Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:1, Did:0, useCase: 3

Viedoklis: Ak, zvaigznes, zvaigznītes

Andrejs Siliņš

Februāris ir zvaigžņu mēnesis kā Latvijā, tā Baltijā un tāpat aiz okeāna. Tieši otrajā gada mēnesī parasti visur pasaulē tiek rīkotas tā saucamās "Zvaigžņu spēles", kurās populārākie tiekas vienuviet, lai izklaidētu savus līdzjutējus. Pēdējos gados Latvijā šādas zvaigžņu tikšanās tiek rīkotas arī Jaunatnes līgas spēlētājiem. Tas rosina pārdomas, cik un vai vispār šāds pasākums jaunajiem talantiem ir nepieciešams.

9. februārī pirms Latvijas Basketbola līgas (LBL) Visu zvaigžņu spēles Arēnā Rīga Latvijas basketbola "superzvaigznēm" arēnas dēļus iesildīs Hansabankas Jaunatnes Basketbola līgas (HJBL) Zvaigžņu spēles dalībnieki. Visa pasākuma laikā tiks izspēlēta viena liela spēle, kas sastāvēs no sešām daļām. Vispirms tiksies Austrumu un Rietumu komandu C grupas meitenes, tad zēni, kam sekos B grupas meiteņu spēle, tad zēnu spēle, un visbeidzot A grupas jaunās dāmas un jaunie kungi izspēlēs savas minispēles, pēc kuras saskaitīs visus rezultātus kopā, un kļūs zināma tā debess puse (Austrumu vai Rietumu), kas šogad būs izcīnījusi uzvaru.

Protams, ir ļoti apsveicami, ka dažādas aktivitātes tiek veiktas ne tikai pieaugušo basketbolā, bet arī jaunatnes basketā. Teicami pastrādājuši Latvijas Basketbola Savienības (LBS) ļautiņi, pārdodot Jaunatnes basketbola zīmolu lielai bankai, kas allaž bijusi labvēlīga basketbolam. Tāpat savulaik Mārtiņa Lauvas līdzekļu piesaistīšana jauno talantu attīstībai ir tikai uzteicama, tomēr... Vai tiešām Jaunatnes basketbolam ir nepieciešama sava Zvaigžņu spēle? Raugoties tīri no psiholoģiskajiem aspektiem, tam negribētos piekrist. Nē, nekādā ziņā nepretendēju uz psihologa amatu (kā mani droši vien dēvēs lielais vairums šīs pozīcijas oponenti komentāros zemāk, nešaubos, ka tādi būs), taču, neesot basketbolā pirmo dienu (dažādos statusos), zinu daudzas lietas, kas runā pret šāda pasākuma nepieciešamību.

Pirmkārt, paskatīsimies uz pašiem dalībniekiem, pareizāk sakot, viņu vecumiem – C grupā spēlē tie, kam ir vai paliks 15 šogad, B grupā 17, A grupā 18, tomēr vairumam līdz februārim vēl nav izdevies sasniegt nupat nosaukto vecumu. Vēlreiz atgādinu, ka nepretendēju uz Ainas Poišas vietu, taču man pašam bijis 14, un man mājās aug jaunietis šādā vecumā. (Ne)iekļūšana šādā pasākumā 14 gadu vecumā var atstāt divējādas sekas. Ja esi Zvaigžņu spēles dalībnieks, tātad zvaigzne. Proti, jaunais basketbolists, iekļūstot dalībnieku sastāvā, sāk pārvērtēt savas spējas un stāvokli, nedod Die's aplīp ar zvaigznīšu slimību jau tik agrā vecumā, kas pavisam noteikti bremzē turpmāko attīstību un progresu. Sajutis slavas (pie tam kādas gan tur slavas) garšu, mazais "bōleris" jūtas arvien piederīgāks arī "lielajiem puikām", vēlreiz jāsaka: nedod Die's, sekojot Latvijas elites basketbolistu pēdās arī ārpus laukuma.

Otrs variants – puika nav izvēlēts zvaigznīšu vidū, bet, iespējams, licis uz to lielas cerības. Iespējams, palēnām zūd motivācija, jo uzmanība, redz', tiek pievērsta vien tiem laimīgajiem, kas nosaukti par zvaigznītēm, rezultātā pazūd talants. 14 gadi ir tā saucamais sarežģītais, spurainas, pusaudžu vai sauc kā gribi vecums, kad cilvēku attīstības stadijas stipri atšķiras. Ne tikai fiziskā attīstība, bet arī psiholoģiskā un mentālā. Ne visi ir vienādi, tāpēc, protams, pastāv arī trešais scenārija attīstības variants – (ne)iekļuvis zvaigznīšu vidū, mazais basketbolists kļūst vēl apņēmīgāks, trenējas vēl vairāk, lai kļūtu vēl labāks.

Skaidrs, ka LBS grib sarīkot svētkus mazajiem basketbolistiem un domā tikai labu, taču neuzskatu, ka šis ir labākais veids. Svētkus svinēsi tad, kad būs, ko svinēt. Vai 14 gadu vecumā tu jau esi izdarījis kaut ko tādu, ko jāsvin un jāatzīmē? Pie tam tieši šajā vecumā parādās arī pirmā interese par "aizliegtajiem augļiem", un tas jau nu nemaz vairs nav lāgā. Jā, tāpat skaidrs, ka agri vai vēlu tas notiks, tāpat skaidrs, ka jau tagad dažādos "kultūras namos" tiek ielaistas personas krietni pirms it kā atļautā vecuma, un iespējas pastāv tik un tā. Tomēr labāk, ka vēlāk nekā agrāk, vai ne?

Daudz lielāka un pareizāka atzinība, drīzāk, ir iekļūšana izlases kandidātu sarakstā pēc sezonas, kad 14 gadīgajiem puikām notiek pirmās izlases sasaukšana. Galu galā izlase (kandidāti) tiek izvēlēti no nozīmēto treneru puses, kas tomēr ir (jābūt) objektīvāka atzinība par visas sezonas garumā paveikto nekā mistiska balsošana. Kas tad balso par šādām zvaigznītēm? Ne jau neitrāli līdzjutēji nāk uz HJBL spēlēm, bet gan vecāki, draugi, tālāki radinieki, iespējams, skolasbiedri. Tā arī ir tā vide, kas veic šo balsošanu (protams, neskaitot pašus mazos basketbolistus/klikšķinātājus). Ļoti ceru, ka ne jau vecāki ir tie, kas katru dienu spieduši pa pogām (pa peli) iepretim sava lolojuma vārdam. Citādi iznāk tas pats, kas šobrīd Latvijas mūzikas pasaulē, kad par populārāko pašmāju dziedātāju kļūst "visiem plaši zināma Elīna ū" (pieņēmums, ne apgalvojums, par to man faktu nav). Draugi, kas lielā vairumā gadījumu ir arī skolasbiedri, balso ne jau par to, kurš labāk pieprot spēli... Pie tam, apmeklējot HJBL spēles (vismaz galvaspilsētā), negribētos teikt, ka šādi draugi tribīnēs būtu ļoti daudz. Protams, ir izņēmumi, tomēr... Sak, tas nu gan ir "foršs/smuks/kruts utt. džekiņš, dāmīte", nobalsošu par viņu.

Vēl viena gandrīz alternatīva arī jau pastāv – Rīgas Domes kausa (RDK) fināls. OK, tajā spēlē tikai divas skolas, bet būsim atklāti – tajās tad arī ir pulcēti visi labākie jaunie basketbolisti (tiesa, tikai Rīgas), pie tam jau mazliet nobriedušākā vecumā. Arī tālmetienu konkurss un "slam dunk" konkurss RDK finālos ir neatņemama sastāvdaļa jau vairākus gadus. Uzreiz gribētos pieminēt, ka, ja runājam par "slam dunk" konkursu, tad, iespējams, tieši RDK finālos tas bijis labākais, salīdzinot ar LBL un Baltijas līgas Zvaigžņu spēlēs redzētajiem, vismaz pāris gadus atpakaļ noteikti. Atgriežoties pie tēmas, RDK finālā spēlētāji jau ir ne tikai nobriedušākā vecumā, bet, iespējams, kādam tā ir pēdējā tāda līmeņa spēle mūžā, tāpēc par cīņassparu nekādā ziņā nevarētu sūdzēties.

Vēl viena lieta – HJBL ir sava Zvaigžņu spēle, bet kāpēc tāda nav Latvijas Sieviešu basketbola līgai (LSBL)? Labi, kāds teiks, sieviešu basketbols nav tik skatāms vai vēl kādas vainas, taču, vai tiešām Latvijas meitenes nebūtu pelnījušas savu šādu pasākumu? Kaut vai, lai būtu interesantāk - Rīgas TTT pret visu pārējo komandu izlasi (labākajām basketbolistēm). Ko teiksit?

Ar šo nebūt neaicinu vecākiem tagad sākt skaidrot, cik nepareiza ir piedalīšanās šādā "fuj" pasākumā, nē. Ar šo drīzāk aicinu vecākus un, protams, trenerus runāt ar saviem lolojumiem/audzēkņiem par šo lietu, pastāstīt, paskaidrot, ka ar to viss vēl nav sasniegts, ka viss vēl patiesībā ir tikai priekšā. Vēlreiz atgādinu, ka apskatīto jauno basketbolistu attīstības ceļi ir tikai iespējamie un nevis patiesie, katrs cilvēks un viņa domāšana attiecīgos vecumos atšķiras. Varbūt kādam tā nav problēma, bet varbūt kādam tā ir? Un varbūt tieši tam, kas ir tas perspektīvākais? Varbūt.

1 2 45 komentāri
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  -3 [+] [-]

, 2008-02-05 12:26, pirms 17 gadiem
bišku pārspīlēts

  +3 [+] [-]

, 2008-02-05 12:27, pirms 17 gadiem
interesanti palasiit bija
pilniibaa piekriitu shim viedoklim
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  -2 [+] [-]

, 2008-02-05 12:39, pirms 17 gadiem
nu andrej prieks šito bija lasīt, taču pasties no otras puses vai klāvs un ojārs nav to pelnījuši pats zini cik tālu viņi ir mūs aizvilkuši, kāds tagad to arī novērtē un man liels prieks par savējiem Tev arī vajadzētu būt priecīgam ka tavs bračka spēle šajā spēle.. un par ojāru vari neuztraukties viņam ir savi komandasbiedri kuri ne;laus viņam pacelties uz mākonīša un klāvam vēl jo vairāk!
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +5 [+] [-]

, 2008-02-05 13:03, pirms 17 gadiem
labs un objektīvs raksts - pilnībā piekrītu šim viedoklim!

p.s. curiks, vai tu pats neiedomājies no sevis par daudz, draudot cilvēkiem i-neta portālā?!
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +1 [+] [-]

, 2008-02-05 13:29, pirms 17 gadiem
Protams, ka Latvija ir maza
Un autora viedoklim piekrītu - pietiek mums pižonu starp pieaugušajiem, nevajag to sērgu uz jauniešiem pārnest.

  -1 [+] [-]

, 2008-02-05 13:32, pirms 17 gadiem
JAUNIE KUNGI.......... labs vaardu salikums........
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +3 [+] [-]

, 2008-02-05 13:45, pirms 17 gadiem
driizaak piekriitu Demar pirmajam komentam, nevis autoram...
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +2 [+] [-]

, 2008-02-05 14:06, pirms 17 gadiem
problēma ir tā, ka spēlētāji, kas nespēlē ne LBL komandās, bet piemēram tikai LBAL, LV pazūd 18-22 gadu vecumā. Laikā, kad viss atkarīgs no vēlmes strādāt un uzupurēšanās..

     [+] [-]

, 2008-02-05 14:11, pirms 17 gadiem
Pilnībā piekrītu autora viedoklim, jo "JAUNIE BASKETBOLA KUNGI" jau tā vazājas pa Rīgu un tēlo krutos čaļus, un šāda zvaigžņu spēle, vēl virs viņu "GUDRAJĀM" galvām piekārtu vairākas zvaigznītes... (Protams nerunāju par visiem, respekt jauniešim, kas cītīgi trennējas un lieki nezīmējas...)

  +2 [+] [-]

, 2008-02-05 14:23, pirms 17 gadiem
Jaunos bōlerus iespundēt zālē un nelaist uz tusiņiem, neļaut tikt klāt alkoholam, cigaretēm un meičām - tikai tā varam tikt pie augstiem rezultātiem basketbolā.

  +1 [+] [-]

, 2008-02-05 14:32, pirms 17 gadiem
vairākvārdsakot koks ar diviem galiem

     [+] [-]

, 2008-02-05 14:32, pirms 17 gadiem
Demar,
interesants viedoklis, bet tas, ka jaunie vairs negrib censties, slinko utt ir ne tikai bērnu līmenī, tas tagad notiek arī pieaugušo komandās. Zīnātāji zināja stāstīt, ka vienīgie spēlētāji, kas treniņos trenējas ar pilnu atdevi ASK/Ogre komandā, esot Razgals un Kerčs. Cilvēkiem vispār vērtības ir mainījušās, agrāk nevarēja izrādīt ārišķīgas lietas, jo tās vienkārši nebija, bet tagad ir. Citi laiki pienākuši.
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

     [+] [-]

, 2008-02-05 14:59, pirms 17 gadiem
Kā var ASK/Ogre otrais vārtsargs nebūt Silavnieks, ja Silavnieka tēvs bīda hokeja inventāra biznesu?

  -2 [+] [-]

, 2008-02-05 15:17, pirms 17 gadiem
to Skudrinieks

pilniba uz visiem 99% tev ticU, bet ir ari gadijumi nu kurus galigi nav jega njemt lidzi uz turniru vienkarshi vinsh nemak ar to sportveidu nodarboties nu tjip nevar noturet nuju roka tjip tā!
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

     [+] [-]

, 2008-02-05 15:25, pirms 17 gadiem
liltomam

nu domaju, ka Tu Skudrinieka rakstiito uztveeri parak burtiski. saals jau ir tajaa, ka, piemeeram, taadus, kuru vecakiem ir daudz naudas, panem labpratak

     [+] [-]

, 2008-02-05 15:41, pirms 17 gadiem
nu jā varbūt arī tā.. bet nu jā bet vai ir jēga arī prosta panjemt no okey panjem vinju lidz uz turniru bet vai vinsh tiek spelet tik daudz?

     [+] [-]

, 2008-02-05 15:50, pirms 17 gadiem
-> Andrejs Siliņš
1) Droši vien esi viens no tiem, kas piekrīt, ka sākumskolā nevajag likt atzīmes, lai netraumētu bērnu psihi?
2) Un grūti man iedomāties, ka no iekļūšanas jauniešu zvaigžņu spēlē kādam kas mainītos ar sakāpšanu galvā vai arī kāds dēļ tā aizietu neceļos. Tāpat uz to spēli labi, ja atnāk spēlētāju vecāki, varbūt daži draugi.
3) Tikpat labi varētu likt, lai basketbola komandā tiktu visiem dots vienāds spēles laiks - lai kādam nesakāptu galvā vai arī kādam nezustu motivācija.
4) Ja gribēji rakstīt jau n-to reizi par 100kārt aprunāto tēmu - izniekotie un nodzertie jauni basketbola "talanti", tad tā arī uzreiz vajadzēja minēt, nevis iepīt šeit zvaigžņu spēli, par kuru faktiski nemaz nevēlējies neko daudz izteikties.
5) Parasti tavi "analītiskie" raksti ir puslīdz ciešami, bet no šis, pēc manām domām, mazliet iebrauc beztēmā.

  +1 [+] [-]

, 2008-02-05 17:21, pirms 17 gadiem
Atliek tikai noskaidrot, vai Siliņš pats ir speeleejis shaadaa zvaigzhju speelee un atbilde ir - nee...Luuk arii pamatojums shaada raksta un viedokla nepiecieshamiibai..

     [+] [-]

, 2008-02-05 17:34, pirms 17 gadiem
Nepiekritīšu autoram. Nejau uzaicinājums uz zvaigžņu spēli liks sakāpt galvā. kādam varbūt arī jā, bet ganjau, ka drīz arī aplauztos. Tas tieši dotu motivāciju turpināt trenniņus. Un ja kādam pēkšņi arī sāk zvaigznītes ap galvu griezties, tad lielāka vaina jānoveļ un vecākiem un apkārtējiem ar kuriem kopā viņš ir audzis, jo tieš tie veido raksturu, nejau kautkāda viena spēle.

     [+] [-]

, 2008-02-05 17:41, pirms 17 gadiem
vajadzētu uztaisīt tikai A grupas zvaigžņu spēli, jo tas būtu daudz skatāmāk par C grupas spēli, būtu daudz slēpto piespēļu un slam dunk....

  +5 [+] [-]

, 2008-02-05 17:55, pirms 17 gadiem
Es, starp citu, pagājušogad spēlēju HJBL Zvaigžņu Spēlē, bet šogad neesmu pat ielikts balsošanā, bet Man tas ir viens pīpis, jo visu tāpat izšķir smags darbs un attieksme!
1 2 45 komentāri