Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:6, Did:0, useCase: 3

Tenisa noteikumu un terminu ābece

Jānis Cīrulis
Jānis Cīrulis @ciiruls

Tenisa noteikumu un terminu ābece
Ernests Gulbis
Foto: AP/Scanpix

Ernesta Gulbja panākumi Delrejbīčas un Indianvelsas tenisa turnīros liek viņa vārdam izskanēt ne tikai sporta, bet arī citu mediju pirmajās lapās. Sekot tenisam šobrīd ir moderni, tomēr ne visiem ir skaidra šī sporta veida terminoloģija un noteikumi. Atsaucies uz reklāmas guru Ērika Stendzenieka ierakstu sociālajā tīklā Twitter.com, piedāvājam nelielu tenisa ābeci.

Pirmsākumi

Teniss ir viens no rakešu sporta veidiem. Tā pirmsākumi meklējami 19.gadsimta vidū Lielbritānijā. Mačā piedalās divi (vienspēlēs) vai četri (dubultspēlēs) sportisti, kas cīnās pretējās tīkla pusēs. Tenisa noteikumi pamatā nav mainījušies kopš 19.gadsimta beigām, kad notika jau pirmie vērienīgie turnīri (pirmās Vimbldonas sacensības norisinājās jau 1877.gadā).

Laukuma izmēri

Standarta tenisa laukuma (korta) izmēri – 8.23 metri platumā vienspēlēs, 10.97 m dubultspēlēs, garumā 23.77 metri. Laukumu garumā uz pusēm sadala tīkls, kura augstums ir 1.07 m laukuma malās, bet 91.4 cm laukuma vidū. Svarīgs ir arī serves laukuma izmēri – 6.40 m garumā un 4.11 m platumā. Līniju platumam jābūt starp 2,5-5 cm, gala līnijas platums var sasniegt 10 cm.

Inventārs

Spēlē tiek izmantotas raketes un bumbiņa. Raketes ir dažāda garuma (no 50-70 cm), svara (230-350g), tām ir dažāda lieluma galvas (stīgotā daļa) – viss atkarīgs no spēlētāja vēlmēm. Bumbiņas izmēri ir 65-68 mm diametrā, tās svars 56-59 grami. Krāsa – lielākajā daļā gadījumu dzeltena. Bumbiņa tiek atzīta par labu, ja, metot no 2,54 metru augstuma uz betona, tā atlec 1,35-1,47 m augstumā.

Punkta izspēle

Pirms mača ar izlozes palīdzību tiks noteikts, kurš sportists sāks servēt. Servētājs pirmo servi izpilda no korta labās puses, bumbiņa jātrāpa pa diagonāli pretinieka serves laukumā (kreisajā pusē). Ja serve ir veiksmīga, notiek izspēle. Bumbiņa laukumā drīkst atsisties pret zemi tikai vienu reizi, ja tā ielido tīklā vai autā, tiek fiksēta kļūda un punktu iegūst pretinieks.

Punktu skaitīšana

Tenisa spēle sastāv no izspēlēm (mazajiem punktiem), geimiem un setiem. Mazo punktu skaitīšana notiek šādi – pirmā uzvarētā izspēle 15:0, otrā 30:0, trešā 40:0. Pēc ceturtās uzvarētās izspēles spēlētājs arī uzvar geimā, tomēr geimu var uzvarēt tikai ar divu mazo izspēļu pārsvaru (piemēram, ja rezultāts kļūst 40:40 jeb "vienādi", tad pēc nākamā punkta izspēles vienam no spēlētājiem būs "vairāk". Ja spēlētājs, kuram ir "vairāk", uzvar vēlvienu izspēli, tad viņš svin panākumu arī geimā, toties ja zaudē izspēli, tad atkal ir "vienādi"). Viens sets tiek spēlēts līdz sešiem uzvarētiem geimiem, taču arī šajā gadījumā ir jābūt divu geimu pārsvaram (rezultāts nevar būt 6:5, bet var būt 7:5). Ja rezultāts kļūst 6:6, tad tiek spēlēts taibreiks. Tajā katra uzvarēta mazā izspēle dod punktu, spēlēts tiek līdz septiņiem punktiem (vai divu punktu pārsvaram). Lai uzvarētu mačā, tenisistam ir jāuzvar divi vai trīs seti (atkarībā no turnīra kategorijas - trīs seti jāuzvar Grand Slam turnīros un Deivisa kausa izcīņa).

Serve

Serve uzskatāma par veiksmīgu, ja tā, neskarot tīklu, trāpa noteiktajā laukumā. Ja serve netrāpa laukumā (tīkls vai auts), tad servētājam dota vēl viena iespēja – otrā serve. Ja pēc serves bumbiņa skar tīklu, bet piezemējas laukumā (termins let, tad tiek piešķirta atkārtota pirmā serve. Divas neprecīzas serves pēc kārtas nozīmē dubultkļūdu un punktu pretiniekam. Ja pēc veiksmīgas serves pretinieks nepieskaras bumbiņai, tiek fiksēts eiss jeb neatvairāma serve. Tas ir vienkāršākais veids kā uzvarēt izspēli un iegūt punktu. Servējot nedrīkst uzkāpt gala līnijai, tā arī skaitās kļūda (foot fault).

Sitienu veidi

Pamatā sitieni tiek iedalīti divos veidos - forehand un backhand. Latviskojot tas visprecīzāk būtu sitiens no ērtās un neērtās puses. Tā kā lielākā daļa tenisistu ir labroči, tad vairumā gadījumu forehand ir sitiens no labās puses, bet backhand no kreisās. Forehand sitiens lielākajā daļā gadījumu tiek sists ar vienu roku, bet backhand sitienu izpilda ar vienu vai abām rokām. Volley ir sitiens no gaisa pirms bumbiņa pieskaras zemei, Smash vai smešs arī ir sitiens no gaisa, taču ar strauju lejupejošu trajektoriju (līdzīgi kā gremde volejbolā). Lob (latviski nereti izmantots termins „svecīte”) ir efektīvs sitiens no aizsardzības pozīcijas – ja pretinieks ir izgājis tuvu tīklam, tad ir iespēja pārcelt bumbiņu viņam pāri. Skaists sitiens no skatītāju viedokļa ir arī Drop shot vai čops. Tas ir noīsinātais sitiens, pēc kura bumbiņa piezemējas ļoti tuvu tīklam.

Citi termini

Vieni no biežāk lietotajiem terminiem, raksturojot tenisa spēli, ir breiks un breikbumba. Pirmais nozīmē – uzvarēt geimu pie pretinieka serves, bet otrais – iespējas tikt pie breika. Uzvarēt geimu pie pretinieka serves ir ļoti svarīgi, īpaši vīriešu tenisā – katrā geimā servētājs tiek uzskatīts par favorītu. Tāpat statistikas ailēs tiek atzīmēti tādi elementi kā winners un unforced errors. Pirmais nozīmē ar uzbrukuma sitieniem iegūtie punkti, bet otrais nepiespiestās kļūdas. Agresīvu spēles stilu piekopjošiem tenisistiem šie rādītāji lielākoties būs augsti, bet aizsardzības stila piekopējiem - zemi.

     [+] [-]

, 2013-03-12 15:09, pirms 12 gadiem
Laukumu garumā uz pusēm sadala tīkls, kura augstums ir 1.07 m laukuma malās

Par to tīkla augstumu interesanti, kkur figurē arī 106.5..

     [+] [-]

, 2013-03-12 15:27, pirms 12 gadiem
Jānis Cīrulis rakstīja: Par bumbaam - lai netrauceetu kabataa to spriezhu peec sevis
Ernests pirms 2 gadiem intervijā teica, ka nomet to bumbiņu, jo tas ir kā rituāls viņam... Bet nu ganjau, ka arī spiež

  +1 [+] [-]

, 2013-03-12 15:55, pirms 12 gadiem
es domāju tas ir, lai pieradinātu sevi un laukumu pie domas, ka bumbiņa paliek vienmēr tanī tīkla pusē

Jautājums, kas man ir neatbildēts, kāpēc tenisā punktus skaita tieši 15 30 40 un geims, nevis piemēram 15 30 45 un geims?

Ernests pirms 2 gadiem intervijā teica, ka nomet to bumbiņu, jo tas ir kā rituāls viņam... Bet nu ganjau, ka arī spiež
[/quote]

     [+] [-]

, 2013-03-12 16:00, pirms 12 gadiem
Piekrītu jautājumam par 15; 30; 40. No kā tas ir radies, jo var taču vnk 1;2;3;4 tā teikt līdz četriem uzvarētiem punktiem un ja vienādi tad tā pat kā visos citos setu sportos, turpina skaitīt līdz divu punktu pārsvaram. Tad arī statistiķiem būtu papildus darbiņš

     [+] [-]

, 2013-03-12 16:02, pirms 12 gadiem
M I K U C I S rakstīja: Jautājums, kas man ir neatbildēts, kāpēc tenisā punktus skaita tieši 15 30 40 un geims, nevis piemēram 15 30 45 un geims?
Par to vel zinatnieki stridas, ir dazadas teorijas, bet neviena nav 100% pieradita. Tapat ir ar vardiem Love un Let, par kuru izcelsmi ir dazadas teorijas.

     [+] [-]

, 2013-03-12 16:04, pirms 12 gadiem
pieņemu, ka 1;2;3;4 netiek lietots tāpēc, ka geimi ir ar punktiem, bet kāpēc lieto 15 30 40 nevis 15;30;45 vai 10;20;30?

Wilsons86 rakstīja: Piekrītu jautājumam par 15; 30; 40. No kā tas ir radies, jo var taču vnk 1;2;3;4 tā teikt līdz četriem uzvarētiem punktiem un ja vienādi tad tā pat kā visos citos setu sportos, turpina skaitīt līdz divu punktu pārsvaram. Tad arī statistiķiem būtu papildus darbiņš

     [+] [-]

, 2013-03-12 16:07, pirms 12 gadiem
Viena lieta vel japiemin - teniss ir loti tradicionals sportaveids un katras izmainas nak leni un gruti. Tapec ari kaut gan it ka ´vieglak´ butu skaitit 1, 2, 3, 4 (5) tas nevienam neienak prata, jo vienmer ir ta bijis ka skaita 15, 30, 40 (A) kaut gan neviens isti nezina kapec, bet ta vienkarsi vienmer ir bijis.

  -1 [+] [-]

, 2013-03-12 16:20, pirms 12 gadiem
k.b. rakstīja: Raksts mājsaimniecēm !
un amatieriem

  -1 [+] [-]

, 2013-03-12 16:22, pirms 12 gadiem
Interesanti par šo tēmu - bet skaidrības tāpat nav...

The origins of the 15, 30, and 40 scores are believed to be medieval French. It is possible that a clock face was used on court, with a quarter move of the hand to indicate a score of 15, 30, and 45. When the hand moved to 60, the game was over. However, it was realized that the game could then be won by luck, so the idea of "deuce" was introduced. To make the score stay within the "60" ticks on the clock face, the 45 was changed to 40. Therefore, if both players have 40, the first player to score receives ten and that moves the clock to 50. If the player scores a second time before the opponent is able to score, they are awarded another ten and the clock moves to 60. The 60 signifies the end of the game. However, if a player fails to score twice in a row, then the clock would move back to 40 to establish another "deuce".

Another theory is that the scoring nomenclature came from the French game jeu de paume (a precursor to tennis that substituted the racquet for a hand). Jeu de paume was very popular before the French revolution, with more than 1,000 courts in Paris alone. The traditional court was 90 ft in total with 45 ft on each side. When the server scored, he moved forward 15 ft. If he scored again, he would move another 15 ft. If he scored a third time, he could only move 10 ft closer.

The origin of the use of "love" for zero is also disputed; it is possible that it derives from the French word for the egg (l'œuf) because an egg looks like the number zero. "Love" is also said to derive from "l'heure" or "the hour" (more likely to be translated as "the time") in French. Another possibility of the origin comes from the Dutch expression "iets voor lof doen", which means to do something for praise, implying no other reward (so monetary gain would be zero). The word 'lof' has changed over time to 'love'.

  -1 [+] [-]

, 2013-03-12 16:54, pirms 12 gadiem
Hmm.. un kur ir "skritiij machball", "baranka","skritaja baranka" un "minjibreik"???

  +2 [+] [-]

, 2013-03-12 17:11, pirms 12 gadiem
Labs raksts tiem, kas vēlas sākt sekot līdzi Gulbja panākumiem. Es pats nezināju tādu terminu "lob" teiksim.

Ieteiktu vēl paskaidrot kas ir challenges un kā tos izmanto, kā arī varbūt ir vērts pieminēt kādas drīkst būt medicīniskās pauzes, tāpat arī varbūt nelielu ieskatu skatītāju etiķetē, nu ķipa, nedrīkst trokšņot serves laikā utt.

Ā - un vēl, kā mainās pusēm parastajos geimos un kā taibreikā. Un arī dažādos iespējamos segumus, to atšķirības un svarīgākos turnīrus.

Ai, nu te daudz ko papildināt - izdomājiet, kas svarīgākais
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

     [+] [-]

, 2013-03-12 18:52, pirms 12 gadiem
Par cik gandriz neko necertu, man noder, paldies! Tie kuri gudrinieki, ieliekat labaku rakstu, LV Valoda , nevis kaut kadus linkus.

  +1 [+] [-]

, 2013-03-12 18:58, pirms 12 gadiem
Gulbja terminus krievu valodā arī vajag izskaidrot

     [+] [-]

, 2013-03-12 19:04, pirms 12 gadiem
M I K U C I S rakstīja: Interesanti par šo tēmu - bet skaidrības tāpat nav...

The origins of the 15, 30, and 40 scores are believed to be medieval French. It is possible that a clock face was used on court, with a quarter move of the hand to indicate a score of 15, 30, and 45.
...
Paldies par šo - visu laiku likās, ka tas cēlies no naudas vienībām Anglijā un par katru punktu lika klāt, bet izrādās nekas vēl nav pierādīts.
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

     [+] [-]

, 2013-03-12 21:05, pirms 12 gadiem
Ļoti noderīga informācija visiem tenisa piekritējiem.
Liels paldies autoram!
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

     [+] [-]

, 2013-03-13 01:15, pirms 12 gadiem
Jānim cepuri nost! Tiem kam interesē, bet paši nespēlē un nianses nezina- ļoti labs exkurss!
Partiesībā, jau arī tie kas spēlēlielu daļu no NOTEIKUMIEM PAT lasījuši nav............. Es ar!

     [+] [-]

, 2013-03-13 06:59, pirms 12 gadiem
Jānis Cīrulis rakstīja: 0 - love.. kaapeec taa - veel iisti nav noskaidrots/izlemts.. Te vairaaki varianti.. Tennis score - Wikipedia, the free encyclopedia

Par bumbaam - lai netrauceetu kabataa to spriezhu peec sevis
Tad jau, protams, nākamais jautājums - kāpēc tās bumbas kabatās jābāž?
Bumbu puika vai meitene tāpat iedos nākošo, ja vajadzēs.

Nojaušu gan atbildi, bet interesanti būtu uzzināt, vai mana doma pareiza

     [+] [-]

, 2013-03-13 09:44, pirms 12 gadiem
Njā tā sekot tenisam kā tagad darīju tikai ~ 12 - 14 gadus atpakaļ (Pete Sampras) laikos

sasperjods rakstīja: Gulbis var lepoties ar ažiotāžu

par 15 30 40 vienīgi nezināju īsto versiju

  +1 [+] [-]

, 2013-03-13 12:11, pirms 12 gadiem
Tas 0, jeb "lav", kā jūs esat saklausījuši, patiesībā, ir low, ko izmanot 0 rezultāta gadījumā, piemēram, 0-40 = low-forty.
Un par tām trim bumbām - ir tenisisti, kas ņem pat 4 bumbas. Novērtē, kāds ir to stāvoklis, jo pēc kāda laika bumbām sitoties pret raketēm un atlecot no seguma, tās dilst un paliek mīstākas, katrs tenisists var izvēlēties kādas vien bumbiņas vēlas savai pirmajai vai otrajai servei. Ir arī tenisisti, kas pie servēm ņem tikai vienu bumbiņu un ja pirmo servi neieservē, tad bumbiņpuikām, palūdz vēl vienu, bet pa lielam, tas ir pieradums vai arī rituāls pirms servēm, līdzīgi kā Nadalam šortu raustīšana.
Jānis Cīrulis rakstīja: 0 - love.. kaapeec taa - veel iisti nav noskaidrots/izlemts.. Te vairaaki varianti.. Tennis score - Wikipedia, the free encyclopedia

Par bumbaam - lai netrauceetu kabataa to spriezhu peec sevis

     [+] [-]

, 2013-03-13 12:17, pirms 12 gadiem
Pieņemama tā franču 15 pēdu versija - man patīk.
Tas, kurš sāk taibi, nesāk nākamo setu (es vismaz tā daru )
Tas ir normāli, ka vīrietim biksēm(tenisa šortiem) ir kabata un tajā ielikt bumbiņu 2. servei. Tā jau jācīnās ar milzīgajām pauzēm starp izspēlēm. 3. bumbu tāpēc arī mētā šurpu-turpu, kāds grābj arī 4. Neatceros precīzi, bet pirms 15 gadiem tā nedarīja.
Ir arvien vairāk atbalstītāju tam, lai dvieļi paliktu uz soliņa un bumbiņpadevēji nodarbotos ar savu pamatdarbu.

Rakstā winner nav pareiza redakcija. Winner ir tīri uzvarēts punkts, kad pretinieks nepieskaras bumbiņai. Ja pretinieks atsit autā vai tikai pieskaras ar raketi bumbiņai, skaitās parasts punkts.

     [+] [-]

, 2013-03-13 12:27, pirms 12 gadiem
Nav, jo šos terminus izmanto tikai žurnālisti, lai izklausītos zinoši. ĻOTI spilgts piemērs mūsu pašu, Viasat Sport Baltic komentētājs Pēteris Siksnis. Griež ausīs šie termini, kad tiek lietoti par daudz, vispār apšaubu viņa kompetenci, kā tenisa komentētājs, izspēļu laikā runā, lieto šos visus izdomātos terminus(pārāk daudz), reizēm sajūta, ka ir parasts SC kometētājs, kas tēlo ekspertus, nezinot, elementāras lietas un terminus(runāju tieši par tenisa rakstu komentāriem), tik laiž vaļā kaut ko sagrābstītas frāzes un terminus. Paldies nē, ja ir iespēja cenšos izvairīties no šī komentētāja.
Kāpēc bumbas liek kabatās? Tenisā ir divas serves, tādēļ jau tās 2 bumbas paņem(vairums atlētu, ar,protams, izņēmumiem), katra bumba savai servei. Nekā sarežģīta. Izspēlēs bumbas kabatās nejūt, netraucē, pat ja tās ir 3(kabatā), ja speciāli par to nedomā.
Rendzo rakstīja: Hmm.. un kur ir "skritiij machball", "baranka","skritaja baranka" un "minjibreik"???

     [+] [-]

, 2013-03-13 13:00, pirms 12 gadiem
Kristaps Mednis rakstīja: Nav, jo šos terminus izmanto tikai žurnālisti, lai izklausītos zinoši. ĻOTI spilgts piemērs mūsu pašu, Viasat Sport Baltic komentētājs Pēteris Siksnis. Griež ausīs šie termini, kad tiek lietoti par daudz, vispār apšaubu viņa kompetenci, kā tenisa komentētājs, izspēļu laikā runā, lieto šos visus izdomātos terminus(pārāk daudz), reizēm sajūta, ka ir parasts SC kometētājs, kas tēlo ekspertus, nezinot, elementāras lietas un terminus(runāju tieši par tenisa rakstu komentāriem), tik laiž vaļā kaut ko sagrābstītas frāzes un terminus. Paldies nē, ja ir iespēja cenšos izvairīties no šī komentētāja.
Kāpēc bumbas liek kabatās? Tenisā ir divas serves, tādēļ jau tās 2 bumbas paņem(vairums atlētu, ar,protams, izņēmumiem), katra bumba savai servei. Nekā sarežģīta. Izspēlēs bumbas kabatās nejūt, netraucē, pat ja tās ir 3(kabatā), ja speciāli par to nedomā.
Tas tak viašrots...
Hokejā tas pats! Komentatori zem katras kritikas, lai neteiktu rupjāk.