Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:2551, Did:0, useCase: 3

Basketbola taktika: +2 spēles izskaņā. Sist vai nesist sodu?

Andrejs Siliņš

Basketbola taktika: +2 spēles izskaņā. Sist vai nesist sodu?
"Laboral" treneris IvonsNavarro izvēlējās nesist sodu un galotnē zaudēja "Real"...
Foto: AFP/Scanpix

Tiem, kuri basketbolam seko pastiprināti un varbūt pat paši mēdz doties laukumā, noteikti ir pieredzēta situācija, kad spēles izskaņā jāizšķiras par lēmumu, kas var izšķirt spēles iznākumu. Aplūkosim vienu no šādām epizodēm, kad jāpieņem lēmums – riskēt vai spēlēt droši?

Situācija

Spēles izskaņa, +2 uz tablo, palicis laiks vienam uzbrukumam. Tavai komandai ir piezīmju norma un aizsardzība. Kā nospēlēt beigas?

Iespējas

Nesist sodu un aizsargāties

Viens no variantiem: ļaut pretiniekam iztērēt atlikušo laiku, mēģinot neielaist (visticamāk, mainoties pie visiem blokiem aizsardzībā, izslēdzot risku kādu pretinieka spēlētāju atstāt brīvu). Tā ir drošākā iespēja, kas nereti tiek izmantota.

Pirms nu jau vairāk nekā trim gadiem viesojāmies Kauņā, kur skatījāmies Kristapa Valtera spēli Malagas “Unicaja” sastāvā pret vietējo “Žalgiri”. Pēdējais uzbrukums pienācās spāņiem, un Valters palika viens pret vienu ar Robertu Javtoku. Lietuvieši nesita sodu, bet ļāva Valteram mēģināt apspēlēt Javtoku. Metiens iznāca samocīts, neprecīzs, un ”Žalgiris” svinēja uzvaru.

Epizode 18:28.

Pavisam nesen, 11. janvārī, Spānijas ACB līgā Dāvja Bertāna pārstāvētā Vitorijas “Laboral Kutxa” izvēlējās nesist sodu pret Madrides “Real” nepilnas desmit sekundes pirms beigām. Serhio Juļs palika pret centru Mirzu Begiču, apspēlēja to un guva divus punktus ar sodu, atnesot uzvaru “Real”.

Epizode 1:53.

Sist sodu un uzbrukt

Otra iespēja – izšķirt spēli pašam ar uzbrukumu. Tas nozīmē soda apzinātu uzsišanu, nosūtot pretinieku uz soda metienu līnijas. Pat, ja pretinieks trāpa abus soda metienus (saspringtā brīdī palielinās iespējamība, ka nodrebēs roka), tev būs iespēja uzbrukt pēdējam pie sliktākajā gadījumā neizšķirta rezultāta. Šeit gan svarīgi ir vairāki aspekti. Pirmkārt, cik konkrēti sekundes palikušas. Otrkārt, ir jāizcīna atlēkusī bumba, ja otrais soda metiens nav precīzs. Treškārt, vai tev ir palicis minūtes pārtraukums, ko pieprasīt? Kā zināms, pēc uzbrūkošās komandas pieprasīta minūtes pārtraukuma pēdējās divās spēles minūtēs bumba jāievada spēlē no pretinieka laukuma puses, kas dod vairāk laika sagatavotam uzbrukumam, jo nav jātērē sekundes, lai tiktu pāri savai laukuma pusei pēc gala auta izspēles.

Viedoklis

Mārtiņš Gulbis, “Jelgavas” galvenais treneris:

“Es sistu sodu. Pirmkārt, pretiniekam sodi vēl ir jāiemet. Otrkārt, tev paliek uzbrukums. Šobrīd labākais Eiropas treneris Itudis (CSKA) divas reizes šosezon tā darīja un divas reizes uzvarēja – pret “Unics” un “Nizhny Novgorod”. Jebkurā brīdī uzbrukums ir spēcīgāks par aizsardzību. Man tā mācīja gan Igors Miglinieks, gan Ainārs Zvirgzdiņš. Cilvēks ar bumbu ir bīstamāks nekā bez bumbas. Ja, piemēram, pie “pick’n’roll” aizsargiem mainoties, Kristaps Valters paliek viens pret vienu ar Andreju Šeļakovu, tad lielāka iespējamība ir, ka Kristaps iemetīs vai izprovocēs sodu. Es vairāk uzticos savam uzbrukumam nekā aizsardzībai, jo aizsardzībā vienmēr ir grūtāk atsisties nekā uzbrukumā iemest. Ja ir palicis minūtes pārtraukums, tad noteikti sistu sodu. Jāskatās pēc situācijas. Cits variants ir laist garām un ļaut iemest no apakšas, lai neiemestu trīspunktnieku. Bet tas arī ir riskanti. Es labāk pats izšķiru mača likteni nevis ļauju to izšķirt kādam citam. Protams, cik cilvēku, tik viedokļu. Vadot “Baronu”, man bija negatīva pieredze, neuzsitot sodu šādās epizodēs. Lielos vilcienos jau neko nevar zaudēt, uzsitot sodu. Tikai gadījumā, ja neizcīni atlēkušo bumbu, ja soda metiens ir garām, bet tādi gadījumi ir ļoti reti.”

Mārtiņš Zībarts, Kurskas “Dynamo” treneris:

“Ir daudzi faktori, kas izšķir to, kā rīkoties. Cik piezīmes ir pretiniekam, kāda ir situācija ar minūtes pārtraukumiem, cik labi soda metēji ir paša komandā. Ja komandai ir liels uzbrukuma talants, jāņem pēdējais uzbrukums pašiem. Ja talanta ir mazāk, jāmēģina atsisties un neļaut iemest trīspunktnieku.”

Artūrs Štālbergs, “Nizhny Niovgorod” treneris:

“Par šādām spēļu galotnēm katram ir savs viedoklis un nekad nebūs viens pareizais lēmums, bet trenerim ir jābūt savai filozofijai un plānam, kā rīkoties tādās reizēs. Esmu aizsardzības piekritējs un uzskatu, ka nav nepieciešams sarežģīt situāciju, sitot sodu pie +2. Viss, kas komandai šādā situācijā ir jāizdara, jānospēlē viena aizsardzība un uzvara ir rokā. Pie spēļu galotnēm jāstrādā treniņos, tā ir neatņemama spēles sastāvdaļa un agri vai vēli šādas situācijas pienāk katram trenerim. Spēlētājiem skaidri jāzina, ko darīsim aizsardzībā, ja nonāksim konkrētā situācijā. Ir iespēja atstrādāt daudz un dažādu veidu aizsardzības, ar kurām iespējams panākt, lai pretinieks izmet tādu metienu, kādu vēlies tu. Man kā trenerim būs mazāk pārmetumu, ja treniņos būšu strādājis pie šādām situācijām un beigās tomēr zaudējis, nekā sitis sodu un pēc tam, piemēram, nesavāktu atlēkušo bumbu [pēc neprecīza otrā soda metiena] vai kļūdītos uzbrukumā un zaudētu pagarinājumā. Ja tiks ieguldīts darbs treniņos, spēlētājiem būs skaidra situācija spēles galotnē. Tos sauc par basketbola IQ attīstīšanu, kad spēlētājs atpazīst konkrēto situāciju un pieņem pareizu lēmumu.

Ja paskatāmies uz konkrēto piemēru spēlē starp “Laboral Kutxa” un “Real”, kad Juļs pēdējās sekundēs palika pret Begiču, redzam, ka treneris Navarro lika saviem spēlētājiem pie “pick’n’roll” mainīties. Uzskatu, ka kļūda bija atstāt 216 centimetrus garu centra spēlētāju pret vienu no Eiropas ātrākajiem un tehniskākajiem spēlētājiem. Šādas aizsardzības piekritējs neesmu. Jāizvērtē situācija un jāsaprot, kura aizsardzība un ar kādiem izpildītājiem tev atnesīs uzvaru.”

Kā rīkoties pie +2 spēles izskaņā?

  • 165

  • 89


1 2 43 komentāri

 +15 [+] [-]

, 2015-02-06 12:34, pirms 10 gadiem
Sist ja pretī Biedriņš!

  +2 [+] [-]

, 2015-02-06 12:37, pirms 10 gadiem
Vairāk piekrītu Štālberga teiktajam! Tīri arī mans viedoklis.

  +1 [+] [-]

, 2015-02-06 12:43, pirms 10 gadiem
Ten pat nav ko daudz domāt.Jāpiekrīt Zībartam ka katra spēle ir savādāka.Savus trupjus tu zini, bet visu sezonu tak nespēlē pret vienu komandu.

  +7 [+] [-]

, 2015-02-06 12:45, pirms 10 gadiem
Mr.V. rakstīja: Sist ja pretī Biedriņš!
Ta var dabut nesportisko, jo ir jasaprot, ka neviens vinam nedos bumbu pēdējās sekundēs !

  +1 [+] [-]

, 2015-02-06 12:52, pirms 10 gadiem
Ja ir piezīmes ko dot, tad sist (Pretinieks nemet sodiņus un samazina sava uzbrukuma variācijas mazāka atlikušā laika dēļ).

Ja nav piezīmes es taisītu "haka"- sistu sodu nevis spēlētājam ar bumbu bet vissliktākajam soda metējam. Piemēram: Biedriņš, Howards vai kāds cits 0-50% metējs+šiem spēlētājiem roka uz sodiņiem saspringtās galotnēs vel vairāk trīc.

Ja visi labi met sodus, labāk paļauties uz aizsardzību kā A.Štālbergs aprakstīja.

  -3 [+] [-]

, 2015-02-06 13:01, pirms 10 gadiem
Loti vienkarss aprekins: ja pretinieks met sodus ar 70% precizitaati, tad sagaidaamais iznaakums ir videeji 1.4 punkti zaudeeti. Pretii liekam punktu skaitu, ko komandas iemet videeji uzbrukumaa, kas teiksim nba ir apmeeram 1. Kopaa sanaak, ka sitot sodu videeji zaudeejam vairaak kaa ljaujot pretiniekam uzbrukt.

     [+] [-]

, 2015-02-06 13:06, pirms 10 gadiem
Royal rakstīja: Loti vienkarss aprekins: ja pretinieks met sodus ar 70% precizitaati, tad sagaidaamais iznaakums ir videeji 1.4 punkti zaudeeti. Pretii liekam punktu skaitu, ko komandas iemet videeji uzbrukumaa, kas teiksim nba ir apmeeram 1. Kopaa sanaak, ka sitot sodu videeji zaudeejam vairaak kaa ljaujot pretiniekam uzbrukt.

  +2 [+] [-]

, 2015-02-06 13:17, pirms 10 gadiem
šī situācija vēl +/- skaidra, kāpēc viedokļi atšķirās.
bet izskaidrojiet man "taktiku" pie soda metienu izpildīšanas, neiet cīnīties par bumbām abi tās komandas pārstāvji, kuru kolēģis izpilda soda metienus. wtf? kāda ir doma ? paspēt garajiem atgriesties aizsardzībā? vairākas reizes ir redzēts pēdējo 2 gadu laikā un ne jau pie +30, bet līdzīgā spēlē
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  +2 [+] [-]

, 2015-02-06 13:25, pirms 10 gadiem
alen20 rakstīja: Ja ir piezīmes ko dot, tad sist (Pretinieks nemet sodiņus un samazina sava uzbrukuma variācijas mazāka atlikušā laika dēļ).

Ja nav piezīmes es taisītu "haka"- sistu sodu nevis spēlētājam ar bumbu bet vissliktākajam soda metējam. Piemēram: Biedriņš, Howards vai kāds cits 0-50% metējs+šiem spēlētājiem roka uz sodiņiem saspringtās galotnēs vel vairāk trīc.

Ja visi labi met sodus, labāk paļauties uz aizsardzību kā A.Štālbergs aprakstīja.
Ja pareizi Tevi sapratu, tad izvēlētos sist sodu tam, kuram nav bumba, ja ir slikts soda metienu izpildītājs. Ja nemaldos, tad pēc jaunajiem noteikumiem par šādu darbību saņemtu nesportisko piezīmi un tas neietu cauri! Bet pati ideja pareiza, tikai šķiet, neiespējama.
Tāpēc piekrītu Štālbergam, bet pie nosacījuma, kādi spēlētāji ir laukumā un kādi "spēlē", jo ja pretiniekam ir līderi malā ar 5 piezīmēm, var riskēt sist sodu, jo ja ir papildlaiks, tad tomēr "pilnāka aptvere" ir Tev un diezgan reāli izvilksi uzvaru pret "novājinātu" komandu.

     [+] [-]

, 2015-02-06 13:40, pirms 10 gadiem
Jākapā aizsardzībā. Pretējā gadījumā var sanākt pavisam muļķīgi - pirmais iekšā, otrais garām, atlēkušā metējiem, precīzi pielabo, un tev jau -1. Esmu tādu situāciju redzējis, tiesa labi sen Es par aizsardzību

  -2 [+] [-]

, 2015-02-06 13:40, pirms 10 gadiem
Prikols ir tāds, ka pirmo sodu iemetot, otrs sods garām, pretinieks izcīna bumbu un iemet. Nu jau ir -1, un vairs neizglābsies, ja paliek 0.8 sekundes.
Nē - paldies, es vienmēr savām komandām saku, lai spēlē kā ir, bez sodiem.
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

     [+] [-]

, 2015-02-06 13:51, pirms 10 gadiem
To visu izšķir konkrētā spēle...nav vienas receptes

  +1 [+] [-]

, 2015-02-06 13:52, pirms 10 gadiem
Kāpēc jāsit sods? Jākrauj pa muti... un tad jau viss paliek tā visuvarenā ziņā-kā būs, tā būs

  -1 [+] [-]

, 2015-02-06 13:54, pirms 10 gadiem
Sist, jo ļoti reti var redzēt K. Bērziņa gadījumus. Daudz biežāk ir aizmesti soda metieni garām un pat ja savāc bumbu pie pretinieku groza, tad izdara stresainu metienu un aizmet garām...

Tomēr var arī nesist, jo šādās situācijās- biežāk tiek iets caurgājienos un nereti tiek aizmests garām no groza apakšas. Tad jau pie +2 tiek atkal taisīti sodi..

3p metieni un pēc izcīnītas bumbas pie pretinieku groza- iemest, tie ir ļoti reti gadījumi..(10% no visa).

     [+] [-]

, 2015-02-06 14:27, pirms 10 gadiem
Es tomēr par nesist. Galu galā, tie 2p vēl jāiemet - lielmeistari pat brīvi no groza apakšas mēdz aizmest garām. Vienīgais, kas ir nepieļaujami - palaist pusbrīvu 3p - roka sejā, pats klāt. Labāk, lai apspēlē un iet garām.

Bet es neesmu bbola treneris

     [+] [-]

, 2015-02-06 15:00, pirms 10 gadiem
Gadaas arii taa https://www.youtube.com/watch?v=a6a...
Pat ja speciaali nesitiisi sodu, domaaju kaados 60-80% sogji nosvilps sodu, kad pretinieks ies cauri. Eiropaa taadas situaacijaas viss atkariigs no trenera, kaadu kombeni vai ko citu shis saziimees uz pedeejo uzbrukumu. Un tad jau aizsardziibas komanda, skataas vai sist. Parasti eiropaa iznaak divu veidu situaacijas. Vai nu uzbruceejs izshkjiras mest pustjiku vai truli paari rokaam, vai arii uz aatrumu ejot garaam, sedzeejs vnk ir spiests uzsist sodu. Amerikaa viss ir daudz vienkaarshaak. Iedot kaadam Kobem vai Durantam bumbu, un shis uzmetiis pustjiku.

     [+] [-]

, 2015-02-06 15:50, pirms 10 gadiem
nesist sodu loģiski.

     [+] [-]

, 2015-02-06 17:00, pirms 10 gadiem
T.G.H. rakstīja: Ta var dabut nesportisko, jo ir jasaprot, ka neviens vinam nedos bumbu pēdējās sekundēs !
Viņš pat nebūtu laukumā tādā situācijā

     [+] [-]

, 2015-02-06 17:03, pirms 10 gadiem
TOTO=ManaMaize+Kafijas rakstīja: Jaskatas kas pretii, bet pa lielam labak ir uzsist sodu, un ja nu abus iemet tad viss pasu rokaas. Un sodus galotnees regulari plivina garaam pat tie kas met 80% videeji.
Kāds tur labāk ir sist sodu? Neko nesaku par sodu zem groza apakšas, ka nones pretspēlētāju, ka viņš 100% neuztaisa 2+1. Bet jau centrā sist sodu..... tas ir totāli stulbi.

     [+] [-]

, 2015-02-06 17:57, pirms 10 gadiem
Pēteris Neimanis, VB rakstīja: Jākapā aizsardzībā. Pretējā gadījumā var sanākt pavisam muļķīgi - pirmais iekšā, otrais garām, atlēkušā metējiem, precīzi pielabo, un tev jau -1. Esmu tādu situāciju redzējis, tiesa labi sen Es par aizsardzību
pilnīgi garām. Iemest 3pt pāri rokām ir lielāka iespēja nekā izcīnīt atlēkošo un iemest vēl 2pt

     [+] [-]

, 2015-02-06 17:57, pirms 10 gadiem
Mr.V. rakstīja: Sist ja pretī Biedriņš!
Ja sit laukuma malā vai skatītājos esošos cilvēkus (pat ja tie ir it kā spēlētāji), tad var dabūt arī kriminālu
Jo loģiski jāsaprot, ka tādā brīdī Biedriņš laukumā nevarētu būt pilnīgi nu nekādi.

     [+] [-]

, 2015-02-06 18:32, pirms 10 gadiem
Konkrētajā situācijā, protams, ir daudz mainīgo, kas spēlē lomu viena vai otra lēmuma pieņemšanā, bet pie''normāliem'' apstākļiem pareizais lēmums ir sist sodu.

Skumji lasīt šīs treneru argumentācijas.... treneriem vajadzētu reiz mest kaunu pie malas un prasīt padomu kādam, kas reāli spētu modelēt šādas situācijas.

     [+] [-]

, 2015-02-06 19:38, pirms 10 gadiem
Reaalists17 rakstīja: Konkrētajā situācijā, protams, ir daudz mainīgo, kas spēlē lomu viena vai otra lēmuma pieņemšanā, bet pie''normāliem'' apstākļiem pareizais lēmums ir sist sodu.

Skumji lasīt šīs treneru argumentācijas.... treneriem vajadzētu reiz mest kaunu pie malas un prasīt padomu kādam, kas reāli spētu modelēt šādas situācijas.
Nu kā tā var pateikt. Nostrādā aizsardzībā un uzvara rokā. Kā jau augstāk minēju- sods jāsit tad, kad jau defs ir aizgājis grīstē.
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

  -2 [+] [-]

, 2015-02-06 19:54, pirms 10 gadiem
Mr.V. rakstīja: Sist ja pretī Biedriņš!
Ja pareizi atceros, tad tāpēc viņš arī beidza spēlēt. Pretinieki visu laiku sita viņam sodus. Youtube ir video. Sods -> soda metiens garām -> jauns uzbrukums. Tur pat bija tik tālu aizgājuši, ka Biedriņa komanda nepaspēja aiziet līdz pretinieku grozam kā AB stājās uz soda metienu līnijas.
Manuprāt sods jātaisa, ja uzbrukums ir labāks par aizsardzību. No visa piecinieka vienmēr būs kāds švakāks sodu metējs.

     [+] [-]

, 2015-02-06 20:16, pirms 10 gadiem
Pēteris Neimanis, VB rakstīja: Jākapā aizsardzībā. Pretējā gadījumā var sanākt pavisam muļķīgi - pirmais iekšā, otrais garām, atlēkušā metējiem, precīzi pielabo, un tev jau -1. Esmu tādu situāciju redzējis, tiesa labi sen Es par aizsardzību
Iemet 3 un viss, vai ar sodu. NAV AKSIOMAS! Jāskatās no situācijas, no komandas (savas un pretinieku). Dienvidslāvu treneri ( Ivkovičs, Obradovičs...) drīzāk par sodu. Arī es drīzāk par sodu (cenšoties atņemt, iespējams bez soda sanāk).

     [+] [-]

, 2015-02-06 20:26, pirms 10 gadiem
Pēteris Neimanis, VB rakstīja: Jākapā aizsardzībā. Pretējā gadījumā var sanākt pavisam muļķīgi - pirmais iekšā, otrais garām, atlēkušā metējiem, precīzi pielabo, un tev jau -1. Esmu tādu situāciju redzējis, tiesa labi sen Es par aizsardzību
-1 un der parasts uzbrukums! Kurai tad komandai labāk, tai kam bija -2 vai tai kam tagad -1 un pilnvērtīgs uzbrukums!!! Zināms, ja paliek 2-3 sek. tad cita opera! JA RUNA PAR APT. 20 SEK TAD PIEKRĪTU DIENVIDSLĀVIEM, LABĀK SIST + vēl piepresingojot uzspiest, lai bumbu saņem nestabilāks spēlētājs. Redzēts, ka 3-4 x pēc kārtas (viens otram) sit, lai uzbrukumu dabūtu.

     [+] [-]

, 2015-02-06 21:27, pirms 10 gadiem
Pēteris Neimanis, VB rakstīja: Jākapā aizsardzībā. Pretējā gadījumā var sanākt pavisam muļķīgi - pirmais iekšā, otrais garām, atlēkušā metējiem, precīzi pielabo, un tev jau -1. Esmu tādu situāciju redzējis, tiesa labi sen Es par aizsardzību
Ronalds Zaķis pērnajā sezonā lieliski pierādīja, ka pēc otrā neprecīzā soda metiena var izcīnīt bumbu un gūt uzvaras grozu. Atceros, ka tas bija Eiropas turnīrs, bet neatceros pret kuru komandu.

     [+] [-]

, 2015-02-06 21:34, pirms 10 gadiem
(O_O) rakstīja: Ja pareizi atceros, tad tāpēc viņš arī beidza spēlēt. Pretinieki visu laiku sita viņam sodus. Youtube ir video. Sods -> soda metiens garām -> jauns uzbrukums. Tur pat bija tik tālu aizgājuši, ka Biedriņa komanda nepaspēja aiziet līdz pretinieku grozam kā AB stājās uz soda metienu līnijas.
Manuprāt sods jātaisa, ja uzbrukums ir labāks par aizsardzību. No visa piecinieka vienmēr būs kāds švakāks sodu metējs.
Tev 10 gadi vai cik?

Nezini, ka NBA taisot speciālu sodu pret kādu, kuram nav bumba ir 2 sodi + bumba paliek?!?!

  -1 [+] [-]

, 2015-02-06 21:35, pirms 10 gadiem
balts rakstīja: -1 un der parasts uzbrukums! Kurai tad komandai labāk, tai kam bija -2 vai tai kam tagad -1 un pilnvērtīgs uzbrukums!!! Zināms, ja paliek 2-3 sek. tad cita opera! JA RUNA PAR APT. 20 SEK TAD PIEKRĪTU DIENVIDSLĀVIEM, LABĀK SIST + vēl piepresingojot uzspiest, lai bumbu saņem nestabilāks spēlētājs. Redzēts, ka 3-4 x pēc kārtas (viens otram) sit, lai uzbrukumu dabūtu.
Kā komanda, kas vadībā... ko viņa iegūst? Divus ielaistus punktus un savu uzbrukumu. Un ko tad... pat, ja iemet, tad atkal sist sodu?
1 2 43 komentāri