJA EIROPAS UN VIENU PASAULES TITULU VISĀS VECUMA GRUPĀS IZŅEMOT PIEAUGUŠO! UN TAS, KA VIŅU IR 10 MILJONI, NEKO NENOZĪMĒ,KRIEVIJA AR SAVIEM MILJONIEM DABŪJA TIKAI ŠOGAD BEIDZOT PIRMO VIETU, PIE TAM UZ CŪCENI, KAUT ARĪ HOLDENS IR NATURALIZĒTAIS NĒĢERIS ( TE VARĒTU TEIKT-JA JAU PAT KRIEVI....! BET PAŅEMIET LIETUVU TEPAT BLAKUS AR LĪDZĪGU IEDZĪVOTĀJU SKAITU UTT.! VIŅIEM ARĪ IR LEĢIONĀRI KLUBOS, BET, SKATOTIES SPĒLES, VIENLAIKUS LAUKUMĀ PARASTI NAV VAIRĀK PAR 2-3 LEĢIONĀRIEM, NEVIS KĀ MŪSĒJIEM-IZLAIŽ VISUS ČETRUS GAN RĪGA, GAN VENTSPILS, GAN BARONS (ŠIE VARĒTU PAT VISU PIECĪTI UZLIKT, NEBŪTU ŠĶĒLES TĀ ARĪ DROŠI VIEN NOTIKTU)... PAR MILEDŽU-VALTERS INTERVIJĀ JAU PATEICA KĀDA IR VIŅA CENA UN SPĒLES LĪMENIS.NEVAJAG IDEALIZĒT SPĒLĒTĀJUS-LEĢIONĀRUS-GALU GALĀ VIŅI IR NEDERĪGI SAVU VALSTU STIPRĀKAJĀM KOMANDĀM ( AR RETIEM IZŅĒMUMIEM), TĀPĒC NEKO POZITĪVU MŪSU SPĒLĒTĀJIEM PIEREDZES VAI TAKTIKAS ZIŅA, DOMĀJU, VIŅI NEDOD( IT SEVIŠĶI MELNIE). IR JAU MUMS TIE RESURSI IEROBEŽOTI, BET,JA "MELNĀ" VENTSPILS VAI "RĪGA" SASITĪS "MELNO", VAI VĒL ĻAUNĀK,"ZAĻO" ŽALGIRI, PAR TO MAN NEKĀDS PRIEKS NEBŪS, BŪS TĀDIEM, KAS AIZIET UZ ARĒNU VNK.IZBĻAUSTĪTIES. JA TĀDS IR MĒRĶIS-AIZIET!
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  -1 [+] [-]

, 2007-10-19 00:18, pirms 17 gadiem
5 piespēles spēle saspēles vadītājam manuprāt diezgan pieklājīgs rādītājs.. Spēles laiks liecina, ka VV viņam ļauj izvērsties - acīmredzot ne jau viss atspoguļojs statistikā par to neesi padomājis rusher?. no -5 līdz -20 - nu es jau ar tā varētu pateikt par jebkuru spēlētāju, jo neviens jau neacerēsies konkrētas spēles un kā tas ir noticis