Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:15, Did:0, useCase: 3

Kā cilvēki sāka spēlēt azartspēles?

Mārcis Martini
Mārcis Martini

Azartspēles dažādos veidos ir pastāvējušas gandrīz visās kultūrās. Arī uzskati un attieksme pret azartspēlēm ir bijusi atšķirīga - vieni tās uzskatīja par nekaitīgām, citi - par bīstamām.

Laika gaitā ir mainījies arī šīs prakses likumīgums, un tas ir atkarīgs no paražām, morāles un konteksta. Ir grūti noskaidrot azartspēļu izcelsmi, jo tās aizsākās senā pagātnē, pat pirms zināmās vēstures.

Azartspēļu veidi

Vairākās pasaules kultūrās ir sastopami vairāki azartspēļu veidi. Tomēr galvenie veidi ir sociālās azartspēles, kurās jūs spēlējat pret citiem spēlētājiem. Tāpat ir arī naudas derības, kurās jūs veicat likmes par reālu naudu.

Lai spēlētu īstas naudas kazino spēles, jums ir nepieciešama likumīga azartspēļu vietne, piemēram, Spins lv. Tas palīdzēs saglabāt jūsu personisko informāciju drošībā. Jūs atklāsiet arī augstākās kvalitātes spēles un bonusus.
Senas liecības par azartspēlēm

Azartspēļu prakse aizsākās vēl senākā vēsturē, un nav viegli izsekot precīziem pirmsākumiem. Vairākās pasaules vietās, piemēram, Ēģiptē, Grieķijā, Ķīnā un Japānā, ir atrastas liecības par azartspēļu praksi, un dažas no tām datējamas pat ar 2000. gadu pirms mūsu ēras.

Iespējams, ka azartspēļu kauliņi ir senākie rīki, un, iespējams, tie tika izgudroti Senajā Mezopotāmijā ap 3000 gadu pirms mūsu ēras, kur kauliņu pamatu veidoja aitas kauli. Azartspēļu kauliņi ir minēti arī vairākos vēsturiskos manuskriptos visā pasaulē, piemēram, indiešu vēdās un pat Bībelē.

Ķīnā ir atrastas flīzes, kas liecina, ka cilvēki tās izmantoja, lai spēlētu loterijai līdzīgu spēli. Arī vienkāršie iedzīvotāji iesaistījās derībās par dzīvnieku cīņām, un pat ir aprakstīts par dažiem Ķīnas valdniekiem, kā tie tērējuši valsts finanses azartspēlēm. Arī valdība 200. g. p. m. ē. izmantoja Keno žetonus, lai iegūtu līdzekļus.

Arī senie grieķi bija ļoti iecienījuši azartspēles, par ko liecina vairāki Homēra eposi, kuros bieži minēta azartspēļu prakse. Grieķu karavīri nepārtraukti izklaidējās ar azartspēlēm, par lielu sarūgtinājumu valdniekiem, kuri šo praksi pilnībā aizliedza. Senākie zināmie spēļu kauliņi tika atrasti Tēbās, Ēģiptē.

Viduslaiki

Viduslaikos azartspēļu statuss laika gaitā vairākkārt mainījās. Dažas valstis, piemēram, Itālija un Vācija, legalizēja azartspēles, savukārt dažas valstis, piemēram, Francija un Anglija, ieņēma stingrāku nostāju pret azartspēlēm. Daži valdnieki, piemēram, karalis Luijs IX, šo praksi pilnībā aizliedza.

Vēsturnieki ir vienisprātis, ka pirmās spēļu kārtis cilvēki izmantoja Ķīnā 9. gadsimtā. Tomēr joprojām nav zināms, kādas spēles tika spēlētas, izmantojot šīs kārtis, jo tās atšķīrās no mūsdienu kāršu spēlēs izmantotajām. Sākotnēji kāršu dekorēšanai izmantoja cilvēku figūras, bet, spēlēm izplatoties Eiropā, tika ieviesti karaļi un karalienes.
Krusta karu laikā Austrumos kristīgā vara ļāva spēlēt tikai dižciltīgiem un augsta ranga cilvēkiem, piemēram, bruņiniekiem. Azartspēles tika uzskatītas par muižnieku rezervi, bet vienkāršiem padotajiem - par nāvējošu netikumu.
Lai kontrolētu šo praksi, bieži tika ieviesti likumi, kas ierobežoja naudas summu, kuru varēja zaudēt. Vienkāršajiem iedzīvotājiem, kas tika pieķerti spēlējam azartspēles, draudēja bargs sods. Atgriezušies bruņinieki audzēja zirgus, kas veicināja zirgu skriešanās sacīkšu derību popularitāti.

Koloniālā ēra

Pirms pirmo eiropiešu kolonistu ierašanās Amerikā arī Amerikas pamatiedzīvotāji spēlēja azartspēles. Šīs spēles tika uzskatītas par neatņemamu viņu kultūras sastāvdaļu, un tās bieži tika iekļautas cilšu ceremonijās un svētkos. Viņi ticēja, ka spēles izdomājuši dievi, un tās tika izmantotas arī nākotnes pareģošanai.

Pirmo azartspēļu namu izveidoja Itālijā 17. gadsimtā, un vēlāk radās arī daudzi citi privāti azartspēļu nami. Azartspēļu nami nodrošināja organizētāku un kontrolētāku vidi spēlmaņiem. Agrīnie Eiropas kolonisti uz Ameriku atveda arī dažādas spēļu variācijas un tradīcijas.

18. un 19. gadsimtā par populāru līdzekļu vākšanas metodi kļuva loterijas. To izmantoja pat Kontinentālās armijas finansēšanai Revolūcijas kara laikā. Loteriju līdzekļi bija nepieciešami arī daudziem pilsoniskiem mērķiem, piemēram, par loteriju līdzekļiem tika dibinātas Jēla un Hārvarda universitātes.

Līdz brīdim, kad tika ieviestas komerciālās derības, plaši izplatītas bija sociālās derības. Harijs Ogdens kļuva par pirmo bukmeikeri 1795. gadā, kad viņš noteica izredzes un pieņēma likmes Ņūmārketas zirgu sacīkstēs. Lielās depresijas laikā Amerikas Savienotajās Valstīs legalizēja azartspēles un atcēla alkohola aizliegumu.

Mūsdienu laikmets

Pēc tam, kad federālā valdība atcēla azartspēļu ierobežojumus, vairāki štati atkal legalizēja azartspēles, jo visā ASV izplatījās kazino kults. Tika ieviestas jaunas un uzlabotas kazino spēļu versijas, lai dažādotu agrīnos kazino. Kazino darbībā aktīvi iesaistījās organizētā noziedzība, taču to galu galā aizstāja milzīgas korporācijas.
Mūsdienās azartspēles ir kļuvušas arvien vairāk mehanizētas. Tas ir padarījis azartspēļu regulējumu precīzāku un efektīvāku. Lielākajā daļā pasaules valstu azartspēles ir arī legalizētas.

Sittman un Pitt izgudroja pirmo azartspēļu automātu Ņujorkā. Videospēļu automāts, kas tiek uzskatīts par mūsdienu tiešsaistes videospēļu automātu aizsācēju, tika radīts 1976. gadā, bet plašu popularitāti ieguva 80. gados.
Agrīno tiešsaistes azartspēļu programmatūras izstrādi 90. gadu vidū uzsāka Microgaming, kas ir viens no lielākajiem šobrīd strādājošajiem kazino spēļu izstrādātājiem. Pirmais virtuālais kazino tika ieviests 1994. gadā, bet Planet Poker 1998. gadā kļuva par pirmo tiešsaistes pokera istabu, kurā tika izmantota reālā nauda.

Kahnawake Gaming Commission tika izveidota 1996. gadā, un tā ir atbildīga par globālo spēļu licenču piešķiršanu lielākajai daļai tiešsaistes kazino un pokera istabu. Tā palīdz regulēt licencēto tiešsaistes azartspēļu organizāciju darbību.