Layout: current: getMobContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getMobContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:776, Did:0, useCase: 3
Autors: Agris Suveizda

Cik ilgi FIFA turpinās pretoties loģikai?

Cik ilgi FIFA turpinās pretoties loģikai?
Argentīnas un Meksikas futbolisti cenšas ieskaidrot savu taisnību spēles tiesnešiem
Foto: AFP/Scanpix

Pasaules kausa izcīņas finālturnīrs tuvojas tā noslēgumam. Cīņa par čempionu titulu vēl tikai priekšā, taču jau tagad skaidrs, ka par šo finālturnīru vēl ilgi runās ne tikai zelta medaļu ieguvēju sakarā, bet gan arī neskaitāmo tiesnešu kļūdu sakarā. Vai tiešām FIFA ar Zepu Blateru priekšgalā joprojām neieklausīsies tautas balsī un nemaz necentīsies ar tehnoloģiju palīdzību uzlabot situāciju?

Lai kas šogad kļūtu par pasaules čempioni, skaidrs, ka par finālturnīru vēl ilgi runās arī tiesāšanas dēļ. Viens apšaubāms un kļūdains lēmums seko otram. Tiesneši ir tikai cilvēki, un nav šaubu, ka galvenajam tiesnesim un viņa asistentiem ir ārkārtīgi grūti pārraudzīt un kontrolēt pilnīgi visu laukumu. Lai arī daudziem patīk pēc katras tiesneša kļūdas izfantazēt kārtējās sazvērestības teorijas, tiesnesim ir tādas pašas tiesības kļūdīties kā spēlētājiem. Tāpat kā uzbrucējs, kurš gadā saņem vairākus miljonus, var netrāpīt tukšos vārtos, tāpat arī tiesnesis var nepamanīt aizmugures stāvokli, spēli ar roku vai to, ka bumba ir šķērsojusi vārtu līniju.

To, ka tiesnesis var kļūdīties un ka tiesnešu brigādei fiziski ir praktiski neiespējami kontrolēt un pārraudzīt visu laukumu, atzīst gan futbolisti, gan līdzjutēji, gan arī pati FIFA. Nesenajā astotdaļfināla spēlē urugvajiešu tiesneši nepamanīja, ka bumba pēc Frenka Lamparda sitiena ir pabijusi vārtos. Jā, rupja kļūda, taču tā diemžēl gadās. Daudz var runāt par tiesāšanas līmeni, taču vairāk jāpievērš uzmanība tam, ka FIFA nekādi necenšas to labot. Ir ļoti daudz iespēju, kā izvairīties no tamlīdzīgām kļūdām, un populārākais variants ir video atkārtojumu ieviešana.

Pēc skandalozās Francijas un Īrijas spēles FIFA prezidents Zeps Blaters sacīja, ka nevēlas ieviest video atkārtojumus, jo vēlas saglabāt futbola vienkāršību un skatāmību, kā arī nevēlas zaudēt cilvēcisko faktoru jeb neprognozējamību, kas futbolu padara tikai pievilcīgāku. Taču gan šie, gan citi FIFA argumenti izklausās vairāk nekā smieklīgi. To, ka video atkārtojumus ir iespējams veiksmīgi ieviest – gan neiztērējot milzu naudas summas, gan neievelkot spēli pārāk ilgu -, pierāda futbola līdzinieks regbijs, kur video tiesnešu sistēma labi strādā gan Pasaules kausa izcīņā, gan citos nozīmīgos turnīros. Tāpat Blaters sacīja, ka nevēlas radīt pārāk lielu plaisu starp augstākajām un zemākajām līgām – ja video atkārtojumi tiktu ieviesti Anglijas Premjerlīgā, tiem vajadzētu būt arī piektajā līgā.

Taču Blaters acīmredzot ir aizmirsis, ka futbols vairs nekad nebūs tāds kā agrāk un ka atšķirība starp līgām tāpat ir milzīga. Futbols tāpat kā viss profesionālais sports mūsdienās ir ārkārtīgi komercializēts, un nav jāstāsta, cik liela atšķirība algās, klubu budžetos, medicīniskajā aprūpē un citos aspektors ir starp, piemēram, Madrides "Real" un kādu Spānijas amatierkomandu. Naudas daudzuma ziņā FIFA un futbols iet roku rokā ar mūsdienu iespējām un progresu, taču tiesāšanas ziņā nezin kāpēc atsakās to darīt. Lai arī pats nekad neesmu bijis sazvērestības teoriju piekritējs, šādā situācijā nevaru nepadomāt, ka tādējādi FIFA vēlas saglabāt mača iznākuma iespaidojamību. Nevēlos apgalvot, ka tā arī ir, taču citu piemērotu iemeslu vienkārši nevaru atrast.

FIFA pēdējos gados izvērsusi pamatīgu kampaņu par to, lai padarītu futbolu godīgāku. Taču tajā pašā laikā spļauj virsū saviem lozungiem un principiem, atklāti kaitējot futbola tēlam visā pasaulē. Vai tiešām Blaters un citas FIFA amatpersonas nesaprot, ka skatītāji jeb cilvēki, kuri ar saviem naudas makiem stutē profesionālo futbolu, vēlas redzēt, lai uzvar spēcīgākā komanda, nevis tā, kurai vairāk paveicas? Futbola popularitāte nevis iegūst, bet tiek stipri degradēta tiesneša kļūdu dēļ, jo pārāk bieži spēles likteni izšķir vai būtiski ietekmē kļūdaini ieskaitīti vai neieskaitīti vārtu guvumi. Stipri šaubos, ka FIFA to nesaprot, taču tajā pašā laikā neko necenšas mainīt. Iesākumam pietiktu ar to, lai video atkārtojumi tiktu ieviesti tikai nozīmīgākajos turnīros, piemēram, Pasaules kausa izcīņā. Tas vismaz būtu solis progresa virzienā. Tāpat kritiku neiztur arguments par spēles ievilkšanos, jo būtu iespējams noteikt speciālu limitu, cik bieži mača laikā drīkst skatīties video atkārtojumu (piemēram, katra komanda to varētu pieprasīt vienu reizi).

Tiesneša ziņā ir jāpaliek noteikumu pārkāpumu fiksēšanai, dzelteno un sarkano kartīšu piešķiršanai, taču ir jāsamazina iespēja, ka tiesnesis var kļūdīties, ieskaitot vai neieskaitot vārtu guvumu. Taču katra vārtu guvuma nozīme futbolā ir ārkārtīgi izšķiroša, un strīdīgās epizodēs ar video tiesneša palīdzību varētu pieņemt pareizo lēmumu. Futbolā ir jāpaliek cilvēciskajam faktoram, taču ir jāizskauž kļūdas, kas izšķir mača likteni un no kurām ir iespējams atbrīvoties. Jācer, ka FIFA beigs kaitēt futbola attīstībai un beidzot sāks rīkoties. Ja modernās tehnoloģijas var palīdzēt citos sporta veidos, kāpēc tās nevar palīdzēt futbolā? Lai uzvar labākais, nevis veiksmīgākais!

FEATURE Opta's Football Action Definitions

Vai nepieciešams ieviest video atkārtojumus?

  • 459

  • 75



, 2010-06-28 11:23, pirms 14 gadiem
Leflērs rakstīja: Diezgan jau prātīgi autors filozofē, bet vienai lietai gan kategoriski nevaru piekrist, -
skatītāji vēlas redzēt, lai uzvar spēcīgākā komanda, nevis tā, kurai vairāk paveicas?
Kas tās par muļķībām ??Vai tad vispār vajadzīgi kaut kādi turnīri ? Kāda tad vispār interese skatīties futbolu ?Izveido mistisku reitingu ar spēcīgākajām komandām un PK izcīņu var nerīkot.Muļķības.
Es piemēram , vēlos redzēt, lai uzvar tā komanda, par kuru es fanoju, nevis spēcīgākā.Un kur rakstīts, ka veiksmīgākā komanda nav tik spēcīga kā neveiksmīgā ?
Tu acīmredzami esi mani pārpratis. Spēcīgākā nevis "uz papīra", bet gan tobrīd laukumā. Piemēram, Francija pret Īriju. Abas bija vienlīdz pelnījušas braukt uz Dienvidāfriku un spēles ziņā nevienai nevarēja dot priekšroku, taču Francija spēlēja finālturnīrā nevis tāpēc, ka tobrīd bija labāka un guva vairāk vārtu, bet gan tāpēc, ka bija veiksmīgāka - jo tiesnesis ieskaitīja neesošus vārtus. Tāpat arī Anglija un Vācija. Neuzskatu, ka tiesnesis izšķīra maču, bet gan tikai būtiski ietekmēja tā gaitu, taču diemžēl pēc spēles ir iespēja zaudējumu norakstīt uz tiesneša kļūdu, nevis uz to, ka pašu aizsardzība bija pilnīga katastrofa vai ka visa komanda, kā tu pareizi saki, turnīram bija absolūti negatava. Skatītāji vēlas, lai kāda komanda uzvar tādēļ, ka tiešām guva vairāk vārtu, nevis tādēļ, ka paveicās, jo tiesnesis pieļāva rupju kļūdu.
, 2010-06-28 12:46, pirms 14 gadiem
sporcmen rakstīja: Tiesnešu pasaulē pietiek !
Nevajag nekādus uzlabojumus, bez tiesnešu kļūdām, futbols vairs nav futbols !

Protams, ka vienmēr būs tā, ka kādam nepaveiksies un tiesnesis neieskaitīs vārtus...

Iedomājieties, ja nebūtu strīdīgo situāciju, ko darītu prese ?
Arī FIFA tiek nodarbināti un aktivitāte ir manāma !
Es personīgi pilnīgi piekrītu tavam viedoklim, tur jau rodas tā ažiotāža, no šādām kļūdām, tā ir vajadzīga presei, sponsoriem, mums līdzjutējiem lai būtu par ko runāt. Jo vairāk runā par futbolu, jo tas tam tikai nāk par labu, esmu par to lai nebūtu nekādi video atkārtojumi, vismaz kāds sporta veids jāsaglabā neskarts.

Galvenais, lai nebūtu tādas situācijas kā Koreja - Itālija 2002.gadā...
, 2010-06-28 12:48, pirms 14 gadiem
Kameer Resna VARDE bus pie stures man liekas ka nekas nemainisies...
, 2010-06-28 12:57, pirms 14 gadiem
Indioz rakstīja: Es personīgi pilnīgi piekrītu tavam viedoklim, tur jau rodas tā ažiotāža, no šādām kļūdām, tā ir vajadzīga presei, sponsoriem, mums līdzjutējiem lai būtu par ko runāt. Jo vairāk runā par futbolu, jo tas tam tikai nāk par labu, esmu par to lai nebūtu nekādi video atkārtojumi, vismaz kāds sporta veids jāsaglabā neskarts.

Galvenais, lai nebūtu tādas situācijas kā Koreja - Itālija 2002.gadā...
Koreja-Spānija 2002g. bija kas savādāks?
Laikam esi Itālijas fans!
, 2010-06-28 14:06, pirms 14 gadiem
sporcmen rakstīja: Tiesnešu pasaulē pietiek !
Nevajag nekādus uzlabojumus, bez tiesnešu kļūdām, futbols vairs nav futbols !

Protams, ka vienmēr būs tā, ka kādam nepaveiksies un tiesnesis neieskaitīs vārtus...

Iedomājieties, ja nebūtu strīdīgo situāciju, ko darītu prese ?
Arī FIFA tiek nodarbināti un aktivitāte ir manāma !
Pasaki to Īru faniem, galvu tew noskruvetu.
, 2010-06-28 15:09, pirms 14 gadiem
Andris5 rakstīja: Koreja-Spānija 2002g. bija kas savādāks?
Laikam esi Itālijas fans!
Galīgi neesmu Itālijas fans, vienkārši tā spēle ienāca pirmā prātā, tādēļ arī to pieminēju.
, 2010-06-28 15:22, pirms 14 gadiem
mazpedis rakstīja: Atkal jau, un tā katru PK. Nedarīs neko šajā sakarā, vismaz es tā ceru!

Tehnoloģiju atšķirība starp PK un, piemēram, Virslīgu vai 1. līgu nav nekāda, un iedomājieties, kas notiks, ja PK sāks izmantot kaut kādus čipus? Tas būs ārpus visiem principiem, ka, lai spēlētu futbolu ir nepieciešams tikai bumba un vārti. Un tādēļ šis sporta veids ir sporta karalis, jo viss ģeniālais ir vienkāršs, un tieši tādēļ šo sporta veidu mīl miljoniem cilvēku visā pasaulē!
Par tiesnešu kļūdām, tās bija, ir un būs, bet tas neliedz pierādīt apbižotajai komandai, ka viņi ir labāki, un labot tiesnešu kļūdas! Futbolā ir 90 min, lai gan viens mirklis var mainīt visu spēli, spēlētājiem ar to jārēķinās.
tu esi stulbs? tad nafig vispār Pasaules kausā tiesnešus, ja futbolam vajag tikai bumbu un vārtus? neiet runa, ka tev tagad būs jāstiepj ārā kamera katru reizi, kad gribēsi sētā uzspēlēt futbolu ar čaļiem, bet gan, lai nepieļautu tik acīmredzamas kļūdas tik svarīgos turnīros.
, 2010-06-28 16:30, pirms 14 gadiem
Pludins rakstīja: Da po*uj bija vai nebija.... Mans draugs, tava Vacija butu morali sapista ja tik tiesnesis nepielautu kludu.. No 2:0 uz 2:2 par 5 minutem... pareji goli kuri iesita tava Vacija tika guti tikai del ta ka Anglem vajadzeja 8 cilvekiem uzbrukt...
Tad Angļi ir švaka komanda, ja nespēja 8 cilvēki gūt pa 1/2laiku vārtus
, 2010-06-28 16:42, pirms 14 gadiem
Pludins rakstīja: Autoram +!
ES VARU UZ 99% APGALVOT KAPEC FUTBOLA NAV VIDEO ATKARToJUMI!!! TOTALIZATORS = VIENA NO LIELAKIEM PASAULES MAFIJAM...
specigi bumbai atsitoties pret vartu parlikni, vartu liniju un izlecot laukuma nu nekadi nevar tiesnesis izdomat ieskaitit vartus vai ne un kurai komandai par labu... var nosvilpt 11m kur ta nebija, var iedot sarkano tur ja varbut totalizators, bet ieskaitit vai neieskaitit vartus... ne...
, 2010-06-28 16:42, pirms 14 gadiem
Ja cilvēki būtu spītīgi atteikušies no zinātnes un tehnoloģiju progresa, tad joprojām dzīvotu alās. Bet diemžēl kamēr pie varas ir stagnātiski pensionāri, futbolā nekas nemainīsies.
, 2010-06-28 16:49, pirms 14 gadiem
FIFA manuprāt neizprot tiesnešu nozīmi. Tiesneši ir domāti tam, lai atrisinātu konflikta situācijas starp 2 pusēm, nevis lai uzstātos tāpat kā futbolisti.
, 2010-06-28 21:18, pirms 14 gadiem
Neizlasīju komentārus, bet raksta autors laikam būs palaidis garām ka FIFA jau laikam 2 gadus lēnām ievieš/pārbauda kā strādātu vēlviens tiesnesis aiz katriem vārtiem vai pie vārtiem precīzi nezinu, bet funkcija būtu tieši fiksēt ir vai nav vārtu guvums, nezinu vai viņam būtu vēl citas funkcijas, bet galvenā būtu TIEŠI fiksēt ir vai nav vārtu guvums, taka kaut ko jau FIFA dara.
Nākamgad laikam ČL būs šādi tiesneši !
, 2010-06-29 02:05, pirms 14 gadiem
Andris5 rakstīja: Skaidrs nav nekas!Vai tad šis ir pirmais PČ ,kad tiesneši ,,rok,, spēles?Un vai tad FIFA ir darījusi kaut ko lietas labā?Laiks paies ātri,un 2014 gadā atkal pieminēsim tiesāšanu,ka vajadzīgi video atkārtojumi........

P.S.Vakar diemžēl stiprāko neuzzinājām!Kad Angļi iesita otros vārtus,kurus neskaitīja,pārsvars bija uz to brīdi Angļiem,tā kā atklāts jautājums vien paliek kurš vairāk vēlējās uzvarēt!
Bet pateikties vajag tiesnešiem,viņi bija labākie!Tu viņus apbižo!
Un zinot, kur notiks 2014. gada turniirs, mati staavus saceljas. Tas tiks smuki nochiitots.