Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:810, Did:0, useCase: 3

Helmuts Rodke: Sporta stundas lamatas

Jānis Cīrulis
Jānis Cīrulis @ciiruls

“Mamma man dabūja ārsta zīmi, lai nav jāiet uz sporta stundām, jo mēs tur visu laiku tikai spēlējam tautas bumbu. Jau apnicis!” "Pēc sporta stundām man vienmēr viss sāp, un skolotāja saka, ka no manis nekad nekas nesanāks." Tāda brīžiem ir fiziskā izglītība laikmetā, kad uz biopapīra drukā aknu šūnas un audzē jaunus orgānus. Kad ar tehnoloģiju palīdzību jau ir iespējams sazināties zemskaņas balsī, un mākslīgais intelekts grasās pārspēt mūs pašus.

Cilvēka ķermenis ir vēl smalkāka tehnoloģija. Nepārspējama biotehnoloģija. Un mūsu prasmes to izmantot patiesībā vēl ir diezgan niecīgas. Mūsdienu medicīna spēj uzturēt cilvēku pie dzīvības jau pāri gadsimtam. Vidējais cilvēka dzīves ilgums Dienvidkorejā tuvojas 90 gadiem…

Un ir gluži vai šekspīriska intriga – būt vai nebūt mūsu fiziskai izglītībai skolā tādai, kas dotu reālas iemaņas dzīvot ilgāk un veselīgāk, enerģiskāk un radošāk? Pavadīt vecumdienas baudot dzīvi, nevis nīkstot slimnīcas nodaļā. Mūsu organisms ir fantastiska laboratorija ar pamatīgu ilgmūžības potenciālu. Un viens no izciliem veidiem, kā to sabojāt pašā dzīves sākumā, ir sliktas sporta stundas un fiziskā ne-kultūra. Vai arī “legāla” bastošana no labām stundām.

Sliktajās ir nejēdzīgi normatīvi, vecumam, sagatavotībai un ķermeņa parametriem neatbilstoši uzdevumi, traumatiski sporta elementi, pārslodzes vai vienkārši nodzenāšana. Protams, tiem, kas starpbrīžos ir pārpīpējušies aiz skolas stūra, arī viegls trīs minūšu skrējiens radīs lillā sejas krāsu un riebumu pret sportu. Un zināmam procentam no klases vienmēr ir vēl 87,5 iemesli neiet uz sportu. Tāpēc ir jāsaprot, ka ārsta zīme vieniem ir izlaidība, bet citiem izmisuma solis.

Vai vispār eksistē skolēnu, vecāku un sporta skolotāju sūdzību un problēmu apkopojums? Varbūt kāds to ļoti labprāt neredzētu? Tas tiešām būtu daudz labāks supergrāvējs par šausmu filmas “Zāģis” seriālu.

Iztēlojieties ainu: Galvenie kompetenču izglītības bīdītāji, skolā, uzreiz pēc pusdienām, ar pilniem vēderiem iet uz sporta stundu. Pavirši iesildījušies, skrien sprintu parkā pa asfaltu uz ieskaiti. Atsildīšanās nekādas. Pēc 40 minūšu īsa un dievīga(?) “sporta”, viņi, sasvīduši un nemazgājušies, ar “laimīgām” sejām sēž matemātikā. Kungi un dāmas, iesaku pašiem piedzīvot daudzu sporta stundu realitāti. Kurš parakstās par šādu fizisko kultūru? Lūk, kur ir vajadzīga reforma! Mācību procesa kvalitātē. Pašos pamatos.

Taču, kamēr atbildīgā persona par skolas sporta programmu šos jaukumus neizbaudīs uz savas ādas… Nu labi. Tas, cik ātri un efektīvi rīkojas IZM, jau zinām. Reizēm atliek tikai brīnīties par gadiem ilgo muļļāšanos uz vietas. Par nespēju atrisināt elementāras lietas. Taču, ierēdņiem par laimi, mums nav grieķu temperamenta. Tāpēc mums nav apņēmības patriekt liekēžus, it-kā-profesionāļus un vienkārši augstprātīgus nemākuļus. Daudzās jomās. Jeb varbūt teiksiet, ka ministrijā visi ir entuziasma pārņemti supervaroņi? Mums nav krampja pieprasīt, mēs neprotam un reizēm arī nezinām, ko tieši pieprasīt. Tāpēc samierināmies. Un dzīvojam citu radītā matriksā.

Protams, notiek arī lieliskas sporta stundas, taču tas drīzāk ir spējīgu skolotāju, nevis sistēmas nopelns. Mūsu bērni divreiz neaug. Bet izglītības sistēmai tas ir vienalga. Tāpēc tā ir lēna un nesteidzīga. Bet kas notiek lielā starptautiskā kompānijā ar darbinieku, kurš strādā neefektīvi? Viņu atlaiž, nevis ļauj gadiem ilgi marinēties krēslā. Neproti veidot dialogu ar klientu (sabiedrību, skolotājiem)? Atlaist! Stiep gumiju? Atlaist! Projekts izgāzās? Atlaist!

Kompetenču izglītība. Tā pati, ko ministrija taisās pakāpeniski ieviest skolā. Man nav nekas pret šādu vārdu savienojumu, jautājumus izraisa tikai metodes, saturs un mērķis. Vai te nu būs mūsu grandiozā iespēja? Vai tie cilvēki, kuru darbs līdz šim ir bijis neveiksmīgs, pēkšņi būtu izperējuši kaut ko ģeniālu? Tieši Latvijai noderīgu? Jeb noderīgu un bezgalīgu procesu sev, kas ļauj saglabāt amatu? Reformējamies, reformējamies, jau 25 gadus, kļūda kļūdas galā… Kāpēc lai mēs tagad jums noticētu? Pārlieciniet mani, ja varat. Zināšanu pielietojuma stratēģija (kompetence) bez pašām zināšanām ir bezjēdzīga. Tāpēc skolā, pirmkārt, ir disciplinēti jāmācās. Slinkums piepūlēties patiesībā ir vājums. Vai katra rotaļa uzreiz nav kompetences attīstīšana.

Vājuma un nekompetences pazīme ir arī ministrijas nostādne: “mēs skolā negatavojam sportam.” Draugi mīļie, fiziskās izglītības pamati ir vieni un tie paši visiem! Kā “parastam” skolēnam, tā arī sportistam. Kā Saeimas deputātam, tā izlases hokejistam. Jo sportisti nav nekādi marsieši, bet tādi paši cilvēki. Mums visiem vajag fizisko sagatavotību un kustību iemaņas, koordināciju un stāju, izturību un spēku. Ja skola nevar iedot pamatus, ko tad tā vispār var?

Sporta stunda un kompetences tajā. Mēs visi gribam, lai skolēns, mūsu katra bērns, tiktu izglītots, nevis primitīvi dzenāts. Trenēts, nevis tikai nodarbināts ar zemas kvalitātes “sporta izstrādājumu.” Mums vajag, lai skolas sportā būtu ilgtermiņa fiziskās sagatavotības plāns, nevis sezonāls haoss. Mēs vēlamies skaidri noformulētu mērķi un gala rezultātu. Attīstāmās lietas – ķermeņa sagatavotība un gribasspēks, veselība un fiziskā kultūra.

Jaunais sporta stundas standarts. Ieteikums autoram aiziet ar šo dokumentu uz ļoti kritiski noskaņotu vecāku sapulci, kurā piedalās arī sportisti un skolotāji, un pārliecināt. Sapulci, kurā nav neviena savējā, kurš pieklājīgi klusēs vai muļķīšu, kam var sakarināt makaronus. Spēt uzrunāt ikvienu skolēnu: “Lūk, mums ir Džeimsa Bonda cienīga programma!” Ja tevi neizsvilpj vai nepatriec, tad darbs varbūt ir izdevies. Ja tu varētu šo produktu asas konkurences apstākļos “pārdot”, tad jau var uzelpot. Bet ja pamatdokumentā skaistu frāžu un ūdens ir vairāk nekā viena lapa – pa durvīm ārā! Ātri un bez žēlastības.

Kas ir fiziskās izglītības lamatas? 40 minūšu īsa sporta stunda! Daudzi skolēni iet uz to kā uz kārtējo bezjēdzību. Un ne es viens uzskatu, ka tāda nodarbība patiesībā ir kaitīga. Jo skolēniem pat neveidojas priekšstats par normālu fizisko aktivitāti. Viss notiek sasteigti un nepilnīgi. Absolūti trūkst laika kaut vai atsildīties un izstaipīties. Nemaz nerunājot par stundas galveno daļu.

Rezultātā labākajā gadījumā izaug cilvēks ar pamatīgi attīstītu paviršības un nemākulības gēnu. Sliktākajā gadījumā ar lielu riebumu pret sportu. Un tad, kad jau studiju gados, daudziem sportošana sāk patikt, izrādās, ka katastrofāli trūkst iemaņu. Un tikai retais zina, kā pareizi skriet, un kā vispār sākt trenēties. Nelaime ir tā, ka cilvēkam tas atstāj lielu iespaidu uz veselību un dzīves kvalitāti.

Kas ir vajadzīgs skolas sportam? 80 – 90 minūšu ilga nodarbība (vismaz no 5. klases), skolotājs kā līderis, kā sporta zīmols ar divreiz lielāku algu, jauna vērtēšanas sistēma, mācību grāmata, fiziski uzdevumi kā mājasdarbs: vingrinājumi + aerobās izturības slodze (priekš IQ un labākām mācību spējām), pēcstundu pulciņš skolā tiem, kas nekur netrenējas, kā arī sporta, veselības un pašsajūtas dienasgrāmata/darba burtnīca. Un, protams, ilgtermiņa fiziskās sagatavotības plāns. Jo ikviens skolēns var būt kaut kādā veidā stiprs. Let’s make Latvia great again!

     [+] [-]

, 2017-05-03 09:58, pirms 7 gadiem
Labs raksts. Varbūt maniem mazmazbērniem arī būs normalas sporta stundas

  +1 [+] [-]

, 2017-05-03 10:39, pirms 7 gadiem
Pilnīgi piekrītu, ka sporta stundām jābūt 2 pēc kārtas. Ja iespējams tad ir jānodala atsevišķās grupās tie kas kaut ko var un tie kas neko nevar ..... , lai var veidot dažādas intensitātes sporta stundas. Katrā skolā jābūt vismaz vienai klasei ar sporta stundu specializāciju - florbols, basketbols, futbols, vieglatlētika utt.

     [+] [-]

, 2017-05-03 10:46, pirms 7 gadiem
Man skolā bija 40+40 sporta stundas. Vispār daudzi mācību priekšmeti, ja ne visi, bija 2x mācību stundas pēc kārtas. Bet maybe tas nav tā visur Latvijā! Labāk jau ja tās sporta stundas katru dienu 40+40 un no rīta, pēc tam pārtraukums un tad ej un mācies visu dienu skolas solā, bet tā ir tikai utopija no manas puses

     [+] [-]

, 2017-05-03 11:02, pirms 7 gadiem
https://twitter.com/wef/status/8580...

Viss mainās, bet daži domā, ka viss paliek pa vecam!

  -1 [+] [-]

, 2017-05-03 11:32, pirms 7 gadiem
bettt: rakstīja: Katrā skolā jābūt vismaz vienai klasei ar sporta stundu specializāciju - florbols, basketbols, futbols, vieglatlētika utt.
Florbols. Labi, ka Tu neesi pie šprices.

  +2 [+] [-]

, 2017-05-03 11:39, pirms 7 gadiem
Doma,protams,ļoti laba un atbalstāma,taču tāda sajūta,ka Rodkes kungs reāli neaptver to, ka ir jāmaina visa izglītības sistēma, ar dubulto sporta stundu vien nepietiks. Pirmkārt,šobrīd ir vērtējumu sistēma,respektīvi,skolēniem sporta stundā, kas ir galvenā motivācija? Atzīme!! Jau kādu laiku atzīmes vairs neliek pēc iespētā,katru skolēnu izvērtē individuāli, bet atcerieties sevi 7. klasē.Iedomājieties situāciju,kad tāllēkšanā klases resnis lec 3m,bet ļoti,ļoti cenšas,kamēr tu izlec 4 lecienus ar 4.50,bet beigās tev ir 9,resnim 8.Kāda turpmākā motivācija censties tam spējīgajam?
Otrkārt,ne visām skolām infrastruktūra ir atbilstoši sakārtota,lai varētu trenēties kvalitatīvi.
Treškārt,vecākiem ir jāmaina sava domāšana.Runa nav tikai par sporta stundu,bet par visām,jo,ja bērns atnāk mājās ar piecinieku vecāki ceļ trauksmi,bet vai tiešām atzīmes ir nozīmīgākās bērna izaugsmē?
Vai Rodkes kungs ir apzinājis vismaz 10 sporta skolotājus un izvaicājis par darba vidi,skolēnu motivāciju,reformu iespējamību un nepieciešamību?

     [+] [-]

, 2017-05-03 12:38, pirms 7 gadiem
CRAP rakstīja: Doma,protams,ļoti laba un atbalstāma,taču tāda sajūta,ka Rodkes kungs reāli neaptver to, ka ir jāmaina visa izglītības sistēma, ar dubulto sporta stundu vien nepietiks. Pirmkārt,šobrīd ir vērtējumu sistēma,respektīvi,skolēniem sporta stundā, kas ir galvenā motivācija? Atzīme!! Jau kādu laiku atzīmes vairs neliek pēc iespētā,katru skolēnu izvērtē individuāli, bet atcerieties sevi 7. klasē.Iedomājieties situāciju,kad tāllēkšanā klases resnis lec 3m,bet ļoti,ļoti cenšas,kamēr tu izlec 4 lecienus ar 4.50,bet beigās tev ir 9,resnim 8.Kāda turpmākā motivācija censties tam spējīgajam?
Otrkārt,ne visām skolām infrastruktūra ir atbilstoši sakārtota,lai varētu trenēties kvalitatīvi.
Treškārt,vecākiem ir jāmaina sava domāšana.Runa nav tikai par sporta stundu,bet par visām,jo,ja bērns atnāk mājās ar piecinieku vecāki ceļ trauksmi,bet vai tiešām atzīmes ir nozīmīgākās bērna izaugsmē?
Vai Rodkes kungs ir apzinājis vismaz 10 sporta skolotājus un izvaicājis par darba vidi,skolēnu motivāciju,reformu iespējamību un nepieciešamību?
piekrītu par tām atzīmēm + vēl jau ir tas ka jo tev labāka atzīme, tad tev vieglāk pēc tam citā skolā tikt iekšā utt..ritenis kas seko līdzi

  +5 [+] [-]

, 2017-05-03 17:00, pirms 7 gadiem
Vī die, ko tik mēs tālajos 70-80 gados pagājušajā gadsimtā nedarījām. Bet fizuhas bija normāli 2 mācību stundas pēc kārtas, ar normālu iesildīšanos (1 km skrējiens, staipīšanās utt), tad visas aktivitātes. Mums pat iesildīties nevajadzēja, jo katru starpbrīdi bija futene ar tenisa bumbiņu, vai ziemā gaiteņa galā ar palielu dzēšgumiju. Pat pēc stundām palikām skolā un no 14.15 līdz pat 18.00 spēlējām basi. Tad atnāca skolotājs un slēdza zāli ciet. Tad arī skrējām mājās. Kas tgd notiek nesaprotu.

  +3 [+] [-]

, 2017-05-03 17:08, pirms 7 gadiem
zens rakstīja: Vī die, ko tik mēs tālajos 70-80 gados pagājušajā gadsimtā nedarījām. Bet fizuhas bija normāli 2 mācību stundas pēc kārtas, ar normālu iesildīšanos (1 km skrējiens, staipīšanās utt), tad visas aktivitātes. Mums pat iesildīties nevajadzēja, jo katru starpbrīdi bija futene ar tenisa bumbiņu, vai ziemā gaiteņa galā ar palielu dzēšgumiju. Pat pēc stundām palikām skolā un no 14.15 līdz pat 18.00 spēlējām basi. Tad atnāca skolotājs un slēdza zāli ciet. Tad arī skrējām mājās. Kas tgd notiek nesaprotu.
tagad ir ņergu paaudze
Slēpts komentārs no bloķēta lietotāja

     [+] [-]

, 2017-05-03 18:16, pirms 7 gadiem
.............. rakstīja: tagad ir ņergu paaudze
Tagad ir tā paaudze, kuru uzaudzinājām MĒS!

  +2 [+] [-]

, 2017-05-03 18:33, pirms 7 gadiem
Tonna rakstīja: Tagad ir tā paaudze, kuru uzaudzinājām MĒS!
Nezinu pie kuras paaudzes piederu es ,bet manai mammai reāli nebija laika ,baigi mūs ar brāli audzināt ,jo lai iztiktu vajadzēja daudz strādāt . Mums neviens nelika nodarboties ar sportu ,bet no bērnu kājas jau kaut ko vienmēr spēlējām vai tas bija futbols ,basketbols vai arī tā brīža kādi citi sporta veidi. Šobrīd mums ir tik daudz visādu iespēju ,ko darīt savā dzīvē ,ka uz sportu neviens tā baigi neraujās ,ja protams vecāki nav tajā iekšā , kas pamudina bērnu uz to. Tagad ,ko dara vecāki ,iedod bērnam planšeti un ,lai bērns netraucē vecākus, tas visu dienu pavada pie planšetes vai telefona...

  +1 [+] [-]

, 2017-05-03 20:32, pirms 7 gadiem
Helmut kad Lūdzu būs iespējams vērot tavu ideālo sporta stundu, bet nu tā ka Jūs viņu vadītu vairākām klašu grupām. Sākumskolai 1-4. klase, tad pamatskola 5-9. klase un beigās vidusskolu 10-12 klase..
Šo visu cilvēks evar rakstīt kurš nav prakstizējies vadot stundas vai vismaz pats 1 gadu nostrādājis skolā.
Bērni mūsdienās ļoti pietēlo un spēj no vecākiem izspiest to ko vēlas. Tas ka viņam pēc stundām sāp muskuļi nozīmē ka ikdienā viņam slodzes nav un pēc vnk sporta stundas muskuļi ir pilni.
Tie kas ārpusskolas nodarbojas ar sportu pulciņos un treniņos šādu problēmu vispār nav un nesūdzās, bet tie kas ikdienā no rīta māšīnā līdz skolai pēc stundām mašīnā līdz mājām un tad tikai pie datora vai vispār neko nedara ir šīs problēmas un tā nav skolas problēma vai sporta stundas problēma bet pašu vecāku , jo viņi viņus neiesaista ne treniņos ne kādās aktivitātēs

     [+] [-]

, 2017-05-03 21:46, pirms 7 gadiem
dzivis rakstīja: Helmut kad Lūdzu būs iespējams vērot tavu ideālo sporta stundu, bet nu tā ka Jūs viņu vadītu vairākām klašu grupām. Sākumskolai 1-4. klase, tad pamatskola 5-9. klase un beigās vidusskolu 10-12 klase..
Šo visu cilvēks evar rakstīt kurš nav prakstizējies vadot stundas vai vismaz pats 1 gadu nostrādājis skolā.
Bērni mūsdienās ļoti pietēlo un spēj no vecākiem izspiest to ko vēlas. Tas ka viņam pēc stundām sāp muskuļi nozīmē ka ikdienā viņam slodzes nav un pēc vnk sporta stundas muskuļi ir pilni.
Tie kas ārpusskolas nodarbojas ar sportu pulciņos un treniņos šādu problēmu vispār nav un nesūdzās, bet tie kas ikdienā no rīta māšīnā līdz skolai pēc stundām mašīnā līdz mājām un tad tikai pie datora vai vispār neko nedara ir šīs problēmas un tā nav skolas problēma vai sporta stundas problēma bet pašu vecāku , jo viņi viņus neiesaista ne treniņos ne kādās aktivitātēs
Pilnīgi visam piekrītu + kaut neesmu sporta skolotājs ,spriežot pēc jūsu rakstītā.

  +1 [+] [-]

, 2017-05-03 22:23, pirms 7 gadiem
Pēc ievada, jau domāju, ka Helmuts atkal dziedās veco dziesmu par "ūber stulbām" sporta stundām, bet šoreiz gan ir pacenties un nedaudz iedziļinājies IZM, sporta stundas standartā, skolas mācību darba organizācijā... Ja vēl Helmuts būtu vismaz 1 gadu skolā arī nostrādājis, tad raksts sanāktu 10x spožāks.
Let’s make Latvia great again! - Helmut, aicinājums kam? Ja pacēli tēmu, jau kuro reizi, tad esi vecis un dari, kaut ko!!! Savādāk Tu neēsi ne par kapeiku labāks, kā tas sporta skolotājs ar mūžīgo "TAUTAS BUMBU"...
Es jau iepriekš minēju, eij uz IZM, LSPA, izstrādā savu sporta standartu (plānu) prezentē, aizstāvi, pierādi un (Let’s make Latvia great again!), tik vienkārši, bet tam jau laikam Tev nav, ne laika, ne naudas un attiecīgi gribēšanas!!! Tu atkal piedāvā mums To pašu "TAUTAS BUMBU" ar nedaudz pamainītiem spēles noteikumiem..! Bet nesatraucies, pats redzi komentāros, ir "skolēni" kuriem Tava "TAUTAS BUMBA" patīk, tad jau daļēji mērķi esi sasniedzis..,turpini vien attīstīt un pilnveidot savu "TAUTAS BUMBU"...

     [+] [-]

, 2017-05-03 23:00, pirms 7 gadiem
dzivis rakstīja: Helmut kad Lūdzu būs iespējams vērot tavu ideālo sporta stundu, bet nu tā ka Jūs viņu vadītu vairākām klašu grupām. Sākumskolai 1-4. klase, tad pamatskola 5-9. klase un beigās vidusskolu 10-12 klase..
+++
GRibētu redzēt.

  -1 [+] [-]

, 2017-05-03 23:22, pirms 7 gadiem
Laikam padeldēšu pierkstus...
Visu izšķir kadri.
Liepājā man bija 7 klases vienā gadā. Iedomājieties, kas tie bija pa futbola, tautasbumbas un basketa turnīriem starp 7 klasēm.
ĀRPUS SPORTA STUNDĀM pēc visām matenēm, bet pirms svarcelšanas, peldēšanas vai nu kas kuram bija sporta pulciņš...
Rūdījums uz visu mūžu, jo, ja jauktajā skolā pietesi krievu klasi, Tevi garderobēs nāca mīcīt vidišņieki ruslļiki. Diemžēl pretsvara nebija. Vienalga nākamajā cīnā salikām nākamo krievu klasi.

Kuldīgā jau zvēroja krosu un basketa kults. Es... no Liepājas... big Smedin Eida city ... mācīju voleju sporta stundās. Bija švakāk, bet skolotāja panāca vispārējo fizo + deva brīvību, jo - mums bija tikai sapārotās fissenes un pa 2 klasē'm kopā, tā kā sanāca labi basketi, voleji un pat 2x gadā futeņi.
Dušas bija, bet aukstas. Zēniem, kam bija brūtes, tas netraucēja.

Ko te Rodke želojas!?
Nesaprotu diži.
Vajag aknu.

Skolā labu mācību pārzini ar sporta saknēm. Dušā, vismaz aukstu ūdeni un viva la viva!!!!

P.S.
Pamatskolā nereizi uz sporta stundām neģērbos garederobē. Pusklase to izdarīja iepriekšējā botānikā vai litenē zem galda ; )

Kad kaut kas tāds būs norma!?!?!

     [+] [-]

, 2017-05-24 16:43, pirms 7 gadiem
Tonna rakstīja: Tagad ir tā paaudze, kuru uzaudzinājām MĒS!
nē, tagad ir tā paaudze, kuru uzaudzināja kaut kas starp mums un mūsu vecākiem... vismaz es neieskaitos šo padsmitnieku radītājos